• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag Bumpning köp/sälj

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Nu har jag inte stenkoll på vad som finns men skulle man inte kunna införa max antal bumpningar per annons, föstlagsvis en eller två?

Om ovan inte är aktuellt vore det toppen om man kan ha någon typ av automatisk bumpningsräknare så man ser hur många gånger en annons har bumpats. Detta för att motverka det oändliga bumpandet av vissa m annonser .
 

televinken

Omega
2-Faktor
Är inte ett av behoven av bumpar att man vill hamna på någon av de första sidorna? Om man kunde spara sökningar likt blocket, eller sortera katagorier/märken på samma sätt som man söker bilmärken då försvinner behovet av bumpar tror jag.
Blocket har andra bra funktioner, typ att efter 30 dagar så försvinner annonsen. Då får man antingen ändra pris eller tvingas göra en ny.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Inför en visualisering av antalet gånger en annons bumpats. Dels kanske säljaren får sig en funderare på prissättningen om det lyser röda bumpsiffror på sitt objekt sedan blir ju det kanske en signal till köparen att annonsen som bumpats en miljard gånger har en tokigt prissatt vara.

Exempel: (ett påhittat objekt….vad skulle vi kunna ta………hmmmm….)
Jag vill sälja en helt vädelös kamera typ……en Canon som är helt utan värde för någon.
Jag har bumpat den tusen gånger och denna siffra visad tydligt i min annons.
Jag kommer till insikt att ingen vill köpa skiten och plockar bort den.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Inför en visualisering av antalet gånger en annons bumpats. Dels kanske säljaren får sig en funderare på prissättningen om det lyser röda bumpsiffror på sitt objekt sedan blir ju det kanske en signal till köparen att annonsen som bumpats en miljard gånger har en tokigt prissatt vara.

Exempel: (ett påhittat objekt….vad skulle vi kunna ta………hmmmm….)
Jag vill sälja en helt vädelös kamera typ……en Canon som är helt utan värde för någon.
Jag har bumpat den tusen gånger och denna siffra visad tydligt i min annons.
Jag kommer till insikt att ingen vill köpa skiten och plockar bort den.
Den där kameran kommer bli en riktig klassiker. Inte kameran i sig alltså utan annonsen. 😁
 

Matte1970

Cartier
Nu har jag inte stenkoll på vad som finns men skulle man inte kunna införa max antal bumpningar per annons, föstlagsvis en eller två?

Om ovan inte är aktuellt vore det toppen om man kan ha någon typ av automatisk bumpningsräknare så man ser hur många gånger en annons har bumpats. Detta för att motverka det oändliga bumpandet av vissa m annonser .
Håller med. Lite tröttsamt att se samma klockor varenda dag högst upp.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Inför en visualisering av antalet gånger en annons bumpats. Dels kanske säljaren får sig en funderare på prissättningen om det lyser röda bumpsiffror på sitt objekt sedan blir ju det kanske en signal till köparen att annonsen som bumpats en miljard gånger har en tokigt prissatt vara.

Exempel: (ett påhittat objekt….vad skulle vi kunna ta………hmmmm….)
Jag vill sälja en helt vädelös kamera typ……en Canon som är helt utan värde för någon.
Jag har bumpat den tusen gånger och denna siffra visad tydligt i min annons.
Jag kommer till insikt att ingen vill köpa skiten och plockar bort den.
Tanken är god. Och ju större bumpsiffra desto fler skambud kommer att trilla in 😁
 

Olpes

Cartier
Tips för att undvika se bumpade annonser är att sortera på "first message". Då visas senast upplagda annonser istället för senast bumpade.

Personligen hade jag velat se möjligheten att bumpa en gång i veckan eller kanske var 4e dag snarare än 24h. Hade hjälpt både med att slippa se samma annonser varje dag samt motiverat folk att tänka till kring prissättningen eftersom prisbumpar kan ske med större mellanrum.
 

Anarch

Cartier
2-Faktor
På en internationell köp- och säljsida för främst vintagekläder (Grailed.com) fungerar det som så att man kan bumpa sin annons var sjunde dag, så tillvida man inte sänker priset med minst tio procent. En sådan prissänkning leder per automatik till en bumpning. Systemet är rimligt, men kräver en teknisk lösning som kanske är för omständligt för just KS?
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
På en internationell köp- och säljsida för främst vintagekläder (Grailed.com) fungerar det som så att man kan bumpa sin annons var sjunde dag, så tillvida man inte sänker priset med minst tio procent. En sådan prissänkning leder per automatik till en bumpning. Systemet är rimligt, men kräver en teknisk lösning som kanske är för omständligt för just KS?
Bra lösning! 👌🏼
 

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
På en internationell köp- och säljsida för främst vintagekläder (Grailed.com) fungerar det som så att man kan bumpa sin annons var sjunde dag, så tillvida man inte sänker priset med minst tio procent. En sådan prissänkning leder per automatik till en bumpning. Systemet är rimligt, men kräver en teknisk lösning som kanske är för omständligt för just KS?
Med denna lösningen kommer alla Rolex modell att börja med utgångs pris på 450-850tkr 😂
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är det inte bättre att man tydligt ser när annonsen skapades eller hur många dagar det har gått? En klocka som legat ute i 278 dagar kanske har lite prutmån, i alla fall jämfört med en som legat ute i 3 dagar..
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
På en internationell köp- och säljsida för främst vintagekläder (Grailed.com) fungerar det som så att man kan bumpa sin annons var sjunde dag, så tillvida man inte sänker priset med minst tio procent. En sådan prissänkning leder per automatik till en bumpning. Systemet är rimligt, men kräver en teknisk lösning som kanske är för omständligt för just KS?
Är det här något som går att lösa rent praktiskt @hook, @Leben och finns det intresse att ändra något kring bumpningarna?
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Är det inte bättre att man tydligt ser när annonsen skapades eller hur många dagar det har gått? En klocka som legat ute i 278 dagar kanske har lite prutmån, i alla fall jämfört med en som legat ute i 3 dagar..
Det är ju ganska lätt att se om man surfar på datorn men omöjligt (?) via telefonen. Vore grymt att kunna se även på telefonen!

Namnlöst-1.png
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Nu har jag inte stenkoll på vad som finns men skulle man inte kunna införa max antal bumpningar per annons, föstlagsvis en eller två?

Om ovan inte är aktuellt vore det toppen om man kan ha någon typ av automatisk bumpningsräknare så man ser hur många gånger en annons har bumpats. Detta för att motverka det oändliga bumpandet av vissa m annonser .
Instämmer helt och efter andra bumpen får man etiketten ”hyllvärmare” och förpassas till en obskyr underkategori till Lifestyle ;). Upplever 99% av alla bumpar rätt självklara till varför de ligger kvar.
För att undvika att folk lägger ut flera annonser för samma klocka så borde max 1 säljes annons få läggas ut per månad.
Med max två bumpar är det upp till resp säljare att prioritera hur de ska användas.
 
Topp