• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag köpt min eftersom jag tyckte Carree blivit för dyrt och ville ge Bvlgari Diagono en chans. Tanken har aldrig slagit mig att byta Panthere mkt Carree så förstår dig. Stör mig faktiskt inte särskilt mycket på sekundvisaren, varken på Cartier eller annat batteridrivet men håller med om att den blir bättre utan.
Lite som när jag bytte ut RO mot Carree.

Jag har ju ändå en Carree i annan metall så blir bra kombo där.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Detta är en äldre variant, ref 1300. Moderna är polerade.

Äldre, mattare, större (29 mm) och smalare länk. Har en likadan och tycker den är riktigt vass. Plockade av sekundvisaren på min.
Tack för svar fina ni! Enda fördelen med moderna är väl avsaknad av datum mao, ingen dealbreaker för mig dock.

Jag börjar bli väldigt sugen på en Panthere. @Aurum - du får jättegärna hojta om du går i säljtankar pga exempelvis jobbigt datumfönster 😉
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
1709318826238.jpeg

Truman Capote. Glad fredag 🥳🥂
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Absolut, Vad är fördelen med länken menar du? Jag är sugen på en mindre, eventuellt small, så storleken på jumbon ser jag tyvärr som en nackdel.
Länken är smalare. Bättre proportioner IMO. Subjektivt ifall det är en fördel eller inte. Har du prövat small på handleden? Har ca 16,5 i handled och Aurum har ännu smalare, som referens. Gillar du storleken och föredrar polerat framför borstat så kör.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Länken är smalare. Bättre proportioner IMO. Subjektivt ifall det är en fördel eller inte. Har du prövat small på handleden? Har ca 16,5 i handled och Aurum har ännu smalare, som referens. Gillar du storleken och föredrar polerat framför borstat så kör.
Okej, tack! Smal länk är såklart trevligt men visuellt större case och mindre länk gör att jag tycker profilen liknar Santos Dumont. Och inte för att jag inte gillar varken det visuella eller profilen på era eller Dumont så är jag är jag inne på något som inte drar åt samma håll visuellt.

Nej, jag har inte testat, och jag kanske landar i att den större är bättre men jag vill som sagt ha något som inte liknar något jag har och jag inbillar mig att panthere är riktigt trevlig när den är petit. Mina handleder är kanske 17,5 så det blir en kul kontrast. Tror egentligen jag skulle behöva testa alla tre för att vara helt säker på min sak.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej, tack! Smal länk är såklart trevligt men visuellt större case och mindre länk gör att jag tycker profilen liknar Santos Dumont. Och inte för att jag inte gillar varken det visuella eller profilen på era eller Dumont så är jag är jag inne på något som inte drar åt samma håll visuellt.

Nej, jag har inte testat, och jag kanske landar i att den större är bättre men jag vill som sagt ha något som inte liknar något jag har och jag inbillar mig att panthere är riktigt trevlig när den är petit. Mina handleder är kanske 17,5 så det blir en kul kontrast. Tror egentligen jag skulle behöva testa alla tre för att vara helt säker på min sak.
23 mm panthere är ett rent damur. Även 27an är rätt liten. Ser feminimare ut som helblanka också. Panthere är ju feminin och rund i grunden så tycker den är fin som matt och 29 mm. Jag gillar ändå små ur. Men det är ju bara att testa som sagt
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Okej, tack! Smal länk är såklart trevligt men visuellt större case och mindre länk gör att jag tycker profilen liknar Santos Dumont. Och inte för att jag inte gillar varken det visuella eller profilen på era eller Dumont så är jag är jag inne på något som inte drar åt samma håll visuellt.

Nej, jag har inte testat, och jag kanske landar i att den större är bättre men jag vill som sagt ha något som inte liknar något jag har och jag inbillar mig att panthere är riktigt trevlig när den är petit. Mina handleder är kanske 17,5 så det blir en kul kontrast. Tror egentligen jag skulle behöva testa alla tre för att vara helt säker på min sak.
Tror att du kommer uppleva 27:an som väldigt liten men testa och lägg gärna upp en bild.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite ovant att se en länk utan struktur (just när man är van att se grain de riz). Blev nästan lite synvilla som om det vore ett glansigt läder. Vad är det för länk och hur är konstruktionen/komforten? Cool kombination ändå.
Komforten är god. Just denna är justerbar, har länge tänk köpa en i fast längd anpassad till en klocka, en brukare.
IMG_9095.jpeg
IMG_9045.jpeg
IMG_9038.jpeg
 

maxvh

Omega
Cartier själva rekommenderade byte av tavla när den var inne för service, men jag fick aldrig någon tydlig förklaring varför. Det hade varit intressant att veta om de sätter dit en slät tavla eller om de ersätter den med en ny guilloché-tavla.

Frågan är säkert ställd 100 hundra gånger - vilken referens är detta? Jag ska erkänna att jag saknar äga en Cartier och har länge varit sugen på något i guld. Scrollat Chrono som varit lite som en djungel.. :bag:
Just denna är en ref. 96065, men jag kan rekommendera att söka brett när du letar efter Cartier-modeller. Många säljare har dålig koll, vilket ibland resulterar i felaktiga annonser, särskilt vad det gäller kategoriseringen av dam-/herrur, storlek, referensnummer och urverk.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Cartier själva rekommenderade byte av tavla när den var inne för service, men jag fick aldrig någon tydlig förklaring varför. Det hade varit intressant att veta om de sätter dit en slät tavla eller om de ersätter den med en ny guilloché-tavla.


Just denna är en ref. 96065, men jag kan rekommendera att söka brett när du letar efter Cartier-modeller. Många säljare har dålig koll, vilket ibland resulterar i felaktiga annonser, särskilt vad det gäller kategoriseringen av dam-/herrur, storlek, referensnummer och urverk.
Vansinne hur AD behandlar tavlor vid service. De ska ersättas och man får bekosta om man vill behålla den man lämnade in… väldigt fint ex du har. Lyssna inte på ”rekommendationerna”.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Känner mig alltid lite sketen när jag ser denna, och inser att jag håller den högre än den ultratunna. Vill gilla fin-Santos Dumonten mer, men tycker visuellt ETA-tjockisen är svårslagen.

Vi känner precis samma där. Märkligt nog är vi inte ensamma heller. Ett av de större mysterierna för mig.
Grabbar, tror ni blandar ihop det. Denna är alternativet till en tank. Fantiserar att jag ska ha en sån istället för en tank.
 
Topp