• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chopard L.U.C. 1860 - en fin klocka i ordets traditionella bemärkelse.

evki

Audemars
2-Faktor
Jag skulle vilja påstå att alla klockfantaster kan delas upp i två stora grupper beroende på vad de mest värdesätter i klockor: designen eller urverket. Självklart är de flesta av oss intresserade av båda delar men någonstans djupt inne vet man ändå vad en fin klocka innebär för en. Mitt klockintresse började i fascination med urverket. Jag älskar denna symfonin av små delikata delar där precisionen är nästan lika viktig som estetiken. Nu menar jag inte att boetten, urtavlan och visare inte spelar någon större roll för mig, långt ifrån det. Ni som har sett mina bilder vet att t.ex. Cartiers fantastiska boettformer och designspråk överlag har fångat mitt intresse ganska rejält. Men jag har alltid velat ha en klocka där man inte behövde välja - där formen och innehålet, om man får säga så, var i balans.

Det finns otroligt många definitioner av vad en fin klocka är och givetvis vill jag inte påtvinga er mina åsikter kring detta. Med det sagt tror jag det är ganska så traditionellt att definiera en fin klocka som ett armbandsur i ädelmetall med (helst) ett manuellt verk av högsta kvalitet, framförallt i vad gäller finishen, och med en klassisk och avvägd design som inte är skrikig eller speciellt avantgarde. Orden "Calatrava" eller "Simplicity" skulle ge de flesta av oss rätt bild av vad jag menar. Storleken är ganska viktig också då gränsen mellan elegans och sportighet går någonstans runt 37mm i dessa ur - det påstås att Philippe Dufour har sagt att designen inte fungerar längre om Simplicityn blir större än det. Det blir ganska uppenbart om man tittar på vissa moderna kostymur. Men en fin klocka behöver inte komma från verkstäder av Patek Philippe eller Philippe Dufour, och kosta så himla mycket behöver den inte heller.

1993 bestämde Chopard att återigen hävda sig som en tillverkare av fina klockor, som dess grundare, Louis Ulysse Chopard, onekligen var en gång i tiden. Tre år senare och med hjälp av Michel Parmigiani som utvecklade urverket var den limiterade modellen Chopard L.U.C. 1860 lanserad och gjorde stora vågor inom vid det tillfället betydligt mindre klockvärlden. Ingen hade förväntat sig något liknande från "the House of Happy Diamonds" - en klassisk boett på 36mm, en utsökt urtavla i solitt guld tillverkad av Metalem (därifrån Phillippe Dufour skulle senare beställa urtavlor för, jag ni gissade rätt, Simplicityn) och en helt fantastiskt urverk med mikrorotor, Geneva Seal, kronometercertifiering och som inte är Patek Philippe underlägsen i finishen eller tekniska skickligheten. Har jag byggt upp spänningen tillräckligt? Då räcker det med text och jag lämnar över ordet till bilderna. Varsågoda!

_A180565.JPG
_B070620.JPG
_A180572.JPG
_A080470.JPG
_B070622.JPG
_B070618.JPG
_B070616.JPG
_B070617.JPG
_B070619.JPG
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fantastiskt ur, verkligen glad att du hittade en. Själv är jag lite ytligare och förstår inte hypen med Dufour. Fina men knappast något som tilltalar mig så mycket.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Fantastiskt ur, verkligen glad att du hittade en. Själv är jag lite ytligare och förstår inte hypen med Dufour. Fina men knappast något som tilltalar mig så mycket.

Tack så mycket!

Det som är grejen med Dufour är att hela urverket är tillverkat för hand av honom själv och att varenda komponent är finisherad till absolut högsta grad, dvs att delar under tavlan inte skiljer sig i finishen från de synliga. Old school i världsklass. Jag tror inte det finns många andra som fortsätter att göra saker på samma sätt. Sedan är det ganska intressant det du säger - det stödjer min teori att man måste föredra urverket/finishen framför designen för att välja en Dufour Duality istället för en tex Paul Newman.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack så mycket!

Det som är grejen med Dufour är att hela urverket är tillverkat för hand av honom själv och att varenda komponent är finisherad till absolut högsta grad, dvs att delar under tavlan inte skiljer sig i finishen från de synliga. Old school i världsklass. Jag tror inte det finns många andra som fortsätter att göra saker på samma sätt. Sedan är det ganska intressant det du säger - det stödjer min teori att man måste föredra urverket/finishen framför designen för att välja en Dufour Duality istället för en tex Paul Newman.
Ja, insidan kommer alltid i andra hand för mig. Uppskattar fina urverk men betalar hellre för en fin tavla, tex guilloche eller emalj. Urverksmässigt är jag nog mer ute efter spännande komplikationer före superfinish.

Med det sagt så förstår jag fascinationen när alla bitarna faller på plats, som de gör på Choparden ovan. Insidan och utsidan, allt är i toppklass.
 

Oktogon

Panerai
Alltid lika tillfredställande att läsa dessa inlägg du gör. Samma med din senaste Breguet. Och bilderna på det, så trevligt. Riktigt fint ur.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Mycket fin klocka. Inte mycket att klaga på där varken utseendemässigt eller urverksmässigt. Det enda jag inte tycker hör hemma är datumet, det kunde man ha skippat imho
 

JesperO

Rolex
otroligt vacker klocka - är väldigt svag för tavlan. Och som tidigare sagt bra matchat med gröna bandet!
tack för att du delar!
 

Simpatico

Rolex
Stort grattis, snyggt fångat.
Mycket läcker klocka både på utsidan och insidan. Weltklasse.

Instämmer i kören ovan mycket snygg matchning av bandet.
 
Jag skulle vilja påstå att alla klockfantaster kan delas upp i två stora grupper beroende på vad de mest värdesätter i klockor: designen eller urverket. Självklart är de flesta av oss intresserade av båda delar men någonstans djupt inne vet man ändå vad en fin klocka innebär för en. Mitt klockintresse började i fascination med urverket. Jag älskar denna symfonin av små delikata delar där precisionen är nästan lika viktig som estetiken. Nu menar jag inte att boetten, urtavlan och visare inte spelar någon större roll för mig, långt ifrån det. Ni som har sett mina bilder vet att t.ex. Cartiers fantastiska boettformer och designspråk överlag har fångat mitt intresse ganska rejält. Men jag har alltid velat ha en klocka där man inte behövde välja - där formen och innehålet, om man får säga så, var i balans.

Det finns otroligt många definitioner av vad en fin klocka är och givetvis vill jag inte påtvinga er mina åsikter kring detta. Med det sagt tror jag det är ganska så traditionellt att definiera en fin klocka som ett armbandsur i ädelmetall med (helst) ett manuellt verk av högsta kvalitet, framförallt i vad gäller finishen, och med en klassisk och avvägd design som inte är skrikig eller speciellt avantgarde. Orden "Calatrava" eller "Simplicity" skulle ge de flesta av oss rätt bild av vad jag menar. Storleken är ganska viktig också då gränsen mellan elegans och sportighet går någonstans runt 37mm i dessa ur - det påstås att Philippe Dufour har sagt att designen inte fungerar längre om Simplicityn blir större än det. Det blir ganska uppenbart om man tittar på vissa moderna kostymur. Men en fin klocka behöver inte komma från verkstäder av Patek Philippe eller Philippe Dufour, och kosta så himla mycket behöver den inte heller.

1993 bestämde Chopard att återigen hävda sig som en tillverkare av fina klockor, som dess grundare, Louis Ulysse Chopard, onekligen var en gång i tiden. Tre år senare och med hjälp av Michel Parmigiani som utvecklade urverket var den limiterade modellen Chopard L.U.C. 1860 lanserad och gjorde stora vågor inom vid det tillfället betydligt mindre klockvärlden. Ingen hade förväntat sig något liknande från "the House of Happy Diamonds" - en klassisk boett på 36mm, en utsökt urtavla i solitt guld tillverkad av Metalem (därifrån Phillippe Dufour skulle senare beställa urtavlor för, jag ni gissade rätt, Simplicityn) och en helt fantastiskt urverk med mikrorotor, Geneva Seal, kronometercertifiering och som inte är Patek Philippe underlägsen i finishen eller tekniska skickligheten. Har jag byggt upp spänningen tillräckligt? Då räcker det med text och jag lämnar över ordet till bilderna. Varsågoda!

_A180565.JPG
_B070620.JPG
_A180572.JPG
_A080470.JPG
_B070622.JPG
_B070618.JPG
_B070616.JPG
_B070617.JPG
_B070619.JPG
Jaha, vad kan man tillägga? Det är speciellt med : perfekt.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle vilja påstå att alla klockfantaster kan delas upp i två stora grupper beroende på vad de mest värdesätter i klockor: designen eller urverket. Självklart är de flesta av oss intresserade av båda delar men någonstans djupt inne vet man ändå vad en fin klocka innebär för en. Mitt klockintresse började i fascination med urverket. Jag älskar denna symfonin av små delikata delar där precisionen är nästan lika viktig som estetiken. Nu menar jag inte att boetten, urtavlan och visare inte spelar någon större roll för mig, långt ifrån det. Ni som har sett mina bilder vet att t.ex. Cartiers fantastiska boettformer och designspråk överlag har fångat mitt intresse ganska rejält. Men jag har alltid velat ha en klocka där man inte behövde välja - där formen och innehålet, om man får säga så, var i balans.

Det finns otroligt många definitioner av vad en fin klocka är och givetvis vill jag inte påtvinga er mina åsikter kring detta. Med det sagt tror jag det är ganska så traditionellt att definiera en fin klocka som ett armbandsur i ädelmetall med (helst) ett manuellt verk av högsta kvalitet, framförallt i vad gäller finishen, och med en klassisk och avvägd design som inte är skrikig eller speciellt avantgarde. Orden "Calatrava" eller "Simplicity" skulle ge de flesta av oss rätt bild av vad jag menar. Storleken är ganska viktig också då gränsen mellan elegans och sportighet går någonstans runt 37mm i dessa ur - det påstås att Philippe Dufour har sagt att designen inte fungerar längre om Simplicityn blir större än det. Det blir ganska uppenbart om man tittar på vissa moderna kostymur. Men en fin klocka behöver inte komma från verkstäder av Patek Philippe eller Philippe Dufour, och kosta så himla mycket behöver den inte heller.

1993 bestämde Chopard att återigen hävda sig som en tillverkare av fina klockor, som dess grundare, Louis Ulysse Chopard, onekligen var en gång i tiden. Tre år senare och med hjälp av Michel Parmigiani som utvecklade urverket var den limiterade modellen Chopard L.U.C. 1860 lanserad och gjorde stora vågor inom vid det tillfället betydligt mindre klockvärlden. Ingen hade förväntat sig något liknande från "the House of Happy Diamonds" - en klassisk boett på 36mm, en utsökt urtavla i solitt guld tillverkad av Metalem (därifrån Phillippe Dufour skulle senare beställa urtavlor för, jag ni gissade rätt, Simplicityn) och en helt fantastiskt urverk med mikrorotor, Geneva Seal, kronometercertifiering och som inte är Patek Philippe underlägsen i finishen eller tekniska skickligheten. Har jag byggt upp spänningen tillräckligt? Då räcker det med text och jag lämnar över ordet till bilderna. Varsågoda!

_A180565.JPG
_B070620.JPG
_A180572.JPG
_A080470.JPG
_B070622.JPG
_B070618.JPG
_B070616.JPG
_B070617.JPG
_B070619.JPG
Grattis till en fantastisk klocka! Och hoppas att den hjälper fler att få upp ögonen för Chopard som tillverkare. Finns så otroligt mycket därifrån som inte har glada diamanter/fiskar/fjärilar i tavlan...
 

Geparden

Audemars
Tanken med att även delar som inte syns i verket är finisherade är väldigt tilltalande. Mycket fint ur, grattis till den!
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Chopard klockors har aldrig fallit mig riktigt i smaken, så därav har jag dålig koll på deras äldre referenser och liknande. Denna var ju verkligen fantastiskt trevlig även om jag personligen hade sett den utan datum som några tidigare har skrivit.
 
Topp