• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 - stora tråden för referenser av handlare

Norrort

Breitling
Hej!
Jag tänkte köpa en Panerai PAM111 (sjukt fin klocka!) och letar lite runt vad som finns. Det verkar inte vara inne någon på pre-owned hos Nymans och Kron. Så jag tittar lite hos bland annat Chrono24. Vad är bra och tänka på då? Är framförallt orolig för falsk eller dåligt skick (särskilt urverk etc).

Jag tänkte bäst kanske titta på inom EU, trusted dealer, full cert, köpar säkerhet. Den kanske fråga om när den var senast servad?

Kanske också kolla om OK be Nymans eller någon titta på den sen när jag fått den?

Fler förslag?
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Hej!
Jag tänkte köpa en Panerai PAM111 (sjukt fin klocka!) och letar lite runt vad som finns. Det verkar inte vara inne någon på pre-owned hos Nymans och Kron. Så jag tittar lite hos bland annat Chrono24. Vad är bra och tänka på då? Är framförallt orolig för falsk eller dåligt skick (särskilt urverk etc).

Jag tänkte bäst kanske titta på inom EU, trusted dealer, full cert, köpar säkerhet. Den kanske fråga om när den var senast servad?

Kanske också kolla om OK be Nymans eller någon titta på den sen när jag fått den?

Fler förslag?
Du kan lägga till Certifiering av C24 själva när du köper en klocka. Kostar 199€ och bör omfatta alla transaktioner. Se nedan
Detta utesluter då alla risker med att det eventuellt skulle vara en fake

IMG_1021.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag tänkte köpa en Panerai PAM111 (sjukt fin klocka!) och letar lite runt vad som finns. Det verkar inte vara inne någon på pre-owned hos Nymans och Kron. Så jag tittar lite hos bland annat Chrono24. Vad är bra och tänka på då? Är framförallt orolig för falsk eller dåligt skick (särskilt urverk etc).

Jag tänkte bäst kanske titta på inom EU, trusted dealer, full cert, köpar säkerhet. Den kanske fråga om när den var senast servad?

Kanske också kolla om OK be Nymans eller någon titta på den sen när jag fått den?

Fler förslag?
Jag skulle titta mer på om den är polerad än på urverket. Det är en instegspanna så den kan ha haft rätt många ägare. Är de polerade fult några gånger så är de inte roliga att titta på. Urverket är ett robust ETA så det är inget att oroa sig för, inte mer än att det ska synas i priset om det är servicedags. Polering kan vara svårt att avgöra på bilder så här kommer säljarens kunskap, erfarenhet och ärlighet in så var noga med vem du köper av. Förutom det är PAM111 alltid rätt köp! Jag gillar också 112, 113 och 114 så jag hade letat efter den i bäst skick av dessa fyra.
 
Senast ändrad:

Norrort

Breitling
Jag skulle titta mer på om den är polerad än på urverket. Det är en instegspanna så den kan ha haft rätt många ägare. Är de polerade fult några gånger så är de inte roliga att titta på. Urverket är ett robust ETA så det är inget att oroa sig för, inte mer än att det ska synas i priset om det är servicedags. Polering kan vara svårt att avgöra på bilder så här kommer säljarens kunskap, erfarenhet och ärlighet in så var noga med vem du köper av. Förutom det är PAM11 alltid rätt köp! Jag gillar också 112, 113 och 114 så jag hade letat efter den i bäst skick av dessa fyra.
Ah bra! Jag ska försöka be om fler bilder då och försöka hitta lite jämförelse bilder också till olika poleringar. Tack för tipsen om de andra! Galet fina dessa Panerai!
 

Norrort

Breitling
Jag skulle titta mer på om den är polerad än på urverket. Det är en instegspanna så den kan ha haft rätt många ägare. Är de polerade fult några gånger så är de inte roliga att titta på. Urverket är ett robust ETA så det är inget att oroa sig för, inte mer än att det ska synas i priset om det är servicedags. Polering kan vara svårt att avgöra på bilder så här kommer säljarens kunskap, erfarenhet och ärlighet in så var noga med vem du köper av. Förutom det är PAM111 alltid rätt köp! Jag gillar också 112, 113 och 114 så jag hade letat efter den i bäst skick av dessa fyra.
Har ni några tips på handlare som ni vet mer håller måttet, både i Sthlm och Chrono24(inomEU)?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har ni några tips på handlare som ni vet mer håller måttet, både i Sthlm och Chrono24(inomEU)?
Ingen som jag vet. Först ska man leva upp till att vara en handlare köpare känner tillit till, sen ska objekten vara av högsta klass och slutligen ska säljaren berätta om det som inte är bra. Finns det någon sådan handlare längre? Jag tror du måste se främst till objektet.
 

Brimi

Cartier
Har ni några tips på handlare som ni vet mer håller måttet, både i Sthlm och Chrono24(inomEU)?
Köpte nyligen en Omega Speedmaster från B&O Watches i NL.

Nöjd med klockan som stämmer bra med beskrivningen.
Mycket bra kommunikation med säljaren via C24.

Skulle få ett extra band som tyvärr inte följde med.
Fick 25 Euro på bankkonto efter några timmar.

Kommer säkert att göra affär med dem igen.
 

ATOMURET

Breitling
Hej!

Jag har gjort mitt första köp på Chrono24. En ny Omega Seamaster Aqua Terra 220.10.41.21.01.001. Studentpresent till min son.
Jag köpte den från en professionell handlare i Spanien. Guardian of Time. Trusted Seller sedan 2020, 1573 Trusted Checkouts.
4,8 i betyg från 1313 omdömen.

Kan jag utgå från att den är äkta eller skall jag låta någon professionell aktör kontrollera klockan? Om jag förstår villkoren rätt har
vi 14 dagar på oss att returnera klockan om vi så önskar. Jag betalade ca 60 000 kronor. Jag ser att Erikson Ur i Sundbyberg säljer
samma klocka för 82 800 kronor.

Har inlägget hamnat i fel tråd tar jag givetvis bort det. Tacksam för svar!
 
Senast ändrad:

Bumbi85

Breitling
Hej!

Jag har gjort mitt första köp på Chrono24. En ny Omega Seamaster Aqua Terra 220.10.41.21.01.001. Studentpresent till min son.
Jag köpte den från en professionell handlare i Spanien. Guardian of Time. Trusted Seller sedan 2020, 1573 Trusted Checkouts.
4,8 i betyg från 1313 omdömen.

Kan jag utgå från att den är äkta eller skall jag låta någon professionell aktör kontrollera klockan? Om jag förstår villkoren rätt har
vi 14 dagar på oss att returnera klockan om vi så önskar. Jag betalade ca 60 000 kronor. Jag ser att Erikson Ur i Sundbyberg säljer
samma klocka för 82 800 kronor.

Har inlägget hamnat i fel tråd tar jag givetvis bort det. Tacksam för svar!

Hej.

Jag har tittat på en del klockor hos dem med, har överlag bra priser och bra omdöme.
Chrono24 erbjuder en hel del säkerhet, men visst där finns säkert dem som lurar folk.
Men med tanke de funnits ett antal år och sålt många klockor, samt har bra betyg av många person så tror jag risken är minimal med just dem.

Men med det sagt kan det alltid vara bra att få den kontrollerad om är osäker.

Du får gärna säga hur hela processen går och hur klockan är när du tagit emot dem. Om allt är OK eller ej.
Sugen på att beställa från dem med i framtiden. Just Aquaterran är ca 20kkr billigare via dem mot priserna hos AD i Sverige.

Kan vara värt att försöka kolla upp bolaget utanför Chrono24, om de har en sida, bolagsinformation, betyg osv.

Vet inte om andra har bättre råd eller erfarenhet gällande dem här på forumet
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Du kan lägga till Certifiering av C24 själva när du köper en klocka. Kostar 199€ och bör omfatta alla transaktioner. Se nedan
Detta utesluter då alla risker med att det eventuellt skulle vara en fake

IMG_1021.jpeg
Letade just på C24 efter den tjänsten men hittade inte... Har du en direktlänk?
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Hittade - det är alltså en tjänst man som säljare kan välja till. Jag hade hoppats att det var ett köpar-val, att klockan först gick till C24 för autenticering och sen vidare till mig som köpare... Sen tjänsten hade jag betalat €199 i vissa lägen.

Kan man be en säljare lägga till den tjänsten i efterhand?

1703330904121.png
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Hittade - det är alltså en tjänst man som säljare kan välja till. Jag hade hoppats att det var ett köpar-val, att klockan först gick till C24 för autenticering och sen vidare till mig som köpare... Sen tjänsten hade jag betalat €199 i vissa lägen.

Kan man be en säljare lägga till den tjänsten i efterhand?

1703330904121.png
Undrar om de bara erbjuder detta på utvalda eller nyare modeller isf 🤔 jag la aldrig till något eller dylikt i annonsen jag hade
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Har någon testat på Chrono24:s autentiseringstillval som diskuterades ovan? Är det värt pengarna? :)

Jag har inte köpt men sålt en Longines Zulu time på C24 där köparen valde att lägga till tjänsten. Gick snabbare än jag trodde (de kikade igenom klockan och bekräftade inom 48h) och tjänsten inkluderade både frakt från mig till dem och sedan från dem till köparen.
Så kan avslut vara ett värt tillägg men lite beroende på objektet i frågan och känslan kring säljaren. 😊
 
Topp