• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

BOTL

Panerai
WTF..:nailbiting:. Jag fick denna som gåva av en god vän. Han är en stor cigarrkännare så jag skulle bli överraskad. Men han öppnade såklart inte lådan.

Hur ser du att det ev är fejk? Hur kan jag kontrollera vidare? Smaken var i alla fall helt okey. Skulle aldrig tänka tanken på fejk baserat på smak och "rökmotstånd". Konsistensen var också helt normal. Men jag är väl medveten om mängden fejk på marknaden så jag ifrågasätter inte din örnblick alls. Men berätta gärna mer. Kan jag ta fler bilder som du kan titta på?

Med den ödmjukaste ton jag kan säger jag att bandet det ut som ett barn har tillverkat det och gördeln ser tokfake ut.
Det är inte troligt att man har äkta cigarrer och sen dragit på ett hemmagjort band med dålig kopierade gördlar. Lägg upp nån bild på skattelappen och boxkoden under.

Du kan gå in på www.habanos.com ovh slå in numret som står på skattelappen för att kolla äkthet och på www.cubancigatwebsite.se för att se hur band och gördlar ska se ut.

Du kan också skära upp en genom att dela den rakt i mitten och se hur konstruktionen ser ut.


Ben Bockbrännarbolmers
 

BOTL

Panerai
DrDre jag vill påpeka att mina inlägg inte på något sätt är menade att motsäga eller provocera dig eftersom det kan uppfattas så när jag förklarar min syn, tro och kunskap och de är inte som dina i vissa fall. Det är svårt att höra en ton när man skriver men det är med ödmjukhet och respekt jag skriver dessa inlägg! :)


Ben Bockbrännarbolmers
 

DrDre

Patek
DrDre jag vill påpeka att mina inlägg inte på något sätt är menade att motsäga eller provocera dig eftersom det kan uppfattas så när jag förklarar min syn, tro och kunskap och de är inte som dina i vissa fall. Det är svårt att höra en ton när man skriver men det är med ödmjukhet och respekt jag skriver dessa inlägg! :)


Ben Bockbrännarbolmers

Tankan har inte ens slagit mig att det skulle vara provocerande. Snarare ett utbyte av erfarenheter. Det är väl rätt självklart att man kan ha olika uppfattningar i vissa frågor. Dels pga av olika erfarenheter men också för att det är en fråga om tycke och smak. Det finns inte en (1) sanning och resten är fel utan snarare olika uppfattningar. Tidigare var vi tex en gäng studiekompisar som grävde ned oss i allt inom cigarrer (nu är vi spridda över världen), med testkvällar, studieresa till Kuba för att titta på tobaksplantager, cigarr lounges, fabriker etc. Men när vi beställde cigarrer så valde vi oftast inte samma eftersom vi har olika smak och vi drack inte heller samma dryck till. Så det är ju helt naturligt att man kan tycka olika. Vi köpte olika humidorer, föredrog olika fuktighet och fyllde dem med olika cigarrer. Det enda vi alla hade samma var faktiskt snopparen (Zinos dubbla). Personligen tycker jag att man ska prova sig fram och upptäcka vad man själv gillar. Att läsa och diskutera kan ge ideer och viss vägledning, men inget slår egen personlig erfarenhet.
 

BOTL

Panerai
Var på fest igår hos goda vänner och åt lite unikt kött. Jag är väldigt förtjust i högklassat grillat kött och den som gillar sånt har koll på svenska iWagyu och grundaren till detta satt bredvid. Fantastiskt kväll med mycket givande och roliga ämnen och till cigarrerna drack vi vintageport och desertvin med 35 års lagring.

Rökte en Montecristo No.4 från 1982
ude8ugyp.jpg


Och en LGC Gloriosos ER UK

ygy2uryv.jpg



Ben Bockbrännarbolmers
 

Sond

Patek
Med den ödmjukaste ton jag kan säger jag att bandet det ut som ett barn har tillverkat det och gördeln ser tokfake ut.
Det är inte troligt att man har äkta cigarrer och sen dragit på ett hemmagjort band med dålig kopierade gördlar. Lägg upp nån bild på skattelappen och boxkoden under.

Du kan gå in på www.habanos.com ovh slå in numret som står på skattelappen för att kolla äkthet och på www.cubancigatwebsite.se för att se hur band och gördlar ska se ut.

Du kan också skära upp en genom att dela den rakt i mitten och se hur konstruktionen ser ut.


Ben Bockbrännarbolmers

Det mesta av förpackningen är kastat så det gör att jag inte kan kolla skattenummer. Men gördeln ser inte ut att vara av någon högre kvalitet. Intressant att jag inte alls märkte något när jag rökte. Tyckte allt stämde.
IMG_0836.jpg
IMG_0837.jpg
IMG_0838.jpg


PS. en del av länkarna fungerade inte. Den sista fungerade inte alls. Ds.
 

DrDre

Patek
Jag tycker man ska hålla sig till longfillers från Kuba med förklaringen att dör kommer du hitta cigarrer med oändlig lagringsoptimering som är balanserade med en tobak överlägsen allt annat som produceras.


Om man följer cigarrauktioner så är det av en anledning cigarrer som produceras i Kuba skjuter i värde medans NC (nom cubans) stannar upp och det mesta tappar värde. För man känner till vad den tobaken är kapabel till och det är inte så mycket alls.

På samma sätt som jag respekterar majoriteten av systembolagets kunder som köper tetravin och tycker det är festligt och gott tycker jag om den som röker NC. Men det finns en solklar skillnad på brukare och för kännare. Visst är gott ibland men zinfandel men det blir aldrig en Bordeaux.

Davidoff sågas ju hårt av kännare för att vara väldigt smaklös och överprisad. Det ryktas även om att de färgar sina täckbladet för att få samma nyans på allt men är inte bekräftat, den som har fått röka en Davidoff från åren när de tillverkades i Kuba förstår vad de har gjort med märket och varför kännare sågar dem nu. Ingen skulle ju skuta köpa/lagra dem utan anledning när de kubanska Davidoffen var så oerhört bra.


Ben Bockbrännarbolmers

Jag måste säga att jag, helt baserad på min egen erfarenhet, inte delar din uppfattning om att bara Kubanska cigarrer är det som gäller. Jag har haft många många trevliga stunder där jag njutit av cigarrer från andra länder. Att avråda från allt icke-kubanskt tycker jag är synd för det kan göra att många går miste om mycket trevligt.

Jag kan hålla med om att Davidoff är dyra, men bara för att "kännare" har en viss uppfattning om smaken så behöver ju inte alla andra ha det. Jag har njutit av en hel del Special R och de är inte alls dumma.Jag skulle kunna köpa dem igen och det är helt baserat på vad jag personligen upplevt. Och Davidoff som företag har en ju en stor och lång erfarenhet av premiumcigarrer.

Mitt personliga råd skulle istället vara att om man är nybörjare så prova allt möjligt och från olika länder och se vad man gillar. Alla beställer inte samma mat när man går in på en restaurang, men det betyder inte att alla som inte beställer det jag valt gör fel. Alla köper inte samma bil, alla köper inte likadana kläder eller åker på samma semester. Så att prova själv vidhåller jag är det mest överlägsna och roligaste sättet att ta reda på vad man gillar. Jag har en salig blandning i mina humidorer och har fortsatt att prova massor av olika i 20 år nu och jag tycker fortfarande att jag kan hitta mkt spännande (och en del minor).

Men som sagt, jag tycker inte att det är något fel att olika uppfattningar.
 

bya

Omega
är man lite ovan kan man börja med mildare garrar. tyvärr kliver man i regel inte på premium direkt, vilket gör man får helt fel uppfattning om garre generellt. de billiga garrarna är ofta jävligt gubbiga o röken luktar apa!
är själv ingen connoisseur på området, men känner definitivt skillnad på de fin-/fulcigarr.

Romeo y Julieta, Davidoff är bra skit också! Favorit är Cohiba såklart, kört ett antal billigare, Ciglo 6 är skitbra, mitt senaste köp är Behike, vilket jag tycker piskar Ciglo 6 rejält! Helt fantastiska garrar för den som tänker lägga lite mer. Rekommenderas varmt!

Är man utomlands gå inte o köp på gatan, som folk skriver i tråden tidigare, finns rejält mycket fake!

IMAG1462.jpg
IMAG1666.jpg
 

Pistol_Pete

Panerai
Det här passar i flera trådar...
Slappnar av med en Davidoff efter att dagens arbetsuppgift: Lägga trall och skruva ihop balkongmöbler. Njuter av den nya vintagekronografen, en Samson Morzine (tack TorNet för en smidig affär!)

ytavageq.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fick äntligen ta min seger-cigarr igår. Projektet är äntligen avslutat efter 6 månaders jobb i Kina.
Fick bli en Hoyo de Monterrey, inga bilder dock.
 

BOTL

Panerai
Fick äntligen ta min seger-cigarr igår. Projektet är äntligen avslutat efter 6 månaders jobb i Kina.
Fick bli en Hoyo de Monterrey, inga bilder dock.

Vad rökte du för nåt då? Alltid skoj att få veta mer än märket som är lite intetsägande.
Gratis till det lyckade projektet.


Ben Bockbrännarbolmers
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vad rökte du för nåt då? Alltid skoj att få veta mer än märket som är lite intetsägande.
Gratis till det lyckade projektet.


Ben Bockbrännarbolmers


Ja det får man inte glömma!
Var en Epicuré No.2, gillar den!

Tackar, skönt att bli av med det och gå tillbaka till normala projekt igen. Väldigt komplicerad kran den där.
 

Icaras

Rolex
Jag tycker man ska hålla sig till longfillers från Kuba med förklaringen att dör kommer du hitta cigarrer med oändlig lagringsoptimering som är balanserade med en tobak överlägsen allt annat som produceras. Du kan få en cigarr som konstant utvecklas medan du röker och är komplex och balanserad.

Man måste här skilja på vad den enskilde tycker är gott och vad som är bäst. Det finns rätt eller fel såklart, jag som har fått äran att sitta med ägarna till några av världens äldsta cigarrhandlare som tillsammans sitter på över 200-års erfarenhet och är överens om att cigarrer långtidslagrar man bäst i 62-63rh och under det dödar man cigarrer och över är inte optimalt med 67rh som tak kan man då välja att lyssna och lära eller gå sin egen väg vilket är okej men man bör då veta att det man valt inte är optimalt för cigarren.
Om du läser MRNs bok som anses vara cigarrbibeln pratar man mycket om lagring. Han är bland de kunnigaste på jorden. Min vän Amir Saroony som skrivit Partagas-boken med enorm kunskap ovh erfarenhet om cigarrer så är alla överens om vad som är rätt om man vill låta cigarren utvecklas maximalt.

Om man följer cigarrauktioner så är det av en anledning cigarrer som produceras i Kuba skjuter i värde medans NC (nom cubans) stannar upp och det mesta tappar värde. För man känner till vad den tobaken är kapabel till och det är inte så mycket alls.

På samma sätt som jag respekterar majoriteten av systembolagets kunder som köper tetravin och tycker det är festligt och gott tycker jag om den som röker NC. Men det finns en solklar skillnad på brukare och för kännare. Visst är gott ibland men zinfandel men det blir aldrig en Bordeaux.

Davidoff sågas ju hårt av kännare för att vara väldigt smaklös och överprisad. Det ryktas även om att de färgar sina täckbladet för att få samma nyans på allt men är inte bekräftat, den som har fått röka en Davidoff från åren när de tillverkades i Kuba förstår vad de har gjort med märket och varför kännare sågar dem nu. Ingen skulle ju skuta köpa/lagra dem utan anledning när de kubanska Davidoffen var så oerhört bra.


Ben Bockbrännarbolmers
Stort tack! Det förklarar en hel del :)

Var rekommenderar du att man handlar ifrån? Kan ju tänka mig att det dräller av företag som inte säljer 100% äkta vara eller har förvarat dessa på ett sätt som inte är optimalt för cigarren. Exempelvis om jag skulle beställa några ifrån ditt förra inlägg, var skulle jag vända mig? :)
Som du kanske förstår så har jag inte så bra koll så jag ska försöka att läsa på så fort jag får hem ett par stycken att jämföra!
 

bya

Omega
- förort
- sent som fan
- billig kvalitetslager (Hade gärna sugit på en cognacgubbe)
- puffa behike (väger upp)
-zzzZzZZz (somnar gott)
20140601_015425.jpg
 

DrDre

Patek
Stort tack! Det förklarar en hel del :)

Var rekommenderar du att man handlar ifrån? Kan ju tänka mig att det dräller av företag som inte säljer 100% äkta vara eller har förvarat dessa på ett sätt som inte är optimalt för cigarren. Exempelvis om jag skulle beställa några ifrån ditt förra inlägg, var skulle jag vända mig? :)
Som du kanske förstår så har jag inte så bra koll så jag ska försöka att läsa på så fort jag får hem ett par stycken att jämföra!

Om jag vore i din situation skulle jag knalla ned till Brobergs. De har 130 års professionell erfarenhet (och med det branschkontakter, kontakter med verkliga proffs som jobbar med cigarrer hela dagarna, som utvecklar nya cigarrer, utvecklar fuktsystem och humidorer etc) av förvaring och försäljning av fina cigarrer. Om du går dit någon tid i veckan när det är lite lugnare och de har tid att snacka lite längre så kan du berätta lite om dig själv, vad du gillar, när du har tänkt att röka cigarrerna etc. Då kommer du att gå därifrån med en samling som är anpassade till dig. Det var så jag och några kompisar kom in på detta för massor av år sedan.
 

BOTL

Panerai
Stort tack! Det förklarar en hel del :)

Var rekommenderar du att man handlar ifrån? Kan ju tänka mig att det dräller av företag som inte säljer 100% äkta vara eller har förvarat dessa på ett sätt som inte är optimalt för cigarren. Exempelvis om jag skulle beställa några ifrån ditt förra inlägg, var skulle jag vända mig? :)
Som du kanske förstår så har jag inte så bra koll så jag ska försöka att läsa på så fort jag får hem ett par stycken att jämföra!

I Sverige så skulle jag tycka Roger på framcigarr är bra, aktuell kunskap och vettig.
Jag är hyfsat kunnig och bistår gärna med lite information. Bara att skicka ett pm och fråga på. Jag hjälper gärna till.

Jag har den turen att ha en cigarrmentor som tillhör den handfull mest kunniga i Norden. Som har kontakt och en insyn på otroligt hög nivå långt utöver någon svensk handlare och har fått lära mig massor den vägen.




Ben Bockbrännarbolmers
 

BOTL

Panerai
- förort
- sent som fan
- billig kvalitetslager (Hade gärna sugit på en cognacgubbe)
- puffa behike (väger upp)
-zzzZzZZz (somnar gott)
20140601_015425.jpg

Behike är bra, 54an är min favorit ovh jag är nere på en låda av det första släppet, tyvärr. Ska bli intressant att se den nya hologrammet på gördeln.


Ben Bockbrännarbolmers
 
Topp