• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Henriklj

Omega
2-Faktor
Har fått bli lite orolig för min klocka, efter att den nästan laddade ur har jag försökt ladda upp den ordentligt men det är svårare än man kan tro i detta mulna vinterväder… Fick trots allt upp den till ”nivå 2” dvs mer än 100 dagars batteritid. Trots detta har den nästan laddat ur igen (tickar med 2 sekunders intervall) på bara någon dag. Det låter ju inte normalt va? Blir det till att skicka den till Japan eller? 😞
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Har fått bli lite orolig för min klocka, efter att den nästan laddade ur har jag försökt ladda upp den ordentligt men det är svårare än man kan tro i detta mulna vinterväder… Fick trots allt upp den till ”nivå 2” dvs mer än 100 dagars batteritid. Trots detta har den nästan laddat ur igen (tickar med 2 sekunders intervall) på bara någon dag. Det låter ju inte normalt va? Blir det till att skicka den till Japan eller? 😞
Varför får du den inte att bli fullladdad? Det är ju tyvärr så att man kan skada det uppladdningsbara batteriet av att ha det med för låg laddning för länge eller många gånger...
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Varför får du den inte att bli fullladdad? Det är ju tyvärr så att man kan skada det uppladdningsbara batteriet av att ha det med för låg laddning för länge eller många gånger...
Jag vet inte, har låtit den ligga framme i flera dagar men tycker det tar så lång tid. Har inte varit en enda dag med bra solljus, får förlita mig på inomhusbelysningen.

Jag ska försöka få det helt fulladdat en gång nu men om inte det hjälper så tror jag tyvärr den har tagit skada.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Sparkling 🤩

IMG_0923.jpeg
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Jag vet inte, har låtit den ligga framme i flera dagar men tycker det tar så lång tid. Har inte varit en enda dag med bra solljus, får förlita mig på inomhusbelysningen.

Jag ska försöka få det helt fulladdat en gång nu men om inte det hjälper så tror jag tyvärr den har tagit skada.
Har försökt ladda upp den i flera dagar nu men misstänker att den har tagit skada på något sett så att den inte orkar hålla laddningen.

Hur går man tillväga om man ska serva den? Vet ju att den måste tillbaka till Japan men kan man få hjälp via en svensk ÅF eller ska man ta kontakt direkt med Citizen? Hur då i så fall? Någon som har erfarenhet?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har försökt ladda upp den i flera dagar nu men misstänker att den har tagit skada på något sett så att den inte orkar hålla laddningen.

Hur går man tillväga om man ska serva den? Vet ju att den måste tillbaka till Japan men kan man få hjälp via en svensk ÅF eller ska man ta kontakt direkt med Citizen? Hur då i så fall? Någon som har erfarenhet?
Har den blivit ordentligt urladdad kan batteriet bli trött.
Men då byter man det till ett nytt laddbart. Det ska knappast behövas en resa ända till Japan för en sådan sak?

Jag tycker du ska kontakta Klockmaster Fältöversten om du känner dig osäker.
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Har den blivit ordentligt urladdad kan batteriet bli trött.
Men då byter man det till ett nytt laddbart. Det ska knappast behövas en resa ända till Japan för en sådan sak?

Jag tycker du ska kontakta Klockmaster Fältöversten om du känner dig osäker.
Ah okej, trodde helt verket var skadat 🙈
Ska kolla upp det, tack!

Är det någon annan som har bytt batteri i sin och var i så fall?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ah okej, trodde helt verket var skadat 🙈
Ska kolla upp det, tack!

Är det någon annan som har bytt batteri i sin och var i så fall?
Just Citizen är ju lite lurigt i o m att det hanteras av Ur & Penn. Mina erfarenheter från deras butiker är att det inte finns någon urmakare på armlängds avstånd, om man säger så.
Med det sagt skulle jag inte vända mig till dem. Men skickliga urmakare finns det på annat håll. T ex hos Fältöversten.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Ah okej, trodde helt verket var skadat 🙈
Ska kolla upp det, tack!

Är det någon annan som har bytt batteri i sin och var i så fall?
Ur&p har en större verkstad i Upplands väsby dit den skickas först. Behöver den skickas till Japan gör dom det. Hur prisbilden ser ut kan jag inte svara på. Ring KM fältöversten och kolla vad dom säger först?
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Just Citizen är ju lite lurigt i o m att det hanteras av Ur & Penn. Mina erfarenheter från deras butiker är att det inte finns någon urmakare på armlängds avstånd, om man säger så.
Med det sagt skulle jag inte vända mig till dem. Men skickliga urmakare finns det på annat håll. T ex hos Fältöversten.

Ur&p har en större verkstad i Upplands väsby dit den skickas först. Behöver den skickas till Japan gör dom det. Hur prisbilden ser ut kan jag inte svara på. Ring KM fältöversten och kolla vad dom säger först?

IMG_0134.jpeg

Panasonic CTL621F är det uppladdningsbara batteri du ska söka

Tusen tack för bra svar! Slår en signal i Fältöversten 👍🏻
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Om det är någon annan som undrar så hörde jag av mig KM Fältöversten men de byter inte batteri på eco-drive klockor tyvärr, han hänvisade till Ur&Penn.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
En kort uppdatering i ärendet med nytt lås till min CTQ57-0953. Jag blev idag uppringd av min lokala Ur&P butik där jag lämnat länken. Hon hade fått information om att det var vissa leveransproblem i Japan, så någon gång under februari bör det bli färdigt. Inte jätte imponerande tidsmässigt, men får jag ett nytt originallås för 600kr är det okej. Bärs just nu på strutsläder istället för gummit jag har, men viss vill jag köra den på titanlänken. To be continued...
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Nu uppdaterar jag tråden på mitt serviceärende hos min lokala Ur & Penn (tror jag startade historien i en annan tråd).
IMG_0247.jpeg

Låset som gått av i den delen som håller länken på plats behövde lagas.
IMG_0248.jpeg

Jag fick en offert på 10.000kr för en helt ny länk, eller 600kr för endast låset… 🤔
Jag vill inte verka sniken, men då endast låset var trasigt tackade jag ja till 600kr offerten 😉
IMG_0249.jpeg

På grund av diverse leveranstider och andra oklara omständigheter skulle det eventuellt dröja till februari innan det var klart. Idag fick jag samtalet att jag kunde komma och hämta den 👍🏿😎
Som lite plåster på såren för den långa servicetiden kom jag undan med en blank femhundring. Nu hoppas jag på minst tio kommande år av bekymmersfritt ägande 😊🙏🏿
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Dags att lyfta den här tråden med en klocka som aldrig blev någon succé, The Citizen Automatic.

4DCF7CBF-0B8E-472D-A4C9-BCBD9451079C.jpeg
Jag har av naturliga orsaker ingen koll på hur man ser/såg på Chronomaster-linjen i Japan, men jag inbillar mig att den höga precisionen +/-5spy var ett starkt argument. Då faller ju alla mekaniska urverk bort, även om finish och estetik är identisk. Men stilig är den ju 👌🏿😊
 

kuma-kun

Audemars
Jag har av naturliga orsaker ingen koll på hur man ser/såg på Chronomaster-linjen i Japan, men jag inbillar mig att den höga precisionen +/-5spy var ett starkt argument. Då faller ju alla mekaniska urverk bort, även om finish och estetik är identisk. Men stilig är den ju 👌🏿😊

Den här är vad jag tror före dom började använda Chronomaster beteckningen och kallade dom för The Citizen.
I början användes inga örnar varken framtill eller baktill och tavlan stod det bara Citizen men på boettlocket stod det The Citizen.
Genom åren har det ju varit örnar ibland, Chronomaster ofta och ibland ingenting på tavlan.
Inte alltid logiskt känner jag.
Uppenbarligen kände kunderna att en mekanisk The Citizen inte var något man ville ha och dom verkar ha sålt mycket dåligt.
Verket känner jag inte når upp till GS nivå men resten av klockan är åt det hållet.
 
Topp