• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Tsuyosa NJ0151-88L blå fume recension

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tsu-bxw.jpg


Denna recension gäller Citizen Tsuyosa. En klocka som setts som ganska trendig senare tid. På en del ställen i världen har den tidigare varit svår att få tag på vilket kanhända höjt intresset ytterligare, som i USA vet jag. Nu kanske den kommit dit också. Det står inte modellnamnet Tsuyosa nånstans på den men verkar som det är ett officiellt namn från Citizen om jag förstår det rätt. Kanske bara på vissa marknader möjligen. Detta är den syn i all sin enkelhet som möter en när man lyfter på locket.

tsu-bx2.jpg


Tycker det vore roligare med det modellnamnet på tavlan istället för "Automatic" texen. Eller båda. Men det är jag.

Nåja, NJ0151-88L heter den och den sista bokstaven "L" står för utförandet på urtavlan. Det är ett ganska nytt tavelutförande av Fume-typ sedan några månader där färgen tonar ut till en annan nyans i ytterkanten av tavlan. Från blått till mörkt gråblåsvart. Dessutom är denna färgversionen unik bland Tsuyosa-modellerna på så sätt att urtavlan inte har sunburst som de andra utan istället är en strukturtavla som ändrar färg en del i olika vinklar på ljuset och kan glittra till lite vid kanterna i strukturmönstret. Den har även något mörkare lumefärg än de övriga utförandena.

tsu3w.jpg


Boetten är tämligen snyggt gjord med fina facetteringar. Inte någon grand Seiko förstås men för sin klass mycket bra utförande tycker jag. Anständigt med plus.

tsu4w.jpg


Det är Citizens Miyota 8210-verk med hack och möjlighet till manuellt uppdrag i klockan. De tidigare i början när modellen kom ut hade inte hack men det ändrades efter ett tag och numera lär alla Tsuyosa som tillverkas ha den hack-bara versionen. Hittills har den hållit tiden bra för sin prisklass, plus 16 - 17 sekunder per dygn och stordelen av ökningen liggandes med urtavlan upp och håller sig nog närmare noll än så på armen.

tsu-Bw.jpg


Glasen ska vara safirglas både fram o bak, i platt utförande. Verket har en finish av numera ovanligare typ. Förgyllt med matt yta, ungefär som på många gamla fickur. En omväxling till alla vita verk. Kul tycker jag, är lättroad dock.

tsu1w.jpg


Klockan är 40 millimeter yttermått 9 - 3. Kan säga att den nog bärs som det låter, det vill säga som en "normal" 40 millimetersklocka. Jämför man med en 40 millimeters Tissot PRX som har liknande boettform känns PRXen för mina 16,5 cm handleder ganska otymplig. De gör inte denna Citizen. Men hade man fått önskat hade jag nog önskat en millimeter kapad på tjockleken men upplever den inte besvärande tjock på något sätt, knappt 12 mm.

Måtten enl mig;

Boettbredd 40mm

Höjd/tjocklek: 11,9

L2l: 49 mm (men då inräknat ändlänkarnas något utgående vinkel.

Se för övrigt bilder på en 16,5 cm handled. Klockan ser något större ut på bilderna än den gör i verkligheten. Skulle säga generellt den passar den omkretsen och uppåt.

tsu2w.jpg


Länken har solida länkar och känns således solid vad gäller länkarna i sig med god finish på borstningen på ytterlänkarna, mittlänkarna är blanka. Inte särskilt tajt mellan länkbitarna men lagom tyngd att balansera klockan och fin finish för prisklassen. Spännet är av enklare typ. Själv är jag van vid vintage och störs inte av claspen utan den fyller den funktion den behöver. man får knäppa åt den ordentligt bara så den sitter ordentligt. 3 stycken finjusteringshål finns också. Sammantaget vad gäller länken, faktiskt något finare på ytan är exempelvis en Uncle Seiko-länk jag jämför med men ganska glest sammansatt men det gör den rätt komfortabel också. Lite vintagekänsla på den länken.

Köpte den av nyfikenhet för att recensera den och eventuellt avyttra sedan då annat kommer in men trivs så pass med den så den kanske kommer att bli kvar ett tag. Får se hur det blir.
---------------------------------------------------------------------

Plus och minus är svårt då det är individuellt många saker vad man tycker är det ena eller andra, särskilt minus. Men här kommer det ändå ett försök:

+ Rätt fin polering och finish på boetten, och även på urtavlan, för prisklassen i alla fall. Ser riktigt bra ut.

+Safirglas

+Trevligt urval vad gäller urtavlor.

+God bärarkomfort för modelltyp i den storleksklassen

+ Ganska originell sammantaget (urtavlor, verkfinish, kronplacering)
--------------------------------------------------------------------

- En del kan nog störa sig på "japanska" placeringen av kronan kl 4 samt att den sitter pilligt halvgömd i boetten. (Men man slipper få märken av den)

- Basic utförande på spännet.

- En del luft mellan länkarna kan upplevas som aningen rassligt.

- Lysmassan är väl inte direkt dålig men inget särskilt bra heller.

-Behöver man ha mer wr än 50m får man använda en annan klocka då för 50 m är vad den har. Inte 100.
------------------------------------------------------------------

Ska det sägas något riktigt subjektivt som avslutning så hade jag valt att ha Citizentexten placerad några millimeter längre ned på urtavlan samt i en mindre fontstorlek. Det sistnämnda har jag hört andra tycka också fast den detaljen ser bättre ut i verkligheten än på bilder.

Sammantaget prisvärd och "rolig" i mina ögon. Gillar den.
 

H21

Omega
2-Faktor
Tack för en bra och utförligt recension! Jag hade inte sett detta utförandet på tavlan tidigare och den ser ju ännu bättre ut än sunburst-tavlorna👌
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för en bra och utförligt recension! Jag hade inte sett detta utförandet på tavlan tidigare och den ser ju ännu bättre ut än sunburst-tavlorna👌
Ja, lite annorlunda med både fume och struktur.

Tror det är inspirerat av Longines, de har nåt liknande utförande.
 
  • Like
Reactions: H21
Topp