Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Klart! Nytt plexi kosta jag på oxå. Relativt bra amplitud men hade velat haft upp den lite samt vågat justera beat error manuellt utan regulatorarm?. Men den håller fin tid nu!Och där ticka det igång iaf! Nu har jag ställmekanismen kvar och sen in i boetten igen ifall det oxå går vägen! Någon annan som fixar något ikväll?
Nån som hakat i den för att få lite extra höjd kanske? Rätt vanligt fenomen på balansbryggor.Jag håller just nu på med denna Omega kaliber 285, Det är samma som 265/266 men med centrumsekund konvertering.
Se hur någon har misshandlat det extra hjulet för konverteringen och även gjort märken i bryggan under, jag var rädd att detta förstört urverket men den fungerar helt perfekt.
Ett tips är att innan ni sätter dit regelhaken så bygg ihop ovansidan och testa så att minutröret har bra friktion genom att rotera kronan åt båda håll i ställ läget och då skall alla hjul röra sig utan att slira, så slipper ni upptäcka detta när visarna är monterade.
Man kan bara spekulera.Nån som hakat i den för att få lite extra höjd kanske? Rätt vanligt fenomen på balansbryggor.
Har ett 255 verk som jag ska serva i dagarna. Kan kolla hur det ser ut.Man kan bara spekulera.
En sak jag märke med detta verk är att balansfjädern ligger ytterst nära centrumhjulet så när jag första gången skulle testa gången var det ett himla rasslande då jag missat att fjädern låg ovanpå istället för under... Så är det alltid när man jobbar på urverk man normalt inte jobbar på att man gör enkla misstag. Nu testade jag att ta av och på balansen ett antal gånger och jag kunde inte få fjädern under hjulet utan att putta den på plats så nog många med mig som gjort samma fel. Kan vara så att breguet fjädern medvetet lagts så nära så att hjulet naturligt stoppar fjädern från att hoppa ur regulatorvisarens pinnar när klockan får sig en stöt.
Kul, bra tips!Jag håller just nu på med denna Omega kaliber 285, Det är samma som 265/266 men med centrumsekund konvertering.
Se hur någon har misshandlat det extra hjulet för konverteringen och även gjort märken i bryggan under, jag var rädd att detta förstört urverket men den fungerar helt perfekt.
Ett tips är att innan ni sätter dit regelhaken så bygg ihop ovansidan och testa så att minutröret har bra friktion genom att rotera kronan åt båda håll i ställ läget och då skall alla hjul röra sig utan att slira, så slipper ni upptäcka detta när visarna är monterade.
Aha, nu fattar vad det där hjulet och extra bryggan hade för funktion. Har ett sånt verk liggande och funderade över hur klumpigt det såg ut, för att vara en Omega. En konvertering alltså... där ser man.Jag håller just nu på med denna Omega kaliber 285, Det är samma som 265/266 men med centrumsekund konvertering.
Se hur någon har misshandlat det extra hjulet för konverteringen och även gjort märken i bryggan under, jag var rädd att detta förstört urverket men den fungerar helt perfekt.
Ett tips är att innan ni sätter dit regelhaken så bygg ihop ovansidan och testa så att minutröret har bra friktion genom att rotera kronan åt båda håll i ställ läget och då skall alla hjul röra sig utan att slira, så slipper ni upptäcka detta när visarna är monterade.
Så i grunden är det samma delar som i 265/266? Förutom centrumsekund delen.Exakt och det var vanligt på 40 talet att man använde samma grundkaliber men Omega var lite sena med sin 285.
Så är det och det gör att man kan ta delar från de olika urverken vid behov.Så i grunden är det samma delar som i 265/266? Förutom centrumsekund delen.
Ska ta en titt i den jag har, om jag minns rätt såg hjulet "snett" ut.Så är det och det gör att man kan ta delar från de olika urverken vid behov.
Fjärde hjulet har en kortare axel för det är normalt där subsekundvisaren sitter och centrumhjulet är ihålig så att en centrumsekundaxel kan sättas i och drivs då av tredjehjulet. Det extra hjulet som sitter på tredjehjulet är fast i tredjehjulet så man måste använda ett speciellt verktyg för att få loss den men det behöver man inte göra utan man kan rengöra och olja utan att lossa hjulen.
Det är viktigt att man tar ut centrumaxeln det första man gör när man skall plocka isär undersidan då man annars lätt böjer eller har av den när bryggorna skall plockas av. Omega gillade verkligen denna axel och hade liknande lösningar på de flesta av sina urverk.
Attans också... jag är livrädd för balansskruvande!Och även Incabloc fjädern ser jag och de är pilligt att få på och man måste plocka av balansfjäder för att få fast den nya Incabloc fjädern. Allt sitter med friktion och på baksidan balanskloven finns en U formad hållare som skall glidas ur sitt spår och så lossar hela hållaren ihop med regulatorvisaren.
Tydligen, men de är trevliga att skruva i, nu börjar jag kunna deras uppbyggnad.Man vänjer sig att skruva i balansen.
Du tycks gilla ETA.