• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

martaSM30

Audemars
Den kom på ett fult band men med hjälp av ett par trevliga forumvänner är den nu bättre klädd☺️
IMG_5988.jpeg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ett några veckor gammalt 50-lappenfynd har efter lite småfix blivit riktigt trevlig. Studie av serienumret, som antyder militärt bruk, härleder just detta exemplar till det brittiska intåget i mellersta Tunisien 1943 av det 8:e regementet. Det finns goda skäl att tro att klockan spelat en avgörande roll för att synkronisera landstigningen. Eller jag vet inte, den kan också ha legat i en låda i Åkersberga eller i ett postordermagasin utanför Majorna, men erkänn att den är cool.

IMG_9433.jpeg
IMG_9431.jpeg
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Ett några veckor gammalt 50-lappenfynd har efter lite småfix blivit riktigt trevlig. Studie av serienumret, som antyder militärt bruk, härleder just detta exemplar till det brittiska intåget i mellersta Tunisien 1943 av det 8:e regementet. Det finns goda skäl att tro att klockan spelat en avgörande roll för att synkronisera landstigningen. Eller jag vet inte, den kan också ha legat i en låda i Åkersberga eller i ett postordermagasin utanför Majorna.

IMG_9433.jpeg
IMG_9431.jpeg
Grym, hur stor?
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Verkligen. Jag hade dålig koll på VHP innan köpet, men om jag förstår det rätt så ska avvikelsen vara +/- 5s per år vilket är imponerande för en 90-talare, dock tveksam till hur den håller sig såhär ca 25 år senare. Som jämförelse har GS 9F har +/- 10s per år.

Sen går det att önska mer av sekundvisaren som träffar mitt emellan index, inte lika VHP där…
 

martaSM30

Audemars
Verkligen. Jag hade dålig koll på VHP innan köpet, men om jag förstår det rätt så ska avvikelsen vara +/- 5s per år vilket är imponerande för en 90-talare, dock tveksam till hur den håller sig såhär ca 25 år senare. Som jämförelse har GS 9F har +/- 10s per år.

Sen går det att önska mer av sekundvisaren som träffar mitt emellan index, inte lika VHP där…
Uppdatera gärna i lämplig tråd om uppmätt avvikelse🙂
 

kuma-kun

Audemars
En låda Bearlon band i äkta nylon för 80 spänn känns okey för mig som oftast betalar för mycket.
Härlig låda med bra slogan, Bear watch band looks nice on you.
Samlar man mest på japanska klockor behövs det mycket 19 mm så 6 stycken ska nog gå åt.
Perlon tycker jag om men hatar band som går under klockan så väldigt glad över dom här.

9857C81C-9FFA-4E53-A93F-6C4EC2EB0D73.jpeg
C32B11E3-DDA5-4F01-B9C7-73276144DAB6.jpeg


53CB041B-AB47-4594-8114-C11043727F65.jpeg
BB294096-4DC6-4243-B86A-8AEB9113954B.jpeg
 
Senast ändrad:

MOL

Cartier
Lite av ett wild card…tråkig på bild 1 men lovande på bild 2. US auktionshus tar riktigt dåliga bilder ibland. Fågel eller fisk? 2767
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ropade hem en Pre-bond lite hastigt…
Defekt brukar ju vara lugnt på mekaniska men med kvarts kanske det är värre…?
IMG_5151.jpeg

Kanske ngn som sitter på ett extra verk eller kanske ett risigt ex?
 

DrKlocka

Audemars
Ropade hem en Pre-bond lite hastigt…
Defekt brukar ju vara lugnt på mekaniska men med kvarts kanske det är värre…?
IMG_5151.jpeg

Kanske ngn som sitter på ett extra verk eller kanske ett risigt ex?

Verket servas på samma sätt som ett mekaniskt.
 

deddas

Rolex
Hoppas denna är så fin som jag tror och att visarna saknar lysmassa…
IMG_9078.jpeg
Update!
Haha han var inte sann den säljaren. Kanske finns på KS?
Han skrev i annonsen att klockan gick men ingen uppmätt tidshållning. Helt okey, självklart. Hämtar ut klockan idag. Den står helt still. Påtalar detta och får till svar: ”Du måste dra upp den”
Jag svarar att fjädern är ställd till max men den står ändå helt still. Efter ett tag gick det ej att ställa tiden, båda visarna snurrar samtidigt.
Jag påtalar detta. Han säger att jag varit ”hårdhänt” och sen blockar han mig. Var ju inte supermycket pengar men inte så soft iaf…
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Update!
Haha han var inte sann den säljaren. Kanske finns på KS?
Han skrev i annonsen att klockan gick men ingen uppmätt tidshållning. Helt okey, självklart. Hämtar ut klockan idag. Den står helt still. Påtalar detta och får till svar: ”Du måste dra upp den”
Jag svarar att fjädern är ställd till max men den står ändå helt still. Efter ett tag gick det ej att ställa tiden, båda visarna snurrar samtidigt.
Jag påtalar detta. Han säger att jag varit ”hårdhänt” och sen blockar han mig. Var ju inte supermycket pengar men inte så soft iaf…

Tråkigt beteende, tycker att man ska försöka vara tillmötesgående åtminstone. Men det är alltid en kalkylerad risk att köpa vintage. You win some you lose some.
 
Topp