• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens urverk (lyft på locket)

Edvin_00

Omega
IMG_8672.jpeg
IMG_8649.jpeg


Vintage kronograf från 50-tal som jag köpt här på forumet, urverket ska vara Landeron om jag är rätt informerad :)
 

Edvin_00

Omega
Otroligt fin! Tavlan är magisk. Hur går urverket?
Ja tavlan är ju onekligen trevlig att vila ögonen på! Har inte gjort några mätningar på verket men tickar ändå på bra skulle jag säga, blir inga större tidsavvikelser sett över några dagar men jag bär sällan klockan mer än så i sträck, skulle gissa på att det blir någon/några minuter per vecka kanske. Gångreserven är också bra ur ett anekdotiskt perspektiv, håller inte över en helg men i alla fall över en natt och några timmar till. Kanske lite långt svar hehe men kort och gott helt klart godkänt!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tag Heuer 185. Ett ETA 555.232 kvartsverk med en Dubois-Dépraz 2000 kronografmodul ovanpå. Samma modul användes också ovanpå ett automatiskt ETA 2892-2 och kallades då LWO283. Inte så vanligt med 26 stenar i ett kvartsur! Här i en Tag Heuer 2000 i en stålboett från tidigt 1990-tal. Fler bilder finns här:
IMG_1053.jpeg
IMG_1052.jpeg
IMG_1075.jpeg
 

Hammars

Omega
Tag Heuer 185. Ett ETA 555.232 kvartsverk med en Dubois-Dépraz 2000 kronografmodul ovanpå. Samma modul användes också ovanpå ett automatiskt ETA 2892-2 och kallades då LWO283. Inte så vanligt med 26 stenar i ett kvartsur! Här i en Tag Heuer 2000 i en stålboett från tidigt 1990-tal. Fler bilder finns här:
IMG_1053.jpeg
IMG_1052.jpeg
IMG_1075.jpeg

Är det Omega som använder samma modul i sin Omega speedmaster reduced?
 

Hammars

Omega
Ja, de använder 2892-A2 (Omega 1120) med en Dubois-Dépraz 2020 som jag tror är väldigt lik 2000. Flera andra har använt modulen också, bl.a. Baume & Mercier och Audemars-Piguet.
har för mig det blir väldigt dyrt att göra service på dessa på grund av att modulen måste monteras bort helt innan man kan börja arbeta på urverket. dubbelt jobb och dubbelt så dyrt.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
har för mig det blir väldigt dyrt att göra service på dessa på grund av att modulen måste monteras bort helt innan man kan börja arbeta på urverket. dubbelt jobb och dubbelt så dyrt.
Ja, om modulen är i behov av service kan det bli dyrt, men om jag förstått det rätt så är de rätt robusta och behöver inte servas varje gång basurverket servas. Om den är trasigt och den skickas till Omega, Breitling, Tag Heuer eller AP så tror jag att de bara sätter dit en ny modul! Då blir det förstås dyrt!
 

Hammars

Omega
Ja, om modulen är i behov av service kan det bli dyrt, men om jag förstått det rätt så är de rätt robusta och behöver inte servas varje gång basurverket servas. Om den är trasigt och den skickas till Omega, Breitling, Tag Heuer eller AP så tror jag att de bara sätter dit en ny modul! Då blir det förstås dyrt!

är inte det dyra att modulverket måste plockas ner helt för att komma åt det vanliga verket som sitter under, är det inte det som kostar pengar i form av tid?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
är inte det dyra att modulverket måste plockas ner helt för att komma åt det vanliga verket som sitter under, är det inte det som kostar pengar i form av tid?
Jag är inte urmakare, men att separera modulen från verket verkar vara ganska enkelt. Däremot verkar själva modulen vara lite bökig att serva och ta en del tid! Läste nyligen ett blogginlägg om detta från en av mina favoriter och han vet ju vad han gör:
 

DrKlocka

Audemars
Ja, om modulen är i behov av service kan det bli dyrt, men om jag förstått det rätt så är de rätt robusta och behöver inte servas varje gång basurverket servas. Om den är trasigt och den skickas till Omega, Breitling, Tag Heuer eller AP så tror jag att de bara sätter dit en ny modul! Då blir det förstås dyrt!
Det är tyvärr en vanlig fuskmetod att skippa serva modulen. Leder ofta till krångliga problem.
Tar man isär den får man serva hela. Punkt.
 

DrKlocka

Audemars
Säger absolut inte emot dig! Så gör förstås en seriös urmakare som du! Är modulen besvärlig att jobba med?
Den är lite krånglig om man inte skruvat med den innan, men inte överdrivet. Tar lite längre tid än en vanlig kronograf bara. Det är en fördel att ha en manual om man säger så.

Har varit med om mycket krångliga problem som uppstått när bara grundverket servats. Men överlag en bra konstruktion, sällan problem med den om den inte gått långt över serviceintervalm.

Speedy reduced har ju länge haft ett oförtjänt dåligt rykte. Det är en bra klocka.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Den är lite krånglig om man inte skruvat med den innan, men inte överdrivet. Tar lite längre tid än en vanlig kronograf bara. Det är en fördel att ha en manual om man säger så.

Har varit med om mycket krångliga problem som uppstått när bara grundverket servats. Men överlag en bra konstruktion, sällan problem med den om den inte gått långt över serviceintervalm.

Speedy reduced har ju länge haft ett oförtjänt dåligt rykte. Det är en bra klocka.
Tack för initierat svar från någon som verkligen kan urverken och inte bara beundrar dem som jag!
 

DrKlocka

Audemars
Tack för initierat svar från någon som verkligen kan urverken och inte bara beundrar dem som jag!
Hade en gång en Longines med dd modulen som var köpt från forumet men nyligen servad hos en populär engelsk urmakare. Den hade Stora problem med låg amplitud, tjuvstannade osv. Blev inskickad flera gånger på garanti men samma problem uppkom hela tiden.

Det var så enkelt att de hade skippat modulen...
 
Topp