• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

ajvar

Rolex
2-Faktor
Senaste impulsköpet är verkligen ett "beauty and the beast" fall, så därför postar jag bara skönheten ;)
IMG_20150606_164901.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mernis Bajra
Fint kul verk. Min första reaktion var att dämparfjädrarna saknas till hammarautomaten. Sedan när jag tittar noggrannare så kan jag inte se infästningarna till fjädrarna. Hur är denna konstruktion, är detta en senare version med någon "dold" dämpning?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mernis Bajra
Fint kul verk. Min första reaktion var att dämparfjädrarna saknas till hammarautomaten. Sedan när jag tittar noggrannare så kan jag inte se infästningarna till fjädrarna. Hur är denna konstruktion, är detta en senare version med någon "dold" dämpning?

Yes den är dold. På den tidigaste varianten av Omegas hammarautomat såg man fjäderdämpningen ovanifrån.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Följde med som del av ett utrop där bara en av klockorna var intressant. Eftersom det inte var denna som var intressant så är den redan på väg bort.

...Måste dock hamna på armen åtminstone en gång innan den lämnar! ;)
Om inte annat så för att ha en duglig bild till säljesannonsen!

209514364_255b585e-5e4f-41e3-9cca-0f7658d9b2a5.jpg
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Mernis Bajra
Fint kul verk. Min första reaktion var att dämparfjädrarna saknas till hammarautomaten. Sedan när jag tittar noggrannare så kan jag inte se infästningarna till fjädrarna. Hur är denna konstruktion, är detta en senare version med någon "dold" dämpning?

Bra observation och samtidigt så skrämde du mig lite, det är ett cal 332 verk. Efter en snabb googling så verkar den vara konstruerad utan en fjäder. Någon som sitter på mer kunskap får gärna lägga till lite mer info om detta :)
 
Topp