• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

bleppo

Omega
2-Faktor
Blir kul att lära känna x100vi
IMG_0495.jpeg
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Idag kommer nätet vara fyllt av Leica. :)

Nu tillhör jag inte målgruppen för denna kamera men skulle jag behöva välja hade jag ändå valt GFX100 II. Och då gillar jag ändå Leica :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Nu tillhör jag inte målgruppen för denna kamera men skulle jag behöva välja hade jag ändå valt GFX100 II. Och då gillar jag ändå Leica :)

Jag stod och klämde på en SL2 i Leica-butiken i Köpenhamn i somras och det är onekligen en läcker känsla. Samtidigt blir ju en sådan best med vettig optik minst lika stor och tung som min gamla Nikon D800 som jag bedömde som för tung för att ha som resekamera... så jag borde verkligen inte fundera över dem. :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Och Nikon har köpt RED. Cool.

Inte för att jag filmar rörliga bilder då, men ändå. :)
Intressant. Jag är ingen expert, men följer lite vad som händer på filmsidan. Skulle vara intressant att veta vad som döljer sig bakom den här vändningen. Nyhetsrapporteringen har som vanligt varit vag och intetsägande om bakgrunden.

Om jag ska gissa vilt, så undrar jag om inte Red kanske har lite problem. Det känns som om de har halkat efter (inte tekniskt, men marknadsmässigt) de övriga. De senaste 10 åren har Arri (med sin Alexa-serie) totalt dominerat bland de större produktionerna. Det verkar som om Red har ödslat en massa energi på att stämma allt och alla för påstådda patentintrång i stället för att göra något konstruktivt. Faktum är att Nikon är ett av företagen de har stämt, och förlorat mot!
Samtidigt kanske Nikon vill expandera på filmsidan och ser Red som ett tekniskt kompetent (men i övrigt inkompetent ;)) företag...
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Lät göra en lite större print idag, 90×60. Det borde man göra oftare! Möjligen att man också borde satsa på att printa på plexi eller liknande för att slippa reflexerna från glaset?
20240323_171050.jpg
Papperskvaliteten gör mycket också av egen erfarenhet, där jag kommit fram till att jag gillar de matta papperna bäst till min Imagegraf-pro 300


Edit: kul med print!
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Lät göra en lite större print idag, 90×60. Det borde man göra oftare! Möjligen att man också borde satsa på att printa på plexi eller liknande för att slippa reflexerna från glaset?
20240323_171050.jpg


Snyggt! Vad har du för glas där? Reflexfritt "konstglas" är ju dyrare men det är ju också mindre reflexer och oftast bättre UV-filtrering som minskar risken för blekning.
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Snyggt! Vad har du för glas där? Reflexfritt "konstglas" är ju dyrare men det är ju också mindre reflexer och oftast bättre UV-filtrering som minskar risken för blekning.
Det är ett standardglas. Du har naturligtvis rätt i att det finns mkt bättre glas. Men jag har inte beställt så stora printar tidigare och var osäker på hur det skulle bli och om jag skulle bli nöjd. Men stort är helt klart bra!
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Köpte svarta X100VI nyligen, men känslan vill inte riktigt infinna sig. Om någon här är pepp så säg till, annars går den tillbaka. Finns ett UHD UV filter från Nisi också.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Börjat bekanta mig med x100vi - utöver att det absolut är en kompetent kamera älskar jag storleken på kameran. Jag är otroligt bekväm av mig och orkar inte släpa ngt stort kit som förr i tiden. Sen uppskattar jag layouten av knappar och vred. Kan heller inte kalla mig en avancerad fotograf på ngt sätt överhuvudtaget men tycker det är roligare att fota med kamera än mobil.

A-läget på slutartid tycker jag däremot underpresterar och ofta överexponerar. Så kör oftast T och A på iso istället med max 1600.

Sen är det ju en djungel med alla recept man kan hitta därute.

IMG_0737.jpeg
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Börjat bekanta mig med x100vi - utöver att det absolut är en kompetent kamera älskar jag storleken på kameran. Jag är otroligt bekväm av mig och orkar inte släpa ngt stort kit som förr i tiden. Sen uppskattar jag layouten av knappar och vred. Kan heller inte kalla mig en avancerad fotograf på ngt sätt överhuvudtaget men tycker det är roligare att fota med kamera än mobil.

A-läget på slutartid tycker jag däremot underpresterar och ofta överexponerar. Så kör oftast T och A på iso istället med max 1600.

Sen är det ju en djungel med alla recept man kan hitta därute.

IMG_0737.jpeg
Finns den kameran att köpa i Sverige ännu på något vis?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns den kameran att köpa i Sverige ännu på något vis?
Den kommer nog in då och då men det är nog strykande åtgång. Hypen lever fortfarande:) Jag köpte min v förra året precis innan sommaren. Hittade en på blocket som faktiskt kostade mindre än list. Det var INTE vanligt kan jag säga… Hade gärna haft den na främst för ibis…
 

Clocksson

Cartier
2-Faktor
Tänkte kolla om det är någon här i tråden som har lite koll på Leica. Det handlar om en ”vintage” M3. Har själv väldigt dålig koll. Vart i kontakt med Lpfoto, är det bästa vägen att gå? Skulle någon veta lite mer om modellen osv berätta gärna. Se bilder.
IMG_9363.jpeg

IMG_9366.jpeg
 
Topp