• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Halda-tråden

halda 1.jpg
Hade förmånen att få en privat visning/pratstund med Mikael Sandström på Haldas Stockholmskontor och lämnade med känslan av att det kommer hända intressanta saker i framtiden. Tänkte också att det tajmade väl med att skapa en officiell Halda-tråd här på KS.

Med en inte alltför högljudd marknadsföring på hemmaplan och, i min mening, en allmän okunskap om märket vill jag bryta den lättsamma trådstartstrenden för en "officiell tråd" och inleda med lite historia:
10231903_bukobject.jpg


Henning Hammarlund föddes 1857 i Varalöv, Skåne, och skulle 29 år gammal grunda Sveriges första och enda fickursfabrik. Tidigt intresse i mekanik ledde till att han redan som liten byggde sitt första urverk, helt tillverkat i trä.

Karriären inleddes 16 år gammal med en första anställning vid Helsingborgs Mekaniska Verkstad (uppgick senare i ASEA) där man tillverkade järnvägsvagnar. Därefter urmakarlärling i Ängelholm, studier i Stockholm, sju år på resande fot med stopp i Zürich, Basel, La Chaux-de-Fonds, Le Locle, för att kröna resan med att läsa vid urmakarakademin i Genève.

Under tiden av sitt resande konstruerade Henning lösningar på befintliga mekaniska problem han stötte på i industrin. Han belönades med priser för sitt nytänkande, bl.a. vid en specialutställning 1884 i Paris där han tilldelades bronsmedalj för konstruktionen av en fri gång passande reseur.

Med samlade intryck och kunskaper grundades 1887 Halda Fickursfabrik AB i Svängsta, två år senare lämnar det första uret fabriken. Namnet Halda är hämtat ur Hennings familjenamn, Hammarllund(a) med ett avslutande a av estetiska skäl.
halda3.jpg


Fickuren höll hög kvalité, vilket avspeglade sig på ett pris motsvarande sju månadslöner. 1893 erhöll Halda två prismedaljer vid världsutställningen i Chicago där juryn jämförde Haldas detaljarbete med konkurrenten Patek Philippe.

IMG_6886.JPG
Redan på den tiden.

Ett annalkande världskrig drog ner efterfrågan globalt på exklusiva fickur och satte internationell ekonomisk press på samtiliga urtillverkare. Halda hade dock en fördel i sitt unika kunnande inom finmekanik och hade redan 1890 börjat tillverka skrivmaskiner och taxametrar. Tyvärr räckte inte det för att hålla företaget flytande och efter ekonomiska problem lades fickurstillverkningen ner 1917 och tre år senare sattes Halda i konkurs.

Efter konkursen delades företaget upp i nya företag, ABU (Aktie Bolaget Urfabriken) försökte först ta upp klocktillverkningen men bytte istället bana och började tillverka fiskeutrustning, detta med succé och lever vidare idag under namnet Abu Garcia. AB Halda Fabriker övertog tillverkningen av skrivmaskiner och den framgångsrika tillverkningen av taxametrar övertogs av Fabriks AB Haldataxametern, vilket är ursprunget till dagens Haldex AB (broms – och luftfjädringssystem) och Halda AB (taxametrar)
1965Ambassadeur50006000.jpg

7263873c21794f5ab7667524e110abda.jpg

Halda_p3.jpg


maxresdefault.jpg


Halda som klockmärke är sen en tid tillbaka också verksamt med målsättningen att sätta svensk klocktillverkning på världskartan.

För att inte bli för långrandig stannar jag där men för den som är mer intresserad finns vidare läsning bifogad här nedan:
http://www.suf.se/om-suf/historien-om-förbundet/henning-hammarlund-16507570
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Mobil/Artikel/12536
http://www.karlshamnsvykort.se/halda.html


Modern tid
header.jpg

Space Discovery
Efter att ha varit med och grundat Sjöö Sandström blir Halda 2009 Mikael Sandströms nya projekt att återuppliva. Första modellen ut på marknaden heter Space Discovery och premiärvisas i Basel 2010. Klockan är limiterad till 128 ex och för prototyptest/utveckling erbjuder sig ingen mindre än Christer Fuglesang, som bär den med sig upp i sin andra rymdfärd med NASA i raketen Discovery.

Klockan är uppbyggd på så vis att man kan skifta boettmodulen mellan ett mekanisk traditionellt ur med tre visare och datum, och ett batteridrivet med digital display. Den digitala modulboetten är tillverkad i TECAMAX, ett lågviktsmaterial med hög hållfasthet. Materialet är certifierat av NASA och klarar av extrema temperaturer och är resistent mot syra och kemikalier. Inbyggt i modulen finns bl.a. följande funktioner:
  • Earth Time För att enkelt hålla koll på tiden därhemma när man befinner sig i omloppsbana utrustades Space Discovery med funktionen Earth Time. Lokal tid och tidzoner för 192 länder inkluderades samt simultan visning av två världstider.
  • Event Log Astronauter behöver ständigt logga olika förekommande situationer/experiment i forskning- och säkerhetssyfte. I klockan kan varje nytt "event" lagra datum, UTC-tid och id-nummer. Totalt kan upp till 99 events sparas. Denna funktion användes när Fuglesang utförde ett experiment ombord vars syfte var att räkna radioaktiva partiklar som strömmade genom väggarna på den Internationella Rymdstationen (ISS).
  • Backlight Automatisk ljussensor känner av omgivningen och tillåter optimal återgivning av ljus för att erbjuda enkel avläsning av displayen i alla omgivningar.
  • G-Force Sensor En integrerad tre-axel accelerometer mäter g-krafter tredimensionellt. Vid mätning visas aktuell g-kraft och maximal uppmätt g-krafts lagras i minnet.
Max-G-Force2.jpg

Space-Watchs-Halda-Gear-Patrol.jpg


Den mekaniska klockan har ett automatiskt urverk i form av H1920-SA. Detta är en utveckling av ett klassisk högfrekvent New Old Stock (NOS) urverk. I händerna på Svend Andersen har det bearbetats, kalibrerats och moderniserats. Arbetsfrekvensen ligger på 5 HZ, (36,000 bph) för högsta precision. PR på 43 timmar. Klockan är på 45mm och tjockleken diffar mellan 15 & 17mm beroende på modul.
close_up.jpg


mechanical_module_technical_data.jpg







Halda_box_racepilot_Large.jpg

Race Pilot
Som namnet hintar om är vi tillbaka på Tellus och fokus är riktat på snabba varvtider kring världens racerbanor. Introducerad 2013 på Basel och bygger på samma koncept som Discovery med utbytbara moduler för olika ändamål. Den digitala innehåller bl.a. följande funktioner:

  • Racetrack Information om 150 banor jorden runt. Utvecklad i samarbete med professionella förare och ingenjörer.
  • Race Chronograph Mäter varvtider och medelhastighet på upp till två bilar samtidigt.
  • Countdown to race Tid till kommande lopp, visas i dagar, timmar, minuter och sekunder.
  • FIA F1 Countdown Återstående tid innan "formation lap" i enlighet med FIA F1 regler.
  • Sound Amplifying Design För att kunna penetrera ljudnivån på racebanor har boettens baksida utformats med akustisk design. Detta för att framkalla en resonanseffekt som tillåter ljudet att komma fram istället för att dämpas av bärarens handled. Maximal ljudnivå ligger på 90 decibel och arbetsfrekvensen är mellan 2,5- 8 kHz.
halda-race-pilot-xl.jpg


Mekaniken hämtas denna gång från Zenith i form av deras 685 kaliber. 28,800bph, 50h PR och synlig genom klockans baksida. Tavlan har arabiska siffror, datumvisning kl. 06:00 och gångreservsindikator.

Mechanical_Modules.jpg


blog.php.jpeg



Bilder från mitt besök
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg

I bakgrunden, 316L stål ifrån Sandvik
7.jpg

IMG_6884.JPG


Fyll på med egna erfarenheter och diskutera fritt här nedan
 
Senast ändrad:

Halda Watch Co

Breitling
Bäste Klocksnackanvändare,
Vi har sett att det finns en del frågor om Halda som många gånger saknar svar. Därav såg vi det som ett ypperligt tillfälle att skapa ett konto och ha en närvaro på forumet för att stå till förfogande för frågor.

Om Ni har frågor eller funderingar om Halda är Ni mer än välkomna att kontakta oss eller nämna oss i en kommentar så skall vi återkomma med ett svar.

Och stort tack till @David Eriksson för en fin och djupgående recension.

Tack för Ert intresse och engagemang för Halda!
 

Hawk100

Rolex
Bäste Klocksnackanvändare,
Vi har sett att det finns en del frågor om Halda som många gånger saknar svar. Därav såg vi det som ett ypperligt tillfälle att skapa ett konto och ha en närvaro på forumet för att stå till förfogande för frågor.

Om Ni har frågor eller funderingar om Halda är Ni mer än välkomna att kontakta oss eller nämna oss i en kommentar så skall vi återkomma med ett svar.

Och stort tack till @David Eriksson för en fin och djupgående recension.

Tack för Ert intresse och engagemang för Halda!
Vi på KS är alltid intresserade av att få komma och hälsa på hos spännande urtillverkare..... ;) Extra roligt är ju när det dessutom är svenskt!!!! :)
Vem vet kanske några Halda ytterligare kan hitta in hit till forumet....:D:angel:
 

ScubaKing

Audemars
Någon som vet hur det gick eller går för Halda? Sålde dem någon större mängd av dem senare klockorna som producerades och jobbar dem på någon ny modell? Finns märket kvar och är aktivt?
Själv blev jag erbjuden en av dem senare modellerna (Halda Space) för i stort sett kaffepengar om man ser till nypriset, därav min nyfikenhet.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Någon som vet hur det gick eller går för Halda? Sålde dem någon större mängd av dem senare klockorna som producerades och jobbar dem på någon ny modell? Finns märket kvar och är aktivt?
Själv blev jag erbjuden en av dem senare modellerna (Halda Space) för i stort sett kaffepengar om man ser till nypriset, därav min nyfikenhet.
Jag har också funderat över detta nyligen. Som blekingepojk och tidigare arbetare hos ABU Garcia (som nämdes i TS har en stark Halda koppling) tycker jag att det är tråkigt att det inte är så mycket som händer med företaget. Halda-namnet borde få leva vidare.
 

Niklas Axelsson

Breitling
Jag har också funderat över detta nyligen. Som blekingepojk och tidigare arbetare hos ABU Garcia (som nämdes i TS har en stark Halda koppling) tycker jag att det är tråkigt att det inte är så mycket som händer med företaget. Halda-namnet borde få leva vidare.
Tror tyvärr inte att det går så bra för Halda. Bolaget i sig är registrerat som Epoch stockholm AB. Kollar man på allabolag så är det rött i deras årsredovisningar. Fick själv ett erbjudande om att köpa en Halda Race Pilot men vågade inte slå till pga andrahandsvärdet....
 

Kenzo

Omega
Tack till DE för en fantastisk recension (mera en föreläsning) om detta fantastiska inhemska märke! Anser att vi bör vara mer stolta över vårt finmekaniska arv (vilket vi också till stor del är - men vi kan bättre!). Var i Japan för några år sedan och kikade på lite klockor i Ginza (fick med mig en Seiko hem). Ett bestående intryck från resan var att de bästa urverken/modellerna aldrig lämnar landet. Det bästa först till sig själva, och sedan på export i mån om tillgång (gällde även bilar, teknik, livsmedel, osv.) Fick intrycket att japanerna anser att de bästa produkterna för japaner produceras av japaner och ser i grund och botten således ingen anledning till att köpa en Mercedes före en Lexus, Omega/Rolex före GS, sätta en Apple TV på väggen före en Sony, osv. Så, vill vi kunna säga/köpa/skryta med/exportera ett svenskt världsmärke inom horologi så är det bara att börja köpa Halda, Sjö & Sandström, Bravur, osv. med det explicita kravet på tillverkaren att göra sitt absolut bästa! Som jag ser det så har vi idag en svensk klocka för alla tjocklekar på plånboken...
 

ScubaKing

Audemars
Fick själv ett erbjudande om att köpa en Halda Race Pilot men vågade inte slå till pga andrahandsvärdet....

Vågar man fråga vad priset var? Jag blev erbjuden att köpa den modellen Christer Fuglesang har i rymden, dvs den klassiska modulen samt den för rymden (Space Discovery). Han ville ha 19.000 kronor för den. Den var använd men i gott skick och med box och rubbet.
 

Niklas Axelsson

Breitling
Vågar man fråga vad priset var? Jag blev erbjuden att köpa den modellen Christer Fuglesang har i rymden, dvs den klassiska modulen samt den för rymden (Space Discovery). Han ville ha 19.000 kronor för den. Den var använd men i gott skick och med box och rubbet.

25k ville han ha. Klockan i nära nyskick och med box. Nypris var 85k. Även om jag hade gjort en bra affär så var det inte läge att köpa en ny klocka just då...
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
25k ville han ha. Klockan i nära nyskick och med box. Nypris var 85k.

Ja då var det typ samma som mig i pengar. Men hur tänkte du då? Jag menar du nämnde anrhandsvärdet, den har ju redan tappat en väldigt stor del av värdet. Att den skulle sjunka ytterligare är väl ingen större risk?

Jag tackade nej till erbjudandet för jag helt enkelt inte gillade klockan, jag tyckte inte om designen.

Sedan var det ju mycket snack om att Svend Andersen designat och tillverkat den mekaniska modulen, jag tyckte det så rät billigt ut och det enda jag såg i utsmyckning var hans namn på rotorn. Det var inget perlage eller dylika, såg rätt grovhugget ut för en klocka för över 100.000 kronor.

2500734729_5.jpg
 

Niklas Axelsson

Breitling
Tack till DE för en fantastisk recension (mera en föreläsning) om detta fantastiska inhemska märke! Anser att vi bör vara mer stolta över vårt finmekaniska arv (vilket vi också till stor del är - men vi kan bättre!). Var i Japan för några år sedan och kikade på lite klockor i Ginza (fick med mig en Seiko hem). Ett bestående intryck från resan var att de bästa urverken/modellerna aldrig lämnar landet. Det bästa först till sig själva, och sedan på export i mån om tillgång (gällde även bilar, teknik, livsmedel, osv.) Fick intrycket att japanerna anser att de bästa produkterna för japaner produceras av japaner och ser i grund och botten således ingen anledning till att köpa en Mercedes före en Lexus, Omega/Rolex före GS, sätta en Apple TV på väggen före en Sony, osv. Så, vill vi kunna säga/köpa/skryta med/exportera ett svenskt världsmärke inom horologi så är det bara att börja köpa Halda, Sjö & Sandström, Bravur, osv. med det explicita kravet på tillverkaren att göra sitt absolut bästa! Som jag ser det så har vi idag en svensk klocka för alla tjocklekar på plånboken...
Håller helt med dig om att vi ska vara stolta över vår svenska klockkultur. Över hälften var mina klockor kommer från just Sverige och majoriteten är SS. Är även intresserad av att skaffa en Halda men tillfället och ekonomin är inte varit rätt. Håller även på i detta nu att forska lite kring Victor Kullberg där jag även vill införskaffa någon av hans skeppskronometrar som med jämna mellanrum kommer ut på auktion. Ett fickur hade även suttit fint men dessa är inte helt lätt att komma åt...
 

ScubaKing

Audemars
Håller helt med dig om att vi ska vara stolta över vår svenska klockkultur. Över hälften var mina klockor kommer från just Sverige och majoriteten är SS. Är även intresserad av att skaffa en Halda men tillfället och ekonomin är inte varit rätt. Håller även på i detta nu att forska lite kring Victor Kullberg där jag även vill införskaffa någon av hans skeppskronometrar som med jämna mellanrum kommer ut på auktion. Ett fickur hade även suttit fint men dessa är inte helt lätt att komma åt...

Vill du köpa Halda är det nog absolut bäst tid för det nu. Såg en riktigt fin Halda Space med box och rubbet ligga på Stockholms Auktionsverk för 18.000 kr för några månader sedan. En femtedel av nypriset, bra för dig men sämre för Halda.
 

Niklas Axelsson

Breitling
Ja då var det typ samma som mig i pengar. Men hur tänkte du då? Jag menar du nämnde anrhandsvärdet, den har ju redan tappat en väldigt stor del av värdet. Att den skulle sjunka ytterligare är väl ingen större risk?

Jag tackade nej till erbjudandet för jag helt enkelt inte gillade klockan, jag tyckte inte om designen.

Sedan var det ju mycket snack om att Svend Andersen designat och tillverkat den mekaniska modulen, jag tyckte det så rät billigt ut och det enda jag såg i utsmyckning var hans namn på rotorn. Det var inget perlage eller dylika, såg rätt grovhugget ut för en klocka för över 100.000 kronor.

2500734729_5.jpg
Ja det var kanske inte helt rätt formulerat av mig. När jag fick erbjudandet så hade jag ej möjlighet att köpa den, även om priset är lågt. Tycker dock lite synd om killen som har förlorat 60k på mindre än ett år. Tror dock att han var i akut behov av pengar därav priset. Sen var det inte den modellen som var intressant för mig. Modellen som jag blev erbjuden var Race pilot och jag upplevde den som välbyggd. Urverket kommer från Zenith och de håller en hög standard.
 
Topp