• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Valpmagar! 😍 Två veckor gamla nu ☺️

IMG_6347.jpeg
 

Jens

Greedo
IMG_4002.jpeg
IMG_3999.jpeg

Fröken närmar sig sju månader med stormsteg. Jag tyckte för ett par dagar sen att hon börjar bli stor. Senare samma kväll så mötte vi en 14 månaders hane ute på promenaden och jämfört med honom så såg hon pytte ut! Han vägde det dubbla och Fröken var inte så imponerad av hans något burdusa framtoning.
Livet rullar på!



J
 
Senast ändrad:

Jens

Greedo
IMG_4063.jpeg

Den här helgen har Fröken visat med all önskad tydlighet att hon inte vill gå på tråkig promenad utan endast till hundrastgården.
IMG_4082.jpeg

Sen har hon ”hjälpt” oss att måla om lite. Nu hamnade det mest färg på högra tassen samt under nosen, men soffan fick lite färg också. Det var iofs ett par garderobsdörrar som skulle målas, men..
Hon brukar klämma in sig i soffhörnan mellan ett par kuddar när hon ställt till det så hon spenderar en betydande del av dagen där.




J
 

Jens

Greedo
Så vackert jag posserar med miuna muskler framför staketet, fast husse tycker jag ser mager ut trots mina 10 kilo


IMG_20022.JPG
Min erfarenhet säger mig att övervikt bland hundar är ganska vanligt och det beror ju tyvärr på oss människor som tar hand om utfodringen. I mina ögon så ser inte din fina hund mager ut nånstans! Få saker är så ocharmiga som tjocka hundar och ännu färre saker gör mig gladare än när jag ser hundar som är i toppform!
Ett tips till alla hundägare är att inte ge sin hund vilket skitfoder som helst. För 20 spänn om dagen så kan du ge din hund högkvalitativt foder utan spannmål.
IMG_4081.jpeg

Min bortskämda sak börjar bli lite musklad.



J
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Min erfarenhet säger mig att övervikt bland hundar är ganska vanligt och det beror ju tyvärr på oss människor som tar hand om utfodringen. I mina ögon så ser inte din fina hund mager ut nånstans! Få saker är så ocharmiga som tjocka hundar och ännu färre saker gör mig gladare än när jag ser hundar som är i toppform!
Ett tips till alla hundägare är att inte ge sin hund vilket skitfoder som helst. För 20 spänn om dagen så kan du ge din hund högkvalitativt foder utan spannmål.
IMG_4081.jpeg

Min bortskämda sak börjar bli lite musklad.



J
Du har rätt i det du säger om feta hundar, en sådan vill man inte ha. Min förra boson höll sig smärt och smidig hela livet men mitt minne áv honom vad att han var lite mer fyllig runt magen. Yoda ser nästan insjuknken ut i profil men det kanske ska vara så. Maten är viktig, det finns för många åsikter, djurbutiken rekommenderar fäskfoder vilket jag efter ett par månader totalt ratat, det är ju bara skitrester. Vettrenären rekommender något svindyt burkfoder och vanliga foder kulor som ska vara hypernyttigt. Hittade ett bra foder hos ett företag som heter MERA hundfoder, de verkar vara kunniga så jag köper foderkulor där. Nu har jag skämt bort lilla Yoda lite så det blir bar 20% foderkulor för at säkerställa att han får i sig lite vitaminer och annat nyttigt. Resten av maten består av kokt färs från rådjur eller vildsvin (naturligtvis utan lök), kokta mosade potatisar, kokt råris, sega köttbitar tryckkokas innan servering. Ibland lyxas det med mald hjärta/lever från vildsvin och rådjur, dessutom spetsas maten med kokta ärtor, brysselkål oh brockoli. Kanske lite pjoskigt men jag skulle inte vilja äta den hundmaten som säljs i butiker, det luktar fan. Lagat mat verkar gå hem för mitt kräsna "odjur"
Taksam för lite synpunkter på mitt foderval..

Boston är en genetiskt utpräglad knähund spwciellt på kvällarna :)





IMG_2010.JPG
 

Jens

Greedo
Du har rätt i det du säger om feta hundar, en sådan vill man inte ha. Min förra boson höll sig smärt och smidig hela livet men mitt minne áv honom vad att han var lite mer fyllig runt magen. Yoda ser nästan insjuknken ut i profil men det kanske ska vara så. Maten är viktig, det finns för många åsikter, djurbutiken rekommenderar fäskfoder vilket jag efter ett par månader totalt ratat, det är ju bara skitrester. Vettrenären rekommender något svindyt burkfoder och vanliga foder kulor som ska vara hypernyttigt. Hittade ett bra foder hos ett företag som heter MERA hundfoder, de verkar vara kunniga så jag köper foderkulor där. Nu har jag skämt bort lilla Yoda lite så det blir bar 20% foderkulor för at säkerställa att han får i sig lite vitaminer och annat nyttigt. Resten av maten består av kokt färs från rådjur eller vildsvin (naturligtvis utan lök), kokta mosade potatisar, kokt råris, sega köttbitar tryckkokas innan servering. Ibland lyxas det med mald hjärta/lever från vildsvin och rådjur, dessutom spetsas maten med kokta ärtor, brysselkål oh brockoli. Kanske lite pjoskigt men jag skulle inte vilja äta den hundmaten som säljs i butiker, det luktar fan. Lagat mat verkar gå hem för mitt kräsna "odjur"
Taksam för lite synpunkter på mitt foderval..

Boston är en genetiskt utpräglad knähund spwciellt på kvällarna :)





IMG_2010.JPG
Ditt foderval är säkert bra. Jag har resonerat som så att jag vill ha det absolut bästa torrfodret som finns. Hade gärna kört färskt, men jag har inte plats för det och när det gäller färskt foder så gäller det att hunden äter per omgående vid servering, antar jag? En varm sommardag så kanske det inte är nån höjdare att det blir liggandes ett par timmar i skålen? Men det kanske är ett icke-problem då hundarna slafsar i sig det omdelbart?
Jag har kört Essential foods sen i somras och är nöjd. Alltid svårt att veta då jag kanske varit lika nöjd med nåt annat, men det här känns iaf som det bästa valet när man väljer att ge torrfoder. Det är dyrare, men innehållet tror jag inte att nån annan tillverkare kan matcha iaf.
Om nån är intresserad så är deras adress:

Tror att jag kan lösa rabatter också.
Det är en hel vetenskap, men dyrt är väl bra?!


J
 

Jens

Greedo
Ja, då gick den här saken och blev sju månader igår.
IMG_4135.jpeg

Brukar väga henne när hon blivit ytterligare en månad och jag kunde glatt konstatera att hon inte gått upp särskilt mkt i vikt sen sist. 16,2 kg visade vågen, vilket innebär att hon gått upp strax över ett kilo. De senaste två månaderna innan har hon gått upp över två kilo/månad.
Ni kanske inte tycker att ett kilo hit el dit spelar nån roll? Jag kan hålla med lite grann, men till saken hör att jag helst inte vill ha en Pitbull av hennes kaliber på över 20 kg. Fröken är så pass mkt hund ändå och den styrkan hon besitter nu vid 16 kg kommer att bli övermäktigt om hon drar iväg alldeles för mkt. Hon är nu sju månader och om jag kör en kamplek med henne så måste jag hålla emot allt jag kan för att inte hon ska slita det vi kampar om ur händerna på mig.
Älskar den där hunden även om hon är förjävlig ibland, driver min fru till vansinne och skulle vara en fullkomlig katastrof i fel händer.
Allt är förlåtet när saker vi tränat på (och jag har tjatat på till förbannelse) helt plötsligt sitter. Den kicken som det ger mig slår allt annat och det händer att ett par tårar rinner ner för min kind.



J
 

Jens

Greedo
Det blev lite utevistelse igår i det goa vädret 😃😎
IMG_6537.jpeg
IMG_6489.jpeg
IMG_6547.jpeg
IMG_6526.jpeg
IMG_6561.jpeg
Dom ser helt fantastiska ut och jag hoppas innerligt att ni har hittat bra nya hem till dom. Jag kan tänka mig att det finns lite mer utrymme för staffe-valpar än för t.ex Pitbull där marknaden kan bli mättad väldigt fort och iom det kan det bli svårt för uppfödare att bli av med valpar.

Det är inte helt lätt att vara uppfödare i Sverige. Det kanske är samma sak i övriga länder, men jag har iaf upplevt att vissa raser är väldigt populära under begränsad tid. Dessa dagar så är det American Bully som är på tapeten. Kollade blocket för skoj skull i somras och då fick jag 140(!) träffar på rasen. Popularitet drar till sig mkt skit och lycksökare tyvärr. När mitt hundintresse drog igång 1993 så fanns inte ens American Bully som ras. De första Am staffarna hade kommit till Sverige och jag var en av de första som importerade Amerikansk bulldog till landet. Några år senare så blev Am staffen omåttligt populär och även bulldoggarna. Folk fick upp ögonen för Dogo Argentino, Cane Corso och Presa Canario och det startades rasklubbar i parti och minut. Nu är väl Am staffarna fortfarande hyfsat populära medans andra raser inte är lika intressanta längre.
Det är väl kanske som med allt annat; det mesta går i cykler medan vissa består som konstanter.
Massa dravel, men önskar innerligt att dina fina valpar får bestående hem!!


J
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Dom ser helt fantastiska ut och jag hoppas innerligt att ni har hittat bra nya hem till dom. Jag kan tänka mig att det finns lite mer utrymme för staffe-valpar än för t.ex Pitbull där marknaden kan bli mättad väldigt fort och iom det kan det bli svårt för uppfödare att bli av med valpar.

Det är inte helt lätt att vara uppfödare i Sverige. Det kanske är samma sak i övriga länder, men jag har iaf upplevt att vissa raser är väldigt populära under begränsad tid. Dessa dagar så är det American Bully som är på tapeten. Kollade blocket för skoj skull i somras och då fick jag 140(!) träffar på rasen. Popularitet drar till sig mkt skit och lycksökare tyvärr. När mitt hundintresse drog igång 1993 så fanns inte ens American Bully som ras. De första Am staffarna hade kommit till Sverige och jag var en av de första som importerade Amerikansk bulldog till landet. Några år senare så blev Am staffen omåttligt populär och även bulldoggarna. Folk fick upp ögonen för Dogo Argentino, Cane Corso och Presa Canario och det startades rasklubbar i parti och minut. Nu är väl Am staffarna fortfarande hyfsat populära medans andra raser inte är lika intressanta längre.
Det är väl kanske som med allt annat; det mesta går i cykler medan vissa består som konstanter.
Massa dravel, men önskar innerligt att dina fina valpar får bestående hem!!


J
Att vara uppfödare av renrasiga hundar i Sverige är lite speciellt, vi har ganska mycket högre krav här än till och med våra nordiska grannar.

Vi har en kull per år i snitt och avlar bara för att behålla själva, inte alltid hemmahundar utan även fodervärdar eller så sälja de med bibehållen avelsrätt.
Staffen är otroligt populär just nu och har varit i några år, vi har inga problem att hitta bra valpköpare och då är vi nog ganska restriktiva med vart de hamnar.

I dagsläget är det en av dessa fem hanar som inte har ett bestämt hem ännu och ”i värsta fall” får han stanna här hemma 😁
Inte optimalt då planen är att behålla en hemma från nästa kull egentligen men vi får se hur det blir ☺️
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Ditt foderval är säkert bra. Jag har resonerat som så att jag vill ha det absolut bästa torrfodret som finns. Hade gärna kört färskt, men jag har inte plats för det och när det gäller färskt foder så gäller det att hunden äter per omgående vid servering, antar jag? En varm sommardag så kanske det inte är nån höjdare att det blir liggandes ett par timmar i skålen? Men det kanske är ett icke-problem då hundarna slafsar i sig det omdelbart?
Jag har kört Essential foods sen i somras och är nöjd. Alltid svårt att veta då jag kanske varit lika nöjd med nåt annat, men det här känns iaf som det bästa valet när man väljer att ge torrfoder. Det är dyrare, men innehållet tror jag inte att nån annan tillverkare kan matcha iaf.
Om nån är intresserad så är deras adress:

Tror att jag kan lösa rabatter också.
Det är en hel vetenskap, men dyrt är väl bra?!


J
Pratade med Mera hundfoder om hemlagad mat.. Helt ok enligt dom. Ska testa 50% av deras torrfoder för säkerställande att vitaminer och andra nyttigheter utblandat med hemlagad mat bestående av rent kött, malt eller tryck kokat, ris och kokta morötter, ärtor, morötter, brokoli och lite andra grönsaker som körs i mxer samt en liten klyfta kokt potatis. Det viktiga är att Yoda verkligen gillar maten, tråkigt fäskfoder eller bara tora kulor rynkar man på näsan åt. Knepigt att hitta kombinationen av vad som är smaskens för hunden och samtidigt nyttigt.
F..n man lägger mer vikt vid hundens mat än ens egen :) (skälv kör jag en diet med renat och cigariller ;) )
 
Senast ändrad:

Jens

Greedo
5 veckor gamla idag 😍❤️

IMG_6638.jpeg
IMG_6682.jpeg
IMG_6684.jpeg
IMG_6722.jpeg
IMG_6724.jpeg
Dom är så jävla gulliga så man får ont!

Fröken var inne i storstan häromdagen och gjorde succé!
IMG_4194.jpeg


Bilden nedan är beviset för att alla hundar inte är lika gulliga när dom kommer upp i ålder. Den föreställer Frökens farmor som föddes i Bulgarien och såldes sen till Turkiet och ytterligare några år senare kom parad till Sverige. I den kullen var Frökens pappa en av valparna.
IMG_4195.jpeg

Till hennes försvar bör nämnas att hon var en väldigt trevlig hund även om hennes utseende inte var till hennes fördel kanske?!😁


J
 
Topp