• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Japp, Nytech är ett riktigt bra sailclothmaterial, helt klart det bästa jag provat. Otroligt stryktåligt men samtidigt elegant. Jag har ett Nytech med vita sömmar som passar ihop med viklås i Omega-stil. Köpte det på Waccex.de. Rekommenderas varmt!

1000005851.jpg
 

Sanjuro

Breitling
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av klockarmband från Hirsch (https://www.careofcarl.se/sv/hirsch-duke-embossed-leather-watch-strap-brown)? Nåt att ha isf eller rekommenderas nåt annat, förutom tips jag fick förra veckan...
Länken funkar inte för mig men jag köpte ”Hirsch Duke Embossed Leather Strap Honey Brown” ett halvår sedan. Jag gillar designen men jag upplevde bandet som plastigt. Så mitt har inte använts särskilt flitigt utan kör hellre på band från Colareb.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Hirsch är "good enough" för att vara massproducerade, särskilt deras band i gummi/syntet. Colareb, Rios1931 m fl är handgjorda och håller därför högre kvalitet.
 

BjörnF

Breitling
Vad får man importera egentligen? Jag kollar på en kille från Vietnam som säljer läderarmband av bla alligator, struts, rocka och ödla och funderar på att köpa något.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Vad får man importera egentligen? Jag kollar på en kille från Vietnam som säljer läderarmband av bla alligator, struts, rocka och ödla och funderar på att köpa något.
Kontakta Jordbruksverket eller Tullverket för det där verkar inte helt lätt
+ kontakta säljaren för att höra om vissa produkter kommer med något sorts papper som visar art och ursprung eller dylikt
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Köpte två band från tyska Fluco på rea via Ditur.se. Ett vadderat lite halvdressat och ett rätt kraftigt i "antik-look". Har ett band från Fluco sedan tidigare som jag är nöjd med.
20240116_162725.jpg
20240116_162829.jpg
20240116_164858.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Testar lite olika på min nya Hanhart, ni hur det blir med nytt in 😅
Oxblodröda är från Guinand.
British Racing Green är från Steveo.
Svarta är orginalet från Hanhart.
Tycker nog det gröna funkar rätt bra?
Det från Guinand skär sig lite mot röda pricken på ringen.
Svart är alltid svart 🙂
IMG_2165.jpeg
IMG_2166.jpeg
IMG_2161.jpeg
 

Oberheim

Breitling
Jag var inne på Klockmaster förra veckan och kika på utbudet av Hirscharmband, nu har min klocka en lite ovanligare armbandsbredd på 19mm men jag fastnade för "Hirsch Genuine Aligator". Det är olika skinn av olika kvalité och har man möjlighet är det bra att både titta och känna på dom i verkligheten.
 

Bilagor

  • IMG_0986.jpg
    IMG_0986.jpg
    502.1 KB · Visningar: 14

Dr. D

Patek
2-Faktor
Japp, Nytech är ett riktigt bra sailclothmaterial, helt klart det bästa jag provat. Otroligt stryktåligt men samtidigt elegant. Jag har ett Nytech med vita sömmar som passar ihop med viklås i Omega-stil. Köpte det på Waccex.de. Rekommenderas varmt!
Snyggt, vilken typ av viklås? Sånt här eller ett längre?
Jag är på jakt efter ett som Omegas, alltså där jag behöver ett längre band, skönt slippa flärpen och keepers, bara stänga igen.
IMG_2279.jpeg


Omegas;
1706253246688.png
1706253246688.png
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Snyggt, vilken typ av viklås? Sånt här eller ett längre?
Jag är på jakt efter ett som Omegas, alltså där jag behöver ett längre band, skönt slippa flärpen och keepers, bara stänga igen.
IMG_2279.jpeg


Omegas;
1706253246688.png
1706253246688.png
Ja, exakt som Omega-spännet på sista bilderna. Det finns en massa no name-varianter på nätet. Kan inte för mitt liv minnas vad mitt spänne heter - har haft det sedan 2005 tror jag - men det är av bra kvalitet. Stabilt och med ett skönt "klack"-ljud när jag stänger. På WUS finns det säkert info med bra länkar. Annars kan du alltid googla rundor på "omega style deployant clasp" eller liknande.

Köp! Finns ingen snyggare, skönare och smidigare lösning enligt mig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, exakt som Omega-spännet på sista bilderna. Det finns en massa no name-varianter på nätet. Kan inte för mitt liv minnas vad mitt spänne heter - har haft det sedan 2005 tror jag - men det är av bra kvalitet. Stabilt och med ett skönt "klack"-ljud när jag stänger. På WUS finns det säkert info med bra länkar. Annars kan du alltid googla rundor på "omega style deployant clasp" eller liknande.

Köp! Finns ingen snyggare, skönare och smidigare lösning enligt mig.
Den typen cartier körde förr med måttbeställda skinnband är finast. Lite stökigt att köpa rätt längd bara.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Hjälp mig hitta ett band till min UG. Jag har testat ödla i brunt men bandet var lite för tunt och jag gillade inte utseendet. Molequin är såklart ett alternativ (dock inte ”antracit” som jag testade lägga bredvid).

… måste putsa plexit ser jag nu.


C0875AFF-E86F-45DE-9132-64BC788D7065.jpeg
A66487FA-F01C-4CE1-9DB7-43165487D5B5.jpeg
 

DrDre

Patek
Lite av ett långskott, men är det någon som har tips om det går att hitta en länk till LeJour "Top Gun". Jag kör f.n. på nato men den korrekta länken skulle lyfta den ordentligt. Även tips på något som funkar nästan lika bra är välkomna.

Så här ser alltså länken ut (19mm mellan bandhornen).

1707303141516.png


Så här ser klockan ut på originallänken

1707303263493.png


(Båda bilderna lånade).
 

Enlundgren

Cartier
Någon som har tips på shark mesh länkar av bra kvalitet. Jag har provat billigare varianter i Chinakvalitet segmentet men är inte nöjd. Betalar hellre en slant för bra grejer.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Någon som har tips på shark mesh länkar av bra kvalitet. Jag har provat billigare varianter i Chinakvalitet segmentet men är inte nöjd. Betalar hellre en slant för bra grejer.
Om du kan få tag på ett från Watchgecko/Geckota (hyfsat bra pris, väldigt bra kvalitet) eller ett från Staib (dyrt och ännu bättre) så är du nog hemma. Värt att notera är att Staib även tillverkat vissa mesh åt Watchgecko.
 

Johlin

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på BoR-länk (22mm, straight ends)?
Hittade ett uncle seiko som såg bra ut, någon som har erfarenhet av dessa?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Någon som har tips på BoR-länk (22mm, straight ends)?
Hittade ett uncle seiko som såg bra ut, någon som har erfarenhet av dessa?
Har ett BoR från Zuludiver, är riktigt fint. Inte testat BoR från uncle seiko, men däremot andra av deras länkar och tycker Zuludiver står sig riktigt bra i kvalitetskänslan. Jag fick med både raka och curved endlinks men tror bara det säljs med raka nuförtiden. Kan va ett bra alternativ.


1000009928.jpg
1000009929.jpg
 

Johlin

Omega
2-Faktor
Har ett BoR från Zuludiver, är riktigt fint. Inte testat BoR från uncle seiko, men däremot andra av deras länkar och tycker Zuludiver står sig riktigt bra i kvalitetskänslan. Jag fick med både raka och curved endlinks men tror bara det säljs med raka nuförtiden. Kan va ett bra alternativ.


1000009928.jpg
1000009929.jpg
Tack
Ska ta en titt
 
Topp