• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata brutalbeatern

PNM

Panerai
Hmm, har ingen själv men skulle jag köpa en klocka för en nordkoreansk invasion skulle det bli en g-shock. Finns ju en anledning till att de är så dominerande i militären. Annars är ju Suunto också poppis bland elitförband - dock inte analoga. Dock känns ju analogt som ett mindre bra val för en apokalyps-klocka... men om det nu ska vara analogt - Bertucci eller Marathon kanske?
 

E.Z.

Panerai
Så, IWC Vintage Aquatimern sitter som gjuten på armen, bortimot löjligt nöjd även efter några veckor. Har svårt att se annat än att det blir en keeper.

Men, den fyller långt ifrån alla mina behov. Ingen (nåja) automat gör det. Behöver nåt brutalare, nåt som håller för arbete, smällar och hellre-än-bra-downhillande. En G-shock är givetvis svaret på frågan.. Jag vill bara inte ha en. Utan att ha järnkoll på hela sortimentet känns det inte riktigt som min stil.

Det jag söker är:

Quartz
Analog, tydlig och stilren. IWC'n är en bra hint om hur jag gillar det. Sinn har endel som får mig småhård.
Vattentät och dammtät in absurdum.
Ingen feschlig ytbehandling som kan repas och flagna. Hellre stål som patineras.
Glas som håller.
Stilren, tydlig tavla. Tid och datum på sin höjd :)
Bortimot löjligt bra luminering. Tritium antar jag.
Gummi eller nato. Måste vara lättrengjord.

Storleksmässigt runt 42-44 millimeter nånstans. Ska inte nödvändigtvis se ut att hålla för en nordkoreansk invasion, men det är just nåt i den stilen den faktiskt ska hålla för. Ska passa mer med underställströjor och varselkläder än kostym, men ska inte se ut att vara mejslad ur en sjunken ubåt. Budgeten är svävande. Köpet sker med stor sannolikhet inte den närmaste tiden, så finns tid till lite sparande. Men realistiskt sett känns det lite dumt att jobba med över 20 k på armen, så ju billigare desto bättre. Ska ändå kännas som snäppet mer än en femhundraspänns engångs slit-och-släng.

Finns det något där ute som uppfyller mina krav? Alla tips mottages tacksamt. Lite periodare när det kommer till internettid, men ska försöka med feedback skapligt ofta för att styra råden i rätt riktning efterhand. Målet är att vi ska ha funnit fram den bästa beatern vi kan finna för oss som rör oss i verkligheten långt från Stureplan :)

Breitling Colt Skyracer
 

demondave

Rolex
@demondave har du kvar din UX? hur har den isf klarat av jobbet som beater?
Är lite småsugen på att införskaffa en som beater jag också, så skulle vara kul att höra (och se) hur den klarat av uppgiften :)

Helvete, det var nekrobump! :D

UX införskaffades, är kvar och kommer aldrig lämna! Har med den på semestern nu, men BP Mil-Spec klarar ju att plaska lite i saltvatten också så den har fått mycket semestertid. Annars är UX:en den klockan som får mest handledstid, alltid på armen när jag jobbar. Söker du lite ser du hur den till exempel fått tåla nedfrysning i grillen på en lastbil för någon vinter sedan. Enda som syns efter flera år är att den blivit något blankare, på ett snyggt sätt. UX är blästrad, så ger man sig fan på det och använder den mycket kommer den med tiden bli lite mindre matt. Har för övrigt inte ett enda märke i den svara vridringen, men märken i dörrstolpar och annat på jobbet från UX:en.

Så ska du ha en beater som pallar är det bara att snacka med @ERIKSON URHANDEL och införskaffa en UX, den gör jobbet och fnyser åt det mesta av utmaningar. Hade gått på svart vridring igen, ger skön kontrast, och länken som bär skönt och balanserar klockan bra på armen. Borde bli dags för nytt batteri i minframöver, saknaden under servicetiden kommer bli svår!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Helvete, det var nekrobump! :D

UX införskaffades, är kvar och kommer aldrig lämna! Har med den på semestern nu, men BP Mil-Spec klarar ju att plaska lite i saltvatten också så den har fått mycket semestertid. Annars är UX:en den klockan som får mest handledstid, alltid på armen när jag jobbar. Söker du lite ser du hur den till exempel fått tåla nedfrysning i grillen på en lastbil för någon vinter sedan. Enda som syns efter flera år är att den blivit något blankare, på ett snyggt sätt. UX är blästrad, så ger man sig fan på det och använder den mycket kommer den med tiden bli lite mindre matt. Har för övrigt inte ett enda märke i den svara vridringen, men märken i dörrstolpar och annat på jobbet från UX:en.

Så ska du ha en beater som pallar är det bara att snacka med @ERIKSON URHANDEL och införskaffa en UX, den gör jobbet och fnyser åt det mesta av utmaningar. Hade gått på svart vridring igen, ger skön kontrast, och länken som bär skönt och balanserar klockan bra på armen. Borde bli dags för nytt batteri i minframöver, saknaden under servicetiden kommer bli svår!
Hehe, riktigt monsterbump jag vet :D
satt och sökte på lite diverse beater-trådar och då dök din tråd upp,läste även din paketöppning!

Får skumma igenom Sinn-tråden. Men tack för ditt svar iaf :)
 
Lånad från nätet
IMG_2526.PNG
 
Topp