• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

DrDre

Patek
Från Doxas instagram Jag måste säga att jag tycker att den är rätt hygglig. Dock antyder 45mm att den kan vara i största laget.

E80F31DA-491D-478E-9DAD-4A2A07A03FA7.jpeg
 

DrDre

Patek
L2L är bara 49mm så den bärs nog inte så stor. Och under 15mm i tjocklek + glaset på 3mm.

Är rätt nära på att beställa, så kanske kan ge lite klarhet på finish etc om jag gör det :)

Den bär nog betydligt mindre än vad 45mm antyder. Jag tycker att boettformen påminner lite om Speedmaster med vridna/avfasade bandhorn och glaset som sticker upp en hel del. Frågan är hur mycket det kan dra ner den upplevda storleken.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Brukar små-läsa tråden till och från och tyckte diskussionen om nya modellens ändlänkar var intressant. Följer Doxa på insta och denna las upp under gårdagen. Här märks det vid klockan 1 och 5 att ändarna på gummit inte har en ”flush fit” enligt mig. Medan Doxa hävdar motsatsen?
183D875C-570C-4122-A9BD-C42DD910A483.png
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Brukar små-läsa tråden till och från och tyckte diskussionen om nya modellens ändlänkar var intressant. Följer Doxa på insta och denna las upp under gårdagen. Här märks det vid klockan 1 och 5 att ändarna på gummit inte har en ”flush fit” enligt mig. Medan Doxa hävdar motsatsen?
183D875C-570C-4122-A9BD-C42DD910A483.png
Ja, det där gapet är ganska tydligt. Mer tydligt på länken dessutom. Får se om det blir någon ändring från dem som med nya länken och visarna på 300
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Noen refleksjoner om Doxa og egne erfaringer. Når man leser seg opp på Doxa og ser gjennom litt eldre forumtråder her på Klocksnack og internasjonale klokkefora, så er det to ting som peker seg ut:

1) "Alt var mye bedre under Rick Marei" og mange brukere fra gamle dager sverger ennå til at ting var mye bedra da og at Doxa var et klokkemerke for ekte entusiaster
2) "Ny ledelse tilgjengeliggjør nye modeller til alle" og mange som ikke fikk tak i alle limited editions og ditto pre-order price etc, synes ting er mye bedre nå

Hva er så problemet?

Jeg har hatt en klokkeinteresse noen år og har de siste årene tenkt på å kjøpe en Doxa, men dette med LE og pre-order, out of stock, etc. har vært ting som jeg synes har vært såpass tullete at jeg ikke gadd engasjere meg i Doxa og lot hardcore fans holde på. Men, nå med at 300 og 300T er tilgjengelig mer stabilt for ALLE, så fant jeg endelig anledningen til å kjøpe meg Doxa.

Etter å ha kjøpt en 300T Divingstar så ble det kort tid etterpå slik at jeg måtte ha en 300T Professional. Bestillingsprosessen er dessverre håpløst utdatert ved at man må bruke mail og bank transfer for å kjøpe en Doxa. Ikke ideelt, men sånn er det.

Når jeg fikk min Doxa nummer to (Professional), så så jeg at clasp var av den gamle typen. Syes det var rart siden jeg kjøpte Professional etter en Divingstar som har den nye claspen.

Kontaktet Doxa og spurte om å få den nye claspen - og her begynte løgnene fra Doxa kundetjeneste. :(

Jeg fikk til svar at "hør her lille venn, det er slik at Professional skal ha gammel clasp fordi den er en reproduksjon av den originale 300T".

Hæ. Så alle de 5 andre modellene av 300T på BOR-lenken og alle de 6 andre modellene på gummireim og den BOR-lenken de selger separat har ny clasp - og det er meningen at Professional skal ha gammel clasp? Nei - det er jo direkte løgn.

Hvorfor er det slik at Doxa åpenbart lyver til sine kunder?

Jeg elsker designet til 300 og 300T - men kan ikke forstå hvorfor Doxa lyver så åpenbart til kunder som kjøper klokkene deres.

Når man ser på nye 200 C-GRAPH, så lyver Doxa der også når man ser på Doxa sin IG-profil. End links er åpenbart ikke tilpasset urkassen (boetten), men Doxa lyver i public domain der også. Og, alle bilder deretter på IG viser kun 200 C-GRAPH på gummireim etter at de får spørsmål om endlinks på BOR-lenken.

Så - spørsmålet mitt blir derfor: Hvorfor er det slik at Doxa lyver om ting man ser er åpenbart feil? Enten det er variasjoner på ulike modeller eller design.

Hva tenker du/dere om dette?
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Noen refleksjoner om Doxa og egne erfaringer. Når man leser seg opp på Doxa og ser gjennom litt eldre forumtråder her på Klocksnack og internasjonale klokkefora, så er det to ting som peker seg ut:

1) "Alt var mye bedre under Rick Marei" og mange brukere fra gamle dager sverger ennå til at ting var mye bedra da og at Doxa var et klokkemerke for ekte entusiaster
2) "Ny ledelse tilgjengeliggjør nye modeller til alle" og mange som ikke fikk tak i alle limited editions og ditto pre-order price etc, synes ting er mye bedre nå

Hva er så problemet?

Jeg har hatt en klokkeinteresse noen år og har de siste årene tenkt på å kjøpe en Doxa, men dette med LE og pre-order, out of stock, etc. har vært ting som jeg synes har vært såpass tullete at jeg ikke gadd engasjere meg i Doxa og lot hardcore fans holde på. Men, nå med at 300 og 300T er tilgjengelig mer stabilt for ALLE, så fant jeg endelig anledningen til å kjøpe meg Doxa.

Etter å ha kjøpt en 300T Divingstar så ble det kort tid etterpå slik at jeg måtte ha en 300T Professional. Bestillingsprosessen er dessverre håpløst utdatert ved at man må bruke mail og bank transfer for å kjøpe en Doxa. Ikke ideelt, men sånn er det.

Når jeg fikk min Doxa nummer to (Professional), så så jeg at clasp var av den gamle typen. Syes det var rart siden jeg kjøpte Professional etter en Divingstar som har den nye claspen.

Kontaktet Doxa og spurte om å få den nye claspen - og her begynte løgnene fra Doxa kundetjeneste. :(

Jeg fikk til svar at "hør her lille venn, det er slik at Professional skal ha gammel clasp fordi den er en reproduksjon av den originale 300T".

Hæ. Så alle de 5 andre modellene av 300T på BOR-lenken og alle de 6 andre modellene på gummireim og den BOR-lenken de selger separat har ny clasp - og det er meningen at Professional skal ha gammel clasp? Nei - det er jo direkte løgn.

Hvorfor er det slik at Doxa åpenbart lyver til sine kunder?

Jeg elsker designet til 300 og 300T - men kan ikke forstå hvorfor Doxa lyver så åpenbart til kunder som kjøper klokkene deres.

Når man ser på nye 200 C-GRAPH, så lyver Doxa der også når man ser på Doxa sin IG-profil. End links er åpenbart ikke tilpasset urkassen (boetten), men Doxa lyver i public domain der også. Og, alle bilder deretter på IG viser kun 200 C-GRAPH på gummireim etter at de får spørsmål om endlinks på BOR-lenken.

Så - spørsmålet mitt blir derfor: Hvorfor er det slik at Doxa lyver om ting man ser er åpenbart feil? Enten det er variasjoner på ulike modeller eller design.

Hva tenker du/dere om dette?
Ärliga tankar, för mig försvann "magin" med Doxa samtidigt som Mareis sorti.
Det var Marei som återupplivade den sedan länge stendöda SUB-serien och gjorde det utomordentligt bra.

Nu sitter det samma gamla döskallar bakom ratten som styr resten av Doxas fantastiskt smaklösa utbud. Bara sorgligt imo,
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Doxa kunde support og ledelse er rare greier. Til og med når jeg vurder min tredje DOXA, så lyver de fortsatt. Jeg har kjøpt min siste DOXA ny fra dem. Synd, fordi de kunne gjort så mye mer med kundebasen de har - enn å tulle og snakke usant med kundene.

De 300T jeg har, liker jeg fortsatt - men selskapet og atityden nå; nope.
Ärliga tankar, för mig försvann "magin" med Doxa samtidigt som Mareis sorti.
Det var Marei som återupplivade den sedan länge stendöda SUB-serien och gjorde det utomordentligt bra.

Nu sitter det samma gamla döskallar bakom ratten som styr resten av Doxas fantastiskt smaklösa utbud. Bara sorgligt imo,
 

v0n

Patek
2-Faktor
Doxa kunde support og ledelse er rare greier. Til og med når jeg vurder min tredje DOXA, så lyver de fortsatt. Jeg har kjøpt min siste DOXA ny fra dem. Synd, fordi de kunne gjort så mye mer med kundebasen de har - enn å tulle og snakke usant med kundene.

De 300T jeg har, liker jeg fortsatt - men selskapet og atityden nå; nope.
Blir fan mörkrädd när man hör om dina upplevelser.
Precis, det finns en utbredd hängiven fan base som man väljer att behandla som en påse hundskit istället för att lyssna på som borde vara praxis efter allt Marei byggt upp.
Jag säger inte att det är dåliga klockor på något vis men sånt här får iaf mig att bli avtänd per automatik.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Kliar i Doxa-nerven en aning. Är det doxas officiella hemsida som gäller vid beställning eller finns det fler återförsäljare?
 
Noen refleksjoner om Doxa og egne erfaringer. Når man leser seg opp på Doxa og ser gjennom litt eldre forumtråder her på Klocksnack og internasjonale klokkefora, så er det to ting som peker seg ut:

1) "Alt var mye bedre under Rick Marei" og mange brukere fra gamle dager sverger ennå til at ting var mye bedra da og at Doxa var et klokkemerke for ekte entusiaster
2) "Ny ledelse tilgjengeliggjør nye modeller til alle" og mange som ikke fikk tak i alle limited editions og ditto pre-order price etc, synes ting er mye bedre nå

Hva er så problemet?

Jeg har hatt en klokkeinteresse noen år og har de siste årene tenkt på å kjøpe en Doxa, men dette med LE og pre-order, out of stock, etc. har vært ting som jeg synes har vært såpass tullete at jeg ikke gadd engasjere meg i Doxa og lot hardcore fans holde på. Men, nå med at 300 og 300T er tilgjengelig mer stabilt for ALLE, så fant jeg endelig anledningen til å kjøpe meg Doxa.

Etter å ha kjøpt en 300T Divingstar så ble det kort tid etterpå slik at jeg måtte ha en 300T Professional. Bestillingsprosessen er dessverre håpløst utdatert ved at man må bruke mail og bank transfer for å kjøpe en Doxa. Ikke ideelt, men sånn er det.

Når jeg fikk min Doxa nummer to (Professional), så så jeg at clasp var av den gamle typen. Syes det var rart siden jeg kjøpte Professional etter en Divingstar som har den nye claspen.

Kontaktet Doxa og spurte om å få den nye claspen - og her begynte løgnene fra Doxa kundetjeneste. :(

Jeg fikk til svar at "hør her lille venn, det er slik at Professional skal ha gammel clasp fordi den er en reproduksjon av den originale 300T".

Hæ. Så alle de 5 andre modellene av 300T på BOR-lenken og alle de 6 andre modellene på gummireim og den BOR-lenken de selger separat har ny clasp - og det er meningen at Professional skal ha gammel clasp? Nei - det er jo direkte løgn.

Hvorfor er det slik at Doxa åpenbart lyver til sine kunder?

Jeg elsker designet til 300 og 300T - men kan ikke forstå hvorfor Doxa lyver så åpenbart til kunder som kjøper klokkene deres.

Når man ser på nye 200 C-GRAPH, så lyver Doxa der også når man ser på Doxa sin IG-profil. End links er åpenbart ikke tilpasset urkassen (boetten), men Doxa lyver i public domain der også. Og, alle bilder deretter på IG viser kun 200 C-GRAPH på gummireim etter at de får spørsmål om endlinks på BOR-lenken.

Så - spørsmålet mitt blir derfor: Hvorfor er det slik at Doxa lyver om ting man ser er åpenbart feil? Enten det er variasjoner på ulike modeller eller design.

Hva tenker du/dere om dette?

Shit alltså. Känner med dig, man. Sjukt förkastligt beteende från CS sida definitivt. Just deras cs verkar (eller ja, enligt diverse wus trådar och allmänt internetprat) vara extremt ojämt, till den grad att det inte är helt otroligt att customer service avdelningen singlar slant varje dag om hur de ska bemöta kunder, och sedan drar lott om vilken agent som ska sköta ruljansen just den dagen. Detta icke-kosekventa beteende verkar ironiskt nog vara ganska konsekvent över olika mgmt och inte begränsat till new mgmt tiden (men har jag fel i det får ni mer än gärna rätta mig). Däremot verkar det högst troligt att storhetsvansinnet och uppsjön av mer eller mindre hemska snedtramp (japp, tittar på dig, 200 kronografen) är helt och hållet på nya tidens mgmts samvete.

Vad som dock även verkar konsekvent är konsstruktionen och kvalitet på grundutbudet (dvs sub 300, 300t, dvs fantastiskt med lite sladder här och där) , och produktionen är vad jag förstår även den densamma. Vilket, om man ska ge dem en chans, skulle kunna indikera att problemen kommer av att ett stort bolag försöker driva ett litet avstickar-dotterbolag i en bransch som är vitt skild från där de vanligtvis verkar. Som sedermera delar upp verksamheten i många armar som inte vet vad de andra gör (vilket skulle kunna förklara ojämnhet, fraktproblem mm. exempelvis en marknadsavdelning som inte förstår produkt, marknad eller konsument, en logistik som innefattar förseningar då produkter skickas mellan olika ”Doxa” underbolag i olika länder, och en CS som inte har en aning om vad de egentligen är CS för, då detta ses som ”effektivt”.). Inte för att detta nödvändigtvis stämmer, och det skulle även kunna vara ren och skär illvilja inblandat, men möjligt är det.
Dock ursäktar det ”inte riktigt” allt, och ger mig personligen en liten paus i maskineriet då jag slås av tanken ”detta är varför jag gillar de små tillverkarna jag kan ha en riktig konversation med”. Samtidigt som jag älskar min 300t och sneglar på en 300. Där den senare dock med all sannolikhet ej kommer inköpas på grund av ovan svaj.

Bör även säga att jag gillar att de nu kör med (typ) permanenta kollektioner som inte är limiterade, då jag personligen inte är down med LEs, men att jag även ser att de nu drar den, i grunden trevliga tanken om att alltid ha produkter tillgängliga, på tok för långt nu. Tycker jag i alla fall.

Nu blev det en hejdundrans text här, så ber om överseende med att det är personliga åsikter och att ni mer än gärna får säga ”men där har du fel, mannen”, om något av de mer fakta-baserade påståendet inte stämmer :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Noen refleksjoner om Doxa og egne erfaringer. Når man leser seg opp på Doxa og ser gjennom litt eldre forumtråder her på Klocksnack og internasjonale klokkefora, så er det to ting som peker seg ut:

1) "Alt var mye bedre under Rick Marei" og mange brukere fra gamle dager sverger ennå til at ting var mye bedra da og at Doxa var et klokkemerke for ekte entusiaster
2) "Ny ledelse tilgjengeliggjør nye modeller til alle" og mange som ikke fikk tak i alle limited editions og ditto pre-order price etc, synes ting er mye bedre nå

Hva er så problemet?

Jeg har hatt en klokkeinteresse noen år og har de siste årene tenkt på å kjøpe en Doxa, men dette med LE og pre-order, out of stock, etc. har vært ting som jeg synes har vært såpass tullete at jeg ikke gadd engasjere meg i Doxa og lot hardcore fans holde på. Men, nå med at 300 og 300T er tilgjengelig mer stabilt for ALLE, så fant jeg endelig anledningen til å kjøpe meg Doxa.

Etter å ha kjøpt en 300T Divingstar så ble det kort tid etterpå slik at jeg måtte ha en 300T Professional. Bestillingsprosessen er dessverre håpløst utdatert ved at man må bruke mail og bank transfer for å kjøpe en Doxa. Ikke ideelt, men sånn er det.

Når jeg fikk min Doxa nummer to (Professional), så så jeg at clasp var av den gamle typen. Syes det var rart siden jeg kjøpte Professional etter en Divingstar som har den nye claspen.

Kontaktet Doxa og spurte om å få den nye claspen - og her begynte løgnene fra Doxa kundetjeneste. :(

Jeg fikk til svar at "hør her lille venn, det er slik at Professional skal ha gammel clasp fordi den er en reproduksjon av den originale 300T".

Hæ. Så alle de 5 andre modellene av 300T på BOR-lenken og alle de 6 andre modellene på gummireim og den BOR-lenken de selger separat har ny clasp - og det er meningen at Professional skal ha gammel clasp? Nei - det er jo direkte løgn.

Hvorfor er det slik at Doxa åpenbart lyver til sine kunder?

Jeg elsker designet til 300 og 300T - men kan ikke forstå hvorfor Doxa lyver så åpenbart til kunder som kjøper klokkene deres.

Når man ser på nye 200 C-GRAPH, så lyver Doxa der også når man ser på Doxa sin IG-profil. End links er åpenbart ikke tilpasset urkassen (boetten), men Doxa lyver i public domain der også. Og, alle bilder deretter på IG viser kun 200 C-GRAPH på gummireim etter at de får spørsmål om endlinks på BOR-lenken.

Så - spørsmålet mitt blir derfor: Hvorfor er det slik at Doxa lyver om ting man ser er åpenbart feil? Enten det er variasjoner på ulike modeller eller design.

Hva tenker du/dere om dette?
Ja du har verkligen inte haft någon bra erfarenhet med Doxa och när man söker på andra forum så verkar det som du säger vara både upp och ner.

Har du sett om någon har professional på nya claspen? Tänker då har man ju 100% bevis för att det dem säger är en lögn.

När det var fel visare på nya 300 och Carbon så var dem dock väldigt snabb med att åtgärda problemet och ärliga med vad som hänt. Så kan hända att dem försöker ljuga om och mörka end linksen på c-graphen tills dem fixat det. Så att det inte blir "ännu ett fel".

Riktigt tråkigt när det inte är så som man önskar, speciellt från ett historiskt märke som gillar.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Ja Loevhagen det är svårt att förstå att de inte bara byter ut länken. Kalla det goodwill eller vad som helst. Att de hävdar att den oranga varianten skulle ha en annan design på spännet av nån sorts vintageskäl är ju bara löjligt. Det handlade väl bara om att bli av med gamla inventarier så att säga. De monterade den gamla varianten tills lagret var slut.

Synd att det ska vara så här med Doxa. Det känns som man inte riktigt kan lita på deras site och man ska helst se exemplar "in the wild" innan man kan beställa något. Och inte ens då är man riktigt säker när man sen beställer.

Nu är ju 300-modellerna ändå så pass fantastiska att jag väljer att överse med det här och kommer antagligen köpa en 300 nån gång i framtiden. Det är något med formen på boetten och de färgglada tavlorna som bara gör mig glad! Kan inte komma på något annat märke som har samma effekt på mig.
 
Topp