• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    925

Marksan

Cartier
2-Faktor
Hur många av er som laddar elbil hemma klarar, eller skulle klara er utan lastbalansering?

För egen del känns det väldigt avlägset.

Vårt hus värms av en frånluftsvärmepump som vintertid ofta drar igång tillsatsvärmen (elpatron). Med spis, tvättmaskin, tumlare och annat som ofta går relativt sent på kvällen och därmed kan överlappa elbilsladdningen finns det inte alltid så många ampere över till elbilen. Utan lastbalansering skulle en huvudsäkring lösa ut relativt ofta, om jag inte ställde ner laddströmmen i bilarna till löjliga sex ampere eller så.

Och vår ena elbil (Lexus UX 300e) har korkad enfasladdning, så den vill gärna ha alla 25 ampere som vi har in i huset. Helst vill den ju ha 32 A.

Och nej, vi skulle aldrig komma på tanken att ladda båda elbilarna samtidigt.

Ni som klarar er utan lastbalansering, har ni fjärrvärme, eller säkring på 63 A, eller hur går det till?
20 A, frånluftsvärmepump. Inget problem alls så länge man begränsar bilen till 8 A.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
20 A, frånluftsvärmepump. Inget problem alls så länge man begränsar bilen till 8 A.
Jag skulle också klara en begränsning av laddströmmen till 8A till min BMW. Problemet är den andra elbilen som har enfasladdning. Där räcker inte 8A för att hinna ladda under natten. Det är knasigt att sälja en bil med enfasladdning i Sverige. Det funkar säkert bättre i många andra länder där det är vanligt med enfas 100A in i huset.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Fråga till laddligan. Om boxen är nedställd till 10A. Behöver jag fippla i bilens inställningar gällande A? Nu står bilen inställd på 32A. Måste jag synka det eller är bilens inställning oviktig då?
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Är ordförande i en samfällighet där vi nu tittar på att sätta in elstolpar i garagen. Någon som har erfarenhet av detta? Vilka har ni valt som leverantör och hur ser kostnaden ut för elen/abonemmang?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Är ordförande i en samfällighet där vi nu tittar på att sätta in elstolpar i garagen. Någon som har erfarenhet av detta? Vilka har ni valt som leverantör och hur ser kostnaden ut för elen/abonemmang?
Vi har installerat 60 laddbplatser i BRF:ens garage. Vi använde Vattenfall/Incharge. Vi har satt Kwh priset till 1,75:-. Billigt, men betalar av systemet på ca 10 år. Vi har betalat ca 1 MSEK och fått tillbaka ca 50% i grönt bidrag. Det är en lång process innan pengarna kom tillbaka. Sista installationen gjordes i maj förra året. Denna veckan kom pengarna. Vi tar inte betalt för själva laddplatsen, den ingår i avgiften för garageplatsen.

När allt funkar är det frid och fröjd. Dock är Vatenfalls kundserivce urusla när det väl skiter sig. Tex när de skickar ut uppdateringar till boxarna så kan ibland någon box falla ur systemet och då är det en kamp att få dem att fatta detta samt åtgärda det. Vi har admin rättigheter och kan starta om systemet och lägga till användare mm. Men när själva datakopplingen fallerar är det struligt. Överlag nöjda men Vattenfalls kundservice är pest.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Vi har installerat 60 laddbplatser i BRF:ens garage. Vi använde Vattenfall/Incharge. Vi har satt Kwh priset till 1,75:-. Billigt, men betalar av systemet på ca 10 år. Vi har betalat ca 1 MSEK och fått tillbaka ca 50% i grönt bidrag. Det är en lång process innan pengarna kom tillbaka. Sista installationen gjordes i maj förra året. Denna veckan kom pengarna. Vi tar inte betalt för själva laddplatsen, den ingår i avgiften för garageplatsen.

När allt funkar är det frid och fröjd. Dock är Vatenfalls kundserivce urusla när det väl skiter sig. Tex när de skickar ut uppdateringar till boxarna så kan ibland någon box falla ur systemet och då är det en kamp att få dem att fatta detta samt åtgärda det. Vi har admin rättigheter och kan starta om systemet och lägga till användare mm. Men när själva datakopplingen fallerar är det struligt. Överlag nöjda men Vattenfalls kundservice är pest.
ok, då lägger jag nog till de till listan. Vi träffar Elaway nästa vecka- där verkar det vara en månadsavgift som ska betalas utöver laddningskostnaden
.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vi har installerat 60 laddbplatser i BRF:ens garage. Vi använde Vattenfall/Incharge. Vi har satt Kwh priset till 1,75:-. Billigt, men betalar av systemet på ca 10 år. Vi har betalat ca 1 MSEK och fått tillbaka ca 50% i grönt bidrag. Det är en lång process innan pengarna kom tillbaka. Sista installationen gjordes i maj förra året. Denna veckan kom pengarna. Vi tar inte betalt för själva laddplatsen, den ingår i avgiften för garageplatsen.

När allt funkar är det frid och fröjd. Dock är Vatenfalls kundserivce urusla när det väl skiter sig. Tex när de skickar ut uppdateringar till boxarna så kan ibland någon box falla ur systemet och då är det en kamp att få dem att fatta detta samt åtgärda det. Vi har admin rättigheter och kan starta om systemet och lägga till användare mm. Men när själva datakopplingen fallerar är det struligt. Överlag nöjda men Vattenfalls kundservice är pest.
De som har laddplatsen betalar för sin laddning på sin egen laddbox som tillhör parkeringen eller är det laddboxar som ni alla delar på och alltså inte tillhör respektive parkering?

Och villket elavtal har ni i föreningen om ni tjänar ihop 500tkr på 10år när ni debiterar 1,75kr per kwh, känns som det är självkostnadspris eller till och med lägre.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
De som har laddplatsen betalar för sin laddning på sin egen laddbox som tillhör parkeringen eller är det laddboxar som ni alla delar på och alltså inte tillhör respektive parkering?

Och villket elavtal har ni i föreningen om ni tjänar ihop 500tkr på 10år när ni debiterar 1,75kr per kwh, känns som det är självkostnadspris eller till och med lägre.
ElAbonnemanget står föreningen för. Sedan har alla egna konton hos Incharge och betalar sin egen förbrukning. Man får en tag som man lägger mot boxen så aktiveras laddningen. Funkar på alla Incharge publika boxar också.

Tanken är att vi ska gå plus minus noll, ingen intäkt åt brf:en….mer en service till medlemmarna. Gör vår brf attraktiv att bo i….
 

hejsam

Patek
2-Faktor
ElAbonnemanget står föreningen för. Sedan har alla egna konton hos Incharge och betalar sin egen förbrukning. Man får en tag som man lägger mot boxen så aktiveras laddningen. Funkar på alla Incharge publika boxar också.

Tanken är att vi ska gå plus minus noll, ingen intäkt åt brf:en….mer en service till medlemmarna. Gör vår brf attraktiv att bo i….
Aha okej så det är inte laddboxar som sitter vid sina egna parkeringsplatser mao (eller ni kanske inte har anvisade parkeringsplatser hvudutaget man kan hyra?) utan man ställer sig där det finns plats.

Var mest denna "Vi har satt Kwh priset till 1,75:-. Billigt, men betalar av systemet på ca 10 år" jag syftade på
 

Edin

Panerai
ElAbonnemanget står föreningen för. Sedan har alla egna konton hos Incharge och betalar sin egen förbrukning. Man får en tag som man lägger mot boxen så aktiveras laddningen. Funkar på alla Incharge publika boxar också.

Tanken är att vi ska gå plus minus noll, ingen intäkt åt brf:en….mer en service till medlemmarna. Gör vår brf attraktiv att bo i….
Nyfiken fråga - Har ni specifika laddplatser som man står och laddar på? eller har ni fasta platser med laddare? alltså typ vanliga garageplatser och sen elbilsplattser där laddare ingår i parkeringskostnaden? Samma pris för garageplats med och utan laddare isf?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Aha okej så det är inte laddboxar som sitter vid sina egna parkeringsplatser mao (eller ni kanske inte har anvisade parkeringsplatser hvudutaget man kan hyra?) utan man ställer sig där det finns plats.

Var mest denna "Vi har satt Kwh priset till 1,75:-. Billigt, men betalar av systemet på ca 10 år" jag syftade på
Alla 60 platser har egna ladduttag.Sen har inte alla medlemmar el/laddhybrid ännu. Tror ca 50% av boxarna är aktiverade just nu. Så 10 års kalkylen kommer inte hålla riktigt med dagens kwh pris.

Vi hade massa pengar i kassan så vi investerade i infrastruktur som laddplatser och solpaneler på våra tak.

Vi har satt ett lågt kwh pris medvetet. Förra året gick vi back på det. Men vi har en stark ekonomi i föreningen.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Nyfiken fråga - Har ni specifika laddplatser som man står och laddar på? eller har ni fasta platser med laddare? alltså typ vanliga garageplatser och sen elbilsplattser där laddare ingår i parkeringskostnaden? Samma pris för garageplats med och utan laddare isf?
Alla platser har laddutag, vi tar inget extra betalt för det. Vi delar garage med en annan Brf som har ytterligare 40 platser. De installerade ett annat laddsystem för sina platser och de har sämre ekonomi än vår Brf så de tar ett par hundra extra per månad för de som aktiverat sina laddboxar.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Alla platser har laddutag, vi tar inget extra betalt för det. Vi delar garage med en annan Brf som har ytterligare 40 platser. De installerade ett annat laddsystem för sina platser och de har sämre ekonomi än vår Brf så de tar ett par hundra extra per månad för de som aktiverat sina laddboxar.
Förstår fortfarande inte hur systemet ska vara betalt tillbaka på 10år med en debitering på 1,75kr/kwh och ingen extra kostnad på parkeringsavgiften.

Men förstår såklart mervärdet för medlemmarna och attraktiviteten av föreningen
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Förstår fortfarande inte hur systemet ska vara betalt tillbaka på 10år med en debitering på 1,75kr/kwh och ingen extra kostnad på parkeringsavgiften.

Men förstår såklart mervärdet för medlemmarna och attraktiviteten av föreningen
Får kolla med skattmasen i föreningen hur han lagt upp det. Har inte själv detaljerna......
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Någon annan än Davvan som har erfarenhet, det här är grym info för rätt många andra skulle jag tro
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon annan än Davvan som har erfarenhet, det här är grym info för rätt många andra skulle jag tro
Min bror sitter i styrelsen i sin förening. Ansvaret för elbilsladdarna lades på vice ordföranden som är en notorisk dieselgubbe. Han anlitar ett företag som förutom att de sätter pris på 3kr/kwh också installerar enfasladdare så att det max går att ladda 3,7kwh...

Där har du hur man inte ska göra :rolleyes:
 

Number 6

Omega
Vi har gjort det där i vår BRF via elbilbox.se. Vi bor i radhus i ett gäng olika huskroppar med p-platserna ibland jämte ingången, ibland bakom huset. Varje hushåll har en egen p-plats och dessutom kan man hyra en extra om man har två bilar. Vart ett herrans liv när de gamla strömstolparna ersattes med nya laddstolpar. Det är 40 bostäder och säg att max 10 kör el/hybrid. Varje innehavare får ett tillägg på 150:-/mån för att bekosta installationen (oavsett om du nyttjar den eller ej) sen kommer elförbrukning på avgiftsavin till självkostnadspris.

De som har fossilbil och som vill köra motorvärmare är inte nöjda då det krävs adaptrar för 220V och dessutom fungerar det sällan. Föreningen köpte in 10 adaptrar som 40 hushåll ska dela på.

Men angående elbilsbox: Jag tycker inte det är en premiumlösning då det har varit en del strul med rfid-korten som man låser upp sin stolpe med. Sen funkar inte schemaläggningen för den funktionen är inte helt färdigutvecklad. Men förbrukningspriset kan jag inte klaga på, förutsatt att alla sköter sig då vi får betala nån form av snittpris. I februari så betalade jag 0.53kr per kwh så jag körde bil för en hundrig på hela månaden.

Edit: editerade texten något då jag skrev bedrövligt illa förut
 
Senast ändrad:

mruhr

Panerai
2-Faktor
Min bror sitter i styrelsen i sin förening. Ansvaret för elbilsladdarna lades på vice ordföranden som är en notorisk dieselgubbe. Han anlitar ett företag som förutom att de sätter pris på 3kr/kwh också installerar enfasladdare så att det max går att ladda 3,7kwh...

Där har du hur man inte ska göra :rolleyes:
Vilken nitlott om man skulle bo där. Vi har en arbetsgrupp som brinner för ämnet
 

Edin

Panerai
Vi har gjort det där i vår BRF. Via elbilbox.se
Typ radhus i ett gäng olika kroppar med p-platserna ibland jämte ingången, ibland bakom huset. Vart ett jävla liv när de gamla stolparna ersattes med nya laddstolpar. 40 bostäder och säg att max 10 kör el/hybrid. Varje innehavare får ett tillägg på 150:-/mån för att bekosta installationen (oavsett om du nyttjar den eller ej) sen kommer elförbrukning på avgiftsavin till självkostnadspris.

De som har fossilbil och som vill köra motorvärmare är inte nöjda då det krävs adaptrar osv och dessutom fungerar det sällan.

Jag tycker inte det är en premiumlösning det har varit en del strul med rfid-korten som man låser upp sin stolpe med. Sen funkar inte schemaläggning bra heller för den funktionen är inte helt färdigutvecklad. Men förbrukningspriset kan jag inte klaga på, förutsatt att alla sköter sig då vi får betala nån form av snittpris. I februari så betalade jag 0.53kr per kwh så jag körde bil för en hundrig på hela månaden.
Bor i villa men ena grannen är faktiskt en Brf och dom gjorde om sina parkeringsplatser förra året. Alla platser fick då laddboxar och av 20-30 platser (inte räknat hur många det är exakt) så har ingen p-platsinnehavare elbil. Inte ens de som jag vet kör tjänstebil som är nyare än laddstolparna…
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bor i villa men ena grannen är faktiskt en Brf och dom gjorde om sina parkeringsplatser förra året. Alla platser fick då laddboxar och av 20-30 platser (inte räknat hur många det är exakt) så har ingen p-platsinnehavare elbil. Inte ens de som jag vet kör tjänstebil som är nyare än laddstolparna…
Det kommer. 8% av nybilsförsäljningen är dieselbilar idag. 60% laddbart eller elbilar. Omställningen är igång.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Någon annan än Davvan som har erfarenhet, det här är grym info för rätt många andra skulle jag tro
Bor i Stockholms innerstad och vi kollade på en lösning till vårt garage. Handlade om 30 platser och det skulle inte gå att alla laddade samtidigt. Vi behövde förstås ändå höja amperen och då skulle inte kabeln till gatan räcka till. Har väntat 1 år ungefär på offert för att gräva ny kabel. Så kolla hur er kabel är dimensionerad. Kan ju behöva grävas långt ibland.
 

Edin

Panerai
Det kommer. 8% av nybilsförsäljningen är dieselbilar idag. 60% laddbart eller elbilar. Omställningen är igång.

Så är det säkert. Inte något jag ser fram emot privat tyvärr..

Kikade tex på Volvo Cars sida och det gick inte beställa en enda kombi (v60, V60cc, v90 och v90cc) utan laddhybrid. V60cc/v90cc gick inte ens att beställa..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Så är det säkert. Inte något jag ser fram emot privat tyvärr..

Kikade tex på Volvo Cars sida och det gick inte beställa en enda kombi (v60, V60cc, v90 och v90cc) utan laddhybrid. V60cc/v90cc gick inte ens att beställa..
Nej det för att de modellerna (dieslarna) stått för mindre än 10% av Volvos försäljning senaste åren
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Förstår fortfarande inte hur systemet ska vara betalt tillbaka på 10år med en debitering på 1,75kr/kwh och ingen extra kostnad på parkeringsavgiften.

Men förstår såklart mervärdet för medlemmarna och attraktiviteten av föreningen
Jag pudlar!! Kollade med skattmasen i styrelsen, inte återbetalt på 10 år…..avskrivet på 10 år. Viss skillnad….fel av mig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag pudlar!! Kollade med skattmasen i styrelsen, inte återbetalt på 10 år…..avskrivet på 10 år. Viss skillnad….fel av mig.
Det är så rätt av er förening att se det som en investering som gagnar hela fastigheten och bara fakturera den rörliga extrakostnaden.
Det finns så många styrelser vars enda syfte verkar vara att de som har elbilar "SKA BETALA VARENDA ÖRE SJÄLVA!!!" utan att tänka längre än näsan räcker.
 
Topp