• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    925

laketwig

Patek
2-Faktor
MG Cybster. Now we're talkin' ... :hungry:
Cybster 2024-04-27 (1).jpg
Cybster 2024-04-27 (2).jpg
Cybster 2024-04-27 (3).jpg
Cybster 2024-04-27 (4).jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
för att den inte har någon värmepump och är standard range så om man kör långa resor ofta så kanske man vill ha något annat

Det är basmodellen så inga paket ingår vill man ha plus och pilot så ökar det på rätt drastiskt i kostnaden
Man kommer långt med den på vintern även om den inte har värmepump, så stor skillnad gör den inte. Med det "lilla" batteriet så är WLTP ändå 54 mil vilket också är mer än väl.

Det som hade stört mig mer om man kör mycket långresor är att inte adaptiv farthållare ingår i standardversionen. :(
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Man kommer långt med den på vintern även om den inte har värmepump, så stor skillnad gör den inte. Med det "lilla" batteriet så är WLTP ändå 54 mil vilket också är mer än väl.

Det som hade stört mig mer om man kör mycket långresor är att inte adaptiv farthållare ingår i standardversionen. :(
vi ska komma 600 med vår och på vintern kommer vi 30(däromkring) mil i stadskörning :p. De gånger vi åkt till gbg så har jag laddat 100 hemma, 80 i mantorp sen en gång till i Ulricehamn för att vara på den säkra sida.

Men å andra sidan så ligger jag över hastighetsgränsen, så det går säkert att komma längre.
Men en SR RWD bas saknar många saker som jag inte kan vara utan. Men oavsett helt ok månadskostnad. Värmepumpen bidrar inte något alls på kortare körningar i alla fall. På längre körningar så har det större betydelse, speciellt om den är effektiv..
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
vi ska komma 600 med vår och på vintern kommer vi 30(däromkring) mil i stadskörning :p. De gånger vi åkt till gbg så har jag laddat 100 hemma, 80 i mantorp sen en gång till i Ulricehamn för att vara på den säkra sida.

Men å andra sidan så ligger jag över hastighetsgränsen, så det går säkert att komma längre.
Men en SR RWD bas saknar många saker som jag inte kan vara utan. Men oavsett helt ok månadskostnad. Värmepumpen bidrar inte något alls på kortare körningar i alla fall. På längre körningar så har det större betydelse, speciellt om den är effektiv..
Oj, det var ju extremt kort. Min ska gå 650 och jag kommer utan problem 450 vintertid. Har du både rumpvärme och 24 grader i kupén? 😅 Hastigheten gör stor skillnad så du kan ju inte precis anklaga bilen om du frivilligt höjer din förbrukning genom att köra för fort, det problemet uppstår ju med alla bilar pga. fysik. 😁
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Oj, det var ju extremt kort. Min ska gå 650 och jag kommer utan problem 450 vintertid. Har du både rumpvärme och 24 grader i kupén? 😅 Hastigheten gör stor skillnad så du kan ju inte precis anklaga bilen om du frivilligt höjer din förbrukning genom att köra för fort, det problemet uppstår ju med alla bilar pga. fysik. 😁
jag kör som jag gör med en ICE-bil och använder som om att det är en ICE, mao rattvärme och rumpvärme och 20 grader :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
gick emot mina egna principer! Men har blivit snål på senare tid.....
Men det finns tid att ångra sig på

Väntar på offert på en I4 M50 så vi får se :D. Hade T kört 1.99% på model 3 så hade jag troligtvis beställt en 3P med en gång

4629/månad 36mån ink 4500mil på 3 år

1714473880585.png
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
gick emot mina egna principer! Men har blivit snål på senare tid.....
Men det finns tid att ångra sig på

Väntar på offert på en I4 M50 så vi får se :D. Hade T kört 1.99% på model 3 så hade jag troligtvis beställt en 3P med en gång

4629/månad 36mån ink 4500mil på 3 år

1714473880585.png
4400kr i månaden känns ganska billigt för en Polestar, det är nästan byd/mg priser. Men det är frågan hur de ska konkurrera med övriga i längden, de 4400kr i månaden räcker inte ens att bekosta värdeminskningen på 36 månader. En 3år gammal single motor standard range kostar betydligt mindre än 400k.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Detta var något av det mest spektakulära jag sett.
Det är Xiaomis elbilsfabrik. Spottar typ ur sig en ny bil i minuten
Ja siffran är cool men de visar bara den delen av tillverkningen av en bil som faktiskt redan är i princip så pass automatiserad bland många företag. Volvo har liksom chassitillverkning och lackering på liknande sätt. Vad de inte visar i denna video är det som inte brukar vara automatiserat på samma sätt, alltså monteringen av alla komponenter. Hur monterar de interiören? Hur monterar de plastdetaljer på utsidan, lampor, hur monterar de kablage? De visar inget av detta i videon.

Det häftiga i denna videon för mig är när drivlinan monteras, detta verkar vara helt automatiserat, vilket det inte är överallt. Detta är också montering på färdig bil, alltså i "marriage point" där drivlina och chassi "gifts". Hur monterar de ihop drivlinan vid sidan? Är det också så pass automatiserat eller är det manuellt arbete?

Företag gillar att släppa coola tillverkningsvideos där de visar det häftigaste.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
4400kr i månaden känns ganska billigt för en Polestar, det är nästan byd/mg priser. Men det är frågan hur de ska konkurrera med övriga i längden, de 4400kr i månaden räcker inte ens att bekosta värdeminskningen på 36 månader. En 3år gammal single motor standard range kostar betydligt mindre än 400k.
Men jag undrar jag om inte en BYD är ett "bättre" alternativ sett till det man får. I alla fall när dem hade för 4k
Dock som vardaglig pendlarbil om man vill ha e-bil så är P2 rätt skön bil för den summan
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Men jag undrar jag om inte en BYD är ett "bättre" alternativ sett till det man får. I alla fall när dem hade för 4k
Dock som vardaglig pendlarbil om man vill ha e-bil så är P2 rätt skön bil för den summan
Är det atto 3 du tänker på? De kostade till och med 2995kr ett tag, men dock med 1000mil/år och osäker på vilken utrustning.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Och om man inte vill köra Tesla? :)
Är i samma sits, Tesla är den tekniskt överlägsna bilen men efter två Mercor (nu en E-klass, nästan fullutrustad) vlll jag ha lite lyxig känsla i detaljer, snygg design och den där finstämmigheten som bara BMW o MB har.
Men den avskalade designen i en Model 3 är rätt fin tycker jag, problemet är korta stolar och plasten. Tänk er samma design men en AMG-stol i alcantra (som den i min MB) och läder/alcantra på ineriörytorna. WOW!

Nya Highlinder är klart bättre.
Och tighta nog har de M3 jag klämt på sedan 2022 eller nåt. Allt sitter fast.

i4 är underbar, men småsaker är störande. Att öppna dörren inifrån genom att stoppa in fingrar i en liten ögla??? Noll ergonomi.
Ganska bullrig jämfört med min E-klass.
I övrigt toppklass på allt, tex infotainment som man fattar på 5s med SNYGG grafik.
i5 är kanon, men en annan småsak som är kass, värmestolen värmer inte på sidorna så lårens yttersida blir nedkylda. Helt otroligt dåligt på en så fin bil.
EQE/S har ytterhandtag som totalt saknar förfining.
Ni fattar hur skadad jag är!!! 🤣

För mig har M3 minimalt med "showstoppers", där andra brister. OK, ful infotainment, ful inne/ute, korta säten - men allt man gör ofta är ganska OK med hög lägstanivå.
Beggade 2022 för 350k finns. Ganska lagom då prisraset på elbilar är enormt pga teknikutvecklingen.

VW-gruppens bilar suger stenhårt på infotainment och touchknapparna. Cupra Born är dock snygg! Viktigt för mig.

Tror jag väntar på Modell 2...
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Oj, det var ju extremt kort. Min ska gå 650 och jag kommer utan problem 450 vintertid. Har du både rumpvärme och 24 grader i kupén? 😅 Hastigheten gör stor skillnad så du kan ju inte precis anklaga bilen om du frivilligt höjer din förbrukning genom att köra för fort, det problemet uppstår ju med alla bilar pga. fysik. 😁
Problemet med Polestar 2 är att den är som en vägg aerodynamiskt. Så högre fart har större negativ påverkan.
 
Topp