• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    927

ajs

Omega
2-Faktor
Skummat igenom tråden. Har någon koll på om det fortfarande finns nå bra erbjudande? Skulle ju helst vilja köra på 12 månader för att prova på leasing då jag inte haft det tidigare. Inga större krav på bil faktiskt förutom att det ska gå att ta sig längre sträckor då och då, bra om det är ccs-uttag och inte chademo.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skummat igenom tråden. Har någon koll på om det fortfarande finns nå bra erbjudande? Skulle ju helst vilja köra på 12 månader för att prova på leasing då jag inte haft det tidigare. Inga större krav på bil faktiskt förutom att det ska gå att ta sig längre sträckor då och då, bra om det är ccs-uttag och inte chademo.
Byd Atto.
Klockren för de kraven. 2995kr/mån (eller 3295 beroende på hur desperata Hedin är) går inte slå just nu.
 
  • Like
Reactions: ajs

Alexx

Omega
2-Faktor
Zeekr 001 ser riktigt intressant ut.
Någon som mot förmodan testat eller åtminstone suttit i en ännu?
Provkörde Zeekr 001 idag, riktigt trevlig. Ganska stor, bra i bagageutrymmet och kvick rackare. I verkligheten ger den lite taycan vibbar exteriört.
IMG_4688.jpeg
 

Alexx

Omega
2-Faktor
Jättefin, men vågar man lägga sina privata pengar på ett märke som kanske inte finns om 3 år? (i Sverige alltså)
Håller med, svårt i dagsläget när det kommer en drös av nya aktörer på elbilsfronten, fortfarande dyr teknik, som dessutom går framåt fort, så andrahandsvärdet är svårt att sia om. Leasing där man själv inte står risk är väl säkrast i dagsläget, men där har räntan slagit hårt :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Håller med, svårt i dagsläget när det kommer en drös av nya aktörer på elbilsfronten, fortfarande dyr teknik, som dessutom går framåt fort, så andrahandsvärdet är svårt att sia om. Leasing där man själv inte står risk är väl säkrast i dagsläget, men där har räntan slagit hårt :)
Instämmer helt. Man kan ju titta på Xpeng som exempel, jättefina bilar, men de har sålt 21st till kund. Hur i hela friden ska de kunna upprätthålla en verksamhet här när introduktionsbudgeten är slut?
1692707759816.png
 

ajs

Omega
2-Faktor
12-månaders dealen verkar tyvärr vara slutsålda. Ska klura lite mer på 24-månaders varianten, två år går ju rätt fort med. Blir provkörning eventuellt i dag eller imorgon. :)
Provkörde Byd Atto, MG4 och MG5 idag. Av de tre så kändes Atton som en vinnare.
Atto var mest tyst av de tre, skönast säten, backkamerans upplösning kändes som i Model 3. Det som oroar mig lite är långresor.

Skulle hamna på 4100 kr / månad inklusive allt och det känns ju helt klart överkomligt för vad man får för pengarna.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tvekar inte på själva bilen, den är säkert kalas, jag tvekar på organisationen och uthålligheten hos den på en olönsam marknad.
Det förstår jag, min tanke är att Polestar, som ändå har en stor marknad i Nordeuropa relativt till storleken kommer lägga mer energi på att hålla sig kvar här än exempelvis Zeekr, där fokus kanske läggs någon annan stans.
 
Funderar på en E-Tron 55 2021 istället för min A6. Någon som kört en på vintern norr om Umeå och vill dela med sig av lite erfarenheter?
Längsta jag kör normalt utan att stanna är till stugan och det är 28mil enkel väg, vore skönt att klara det även vintertid.
Provkör nya Xpeng G9 så slipper du leta vidare. Mycket imponerad av bilen och har beställt en. Väntat på en riktig SUV EV.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Funderar på en E-Tron 55 2021 istället för min A6. Någon som kört en på vintern norr om Umeå och vill dela med sig av lite erfarenheter?
Längsta jag kör normalt utan att stanna är till stugan och det är 28mil enkel väg, vore skönt att klara det även vintertid.
Missade detta. Jag bor (rätt långt) söder om Umeå, men har ändå haft kört min i perioder då det varit kallt på riktigt.
Är det en -25-vecka så är 28 mil görbart om du kör riktigt, riktigt sakta, men 25 funkar bra. Kanske stanna till efter några mil bara, innan grabben somnat till?
 

JakobM

Omega
2-Faktor
Skummat igenom tråden. Har någon koll på om det fortfarande finns nå bra erbjudande? Skulle ju helst vilja köra på 12 månader för att prova på leasing då jag inte haft det tidigare. Inga större krav på bil faktiskt förutom att det ska gå att ta sig längre sträckor då och då, bra om det är ccs-uttag och inte chademo.
Här kanske du kan hitta något?

 

Beech

Cartier
Som du skrev @alfgren var provkörning en ”dålig” idé. Blev affär på en 2020 e-tron 55 tillslut, även om min A6 Allroad var bekväm är denna bil vassare på allt.
Tack @Strindberg för svaret, enda snabbladdaren är ganska precis i mitten av resan så vi får lösa det så gott det går dom gånger vi måste stanna på den.

Inte hunnit ta några vettiga bilder ännu men bifogar en efter första resan i bilen.
IMG_2317.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Som du skrev @alfgren var provkörning en ”dålig” idé. Blev affär på en 2020 e-tron 55 tillslut, även om min A6 Allroad var bekväm är denna bil vassare på allt.
Tack @Strindberg för svaret, enda snabbladdaren är ganska precis i mitten av resan så vi får lösa det så gott det går dom gånger vi måste stanna på den.

Inte hunnit ta några vettiga bilder ännu men bifogar en efter första resan i bilen.
IMG_2317.jpeg
Du kommer att vara svinnöjd.
Jag köpte just lös min som jag tidigare leasat. Testade lite alternativ, men komforten blev avgörande.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Heeeej! Varning för tråkigt inlägg. Men vilken av dessa rackare skulle ni valt om ni hade 3 barn i åldrarna 2-6? Den behöver vara så bred som möjligt pga barnstolar…

Volvo XC40 Recharge
Tesla Model 3 s
Tesla Model 3 long range
Tesla Model Y
Tesla Model Y long range
Polestar 2
Audi Q4 e-tron Quattro Proline Advanced
Volkswagen ID.4 GTX
BMW i4 eDrive 40
BMW i4 M50
Kia EV6 AWD
Skoda Enyaq iV80
 

joca

Patek
2-Faktor
Heeeej! Varning för tråkigt inlägg. Men vilken av dessa rackare skulle ni valt om ni hade 3 barn i åldrarna 2-6? Den behöver vara så bred som möjligt pga barnstolar…

Volvo XC40 Recharge
Tesla Model 3 s
Tesla Model 3 long range
Tesla Model Y
Tesla Model Y long range
Polestar 2
Audi Q4 e-tron Quattro Proline Advanced
Volkswagen ID.4 GTX
BMW i4 eDrive 40
BMW i4 M50
Kia EV6 AWD
Skoda Enyaq iV80
Y long range.

Är inte xc40 en väldigt liten bil?
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Ställde samma fråga i ChatGpt och den svarade Y long range… kanske får en provision av Musk?

Ja XC40 är liten - den borde jag ha tagit bort. Slarvigt av mig..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Heeeej! Varning för tråkigt inlägg. Men vilken av dessa rackare skulle ni valt om ni hade 3 barn i åldrarna 2-6? Den behöver vara så bred som möjligt pga barnstolar…

Volvo XC40 Recharge
Tesla Model 3 s
Tesla Model 3 long range
Tesla Model Y
Tesla Model Y long range
Polestar 2
Audi Q4 e-tron Quattro Proline Advanced
Volkswagen ID.4 GTX
BMW i4 eDrive 40
BMW i4 M50
Kia EV6 AWD
Skoda Enyaq iV80
ID Buzz
 
Topp