• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    928

Alexander

Panerai
2-Faktor
Beror klart på hur/var man bor men det är extremt sällan man behöver 4x, speciellt i moderna bilar som inte spinner på samma sätt som äldre. Vet inte hur begagnatpriserna skiljer sig men 120K extra för fyrhjulsdrift och extra batteri som man knappt behöver verkar lite onödigt.
Smaken är som baken. Jag tittar på ett urval av färdigspecade bilar ska tilläggas.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Kikar på förmånsbil. Firman leasar i regel lättbeggade alt nya som jag tolkar det. Kollar nu på:
EV6
ID4 GTX
Polestar 2 Long range dual motor
Mach-E.

Bilen ska främst användas i stan och jag klarar mig egentligen med en sedan. Inget emot premiumkänsla dock. Inputs?
Du skriver att du klarar dig med en sedan. Föredrar du sedan eller bryr du dig inte?

Om du vill ha en premiumsedan är BMW i4 ett bra (av mycket få) alternativ.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Du skriver att du klarar dig med en sedan. Föredrar du sedan eller bryr du dig inte?

Om du vill ha en premiumsedan är BMW i4 ett bra (av mycket få) alternativ.

Fast nu är inte BMW i4 en sedan utan en 5-dörrars praktisk halvkombi med linjer som en coupé, vilket gör den till ett ännu bättre altrnativ: :hungry:
bmw-i4-jpg.2254762
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Synd på fronten bara. en av de snyggaste bilarna imho, om man räknar från sidan och bakifrån.
Smaken är olika.

Jag har en i4 M50, och kan ärligt säga att det är nog den bil som jag varit mest likgiltig inför designen hos, av alla bilar som jag ägt. Hos andra bilar har jag varit rejält förtjust i designen, men inte här. Jag tycker att proportionerna och linjerna är väldigt slätstrukna. Det enda som sticker ut är fronten, som jag tycker är det snyggaste på hela bilen!

Jag älskar verkligen bilen. Det är den absolut bästa jag haft, men jag valde den inte på grund av sitt utseende.
 
Senast ändrad:

D..S..

Panerai
Finns det någon laddhybrid som har bensinvärmare? Konstig fråga, jag vet.

Alternativt; någon el/laddhybrid som har möjlighet att värma sig själv när den inte är inopplade?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Finns det någon laddhybrid som har bensinvärmare? Konstig fråga, jag vet.

Alternativt; någon el/laddhybrid som har möjlighet att värma sig själv när den inte är inopplade?
Volvo XC60 T6 har bensinvärmare.

Faktum är att den värmer på detta sätt hela tiden man kör på eldrift. Den verkar inte ha någon elvärme alls. Det störde mig en hel del. Kör en hel resa på el, och möts av en doft av dåligt renad förbränning när man stannar och kliver ur. Åtminstone var det så när jag hade en XC60 T6 som hyrbil i början av 2023.
 

Ebbot

Cartier
Volvo XC60 T6 har bensinvärmare.

Faktum är att den värmer på detta sätt hela tiden man kör på eldrift. Den verkar inte ha någon elvärme alls. Det störde mig en hel del. Kör en hel resa på el, och möts av en doft av dåligt renad förbränning när man stannar och kliver ur. Åtminstone var det så när jag hade en XC60 T6 som hyrbil i början av 2023.
det har varit väldigt olika konfigurationer senaste åren pga komponentbrist. Enklast är att kolla på specifik bil.
Ibland har dom elvärmare, ibland bara bränsle. Min my2024 som jag hämtade ut i tisdags kan förvärmas på el om den laddas men när man kör så är tillskottsvärme bränsle.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Kul med elbil. Bilen rörde sig inte en millimeter, den var helt död.

Ringde bärgare, men under tiden som det tog för bärgaren att komma så lyckades felet försvinna. Fungerar som den ska nu.

Är generellt nöjd med elbil men haft några såna här incidenter som är mindre kul (stillstående, 25 mil hemifrån). De flesta problem uppstår när jag laddat publikt, aldrig problem med laddboxen hemma).
D09B0A44-FAC5-4130-B840-5A3140D3DFF1.jpeg
Vilken bil?
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Kikar på förmånsbil. Firman leasar i regel lättbeggade alt nya som jag tolkar det. Kollar nu på:
EV6
ID4 GTX
Polestar 2 Long range dual motor
Mach-E.

Bilen ska främst användas i stan och jag klarar mig egentligen med en sedan. Inget emot premiumkänsla dock. Inputs?
Av dessa, ev6 som är trevlig att ratta och har modern teknik. ID4 har mjukvaran mot sig, Polestar kinabil och osäker framtid, och mach-E är en Ford
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Står 125 på min ID4. Är lögn att komma upp i mer än 50 på vintern.

EV9 har 800V-system som inte Tesla Supercharger gillar.

Tror Björn Nyland har ett test på EV9.
Det är för att VW inte hade förvärming av batteriet tidigare vilket är uruselt. De som kommer med den nya hårdvaran har dock det.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Av dessa, ev6 som är trevlig att ratta och har modern teknik. ID4 har mjukvaran mot sig, Polestar kinabil och osäker framtid, och mach-E är en Ford
Kia har ju tyvärr interiör som en Kia, inte sådär jättekul kvalitet vad jag har upplevt med plastiga knappar och trist design. När det gäller Polestar så tror jag inte att deras framtid är så osäker, de har trots allt hela Geely bakom sig.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kikar på förmånsbil. Firman leasar i regel lättbeggade alt nya som jag tolkar det. Kollar nu på:
EV6
ID4 GTX
Polestar 2 Long range dual motor
Mach-E.

Bilen ska främst användas i stan och jag klarar mig egentligen med en sedan. Inget emot premiumkänsla dock. Inputs?
Vi har förövrigt en Mach-e som vi är nöjda med! Är en Long Range RWD (med teknikpaket+ som paketet benämndes 2022)

Skriver bara ner några punkter som jag tycker är negativa
  • Ventilationen/värmning(stolar och ratt inga problem att värma) under körning på vintern. Man får köra på rätt hög fläktfart.
  • Ok lastutrymme bak(finns dock en relativt stor frunk)
  • Ingen värmepump(men för de kortare körningar vi gör 90% av tiden så tror jag inte en pump hade hjälpt)
  • Ingen elektrisk dragkrok(drag behöver dessutom eftermonteras)
  • Fjädringen är mer åt det hårdare hållet, personligen har jag inga problem med det. Slog mig sist jag åkte en Model Y att Mach-e kändes bättre i chassit. Tyckte Yn kändes stötigare(ihålig) och det var inte en Perf
  • Tung bil (alla elbilar är tunga, men den här i LR är tung), inget som man inte känner förrens man kör lite mer aktivt
  • Att det i appen inte går att sätta om stolsvärme skall vara på av samt specifik temp i kupen vid förvärmning
  • Förvärmning av batteriet startar enbart med sladden i
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kia har ju tyvärr interiör som en Kia, inte sådär jättekul kvalitet vad jag har upplevt med plastiga knappar och trist design. När det gäller Polestar så tror jag inte att deras framtid är så osäker, de har trots allt hela Geely bakom sig.
Långsiktstänket finns inte bland många. Volvoaktieägare är skitsura över att Volvo satsar på Polestar (kostar pengar), men Polestar kan mycket väl vara det som Volvo Cars behöver för att diversifiera sig som tillverkare och kunna dra större nytta av skalfördelar i sin egen tillverkning. När det kommer till att de tillverkas i Kina görs detta främst för att batterierna tillverkas i Kina. Vore korkat att tillverka batterier, skicka dem till Europa och sedan sätta ihop bilarna här.

Men, Volvo Cars bygger som ni vet en batterifabrik i Sverige, med denna igång om några år öppnas möjligheterna för lönsam tillverkning av elbilar inom Europa. Ghent-fabriken kommer ställas om, Torslandaverken kommer ställas om, även en ny fabrik skall byggas i Europa som kommer få sina batterier från fabriken i Sverige. Volvo har kommunicerat att denna batterifabrik och den nya slutmonteringsfabriken i Slovakien/Slovenien (blandar ihop) kommer att förse Polestar med batterier och bilar utöver Volvo:s egna. Detta gör det möjligt för Volvo att bygga en större fabrik och vinna skalfördelar.

Vi befinner oss i ett mellanläge, det går inte fort att ställa om nuvarande fabriker, då får man tillverka i Kina. Varför? För att alla fabriker i Kina är nya, man kunde bygga upp de för elbilstillverkning från början, att konvertera gamla Torslandaverken är svårare och tar längre tid.

Geely och Volvo verkar måna om att få igång Polestar på riktigt, men det kommer ta tid innan de är lönsamma. De har som mål att bli lönsamma 2025, tar man det med en nypa salt så kan förvänta sig lönsamhet i 2026 ;) Med tiden kommer produktion utökas utöver Kina, vi kommer se Polestars tillverkade i USA, Sydkorea och Europa.

Edit: Värt att nämna är att fabrikerna i Kina är mycket moderna, vi snackar inte sweat-shops här. Det är fortfarande Volvo Cars som styr verksamheten och kvalitén bör inte nödvändigtvis vara sämre bara för att de kommer från Kina. Ta Tesla som ett exempel, deras bilar från Shanghai brukar ofta klassas som bättre än de som byggs i USA...

Polestar 4 tillverkas i Geely:s toppmoderna fabrik med 100% grön energi. Folk verkar ha kvar tanken om att allt som tillverkas i Kina är sweatshops eller skit.

Sen kan man säga vad man vill om politiken, men bortser vi från politik så är det inga konstigheter.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Edit: Värt att nämna är att fabrikerna i Kina är mycket moderna, vi snackar inte sweat-shops här. Det är fortfarande Volvo Cars som styr verksamheten och kvalitén bör inte nödvändigtvis vara sämre bara för att de kommer från Kina. Ta Tesla som ett exempel, deras bilar från Shanghai brukar ofta klassas som bättre än de som byggs i USA...
Ja när någon försöker sig på att "bilar tillverkade i land X är ju mycket sämre" då vet man att den personen inte har någon koll. Det är inte tillverkningslandet som styr kvaliteten i en produkt längre. Det var länge sen.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja när någon försöker sig på att "bilar tillverkade i land X är ju mycket sämre" då vet man att den personen inte har någon koll. Det är inte tillverkningslandet som styr kvaliteten i en produkt längre. Det var länge sen.
Jag tror dessa människor antingen inte förstår vad de pratar om, eller försöker använda det som argument mot landet, men det funkar inte så. Isåfall får man gå rakt på sak och säga "Jag köper inte Kinesiska bilar av X politiska anledningar", det går jag med på - man får ha sina tankar om politiken. Men att argumentera för att kvalitén skulle vara sämre fungerar inte längre.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tror dessa människor antingen inte förstår vad de pratar om, eller försöker använda det som argument mot landet, men det funkar inte så. Isåfall får man gå rakt på sak och säga "Jag köper inte Kinesiska bilar av X politiska anledningar", det går jag med på - man får ha sina tankar om politiken. Men att argumentera för att kvalitén skulle vara sämre fungerar inte längre.
Instämmer 100%

Sen är det ju också ironiskt att "tyska bilar" i stor utsträckning inte tillverkas i Tyskland längre. Stora suvmodeller tillverkas ofta i USA för att vara nära marknaden och alla tyska märken har stora fabriker i östeuropa. Men det betyder inte på något sätt att de har andra kvalitetskrav! Detta måste folk lära sig.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Instämmer 100%

Sen är det ju också ironiskt att "tyska bilar" i stor utsträckning inte tillverkas i Tyskland längre. Stora suvmodeller tillverkas ofta i USA för att vara nära marknaden och alla tyska märken har stora fabriker i östeuropa. Men det betyder inte på något sätt att de har andra kvalitetskrav! Detta måste folk lära sig.
I det stora hela handlar det ju precis om det du säger om att tillverka nära marknaden. USA är en stor marknad för SUV:ar (vilket är varför Volvo EX90 och Polestar 3 kommer tillverkas där). Kina är en generellt stor marknad, vilket är varför Volvo och alla Tyskar har fabriker i Kina, även Amerikanarna har fabriker i Kina - Buick var konstigt nog en relativt populär bil i Shanghai när jag besökte i somras (mest Opel-konstruktioner dock). I Europa är exempelvis Toyota Corolla en poppis bil, vilket är varför Toyota har en fabrik i Storbritannien. Allt är mycket, mycket logiskt och enkelt om man sväljer sin Europeiska stolthet och inser att våra bilföretag är globala.
 
Topp