• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    927

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag tycker att jämförelsen med lön haltar. Lönens storlek är en väldigt enkel och förutsägbar sak. Man vet som vad som gäller och lever med det.

Men effekten av att det saknas kollektivavtal är svårare att föreställa sig. Arbetsrätt är komplicerat.

Vet alla som börjar en anställning hos Tesla att man inte ska framföra någon kritik och att man kan få sparken på dagen för minsta lilla, och tycker att det är helt OK? Eller finns det några som anser att de råkat illa ut, och att deras rättigheter och skydd var sämre än de trodde när de började? De kanske inte läste hela det 70-sidiga anställningsavtalet och satte sig in i betydelsen av varenda paragraf?

Bor man i Norge, Finland eller Danmark har man större rättigheter gentemot Tesla, eftersom de har mer detaljreglering i lagstiftningen än vi har i Sverige.

Jag anser att arbetsgivare på den svenska arbetsmarknaden ska bete sig anständigt, oavsett hur frivilligt det är att ta en anställning.

Fast få sparken på dagen har väl inte med kollektivavtal att göra, LAS finns ju alltid som skydd mot det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
<
Vet alla som börjar en anställning hos Tesla att man inte ska framföra någon kritik och att man kan få sparken på dagen för minsta lilla, och tycker att det är helt OK? Eller finns det några som anser att de råkat illa ut, och att deras rättigheter och skydd var sämre än de trodde när de började? De kanske inte läste hela det 70-sidiga anställningsavtalet och satte sig in i betydelsen av varenda paragraf?
Arbetsrätten gäller fortfarande. Du kan inte bli uppsagd utan skälig anledning. Jag förstår faktiskt inte varför du skriver något så uppenbart felaktigt när du verkar vara så resonabel i övrigt?

Teslas avtal är sannolikt inte gällande i det mesta när det granskas ordentligt. Sedan kan man diskutera poängen i att ha ett sådant avtal när det inte gäller. Svaret är sannolikt att det ser likadant ut i "alla" länder.
 
Senast ändrad:
<

Arbetsrätten gäller fortfarande. Du kan inte bli uppsagd utan skälig anledning. Jag förstår faktiskt inte varför du skriver något så uppenbart felaktigt när du verkar vara så resonabel i övrigt?

Teslas avtal är sannolikt inte gällande i det mesta när det granskas ordentligt. Sedan kan man diskutera poängen i att ha ett sådant avtal när det inte gäller. Svaret är sannolikt att det ser likadant ut i "alla" länder.
…och artikeln om att Teslas avtal är på 100 sidor och att intervjuad person ”aaaaaldrig sett något liknande” glömmer lätt alla hänvisningar till kollektivavtal, branschbedtämmelser och dylikt.

Läste precis mitt eget (anställd i byggbranschen i bolag med kollektivavtal) och jag har sju hänvisningar till dokument som inte ingår i det faktiska avtalet. Orkar inte räkna antalet sidor totalt i dessa (om jag ens lyckas hitta dem), men gissningsvis fler än sju.
 
Jag tycker att jämförelsen med lön haltar. Lönens storlek är en väldigt enkel och förutsägbar sak. Man vet som vad som gäller och lever med det.

Men effekten av att det saknas kollektivavtal är svårare att föreställa sig. Arbetsrätt är komplicerat.

Vet alla som börjar en anställning hos Tesla att man inte ska framföra någon kritik och att man kan få sparken på dagen för minsta lilla, och tycker att det är helt OK? Eller finns det några som anser att de råkat illa ut, och att deras rättigheter och skydd var sämre än de trodde när de började? De kanske inte läste hela det 70-sidiga anställningsavtalet och satte sig in i betydelsen av varenda paragraf?

Bor man i Norge, Finland eller Danmark har man större rättigheter gentemot Tesla, eftersom de har mer detaljreglering i lagstiftningen än vi har i Sverige.

Jag anser att arbetsgivare på den svenska arbetsmarknaden ska bete sig anständigt, oavsett hur frivilligt det är att ta en anställning.
Fakta på att man får gå på dagen vid kritik vore ju intressant att få och oavsett KA så finns det lagar som styr delar av hur uppsägning får göaras.
Sedan om man skiter i att läsa sitt anställningsavtal eller inte ser till att förstå det så är det väl helt upp till individen. Något sorts ansvar måste väl ändå kunna läggas på den enskilde i detta sagt och bulle land.

Men som vanligt ska någon annan komma till räddning, är det inte något bidrag så är det facket som ska ta hand om dem. Blir jäkligt trött på att det aldrig finns något eget ansvar. Utöver det så är det ju alltså typ 13 bortklemade individer som behöver hjälp av mamma facket.

Övriga hundratals anställda verkar konstigt nog nöjda. Har varit på flera bolag där långt mer än 13 individer varit väldigt missnöjda med AG trots KA och allt.

Men här råkar ett mindre antal komma på att man kan jävlas med sin arbetsgivare och slippa jobba och samtidigt kvittera ut lön, klart det är mumma att utnyttja.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
<

Arbetsrätten gäller fortfarande. Du kan inte bli uppsagd utan skälig anledning. Jag förstår faktiskt inte varför du skriver något så uppenbart felaktigt när du verkar vara så resonabel i övrigt?

Teslas avtal är sannolikt inte gällande i det mesta när det granskas ordentligt. Sedan kan man diskutera poängen i att ha ett sådant avtal när det inte gäller. Svaret är sannolikt att det ser likadant ut i "alla" länder.
Arbetsätten gäller givetvis. Jag påstår inget annat. Och det är mycket möjligt att Teslas avtal inte skulle tåla en rättslig prövning.

Anställda vittnar om att de är rädda för att framföra kritik och att folk har fått sluta på dagen utan någon förklaring till övrig personal. Det är mycket möjligt att anställda inte känner till sina rättigheter, eller inte vill bråka när de drabbas. Det är också möjligt att det funnits sakliga skäl till sådana uppsägningar, och att dessa skäl varit känsliga, men då brukar arbetsgivare ändå kommunicera något. Jag har själv varit med och genomfört sådana uppsägningar på dagen, och vi har alltid varit måna om att ge en förklaring så att vi kan se våra medarbetare i ögonen.

Det är nog bäst att avsluta diskussionen om Tesla som arbetsgivare nu.

Vi är ju alla fria att tycka vad vi vill och köpa vilka bilar vi vill.
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Någon som varit in och klämt på Polestar 3 vid PK Huset?
Var förbi idag och såg att de har en inne men hade inte tid att kika in.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Då var det bestämt. Hämtar inom en två veckor på min gamla arbetsplats nere i Skåne :)
1000004428.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
polerstar sänkte priserna med 65k på LR DM och Perf

1706543679401.png



Nere i samma priser som när bonus fanns. Mao så är bilarna fortfarande rätt mycket dyrare netto
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja säljer man inget så får man ta till det man kan. Polestar har det kämpigt nu.
När dem körde fulspel med mig när det begav sig och jag sa till den som var så kallade team-lead att "ni kan behandla mig så här nu men vi får se när räntorna och marknaden har vänt kring hur många bilar ni säljer och om ni kommer fortsätta köra fulspel...."

Var ganska exakt 1 1/2 år sedan jag höll på med dem
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Long story short! Hade beställt en bil, ville ändra från operationell leasing till finansiell leasing(detta några månader innan bilen skulle levereras).
Under tiden jag beställt bilen till det att jag ville ändra finansiellt upplägg så hade priset ökat med 50k. Varpå dem säger du kan ändra upplägget men du får betala det nya priset (vilket jag vägrade)

De sa att det inte går att ändra det! Då jag jobbar med SAP(ett affärssystem) (Polestar/Volvo CAR kör SAP) sa jag att det låter som att ett nytt prisvillkor triggas om ni behöver ändra på säljordern/alt skapa en ny. Varpå efter många om och men så sa dem att det stämmer att det är en systemmässig "begränsning". Men de kunde inte göra något åt det sas det ....

I vanliga fall så är det inga problem att ändra en säljorder i SAP tydligen i det här fallet så var det omöjligt. Summa summarum jag avbeställde min order.
Har aldrig hört något liknande gällande finansiering av bil innan


blev long ändå :D
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Long story short! Hade beställt en bil, ville ändra från operationell leasing till finansiell leasing(detta några månader innan bilen skulle levereras).
Under tiden jag beställt bilen till det att jag ville ändra finansiellt upplägg så hade priset ökat med 50k. Varpå dem säger du kan ändra upplägget men du får betala det nya priset (vilket jag vägrade)

De sa att dem inte kan ändra det! Då jag jobbar med SAP(ett affärssystem) (Polestar/Volvo CAR kör SAP) sa jag att det låter som att ett nytt prisvillkor triggas om ni behöver ändra på säljordern/alt skapa en ny. Varpå efter många om och men så sa dem att det stämmer att det är en systemmässig "begränsning". Men de kunde inte göra något åt det sas det ....

I vanliga fall så är det inga problem att ändra en säljorder i SAP tydligen i det här fallet så var det omöjligt. Summa summarum jag avbeställde min order.
Har aldrig hört något liknande gällande finansiering av bil innan


blev long ändå :D
Drygt!

Du kunde ha bjussat på två konsulttimmar och löst det åt dem 🙃
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Drygt!

Du kunde ha bjussat på två konsulttimmar och löst det åt dem 🙃
Roliga är att jag har några tidigare kollegor som är på Volvo Cars och jobbar med just SAP (säljorderbitarna) numer. Har sedan tidigare sagt till dem att få ordning på den skiten (även om de inte jobbar med Polestar direkt).

Är ju grym badwill för något som är en ren administrativ uppgift för en person med behörighet att lägga in en rabatt eller dylikt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Long story short! Hade beställt en bil, ville ändra från operationell leasing till finansiell leasing(detta några månader innan bilen skulle levereras).
Under tiden jag beställt bilen till det att jag ville ändra finansiellt upplägg så hade priset ökat med 50k. Varpå dem säger du kan ändra upplägget men du får betala det nya priset (vilket jag vägrade)

De sa att det inte går att ändra det! Då jag jobbar med SAP(ett affärssystem) (Polestar/Volvo CAR kör SAP) sa jag att det låter som att ett nytt prisvillkor triggas om ni behöver ändra på säljordern/alt skapa en ny. Varpå efter många om och men så sa dem att det stämmer att det är en systemmässig "begränsning". Men de kunde inte göra något åt det sas det ....

I vanliga fall så är det inga problem att ändra en säljorder i SAP tydligen i det här fallet så var det omöjligt. Summa summarum jag avbeställde min order.
Har aldrig hört något liknande gällande finansiering av bil innan


blev long ändå :D
Givetvis går det sälja bil till vilket pris som helst om viljan finns. Den saknades nog då. Nu hade du nog inte fått samma behandling.

Att ett helt nystartat företag skulle vara så systemmässigt begränsade låter helt orimligt. Inte ens min tyska gammalmodiga arbetsgivare har det problemet och då är det fyrkantigare än fyrkantigast här inne.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
till helgen är det eCar Expo i Stockholm! Vilka ska gå? Själv går jag på fredagen. Kollar man utställarlistan saknas ju en hel del märken tyvärr. Ska i alla fall bli intressant att se Polestar 4 och Lotus Emeya.
IMG_5981.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Jag höll på med konfiguration på Audis hemsida för skojs skull igår kväll på diverse E-tron modeller.
Men är verkligen original spolarvätska till Audi så här dyrt?
IMG_7064.jpeg


Tror växlingskurs EUR/SEK måste va något knas eller så har de haft något annat problem. Men jag tyckte ändå det var lite kul 😅
 

Magnetize

Cartier
2-Faktor
Jag höll på med konfiguration på Audis hemsida för skojs skull igår kväll på diverse E-tron modeller.
Men är verkligen original spolarvätska till Audi så här dyrt?

STOR BILD BORTTAGEN

Tror växlingskurs EUR/SEK måste va något knas eller så har de haft något annat problem. Men jag tyckte ändå det var lite kul 😅
Haha, my god. Sommarspolarvätska också, är fortfarande upprörd för att jag gick på den skiten för ett gäng år sen när jag pendlade 12 mil om dagen.
Köpte till vår VW Touran vi hade då. Kunde lika gärna slängt i vanligt vatten. :mad:
 
Topp