• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    929

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Upplevde samma sak när jag provkörde Skoda Enyaq, den saktade ner till 50 på en 70-väg mitt ute på landet och det var inte ens några skyltar där. Sen helt plötsligt kom den på att det var 70 precis innan den kom fram till en 50-sträcka så då gasade den upp till 70 för att sen bromsa ner till 50 igen hundra meter senare. Inte precis en kul åktur. Jag föredrar att ha det som Passat eller Polestar 2 där du får informationen på skärmen men bilen agerar inte på det utan du får själv anpassa hastigheten.
Det finns en funktion bland de övriga assistenterna som hanterar detta. Denna går att stänga av, så att bilen endast går på skyltarna. Kommer inte ihåg vad den heter.
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Säg till om du löser radio-problematiken. Jag har samma utmaning i min id4 att radion för efter 30 sekunder när Carplay kopplas upp och har inte lyckats lösa det. Efter 18 månader…
Wow.
Har hittat en workaround som iaf fungerar i min Q4 -2024.
Om jag sätter telefonen i ”Phoneboxen”, dvs den inbyggda trådlösa laddaren, då kopplar inte bilen bort radion efter 10 sekunder, utan radion fortsätter att spela.
Dessutom säger bilen till i klartext om du går ur bilen utan att ta med telefonen.
Ni som har andra VAG bilar med Qi-laddare kan väl meddela i tråden om det fungerar i VW och Skoda med.
Ha en go’ lördag.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Tur och retur Gbg - Stockholm, ca 90 mil.
Ditvägen i 1-2 grader och regn/blött väglag. Hemresan 1-4 grader och soligt/torrt.

snittförbrukning 170Wh/km - med farthållaren satt på "+10".

Model 3 LR -24
Finns det något som ens kan mäta sig med det? Otroligt imponerad av förbrukningen.

Sista biten: Mariestad - Trollhättan - Gbg var 130 Wh/km, men där är det mycket 2+1 väg.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Om vi bara pratar ren förbrukning finns det snåla bilar såsom E-up men ändå....det är liksom bara halva bilen man åker runt med då ;)

Hehe ja såklart :)

Men jag tänker motsvarande bilar i liknande storlek, där har de andra tillverkarna något att bita i.

När jag gjorde samma resa i en Polestar 2 så var förbrukningen 220-240Wh/km (och det var på våren i mycket mildare väder)

Lägg där till 250kW laddning så är Model 3 en sjukt bra roadtripper.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tur och retur Gbg - Stockholm, ca 90 mil.
Ditvägen i 1-2 grader och regn/blött väglag. Hemresan 1-4 grader och soligt/torrt.

snittförbrukning 170Wh/km - med farthållaren satt på "+10".

Model 3 LR -24
Finns det något som ens kan mäta sig med det? Otroligt imponerad av förbrukningen.

Sista biten: Mariestad - Trollhättan - Gbg var 130 Wh/km, men där är det mycket 2+1 väg.
Väldigt bra!
 
Snart dags för ny bil för min del. Har en BMW 5-serie (diesel) sen några år tillbaka och ska nu gå över till laddhybrid.

Har kollat runt och valet står mellan:
  • BMW 530e
  • Volvo V90 Recharge
  • Volvo V60 Recharge

Någon som har erfarnhet av ovan tre och kan ge input?

Det som talar för Volvo är utrymmet i baksätet och bagaget.
Det som talar för BMW är elektroniken (infotainment) och komfort.

 
Tur och retur Gbg - Stockholm, ca 90 mil.
Ditvägen i 1-2 grader och regn/blött väglag. Hemresan 1-4 grader och soligt/torrt.

snittförbrukning 170Wh/km - med farthållaren satt på "+10".

Model 3 LR -24
Finns det något som ens kan mäta sig med det? Otroligt imponerad av förbrukningen.

Sista biten: Mariestad - Trollhättan - Gbg var 130 Wh/km, men där är det mycket 2+1 väg.
Betyder det att du körde 10 km/h över aktuell hastighetsgräns?
Isåfall är det riktigt bra.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Nu är den beställd förresten. Tröck på knappen i fredags och estimerade leverans slutet av mars 😍
Det blev en polestar 2, dual motor LR med pilot och pluspaket. Och dragkrok givetvis. Ska bli väldigt spännande faktiskt
IMG_5613.jpeg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Någon med erfarenhet av c-klass 300 de? Provat den och BMW 330e och tycker MB vinner komfortmässigt. Tycker att BMWn kändes mindre med 2 barnstolar, mb dock sämre utrymme i skuffen pga det sluttande bakpartiet. Kör idag v60 re-charge men får inte ta med den till min nya arbetsplats, hade gärna fortsatt med Volvo men levtiden är för lång..
Kombi är det som gäller.
Nu är det typ en månad sedan du skrev men V60 finns det ju ett antal av i bilhallar. Bra att hämta ju :) ?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag som tryckt på knappen avseende en V90, skulle hämta nästa vecka.. men så har min arbetsgivare bytt från ALD till CarPay och ALD vill inte låta CarPay ta över leasingen och min arbetsgivare vill inte ha med ALD att göra så just den där V90n jag skulle hämta, den ska nu ALD plocka hem till någon annan förmånsförare..

Nu finns det inte någon lagerbil med samma spec utan de som finns är antingen riktigt risiga i spec eller lite to much avseende förmånsvärde..

Såå.

Vad gör man nu . Hat hittat en V60 som möjligen skulle funka.. men de är lite små.. Elbil lockar pga lägre förmånsvärde.. men å andra sidan sitter jag och kör en 50-70mil nån dag i veckan när jag är ute och jobbar.. så av den anledningen känner jag mig inte super pepp på el..

Får enkom välja på Volvo eller VAG.
Ska låna hem nya Enyaq 85X imorgon.

Finns det några här som kör Elbil över lite längre sträckor i arbetet som typ kan ge en honest review. Skulle ni välja elbil igen?
 

Ejnork

Cartier
Jag som tryckt på knappen avseende en V90, skulle hämta nästa vecka.. men så har min arbetsgivare bytt från ALD till CarPay och ALD vill inte låta CarPay ta över leasingen och min arbetsgivare vill inte ha med ALD att göra så just den där V90n jag skulle hämta, den ska nu ALD plocka hem till någon annan förmånsförare..

Nu finns det inte någon lagerbil med samma spec utan de som finns är antingen riktigt risiga i spec eller lite to much avseende förmånsvärde..

Såå.

Vad gör man nu . Hat hittat en V60 som möjligen skulle funka.. men de är lite små.. Elbil lockar pga lägre förmånsvärde.. men å andra sidan sitter jag och kör en 50-70mil nån dag i veckan när jag är ute och jobbar.. så av den anledningen känner jag mig inte super pepp på el..

Får enkom välja på Volvo eller VAG.
Ska låna hem nya Enyaq 85X imorgon.

Finns det några här som kör Elbil över lite längre sträckor i arbetet som typ kan ge en honest review. Skulle ni välja elbil igen?
Åker mycket i jobbet. Haft 3 taycaner. Nu beställt nya elmacan. Så svaret är ja. Laddar hemma och på ionity.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag som tryckt på knappen avseende en V90, skulle hämta nästa vecka.. men så har min arbetsgivare bytt från ALD till CarPay och ALD vill inte låta CarPay ta över leasingen och min arbetsgivare vill inte ha med ALD att göra så just den där V90n jag skulle hämta, den ska nu ALD plocka hem till någon annan förmånsförare..

Nu finns det inte någon lagerbil med samma spec utan de som finns är antingen riktigt risiga i spec eller lite to much avseende förmånsvärde..

Såå.

Vad gör man nu . Hat hittat en V60 som möjligen skulle funka.. men de är lite små.. Elbil lockar pga lägre förmånsvärde.. men å andra sidan sitter jag och kör en 50-70mil nån dag i veckan när jag är ute och jobbar.. så av den anledningen känner jag mig inte super pepp på el..

Får enkom välja på Volvo eller VAG.
Ska låna hem nya Enyaq 85X imorgon.

Finns det några här som kör Elbil över lite längre sträckor i arbetet som typ kan ge en honest review. Skulle ni välja elbil igen?
Om du bara åker långt 1 gång i veckan så skulle jag vilja påstå att det är värt att ha elbil som du kommer gilla bättre de andra 6 dagarna. Jag har kompisar som lever ute på vägarna och de åker elbil utan att längta tillbaka till diesel. Det finns alltid laddare numera under arbetsdagar. Laddköer är ett sportlovsproblem och några storhelger. Alla andra dagar står de tomma i princip.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Om du bara åker långt 1 gång i veckan så skulle jag vilja påstå att det är värt att ha elbil som du kommer gilla bättre de andra 6 dagarna. Jag har kompisar som lever ute på vägarna och de åker elbil utan att längta tillbaka till diesel. Det finns alltid laddare numera under arbetsdagar. Laddköer är ett sportlovsproblem och några storhelger. Alla andra dagar står de tomma i princip.
En annan aspekt är att jag inte är bra på att planera. Jag är ofta lite sen, kör alltid lite för fort och har sällan tid till att stanna till mellan möten osv. Att skapa lite bättre struktur är kanske den största utmaningen i det här :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Du har ju lite pejl på vag. Är Enyaq bilen att välja av de tre från VAG?
Av de tre SUVarna på MEB-plattformen så är Enyaq absolut mest lyckad. Q4 är den största besvikelsen. Dyr utan att vara bättre på något. ID4 är helt okay och har nu en del kampanjer som delvis gör den billigare än Skoda. Ur led är tiden ;)

ID7 har trevligare inredning än alla de tre men är än så längre klart dyrare.

edit: ID4 finns med olika inredningsnivåer därav att omdömena hur bilen är kan bli lite svårlästa. Bone-standard ID4 är inte kul invändigt men många har olika inredningspaket. Det bästa paketet heter "Top-Sport" och sitter främst på sålda GTX.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Av de tre SUVarna på MEB-plattformen så är Enyaq absolut mest lyckad. Q4 är den största besvikelsen. Dyr utan att vara bättre på något. ID4 är helt okay och har nu en del kampanjer som delvis gör den billigare än Skoda. Ur led är tiden ;)

ID7 har trevligare inredning än alla de tre men är än så längre klart dyrare.

edit: ID4 finns med olika inredningsnivåer därav att omdömena hur bilen är kan bli lite svårlästa. Bone-standard ID4 är inte kul invändigt men många har olika inredningspaket. Det bästa paketet heter "Top-Sport" och sitter främst på sålda GTX.
Hade möjligen kunnat tänka mig en ID7, men, är i behov av bil nu och vill gärna ha awd vilket gör ID7 till en omöjlig ekvation.

Enyaqen blir en Sportline 85x om jag nu vågar elbil. ID4 är så groteskt ful att den inte är ett alternativ bara för det ;) Gillar inte heller den lilla displayen, hur den är monterad. Tycker Enyaqen upplevs solidare och tystare in de övriga två.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Hade möjligen kunnat tänka mig en ID7, men, är i behov av bil nu och vill gärna ha awd vilket gör ID7 till en omöjlig ekvation.

Enyaqen blir en Sportline 85x om jag nu vågar elbil. ID4 är så groteskt ful att den inte är ett alternativ bara för det ;) Gillar inte heller den lilla displayen, hur den är monterad. Tycker Enyaqen upplevs solidare och tystare in de övriga två.
Även jag föredrar Enyaq bland dessa syskon. Audin är dyr utan att tillföra något.
Alla är fula o tråkiga imho.
ID7 är inte SÅ mycket trevligare så pristillägget motiveras, är ju då uppe på en i4, EQE som är störtbra elbilar!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Även jag föredrar Enyaq bland dessa syskon. Audin är dyr utan att tillföra något.
Alla är fula o tråkiga imho.
ID7 är inte SÅ mycket trevligare så pristillägget motiveras, är ju då uppe på en i4, EQE som är störtbra elbilar!
Problemet för mig är att dessa bilar inte funkar avseende utrymme. Men de är säkert bra bilar :)

Edit: såg nu att eqe fanns i en suv variant, didnt know
 

Ejnork

Cartier
Var du nöjd med Taycan och kan rekommendera en sådan beg?
Något man ska veta om eller se upp med?
Nöjd! Haft en sedan, en cross och en sport turismo, alla 4S. Skulle ta en sport igen men bara pga utseende. Och 4S är the sweetspot.

Inte haft några problem. Kanonbil!

Dock skulle jag inte köpa en igen just nu iaf med tanke på andrahandsvärdet där det är botten ur. Begagnat går säkert att göra en bra deal!
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Nöjd! Haft en sedan, en cross och en sport turismo, alla 4S. Skulle ta en sport igen men bara pga utseende. Och 4S är the sweetspot.

Inte haft några problem. Kanonbil!

Dock skulle jag inte köpa en igen just nu iaf med tanke på andrahandsvärdet där det är botten ur. Begagnat går säkert att göra en bra deal!

Det är väl helt omöjligt att förutse andrahandsvärde. Rätt som det är kostar bensin 25 kronor igen. Eller något annat malus/malus.

Eller är jag ute och cyklar?
 
Topp