• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    929

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Å andra sidan smutsar diesel ner mycket mer på andra sätt. Vi kan nog konstatera att båda är rätt dåliga för miljön på lång sikt.
Jo men alla kommer inte kunna använda elbilar av ekonomiska och infrastrukturmässiga skäl. Toyota uppskattar världsmarknaden för elbilar till max 30 %. Så om miljön har högre prioriterat än människors hälsa, vilket den borde ha, så borde diesel vara ett bättre komplement än bensin. Sen har vi ju vätgas och annat.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jo men alla kommer inte kunna använda elbilar av ekonomiska och infrastrukturmässiga skäl. Toyota uppskattar världsmarknaden för elbilar till max 30 %. Så om miljön har högre prioriterat än människors hälsa, vilket den borde ha, så borde diesel vara ett bättre komplement än bensin. Sen har vi ju vätgas och annat.
Toyota är nog dem du minst av allt ska lyssna på. Man har hamnat helt snett i utvecklingen. Deras B4ZX är så usel att återförsäljarna i USA tvingades köpa tillbaka den https://www.engadget.com/toyota-bz4x-ev-buyback-offer-202133046.html och Mirai kan man inte ens sälja med 400.000kr i rabatt. Vilket inte är så konstigt, den går ju inte att tanka nånstans: https://carup.se/toyotas-vatgasbil-reas-ut-med-410-000-kr-i-rabatt/ Vätgas i personbilar är en återvärdsgränd rakt av. Först tillverka el och sen slösa bort hälften av den är ingen bra metod jämfört med att ladda bilen direkt med energin.
1710254898465.png
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Toyota är nog dem du minst av allt ska lyssna på. Man har hamnat helt snett i utvecklingen. Deras B4ZX är så usel att återförsäljarna i USA tvingades köpa tillbaka den https://www.engadget.com/toyota-bz4x-ev-buyback-offer-202133046.html och Mirai kan man inte ens sälja med 400.000kr i rabatt. Vilket inte är så konstigt, den går ju inte att tanka nånstans: https://carup.se/toyotas-vatgasbil-reas-ut-med-410-000-kr-i-rabatt/ Vätgas i personbilar är en återvärdsgränd rakt av. Först tillverka el och sen slösa bort hälften av den är ingen bra metod jämfört med att ladda bilen direkt med energin.
1710254898465.png

Även i Norge fick Toyota köpa tillbaks B4ZX :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Toyota är nog dem du minst av allt ska lyssna på. Man har hamnat helt snett i utvecklingen. Deras B4ZX är så usel att återförsäljarna i USA tvingades köpa tillbaka den https://www.engadget.com/toyota-bz4x-ev-buyback-offer-202133046.html och Mirai kan man inte ens sälja med 400.000kr i rabatt. Vilket inte är så konstigt, den går ju inte att tanka nånstans: https://carup.se/toyotas-vatgasbil-reas-ut-med-410-000-kr-i-rabatt/ Vätgas i personbilar är en återvärdsgränd rakt av. Först tillverka el och sen slösa bort hälften av den är ingen bra metod jämfört med att ladda bilen direkt med energin.
1710254898465.png
Konstigt ändå med deras långa erfarenhet av hybrider.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Konstigt ändå med deras långa erfarenhet av hybrider.
Deras hemmamarknad i Japan verkar inte vara så intresserad av elbilar. Elproduktionen där är till 70 procent fossil energi.

Toyota påstår sig ha gjort en beräkning som visar att det ger större miljönytta att använda batteriråvarorna till en stor volym hybridbilar än till en mindre volym EV.

Men i vår del av världen där många tagit steget till EV är Toyotas strategi helt ur takt.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Om jag få bestämma (som tur gör jag inte det) sp skulle jag lasta FalconX eller annat i samma kategori och skicka den mot universum :D
Det är ett väldigt dyrt och sätt att göra av med batterier som innehåller massor av råvaror som borde kunna användas till nya batterier. Dessutom ger rymduppskjutningar gigantisk miljöpåverkan, troligtvis tusentals gånger batteriernas egen miljöpåverkan.

Om man verkligen inte kan återvinna råvarorna till nya batterier, så ger det ofanligt mindre kostnad och miljöpåverkan att lägga de uttjänta batterierna i en helt säker deponi på marken.

Jag förstår att ditt förslag inte är seriöst, men det gav ett tillfälle att resonera om miljöpåverkan. I stort sett allt miljöarbete handlar om att göra avvägningar mellan olika former av miljöpåverkan. Ibland ger analyserna tydliga svar om vad som ger minst miljöpåverkan, ibland är det svårare, och ofta är det väldigt komplext.

Just rymdalternativet är dock väldigt enkelt att avfärda som en extremt dålig lösning.

En enkel överslagsberäkning* ger att det krävs i storleksordningen 200 000 uppskjutningar för batterierna till elbilarna som tillverkades globalt under 2023.

Tvåhundratusen Falcon Heavy!

Hur ska det bli sen när elbilar har en större marknadsandel?

*) Redovisning av beräkning: Falcon Heavy har en payload på 16 800 kg för uppskjutning utanför omloppsbana runt jorden. (Vi vill väl inte ha batterierna i omloppsbana runt jorden?). Med en genomsnittlig batterivikt på 400 kg per bil ger det 42 kompletta batteripaket per uppskjutning. Den globala EV-produktionen 2023 var 10 miljoner fordon. 10000000/42 = 238095.
 
Senast ändrad:

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Det är ett väldigt dyrt och sätt att göra av med batterier som innehåller massor av råvaror som borde kunna användas till nya batterier. Dessutom ger rymduppskjutningar gigantisk miljöpåverkan, troligtvis tusentals gånger batteriernas egen miljöpåverkan.

Om man verkligen inte kan återvinna råvarorna till nya batterier, så ger det ofanligt mindre kostnad och miljöpåverkan att lägga de uttjänta batterierna i en helt säker deponi på marken.

Jag förstår att ditt förslag inte är seriöst, men det gav ett tillfälle att resonera om miljöpåverkan. I stort sett allt miljöarbete handlar om att göra avvägningar mellan olika former av miljöpåverkan. Ibland ger analyserna tydliga svar om vad som ger minst miljöpåverkan, ibland är det svårare, och ofta är det väldigt komplext.

Just rymdalternativet är dock väldigt enkelt att avfärda som en extremt dålig lösning.

En enkel överslagsberäkning* ger att det krävs i storleksordningen 200 000 uppskjutningar för batterierna till elbilarna som tillverkades globalt under 2023.

Tvåhundratusen Falcon Heavy!

Hur ska det bli sen när elbilar har en större marknadsandel?

*) Redovisning av beräkning: Falcon Heavy har en payload på 16 800 kg för uppskjutning utanför omloppsbana runt jorden. (Vi vill väl inte ha batterierna i omloppsbana runt jorden?). Med en genomsnittlig batterivikt på 400 kg per bil ger det 42 kompletta batteripaket per uppskjutning. Den globala EV-produktionen 2023 var 10 miljoner fordon. 10000000/42 = 238095.
Asch... Men om man laddar upp alla batterier som skulle samtidigt driva raketen och sedan koppla loss och skjutas ut mot svarta hålet? Kanske skulle vi kunna jobba på det - Hybrida raketer? 😆
 

Tapiren

Cartier
Toyota är nog dem du minst av allt ska lyssna på. Man har hamnat helt snett i utvecklingen. Deras B4ZX är så usel att återförsäljarna i USA tvingades köpa tillbaka den https://www.engadget.com/toyota-bz4x-ev-buyback-offer-202133046.html och Mirai kan man inte ens sälja med 400.000kr i rabatt. Vilket inte är så konstigt, den går ju inte att tanka nånstans: https://carup.se/toyotas-vatgasbil-reas-ut-med-410-000-kr-i-rabatt/ Vätgas i personbilar är en återvärdsgränd rakt av. Först tillverka el och sen slösa bort hälften av den är ingen bra metod jämfört med att ladda bilen direkt med energin.
1710254898465.png
Är den SÅ usel? Jag tycker ändå att den får ganska bra kritik och de (få) jag känner som har en är väldigt nöjda. Sen är den ju verkligen inte klassledande heller för den delen, det ska ju sägas.

Att den blev föremål för återköp i flera länder var ju inte för att den var allmänt dålig utan för att den hade ett fel som gjorde att leveranserna drog ut på tiden / bilarna blev ståendes och då erbjöd Toyota den lösningen för kunderna. Det är ju ändå ett vettigt sätt att hantera problemet.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Är på lång tur med elbilen och måste därför ladda ute vilket jag inte har gjort speciellt mycket tidigare. Den enda appen och laddställe som fungerat utan strul är Teslas supercharger.

Var nära att det blev ett samtal till assistanskåren från E4:an eftersom två på varandra följande landställen var ur funktion.
Men kom till tredje med 3% kvar och där va en 50kw stolpe från ”MER” vars app inte funkar alls så efter 30 min svordomar i bilen kom en Tesla vars förare informera mig att Cirkle K Charge appen funkar bättre på dessa stolpar… Tar de 7-9kr kWh har de väl för ….. råd att utveckla en fungerande app…

Hjärnblödning var inte långt borta men kommer fortsättningsvis planera rutterna noga utefter var det finns Tesla supercharger stationer som är öppna för mig som kör Skoda.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Är den SÅ usel? Jag tycker ändå att den får ganska bra kritik och de (få) jag känner som har en är väldigt nöjda. Sen är den ju verkligen inte klassledande heller för den delen, det ska ju sägas.

Att den blev föremål för återköp i flera länder var ju inte för att den var allmänt dålig utan för att den hade ett fel som gjorde att leveranserna drog ut på tiden / bilarna blev ståendes och då erbjöd Toyota den lösningen för kunderna. Det är ju ändå ett vettigt sätt att hantera problemet.

Det du skriver kanske stämmer men i Norge var differensen i räckvidd närmare 40% sämre än vad Toyota utlovade vilket föranledde återköp av bilarna.


1000006177.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När man väl börjar gräva lite så bleknar fernissan ofta på de kinesiska bilarna.
MG Marvel är ett annat exempel, den är bara fyrhjulsdriven framåt, inte bakåt. Kul om man fastnar nånstans.
Skärmavbild 2024-03-13 kl. 18.44.48.png

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det här är en lite kul nyhet för oss som kör 2021-2023 Model 3. Helt plötslgt dyker det upp Matrixfunktion bara :)

432244809_400694965881216_8901402004748961527_n.jpg
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Värre än Rolex 😁

 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Värre än Rolex 😁

Jag har hört om liknande historier både hos Porsche och Audi…
 
Topp