• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En guide till watchwinders/Klockuppdragare

Lars00

Omega
Köpte en watchwinder (för tre klockor) från Wolf, åt min bror som 40 års present, han har en GMT och hans sambo en datejust, de är jättenöjda!

Du väljer inställning tpd för varje klocka!

Har hört att olika winders (märken) funkar bättre/sämre till olika specifika klockmärken? Typ olika magnetism och grejer?
Stämmer det?
 

Leafvalley

Cartier
Har hört att olika winders (märken) funkar bättre/sämre till olika specifika klockmärken? Typ olika magnetism och grejer?
Stämmer det?

Den jag köpte åt min bror så var samtliga winders inställbara, det var bara att söka din klockmodell eller urverk på deras hemsida så vet man hur många ”tpd” som skall väljas.

När det gäller magnetism så bör den ringa mängd magnetism, som winders skapar, vara otillräcklig för att påverka de flesta klockorna. Men jag vill reservera mig från detta då jag är ingen expert på magnetism.
 

JosephA

Omega
Mycket informativt och bra presenterat, hatten av och tack så mycket :)
Funderar på köpa en winder jag med, till 2 klockor. Just nu är det Rolex Datejust 41mm 2021 årsmodell och en Breitling Chronomat 44mm 2016 årmodell.
Vilken box rekommenderar ni? Tittat på dessa:




Tack :)
Joseph
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Min modalo har lite olika tpd alternativ, bland annat 900 tpd BI-directional. Enligt en användare på watchuseek så innebär det 1800 tpd och inte 450+450 om ni fattar vad jag menar. Stämmer detta?

Har köpt en tudor bb58 som behöver 650 tpd BI-directional, kommer detta att skada urverket i längden?
 

Leafvalley

Cartier
Jag skulle nog rådfråga tillverkaren för korrekt information.

Men om det är så du beskriver, så bör du ju då välja en fart på 325 tpd bi-directional.

Skadligt för urverket vågar jag inte riktigt svara på, finns nog fler på KS som har bättre koll på det.

Men som jag förstått så har automatiska urverk en funktion som förhindrar att överdragning som skulle vara skadligt för urverket, till skillnad på manuellt uppdragna urverk. Däremot så kommer det automatiska urverket att vara fullupdraget hela tiden och så som jag förstår det så belastas fjädern mer vilket kan innebär byte tidigare än den rekommenderade service intervallet kräver.
 

Son

Omega
2-Faktor
Hej
Undra om någon har koll på var man kan köpa en ny hållare till en Benson mailade en åf men de hade ingen aning:(
Har en hel vild valp som lykades med detta........
 

Bilagor

  • Holder.png
    Holder.png
    117 KB · Visningar: 40

jacoby

Cartier
Har 2 stycken olika från Klarstein och tycker faktiskt de är väldigt bra trots priset. Ej speciellt högljudda men är ju lite plastigt utseende men om man kan acceptera detta så...
Samma här, en vertikalt stående från Klarstein. Helt klart bra budget alternativ.

Sen fanns denna också några hundralappar dyrare, men för 4 klockor istället för 2

 

lb82

Breitling
Samma här, en vertikalt stående från Klarstein. Helt klart bra budget alternativ.

Sen fanns denna också några hundralappar dyrare, men för 4 klockor istället för 2

Klarsteins är utmärkta för priset! Funkar klockrent här! :)
 

gjutjärn

Breitling
Jag har skaffat mig en Modalo MV3 men den kom utan nätadapter samt fäste/hållare för klockan.
Är det någon som har extra eller är det bara att beställa nya ifrån deras hemsida?
 

Freddzon

Omega
Nån med nå tips på nån låda med winders för 4 klockor samt 10+ klockor i låda som inte kostar vänsterarmen samt ett ben?.
 

DrEmil

Omega
2-Faktor
Kan varmt rekommendera Barrington.

Har kört den med både tudor och tag heuer, inget som strulat och finns det något skönare än att bara slänga på sig en klocka som är uppvriden, inställd och klar? Tror inte det.
 
Bra inlägg! :) haft klockuppdragare under tiden jag haft 2 klockor men utökat samlingen lite nu så kör bara en låda så får jag vrida upp/ställa in till användning. Går så fort ändå!
 
Topp