• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Baramats

Audemars
2-Faktor
Absolut, det var nog en orimlig dipp :) Så det är ju i grund och botten en rejäl återhämtning plus lite ökning på vissa av dom.
Men trodde verkligen inte att det skulle återgå så här fort med tanke på resultaten just då och hur många tiotusentals som fick sparken från dom företagen.

Man ska inte klaga, fonderna mår ju bra av det, men är ändå en exceptionell vändning. Nvidia ska man väl inte ens prata om :)
Sparkar man 10-tusentals så får man grymma jämförelsetal och mindre omkostnader. Grymt ju, ett tag 😂
 

Bonumm

Panerai
Förvisso, om man ser den rejäla dippen som normal. Det var en rejäl sågning av all tech i slutet av 2022. Den efterkloke kan ju fråga sig om djupet på dippen var realistisk.

Avanza META.png
Läste en riktigt bra analys när meta dippade till 90 om att aktien borde vara det dubbla. Var sugen att köpa lite då men det blev inte av. Det fick man ju såklart ångra snabbt. Bra tryck idag.
 

Erdna

Cartier
Vågar man ligga i Millicom över rapport tro? Bolaget har gjort en del bra grejer på senaste och storägare som närmar sig Budplikt... känns som ett intressant läge härifrån?

I övrigt funderar man lite på om man ska ta in VNV Global från denna nivå för lång position?
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Ni som använder t.e.x IG Trading och andra icke-svenska sidor/appar, hur gör ni med deklarationen?

Antar att SKV får info ändå(?), men det blir ju sjukt jobbigt att deklarera om man daytradar. Avanza har ju fördelen att man kan köpa en färdig K4...
 

Erdna

Cartier
Vågar man ligga i Millicom över rapport tro? Bolaget har gjort en del bra grejer på senaste och storägare som närmar sig Budplikt... känns som ett intressant läge härifrån?

I övrigt funderar man lite på om man ska ta in VNV Global från denna nivå för lång position?
VNV Global kom man ju in bra i iallafall :)
 

Erdna

Cartier
Fasen, jag övervägde att köpa på mig VNV förra veckan men det rann ut i sanden 🥲🥲
Well, tror de har mycket kvar att ge dock. De verkar göra rätt saker nu och högräntemiljön var nog en ordentlig väckarklocka för denna typen av investmentbolag... Gillar speciellt att de övergav TISE. Tror inte så mycket på dessa "blocket-kopior" nischade mot kläder.
 

Bonumm

Panerai
Äntligen så fick man till en trejd som gick som man tänkt. Sålde inför rapport och köpte tillbaks allt och lite till på rapportdagen. Portföljen upp 19% i år vilket jag är jäkligt nöjd med. Äntligen går den åt rätt håll sedan man sålde CTM som var ett blysänke tidigare.
Screenshot_20240223_083254_Avanza.jpg
 

Erdna

Cartier

Riktigt bittert.. som jag skrev tidigare så tror jag fortsatt att den kan trumma på men det tar ju emot att köpa efter ett sådant sälj.

I övrigt plockade jag in Embracer Group igår, högt blankad med tekniskt ser den intressant ut med dubbel/trippel-botten igår - vändning idag. Får se om det håller i sig...

Ser man längre än till idag/imorgon så tror jag Embracer kan utvecklas väl. Tålamod I guess...
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Riktigt bittert.. som jag skrev tidigare så tror jag fortsatt att den kan trumma på men det tar ju emot att köpa efter ett sådant sälj.

I övrigt plockade jag in Embracer Group igår, högt blankad med tekniskt ser den intressant ut med dubbel/trippel-botten igår - vändning idag. Får se om det håller i sig...

Ser man längre än till idag/imorgon så tror jag Embracer kan utvecklas väl. Tålamod I guess...
Ett av mina bojsänken senaste åren, gjorde mig av med alla till slut. Kommer försöka glömma den aktien.
 

Erdna

Cartier
Ett av mina bojsänken senaste åren, gjorde mig av med alla till slut. Kommer försöka glömma den aktien.
Ja, många som bränt sig i den aktien och förtroendet är på sista versen nu... har man legat utanför en tid så tycker jag ändå det är hyfsad r/r härifrån. Trots frågetecken för ledningen + hög blankning.
 

Bonumm

Panerai
Trodde det skulle bli lite drag i CTM idag eftersom VD:n Daly äntligen fick "sparken" men så blev det inte. Men jäkligt bra att den gubben fick gå, han har ju inte levererat på något han sagt sedan han började. Får se om de kan vända den senaste tidens utveckling. Jag har bara H0 kvar i CTM.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
För typ 2 veckor sen fick jag ett litet infall och köpte 100.000 aktier i SAS. Det var småpengar det rörde sig om. Ca 1600:- tot men sa till mig själv att får de ligga i typ 30 år (till pension) kanske de ökat en del, vem vet?
Såg idag att de ökat på som fan denna vecka. Så jag cashade ut feg som jag är. Fortfarande småpengar i det stora hela men sudden som blev kanske kan göra nytta långsiktigt någon annanstans.
Och som alltid, fan att man inte har en spåkula 🤗
IMG_5534.jpeg
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
För typ 2 veckor sen fick jag ett litet infall och köpte 100.000 aktier i SAS. Det var småpengar det rörde sig om. Ca 1600:- tot men sa till mig själv att får de ligga i typ 30 år (till pension) kanske de ökat en del, vem vet?
Såg idag att de ökat på som fan denna vecka. Så jag cashade ut feg som jag är. Fortfarande småpengar i det stora hela men sudden som blev kanske kan göra nytta långsiktigt någon annanstans.
Och som alltid, fan att man inte har en spåkula 🤗
IMG_5534.jpeg

Tanken är väl att dom ska avnoteras väldigt snart, så det var ju smart att casha ut innan dom blir värda noll :)
Om nu inget nytt händer så klart.
 

Bonumm

Panerai
Trodde det skulle bli lite drag i CTM idag eftersom VD:n Daly äntligen fick "sparken" men så blev det inte. Men jäkligt bra att den gubben fick gå, han har ju inte levererat på något han sagt sedan han började. Får se om de kan vända den senaste tidens utveckling. Jag har bara H0 kvar i CTM.
Rekylen kom idag. BC har laddat kassan med 1600miljoner och det spekuleras om uppköp. Jag blev jäkligt nöjd att BC:s nyemma inte handlades till rabatt. Stryketecken det.
Spännande tider i affiliatevärlden framöver.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tanken är väl att dom ska avnoteras väldigt snart, så det var ju smart att casha ut innan dom blir värda noll :)
Om nu inget nytt händer så klart.

Handeln i SAS är ju bara idioti om man inte vet vad man gör. De kommer ju avnoteras i Q2 och bli värda noll. Frågan är vem som sitter på svartepetter då. Sitter man med SAS nu så ska man SÄLJA!!
Då hade jag tur då. Är som sagt väldigt dåligt påläst på aktier generellt och sparar i princip uteslutande i div fonder. Nån enstaka krypto, men bara småpengar.
Men ibland får jag ett infall och köper någon aktie då och då, ofta när något rasat rejält, sen sitter på den ett tag och säljer när det blir blått. Nu var det som sagt en spottstyver jag köpte för, men blev några snabba tusenlappar plus. Men som sagt, ren tur.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tjänstepension.
50% måste ligga i traditionell försäkring.
Idag har jag Alecta på traditionell som ändå presterar. Låg avgift också.

Men, Alecta i blåsväder igen och deras investeringar det senaste är ju skrattretande.

Jag kan välja AMF, Folksam, SPP, Nordea Liv & pension.
SPP lockar med ingen avgift och bra utveckling, vilka även är nya för 2023.

Bör jag sitta lugnt i båten eller flytta?
Kanske t.om någon som funderat i samma banor nyligen.

1000010160.jpg
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tjänstepension.
50% måste ligga i traditionell försäkring.
Idag har jag Alecta på traditionell som ändå presterar. Låg avgift också.

Men, Alecta i blåsväder igen och deras investeringar det senaste är ju skrattretande.

Jag kan välja AMF, Folksam, SPP, Nordea Liv & pension.
SPP lockar med ingen avgift och bra utveckling, vilka även är nya för 2023.

Bör jag sitta lugnt i båten eller flytta?
Kanske t.om någon som funderat i samma banor nyligen.

1000010160.jpg
Sitter still i båten av anledning att de har mest aktieexponering jämfört med dem andra valen. Vet däremot inte hur mycket mer det handlar om.
 

minken

Omega
Tjänstepension.
50% måste ligga i traditionell försäkring.
Idag har jag Alecta på traditionell som ändå presterar. Låg avgift också.

Men, Alecta i blåsväder igen och deras investeringar det senaste är ju skrattretande.

Jag kan välja AMF, Folksam, SPP, Nordea Liv & pension.
SPP lockar med ingen avgift och bra utveckling, vilka även är nya för 2023.

Bör jag sitta lugnt i båten eller flytta?
Kanske t.om någon som funderat i samma banor nyligen.

1000010160.jpg
Sitter i samma sits och tittade själv på att byta. Det enda vettiga alternativet här är SPP men Alecta har högre aktieexponering och har gått bättre på längre sikt så bytte aldrig.

BTP är lite bättre där man endast är tvungen att ha 10% i traditionell försäkring.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Sitter i samma sits och tittade själv på att byta. Det enda vettiga alternativet här är SPP men Alecta har högre aktieexponering och har gått bättre på längre sikt så bytte aldrig.

BTP är lite bättre där man endast är tvungen att ha 10% i traditionell försäkring.
Historisk avkastning spelar mindre roll för val av försäkring. Det är hur bred/exponering av aktier som bör vara utgångspunkten.
 

minken

Omega
Historisk avkastning spelar mindre roll för val av försäkring. Det är hur bred/exponering av aktier som bör vara utgångspunkten.
Vad den är exponerad mot, vilka avgifter den har och investingshorisont bör vara utgångspunkten.
Dessa faktorerna bör rimligtvis återspegla sig i historisk avkastning på lång sikt men såklart svårt att dra några slutsatser på kortare tid.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Vad den är exponerad mot, vilka avgifter den har och investingshorisont bör vara utgångspunkten.
Dessa faktorerna bör rimligtvis återspegla sig i historisk avkastning på lång sikt men såklart svårt att dra några slutsatser på kortare tid.
Givetvis är även avgifter och tiden en jätteviktig faktor. Men frågan var fortfarande om Alecta är tillräckligt bra trots rubrikerna på senare tid och svaret är JA.
 
Topp