• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Känns som att rapporten imorrn kan bli intressant.

Inte lika övertygad som övriga att det är fyndläge idag.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Citerar den länk jag läste i morse på nordea:
"(SIX) Dagens industri säljrekommenderar Precise Biometrics i dagens
tidning och sätter riktkursen till 1 krona.

"Aktien har med all rätt redan backat en del efter Fingerprints
illavarslande besked vid rapporten i torsdags, men på ett års sikt
finns det alltjämt förutsättningar för ett ras på mellan 70 till 90
procent", skriver tidningen."

Mitt första större aktieköp när de låg på 8...vilken börshaj man är :)
 

Ebbot

Cartier
jag hoppas att rapporten kommer ge positiva Siffror men frågan är ju vad PB kan göra långsiktigt om nu samarbetet med FPC skiter sig.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Citerar den länk jag läste i morse på nordea:
"(SIX) Dagens industri säljrekommenderar Precise Biometrics i dagens
tidning och sätter riktkursen till 1 krona.

"Aktien har med all rätt redan backat en del efter Fingerprints
illavarslande besked vid rapporten i torsdags, men på ett års sikt
finns det alltjämt förutsättningar för ett ras på mellan 70 till 90
procent", skriver tidningen."

Jag hoppade ur PB i Fredags och kommer inte gå in igen, för mkt kaos samt att jag är ingen daytrader.

Men, inlägget igår i DI var fan hemskt dåligt och med grova faktafel. Pinsamt.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har ett litet delikat problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag har sparat en slant till sonen varje månad sedan han var liten. Han är just nu 17 år och ska väl ha pengarna så småningom till ett boende.
Jag känner att man kanske ska lugna ner sparandet lite och kanske sätta över pengarna på en räntefond eller liknande.
Idag när jag loggade in på Avanza så hittade jag något som de kallar 'Valutabevis'.
Så här skriver de på hemsidan:
"Om du är sugen på en högre ränta än vad som ges på ett sparkonto eller räntebevis kan valutabevis vara något för dig. Dessa har högre risk än ett räntebevis men lägre risk än vid handel med aktier. Valutabevisen handlas via börsen och hos oss är de helt courtagefria.

  • Ränta upp till 8%
  • Courtagefritt
  • Ränta betalas ut kvartalsvis – högre risk ger högre ränta"
Är det någon som har testat detta eller har andra tankar om hur jag kan fortsätta sparandet till sonen?
 

Chattras

Cartier
Har ett litet delikat problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag har sparat en slant till sonen varje månad sedan han var liten. Han är just nu 17 år och ska väl ha pengarna så småningom till ett boende.
Jag känner att man kanske ska lugna ner sparandet lite och kanske sätta över pengarna på en räntefond eller liknande.
Idag när jag loggade in på Avanza så hittade jag något som de kallar 'Valutabevis'.
Så här skriver de på hemsidan:
"Om du är sugen på en högre ränta än vad som ges på ett sparkonto eller räntebevis kan valutabevis vara något för dig. Dessa har högre risk än ett räntebevis men lägre risk än vid handel med aktier. Valutabevisen handlas via börsen och hos oss är de helt courtagefria.

  • Ränta upp till 8%
  • Courtagefritt
  • Ränta betalas ut kvartalsvis – högre risk ger högre ränta"
Är det någon som har testat detta eller har andra tankar om hur jag kan fortsätta sparandet till sonen?
Den stora frågan är också huruvida du har sparat i din sons namn eller ditt eget. Har du allt i sonens namn kan ju problem vara "ur världen" på artonårsdagen ;).
 

meuller

Omega
Eller ska jag placera pengarna i en grävmaskin istället? Det känns iaf jävligt mycket roligare än en massa siffror på en skärm. :woot:
Det kanske det är men jag vet inte hur värdebeständiga sådana maskiner är:)
Du har om jag förstått det hela rätt en sparhorisont på 5-6 år. Det är ganska långt och det betyder att du kan ta ganska mycket risk.

Skulle ha kanske 80% i aktiefonder aktier och 20% i olika räntefonder. Det är en rätt defensiv strategi.
Räntefonderna genererar ju nada nu iofs. Jag hade nog för det resterande köpt lite stabila bolag: några verkstad några investmentbolag, H&M och lite fastighetsbolag så har du en rätt diversifierad portföljd där riskerna är spridda. Skulle även rekommendera att gå in lite i taget så kommer du få en stabilare och mer säker inköpsnivå. Lycka till med sparandet:)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Förklara gärna för en som inte begriper! :angel:
Finns många fonder där man betalar för att följa index, exempelvis portionerat ut på de 30 mest omsatta aktierna i Sverige, sedan har vissa finansiella institut likadana fonder men utan avgift. Så som Avanza och Nordnet.

Angående kraschen så lät jag kanske lite väl negativ, men jag tror på en nedgång inom en snar framtid. Sålde av de flesta av mina aktier innan/under sommaren. Tycker att nivåerna varit/är ruggigt höga och förväntar mig en större nedgång så jag vågar inte gå in fören priserna på marknaden sjunkit. Men så är jag inte den som gillar att ta risker heller!

Finns dock säkerligen aktier som kan stå emot ett och annat! Min favoritaktie är exempelvis Eolus vind, tror att den kommer klara sig helt okej vid en nedgång. Gör den inte det så kommer jag köpa på mig ordentligt :)

Men det är bara mina tankar!
 

romanov

Cartier
Finns många fonder där man betalar för att följa index, exempelvis portionerat ut på de 30 mest omsatta aktierna i Sverige, sedan har vissa finansiella institut likadana fonder men utan avgift. Så som Avanza och Nordnet.

Angående kraschen så lät jag kanske lite väl negativ, men jag tror på en nedgång inom en snar framtid. Sålde av de flesta av mina aktier innan/under sommaren. Tycker att nivåerna varit/är ruggigt höga och förväntar mig en större nedgång så jag vågar inte gå in fören priserna på marknaden sjunkit. Men så är jag inte den som gillar att ta risker heller!

Finns dock säkerligen aktier som kan stå emot ett och annat! Min favoritaktie är exempelvis Eolus vind, tror att den kommer klara sig helt okej vid en nedgång. Gör den inte det så kommer jag köpa på mig ordentligt :)

Men det är bara mina tankar!
Jag har också väntat på en större nedgång. Trodde att det skulle falla mycket mer än vad det gjorde tidigare... Det kommer nog förr eller senare
 

Oew

Rolex
Mycket aktiesnack nu!

Om jag skulle vilja placera 800k någonstans i tex fem år där jag nästintill garanteras att inte backa mer än 10% eller så. Vad skulle ni välja, och vilken avkastning är rimlig om det gör "bra"?
Skulle lägga det i en preferensportfölj. Med en bred portfölj på 8-10 bolag kan du få ca 6% årsavkastning med låg risk. Blir bra på 5 år!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Finns många fonder där man betalar för att följa index, exempelvis portionerat ut på de 30 mest omsatta aktierna i Sverige, sedan har vissa finansiella institut likadana fonder men utan avgift. Så som Avanza och Nordnet.
Rätt mig gärna om jag har fel...

När man jämför utvecklingen av fonderna så är väl avgiften inbakad i kurvan. Dvs om fond A som har 0% i avgift har ökat med 5% under en tidsperiod, och fond B som 1% i avgift också har ökat med 5% under samma tidsperiod så har väl fond B i princip gjort bättre ifrån sig fast investerarna har fått betala lite till förvaltarna?

Vad det gäller algoritm-styrda indexfonder så förstår jag att avgiften är viktig, men ett litet öga på hur fonden är ihopsatt är också bra att ha.
 

joca

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om en riktkurs på Starbreeze på 100 nästa år?
Någon som går på årsstämman på Berns den 12'e? Tror vi får bra svar på hur framtiden ser ut för Star där!

Hoppas Star VR hinner lanseras till julhandeln 2016! :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Rätt mig gärna om jag har fel...

När man jämför utvecklingen av fonderna så är väl avgiften inbakad i kurvan. Dvs om fond A som har 0% i avgift har ökat med 5% under en tidsperiod, och fond B som 1% i avgift också har ökat med 5% under samma tidsperiod så har väl fond B i princip gjort bättre ifrån sig fast investerarna har fått betala lite till förvaltarna?

Vad det gäller algoritm-styrda indexfonder så förstår jag att avgiften är viktig, men ett litet öga på hur fonden är ihopsatt är också bra att ha.
Jag har lite dålig koll men tror det är så det fungerar. Var mest indexfonder jag syftade på! :)
 

Oew

Rolex
Vad tror ni om en riktkurs på Starbreeze på 100 nästa år?
Någon som går på årsstämman på Berns den 12'e? Tror vi får bra svar på hur framtiden ser ut för Star där!

Hoppas Star VR hinner lanseras till julhandeln 2016! :)
Vad baserar du riktkursen på? Jag kommer vara på stämman, testade deras vr för ca en månad sen, var riktigt sjukt!
 

Oew

Rolex
Det är inte min riktkurs så kan ej svara på det. Tycker dock det känns rimligt med allt de har på G om ingenting totalfloppar och omvärlden tar emot allt spm jag tror/hoppas :)
Okej! Ja de har onekligen bra produkter! Rekommenderar alla som har möjlighet att testa vid tillfälle, det är verkligen något speciellt! Fullt möjligt med 100kr självklart, men ska nog krävas rätt mycket för en sån stor ökning innan man sett bevis på försäljning osv.
 

joca

Patek
2-Faktor
Bra dag (so far) för Starbreeze idag.

Vill passa på att tipsa om en Fortnox, en väldigt stabil aktie som gått väldigt bra :)
 
Topp