• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första automatiska

Westshark420

Breitling
Tja. Jag har suttit i timmar och letat och jag har sprungit i tre olika städer. Ändå är jag lika förvirrad.

Grejen är att jag söker en "varje dag klocka". Eftersom jag jobbar på lager behöver den vara mycket hållbar. Vad jag förstått så verkar det vara en dykarklocka jag ska ha.

Tidigare haft problem med att sprinten går sönder hela tiden. Men en klockhandlare i centrum förklarade att det finns klockor där sprint och fästet ska vara förstärkt. Dock dåligt med info på webben om det.

Spanat lite på
certina DS action automatiskt
Seiko samuraj Seiko sport 5
Tissot seastar automatiskt

Har någon några bra tips på automatiska klockor som ligger i prisklass 3000-6000kr?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men en klockhandlare i centrum förklarade att det finns klockor där sprint och fästet ska vara förstärkt.
What?

Vad menar du med sprinten? Dykarklockor har en standard för dragtålighet på bandet och har ofta tjocka bandstift men utöver det finns det egentligen inget som säger att en dykarklocka generellt har tåligare band/länk än någon annan typ av klocka.
 

Westshark420

Breitling
What?

Vad menar du med sprinten? Dykarklockor har en standard för dragtålighet på bandet och har ofta tjocka bandstift men utöver det finns det egentligen inget som säger att en dykarklocka generellt har tåligare band/länk än någon annan typ av klocka.
Kanske kom fram fel. Hade en Swish military hanowa. Var asnöjd men sen började den lilla sprinten gå av så fick byta den hela tiden. Blev bara en risk att ha den på sig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske kom fram fel. Hade en Swish military hanowa. Var asnöjd men sen började den lilla sprinten gå av så fick byta den hela tiden. Blev bara en risk att ha den på sig.
Menar du bandstiftet mellan länk/band och klocka? I så fall behöver du inte bara en ny klocka utan även en ny urmakare som sätter dit bättre stift.

75304621-4A8C-4835-8BBE-5F8A2A0D963F.jpeg

En Victorinox Inox borde tåla dig. Här hänger han under en helikopter i klockan. Eller som sagt; Valfri riktig dykarklocka.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ah precis. Bandstift kanske det heter hehe. Ska absolut kolla in Victorinox.
Ett annat tips är att köpa en klocka med fasta bandstift, då kan du visserligen inte använda annat än Nato-band (eller öppna läderband men det passar nog inte ditt användningsområde) men du slipper oroa dig för att dem skall lossna. Kör du dessutom NATO så har du ytterligare en säkerhet där :) Låg en stenhård automatisk CWC-dykare med fasta bandstift på köp&sälj, det låter som den ultimata klockan för dig... snygg är den också.

edit: här var den :)
https://klocksnack.se/threads/cwc-rn-diver-mkii.148559/
 
Topp