• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag Fler underforum

Paraflax

Omega
2-Faktor
Såg denna en tråd om rolex underforum som förslag här och det fick mig att få tummen ur och föreslå en sak jag funderar på, nämligen varför inte fler underforum likt andra klockforum? Jag förstår att det finns trådar här för resp ämne som önskas diskutera men samtidigt kan jag tycka att det kan bli lite "hattigt" när allt samlas i en och samma tråd. Jag vill minnas att detta inte var något som jag reflektera särskilt på förut men iom att jag tycker sökfunktionen inte riktigt är lika vass längre så har det blivit svårare att finna det man söker.

Det finns säkert jättebra argument för att inte ha det så som andra forum och jag är idel öra för jag har svårt att se fördelarna själv med att inte dela upp mera...
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Micro-tråden är en lekstuga full med ot. Skönt att den är låst.
Finns mängder av trådar med olika grad av ot och annat. Tur att man kan välja vad man vill läsa/se. De trådar som inte intresserar mig eller som stör mig går jag int ein i och då stör de ju inte det minsta... För övrigt hade det inte gjort mig glad om de trådarna hade låsts, då jag tror att de som är aktiva där har trevligt och det vore synd att förstöra för dem enbart baserat på att jag tycker olika, eller har jag fel?
 

Paraflax

Omega
2-Faktor
Micro-tråden är en lekstuga full med ot. Skönt att den är låst.
Finns mängder av trådar med olika grad av ot och annat. Tur att man kan välja vad man vill läsa/se. De trådar som inte intresserar mig eller som stör mig går jag int ein i och då stör de ju inte det minsta... För övrigt hade det inte gjort mig glad om de trådarna hade låsts, då jag tror att de som är aktiva där har trevligt och det vore synd att förstöra för dem enbart baserat på att jag tycker olika, eller har jag fel?

Var inte riktigt mening att hänga ut mikrotråden för diskussion här. Hursomhaver, baserat på sista tidens inlägg, så kan jag ändå tycka att eftersom det finns väldigt varierande grader ot så vore det väl lämpligt med underforum där varje diskussion får en egen tråd (med tydlig topic i titeln). Då blir det iaf enklare att dra en gräns för vad som är ot....
 

Jox

Rolex
2-Faktor
En tanke som just slog mig är att det kanske skulle vara bra med "tråd-moddar", dvs någon/några aktiva medlemmar (som alla "känner" och respekterar) som kan redigera inlägg i specifika trådar. Detta för att snabbt kunna ta hand om evt olämpligheter eller om OT går överstyr. Nu var det ju inte detta som tråden handlar om, men det har ju vridits ditåt ändå...
Gällande underforum är jag fortfarande delad då det (kanske) skulle döda den vanligtvis trevliga stämning det ändock är i tråden.
Bara en tanke som sagt
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Dagens "diskussion-avdelning" tror jag hade mått bra av att splittras i två delar:

Del 1) en för de mer traditionsenliga klocktillverkarna (i brist på bättre ord "erkända varumärken") så som Seiko, Certina, Oris, Sinn, Omega, Tudor (ja ni fattar)

Del 2) Mikromärken, Modding, Hommage / copage etc etc


Varför? jo, likasinnade för diskutera det man gillar och vi slipper onödiga diskutioner, tråkig ton m.m.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Dagens "diskussion-avdelning" tror jag hade mått bra av att splittras i två delar:

Del 1) en för de mer traditionsenliga klocktillverkarna (i brist på bättre ord "erkända varumärken") så som Seiko, Certina, Oris, Sinn, Omega, Tudor (ja ni fattar)

Del 2) Mikromärken, Modding, Hommage / copage etc etc


Varför? jo, likasinnade för diskutera det man gillar och vi slipper onödiga diskutioner, tråkig ton m.m.
Förstår idén men jag tycker det ändå känns väldigt onödigt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Dagens "diskussion-avdelning" tror jag hade mått bra av att splittras i två delar:

Del 1) en för de mer traditionsenliga klocktillverkarna (i brist på bättre ord "erkända varumärken") så som Seiko, Certina, Oris, Sinn, Omega, Tudor (ja ni fattar)

Del 2) Mikromärken, Modding, Hommage / copage etc etc


Varför? jo, likasinnade för diskutera det man gillar och vi slipper onödiga diskutioner, tråkig ton m.m.
Den typen av uppdelning kommer med stor sannolikhet att leda till ännu lägre akvitetet och en typ av exkluderande circle jerk-sammanhållning och till vilken nytta? Att någon som gillar mer exklusiva varumärken sparar någon sekund när man ska klicka sig fram till favorittrådarna?

Jag tycker tvärtom, att det är väldigt trevligt att man har allt från billiga Swatch till Rolex och VC blandat i samma forumdel då det inbjuder till diskussion inom ämnen som man kanske inte alls var intresserad av från början men som man ändå blivit nyfiken på med tiden eller som man kanske bara kikar in av ren tristess eller för att få inspiration. Jag kan förstå att man har en snäv indelning på forum som WUS som har fler aktiva användare vid vilken given tidpunkt som helst än vad vi på KS har totalt men tror att det bara skulle leda till negativa konsekvenser för oss.

Se bara på Paneraidelen, det har skapats en egen liten oas vilket förvisso kan vara trevligt men det leder även till att de som är dedikerade Paneristi går miste om mycket annat kul och vice versa, det blir en hög tröskel för en nykomling att ge sig in i diskussioner kring Panerai när det redan finns en cementerad gemenskap som talar långt över huvudet på en annan och det leder till en typ av vi-mot-dom-mentalitet vare sig det är avsiktligt eller ej då avdelningen av ämnen i sig skapar en barriär. Jag är rätt övertygad om att det har lett till ett minskat intresse för Panerai som märke just för att man går miste om "sällan-besökarna" och förstår inte hur det skulle kunna tolkas som någonting positivt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den typen av uppdelning kommer med stor sannolikhet att leda till ännu lägre akvitetet och en typ av exkluderande circle jerk-sammanhållning och till vilken nytta? Att någon som gillar mer exklusiva varumärken sparar någon sekund när man ska klicka sig fram till favorittrådarna?

Jag tycker tvärtom, att det är väldigt trevligt att man har allt från billiga Swatch till Rolex och VC blandat i samma forumdel då det inbjuder till diskussion inom ämnen som man kanske inte alls var intresserad av från början men som man ändå blivit nyfiken på med tiden eller som man kanske bara kikar in av ren tristess eller för att få inspiration. Jag kan förstå att man har en snäv indelning på forum som WUS som har fler aktiva användare vid vilken given tidpunkt som helst än vad vi på KS har totalt men tror att det bara skulle leda till negativa konsekvenser för oss.

Se bara på Paneraidelen, det har skapats en egen liten oas vilket förvisso kan vara trevligt men det leder även till att de som är dedikerade Paneristi går miste om mycket annat kul och vice versa, det blir en hög tröskel för en nykomling att ge sig in i diskussioner kring Panerai när det redan finns en cementerad gemenskap som talar långt över huvudet på en annan och det leder till en typ av vi-mot-dom-mentalitet vare sig det är avsiktligt eller ej då avdelningen av ämnen i sig skapar en barriär. Jag är rätt övertygad om att det har lett till ett minskat intresse för Panerai som märke just för att man går miste om "sällan-besökarna" och förstår inte hur det skulle kunna tolkas som någonting positivt.
Mycket klokt sagt! Ett bra forum som passar alla bör bestå av en trattliknande funktion där alla möts för att sen gå vidare till var och ens nörderi.
 
Topp