• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Scipio

Patek
2-Faktor
Varför heter de uret vintage? De flesta klockor är nyare. Selekterar man på att bara få se klockor tillverkade före 2006 kommer det inte upp många. Jag tror jag varit inne på deras hemsida för flera år sedan. Då hade de enbart vintage men nu verkar de mest likna outletbutikerna. Ska de få min tid får de förbättra sökfunktionerna. Att de har 14 dagars öppet köp förväntar jag mig för så har de allra flesta, men det rättfärdigar inte om de fått en kund att fatta beslut om köp på falska grunder.
 

Tn__9

Breitling
2-Faktor
Hiss till Krons! Mailade på morgonen och frågade om de hade tid att hjälpa mig med att förlänga länken på en bb58 samma dag. Inga problem fick jag till svar.
Sagt och gjort kliver jag dit några timmar senare och blir otroligt väl bemött, får den hjälp jag behöver (ett liten grej iof, men ack så viktig) utan några krusiduller. Och sen var det tack för idag.

Var på förhand lite orolig med tanke på vad jag läst här hur olika ADs beter sig, men det var ju inga konstigheter
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu ser jag det något utifrån men jag har väl sett det som självklart att man får exempelvis en länk justerad eller motsvarande småsaker utan krångel, otrevligheter eller orimligt stor kostnad.

Har nivån blivit sån att det är nåt utöver det vanliga och överraskande positivt om så sker? Lite skrämmande isf.
 

Tn__9

Breitling
2-Faktor
Jag har inte några stora erfarenher av hur det funkar egentligen, så det kanske var ett onödigt inlägg. Jag ville som sagt mest dela min upplevelse för att bidra till nyanserna av vad som stundtals framkommit här om dyra priser, snoffsighet m.m. :)
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Jag har inte några stora erfarenher av hur det funkar egentligen, så det kanske var ett onödigt inlägg. Jag ville som sagt mest dela min upplevelse för att bidra till nyanserna av vad som stundtals framkommit här om dyra priser, snoffsighet m.m. :)
Ingen fel att dela, det som tråden är till för 😊, men ”ad klimatet” har delvis ändrats de sista åren från självklar service till att man får dra ned brallan 🥲
 
Nu ser jag det något utifrån men jag har väl sett det som självklart att man får exempelvis en länk justerad eller motsvarande småsaker utan krångel, otrevligheter eller orimligt stor kostnad.

Har nivån blivit sån att det är nåt utöver det vanliga och överraskande positivt om så sker? Lite skrämmande isf.
Det skiftar väldigt, så absolut inget man kan ta för givet att få denna typ av service som nämns- Rydbergs Ur i Helsingborg ville te.x ha sju hundra spänn
 
Tycker att Nymans gör ett bra jobb! tydligt att de uppmuntrar klockintresserade. Barnen hade ryckt lite i länken på en av mina klockor och de tryckte till den och fixade claspen. Såna smågrejer utan att ta betalt gör att jag helst går dit
 

giovanco

Breitling
Hej!

Long time lurker här - första posten. Kul och intressant forum.

Jag har läst otroligt mycket bra omdömen om herr Werner Koch på Hornsgatan, därför valde jag också denne för full genomgång och service av min Omega Constellation från 1960. Jag undrar om jag kan vara den enda som inte upplevde allt fullt så bra som man läst här, kanske hade han oflyt med min klocka?

Den gick skapligt innan service, runt +10 ungefär och OK gångreserv, ca 45 timmar. En vacker dag slutade den bara att gå, varpå jag lämnade in den.

Efter service går den +20. Gångreserven sämre än innan trots byte av fjäder, omkring 38 timmar idag. Det tråkigaste är att han relumat visarna, och gjorde dessutom ett rätt dåligt jobb med lite kladd på visarna. Jag har läst, och märkte själv att han kan vara lite knepig. Jag tog honom på rätt sätt från början och jag fick hans plusmeny med guidad tur i verkstaden, han visade allt och pratade om allting då han märkte att jag själv var intresserad.

Försökte att leva med detta, men till slut kände jag att jag ändå behöver kontakta Werner och prata med honom om detta, vilket jag gjorde. Han tog det på ett bra sätt, han värdesätter mig som kund och han vill att jag skall vara nöjd sa han. Jag klappade givetvis medhårs, och förklarade att det tog emot rejält att behöva kontakta honom med detta issue, men han välkomnade mig tillbaka för att rätta till detta, vilket så klart kändes bättre för mig.

En smula förvånad över detta. Jag var tydlig med att jag inte ville att klockan skulle poleras, och det hade han full koll på, tänkte inte på att säga att visarna inte ska röras heller. Borde kanske nämnt det, men tog för givet att han hade koll på detta också, speciellt eftersom jag varit rätt noga med övriga detaljer.

Han har fortfarande mitt förtroende, jag friar hellre än fäller. Så det är inte en diss, men inte heller en hiss.
Någon som upplevt något liknande hos honom? Hur hade ni själva gjort?

Bild på klockan i fråga :) Ref 14381.

På bild 2 (riktigt dålig kvalitet på bilden tyvärr) så ser man klumpen med lume.

OM.jpg


om2.jpg
 

Dahlc

Panerai
2-Faktor
Tycker Breitlingbutiken på Biblioteksgatan förtjänar en tumme upp. Bemötande, servicegrad och lokal i toppklass.
 

Hammars

Omega
Hej!

Long time lurker här - första posten. Kul och intressant forum.

Jag har läst otroligt mycket bra omdömen om herr Werner Koch på Hornsgatan, därför valde jag också denne för full genomgång och service av min Omega Constellation från 1960. Jag undrar om jag kan vara den enda som inte upplevde allt fullt så bra som man läst här, kanske hade han oflyt med min klocka?

Den gick skapligt innan service, runt +10 ungefär och OK gångreserv, ca 45 timmar. En vacker dag slutade den bara att gå, varpå jag lämnade in den.

Efter service går den +20. Gångreserven sämre än innan trots byte av fjäder, omkring 38 timmar idag. Det tråkigaste är att han relumat visarna, och gjorde dessutom ett rätt dåligt jobb med lite kladd på visarna. Jag har läst, och märkte själv att han kan vara lite knepig. Jag tog honom på rätt sätt från början och jag fick hans plusmeny med guidad tur i verkstaden, han visade allt och pratade om allting då han märkte att jag själv var intresserad.

Försökte att leva med detta, men till slut kände jag att jag ändå behöver kontakta Werner och prata med honom om detta, vilket jag gjorde. Han tog det på ett bra sätt, han värdesätter mig som kund och han vill att jag skall vara nöjd sa han. Jag klappade givetvis medhårs, och förklarade att det tog emot rejält att behöva kontakta honom med detta issue, men han välkomnade mig tillbaka för att rätta till detta, vilket så klart kändes bättre för mig.

En smula förvånad över detta. Jag var tydlig med att jag inte ville att klockan skulle poleras, och det hade han full koll på, tänkte inte på att säga att visarna inte ska röras heller. Borde kanske nämnt det, men tog för givet att han hade koll på detta också, speciellt eftersom jag varit rätt noga med övriga detaljer.

Han har fortfarande mitt förtroende, jag friar hellre än fäller. Så det är inte en diss, men inte heller en hiss.
Någon som upplevt något liknande hos honom? Hur hade ni själva gjort?

Bild på klockan i fråga :) Ref 14381.

På bild 2 (riktigt dålig kvalitet på bilden tyvärr) så ser man klumpen med lume.

OM.jpg


om2.jpg
Har träffat honom en del privat då vi båda tycker om äldre verktyg. Jag skruvar gärna Unitas verk. Han är som många riktigt duktiga hantverkare lite egen. Men en väldigt bra människa.
 

giovanco

Breitling
Har träffat honom en del privat då vi båda tycker om äldre verktyg. Jag skruvar gärna Unitas verk. Han är som många riktigt duktiga hantverkare lite egen. Men en väldigt bra människa.
Håller med, vid all kontakt - speciellt nu efter servicen har han varit supertrevlig och hjälper mig med mitt ”bekymmer” för tillfället.

Blev endast lite förvånad att det blev som det blev när jag har förstått att han är en otroligt duktig urmakare. Han bytte fjäder, men fick ej tillbaka den gamla i en påse, dock fick jag tillbaka en annan utbytt del. Brukar man inte få tillbaka alla bytta delar? Oviktigt egentligen men om det är standard procedur så undrar jag i så fall varför jag inte fick den gamla med i påsen? Ingen film fick jag heller. Men det skulle han ordna nu. Jag undrar om han var stressad vid arbetet av just min klocka eller något. Som sagt, detta är ingen diss. Som jag skrev tidigare så har han fortfarande mitt fulla förtroende trots det inträffade :)
 

gurki

Omega
2-Faktor
Hej!

Long time lurker här - första posten. Kul och intressant forum.

Jag har läst otroligt mycket bra omdömen om herr Werner Koch på Hornsgatan, därför valde jag också denne för full genomgång och service av min Omega Constellation från 1960. Jag undrar om jag kan vara den enda som inte upplevde allt fullt så bra som man läst här, kanske hade han oflyt med min klocka?

Den gick skapligt innan service, runt +10 ungefär och OK gångreserv, ca 45 timmar. En vacker dag slutade den bara att gå, varpå jag lämnade in den.

Efter service går den +20. Gångreserven sämre än innan trots byte av fjäder, omkring 38 timmar idag. Det tråkigaste är att han relumat visarna, och gjorde dessutom ett rätt dåligt jobb med lite kladd på visarna. Jag har läst, och märkte själv att han kan vara lite knepig. Jag tog honom på rätt sätt från början och jag fick hans plusmeny med guidad tur i verkstaden, han visade allt och pratade om allting då han märkte att jag själv var intresserad.

Försökte att leva med detta, men till slut kände jag att jag ändå behöver kontakta Werner och prata med honom om detta, vilket jag gjorde. Han tog det på ett bra sätt, han värdesätter mig som kund och han vill att jag skall vara nöjd sa han. Jag klappade givetvis medhårs, och förklarade att det tog emot rejält att behöva kontakta honom med detta issue, men han välkomnade mig tillbaka för att rätta till detta, vilket så klart kändes bättre för mig.

En smula förvånad över detta. Jag var tydlig med att jag inte ville att klockan skulle poleras, och det hade han full koll på, tänkte inte på att säga att visarna inte ska röras heller. Borde kanske nämnt det, men tog för givet att han hade koll på detta också, speciellt eftersom jag varit rätt noga med övriga detaljer.

Han har fortfarande mitt förtroende, jag friar hellre än fäller. Så det är inte en diss, men inte heller en hiss.
Någon som upplevt något liknande hos honom? Hur hade ni själva gjort?

Bild på klockan i fråga :) Ref 14381.

På bild 2 (riktigt dålig kvalitet på bilden tyvärr) så ser man klumpen med lume.

OM.jpg


om2.jpg
Jag hade inte accepterat att han re-lumar visare utan godkännande, låter och ser riktigt illa ut. Tråkigt!

Känns som ngt man gjorde för många år sedan innan folk visste bättre.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Vill hissa Bravur Watches för en exemplarisk kundservice hela vägen.
Kul att bli uppdaterad i processen, från att klockan byggs ihop till att den är färdig för att skickas.
Det är även givande att kunna ställa frågor direkt till en tillverkare.
Det märks att Bravur brinner för det dom gör.
1711189720603.jpeg
 

giovanco

Breitling
Jag hade inte accepterat att han re-lumar visare utan godkännande, låter och ser riktigt illa ut. Tråkigt!

Känns som ngt man gjorde för många år sedan innan folk visste bättre.
Yes, håller med att det inte ser bra ut, det ser dock värre ut på bild än i verkligheten men det spelar ingen roll. Han skall åtgärda detta. Finns inte så mycket annat att göra åt saken så här i efterhand oavsett. Blev bara så förvånad att han som är så omtalad här på forumet inte har koll på detta. Gissar att en stor del av hans kunder ändå är ”klocknördar” sju resor värre än jag som hade gått i taket för detta. Har förstått att han gjorde detta i all välmening, gamla lumen var riktigt risig och riskerade att lossna bitar av som sen ligger och skräpar innanför glaset sa han. Han såg det som självklart att reluma. Tror många här inte håller med.
 

Bejron

Breitling
2-Faktor
Är osäker på Rob Engström men lutar mot en diss.
Var in hos dem för säkert 2 år sedan plus för att fördriva tid medans jag väntade på frun, sjavigt klädd och fick ett superbemötande av en tjej som lät mig prova både det ena och det andra när jag sa att jag bara funderade lite kring en Tudor.

Var in för någon månad sedan, ”business” klädd och fick det syrligaste mest avslagna bemötandet någonsin av en yngre kille när jag sa att jag ville köpa en Rolex och frågade hur processen såg ut. Han tog mitt ID kort och skrev något på sin dator men gjorde ingen som helst ansats till att ens försök vilja vara tillmötesgående utan skickade i princip iväg mig och sa ”anmäl intresse på hemsidan”.

Inte riktigt så att man vill lägga 100k+ i en affär med ett sådant bemötande.
 

Jackdaw

Omega
Är osäker på Rob Engström men lutar mot en diss.
Var in hos dem för säkert 2 år sedan plus för att fördriva tid medans jag väntade på frun, sjavigt klädd och fick ett superbemötande av en tjej som lät mig prova både det ena och det andra när jag sa att jag bara funderade lite kring en Tudor.

Var in för någon månad sedan, ”business” klädd och fick det syrligaste mest avslagna bemötandet någonsin av en yngre kille när jag sa att jag ville köpa en Rolex och frågade hur processen såg ut. Han tog mitt ID kort och skrev något på sin dator men gjorde ingen som helst ansats till att ens försök vilja vara tillmötesgående utan skickade i princip iväg mig och sa ”anmäl intresse på hemsidan”.

Inte riktigt så att man vill lägga 100k+ i en affär med ett sådant bemötande.

Spelar nog inte så stor roll hur du är klädd utan desto viktigare är vilket intryck du ger och hur du uppträder. Vad förväntar du dig för svar när du frågar ”hur processen ser ut” för att köpa en Rolex? Jag förutsätter att du säkerligen är medveten om hur marknaden ser ut redan. Uppvisa istället ett genuint intresse för klockor i allmänhet, berätta att köpet görs pga någon viktig milstolpe i livet eller liknande så går det nog bättre.
 
Senast ändrad:

Bejron

Breitling
2-Faktor
Spelar nog inte så stor roll hur du är klädd utan desto viktigare är vilket intryck du ger och hur du uppträder. Vad förväntar du dig för svar när du frågor ”hur processen ser ut” för att köpa en Rolex? Jag förutsätter att du säkerligen är medveten om hur marknaden ser ut redan. Uppvisa istället ett genuint intresse för klockor i allmänhet, berätta att köpet görs pga någon viktig milstolpe i livet eller liknande så går det nog bättre.
Jag förväntar mig ett genuint svar på en genuint ställd fråga, inte ett avmätt avfärdande.
Hade jag vetat svaret hade jag väl inte ställt frågan?

Den här hybrisen att ”vet man inte så är man inte förtjänt av att handla hos oss eller fråga” gör att man tappar intresset.

Sa även att det inte handlade om ett akut köp i närtid utan just var för en kommande milstolpe längre fram i tiden (6mån+) och jag ville vara ute i god tid inför denna just för att försöka säkra möjligheten.

-Jag skulle vilja få en känsla för storleken på den här modellen. Jag upplever model X från tillverkare Y som såhär. Har du någonting du kan visa?
-Nej
-Ingenting du kan jämföra med alls?
-Nej
-Ingen dummy, ingen annan modell eller tillverkare alls?
-Nej

Och här i dialogen hade jag tappat allt intresse för att ge den här säljare någon som helst typ av provision eller stödja butiken på något vis.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Spelar nog inte så stor roll hur du är klädd utan desto viktigare är vilket intryck du ger och hur du uppträder. Vad förväntar du dig för svar när du frågar ”hur processen ser ut” för att köpa en Rolex? Jag förutsätter att du säkerligen är medveten om hur marknaden ser ut redan. Uppvisa istället ett genuint intresse för klockor i allmänhet, berätta att köpet görs pga någon viktig milstolpe i livet eller liknande så går det nog bättre.
Det är ett rent skämt att man ska behöva anpassa sig för att få ett normalt bemötande tillbaka.
 

FlipSwede

Rolex
Det är ett rent skämt att man ska behöva anpassa sig för att få ett normalt bemötande tillbaka.
Jag håller helt med dig.
Normalt hyfsat uppförande vad gäller både kund och personal är väl det minsta man kan förvänta sig från båda sidor.

Men viss förståelse kan jag ändå ha för en säljare som dag ur och dag in får frågan om vad denne kan sälja MIG som JAG omedelbart kan tjäna pengar på.

Ett Nej kan framföras på lika många olika sätt likväl som det kan mottagas.
 

Jackdaw

Omega
Jag förväntar mig ett genuint svar på en genuint ställd fråga, inte ett avmätt avfärdande.
Hade jag vetat svaret hade jag väl inte ställt frågan?

Den här hybrisen att ”vet man inte så är man inte förtjänt av att handla hos oss eller fråga” gör att man tappar intresset.

Sa även att det inte handlade om ett akut köp i närtid utan just var för en kommande milstolpe längre fram i tiden (6mån+) och jag ville vara ute i god tid inför denna just för att försöka säkra möjligheten.



Och här i dialogen hade jag tappat allt intresse för att ge den här säljare någon som helst typ av provision eller stödja butiken på något vis.

Självklart ska man inte som kund bli bemött på ett avfärdande eller otrevligt sätt. Däremot när det finns ett begränsad antal exemplar av en viss vara och efterfrågan är större än utbudet kan säljaren välja vem de säljer dessa varor till. När marknaden för exklusiva klockor ser ut som den gör följer av det att butikerna är mer noggranna och vill exempelvis inte sälja till kunder som säljare vidare klockan med vinst eller köper den som investering, därav mitt tidigare inlägg. Jag menar inte att detta gäller i ditt fall och instämmer i att utvecklingen senaste åren inte är direkt önskvärd, åtminstone vad gäller från en konsuments och klockentusiasts perspektiv.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Är osäker på Rob Engström men lutar mot en diss.
Var in hos dem för säkert 2 år sedan plus för att fördriva tid medans jag väntade på frun, sjavigt klädd och fick ett superbemötande av en tjej som lät mig prova både det ena och det andra när jag sa att jag bara funderade lite kring en Tudor.

Var in för någon månad sedan, ”business” klädd och fick det syrligaste mest avslagna bemötandet någonsin av en yngre kille när jag sa att jag ville köpa en Rolex och frågade hur processen såg ut. Han tog mitt ID kort och skrev något på sin dator men gjorde ingen som helst ansats till att ens försök vilja vara tillmötesgående utan skickade i princip iväg mig och sa ”anmäl intresse på hemsidan”.

Inte riktigt så att man vill lägga 100k+ i en affär med ett sådant bemötande.
Håller med. Servicen där är extremt varierande. Vissa är väldigt förolämpande och andra väldigt trevliga. Jag ville bara fråga om att få se på vissa modeller varav en tjej sa till mig att endast kunder med historik till Rob fick handla. Vad inte ens om att få köpa utan endast titta på vissa modeller. Inte det första bemötandet man vill ha när man går in i en butik.

Killen du nämner tror nog jag vet vem du menar. Kan vara väldigt dryg men kan även hjälpa till om han känner fört. Skrev upp mig på en Sub date utan problem efter att jag tittade in ytterligare en gång. Frågade mig till och med om jag hellre ville ha en no date då det endast var 6 månaders väntetid på dessa numera. 🤷‍♂️ tackade ödmjukt nej och ville hellre ha en date. Väntar fortfarande på samtalet som verkar inte komma efter 10 månaders väntan 😂
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Tråkigt att höra hur den gamle forumsponsorn Rob E skapar missnöje bland folket. Längesedan man var där nu men för 10år sedan var de alltid behagliga att göra affärer med. Deras ”tyske” urmakare var suverän (minns ej namnet nu), bjöd in en att titta i verkstaden och diskuterade gärna klockor inte enbart i termer av priser och väntetider. Någon som vet om han är kvar?

Idag bemöts man på många ställen främst av ”säljare” som ej skulle ge sig på att korta en länk och då blir det såklart annan karaktär på diskussioner och upplevelse.
 
Topp