• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Hur gör jag, undrar en novis.

Aetos

Breitling
Jag fick nyss hem en Aetos med kladdig baksida av klisterrester. Jag fick bort det med lite rödsprit, och det såg bra ut. Men - efter en kvart hade det bildats en dimma innanför glaset, se bilden. Min okvalificerade gissning är att fukt från spriten trängt in i boetten och avsatt sig på insidan av glaset. Är det någon som vet hur jag får bort det? Klockan kostade under 300 kr, så jag kan inte lägga för mycket på problemet. Behöver inte heller få boetten tät eftersom den nästan inte ska användas. Jag kan inte "meka" med klockor.
Mycket tacksam för tips!
DSC04665.JPG
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Testa med att dra kronan fullt ut och lägg sen med kronan upp. Kanske kan funka.
Lycka till
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Glömde säga att den behöver säkerligen ligga på sin sida och ”lufta” i 24 timmar…
 

Aetos

Breitling
Jag låter den ligga med kronan utdragen i något dygn, därefter tar jag den till uraffären som får hjälpa mig att lossa locket. Tack för snabba svar!
 

Aetos

Breitling
Jag kan inte se någon skillnad efter ca en halvtimme med utdragen krona och kronan i uppåtläge. Förslaget att ta bort boettlocket hade jag själv funderat över. Det borde ju gå snabbare utan boettlock, men kruxet är att jag inte har någon boettnyckel.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag kan inte se någon skillnad efter ca en halvtimme med utdragen krona och kronan i uppåtläge. Förslaget att ta bort boettlocket hade jag själv funderat över. Det borde ju gå snabbare utan boettlock, men kruxet är att jag inte har någon boettnyckel.
Sitt lite i båten. Lämna den m kronan utdragen å kika till den imorgon så kanske det hänt nåt.
 

Aetos

Breitling
En tanke: Kan rödspritångorna ha löst upp oljepartiklar i verket, så att det som nu sitter på insidan av glaset består av fett och inte fukt?
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Jag kan inte se någon skillnad efter ca en halvtimme med utdragen krona och kronan i uppåtläge. Förslaget att ta bort boettlocket hade jag själv funderat över. Det borde ju gå snabbare utan boettlock, men kruxet är att jag inte har någon boettnyckel.
Halvtimme?! Kika på den imorgon vid 15-fikat
 

Aetos

Breitling
Jag provade att peta på boettlocket med en liten skruvmejsel, och det gick lätt att skruva av locket. Antagligen inte helt åtskruvat, vilket förklarar att det läckt in. Jag återkommer med hur det gick med fukten!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Lägg den på nåt ställe där det är något lite varmare än rumstemperatur. Låt ligga till imorgon, ifall det inte ser bättre ut redan idag.
 

Aetos

Breitling
Hej igen,
Jag har låtit klockan ligga några dygn, med boettlocket av och kronan utdragen. Ett dygn i värmen på handdukstorken dessutom efter ett råd från en professionell urmakare. Dimman har tyvärr inte lättat i mitt eget privata Lützen... Förslag, någon..?
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Kanske en dum fråga, men det är inte så att det är rödspriten som etsat plexi glaset, så att det matta inte är kondens utan glaset som blivit matt?
 

Aetos

Breitling
Jag tror inte det, eftersom "dimfläcken" flyttat sig en aning sedan den uppkom. Där det var "mjölk" är det nu helt klart. Kanske har den också minskat i intensitet, så att jag kan se urtavlan lite klarare. Tack för förslaget ändå!
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Kanske dum fråga, men: när du lät klockan ligga och lufta med locket av - hade du den liggande med glaset eller den öppnade baksidan uppåt?
 

Aetos

Breitling
Hej igen,
Jag har låtit klockan ligga med bakstycket av och med baksidan uppåt, men tyvärr har ingenting hänt. Det ser likadant ut som tidigare. Tack alla för att ni engagerat er!
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Om klockan går så att du vill lägga energi på den, och det är ett plastglas hade jag plockat ur verket och polerat glaset med tandkräm eller polywatch
 
Topp