• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med Facit-klocka

Antz02

Omega
Har blivit med Facit-klocka som en bonus vid ett auktionsköp. Jag har bytt batteri på den och tänkte sälja den vidare men jag vet inget om den och har betydliga svårigheter att hitta information om Facit som klockmärke. Jag har stött på Facit tidigare men inte så pass "ny" klocka. Klockan fungerar bra och jag kan ställa tid och månad. Däremot vet jag inte hur man ställer in de små urtavlorna. Så mina frågor är framförallt: finns det någonstans man kan hitta historiken på Facit som klockmärke och slå upp modeller? Till denna klocka behöver man ju någon form av manual. Finns en sådan på nätet?
facit mj62a.jpg
Facit mj62b.jpg
Facit mj62c.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Vad sitter för verk i den då? Små lågprismärken är väl sällan särskilt bra på att tillhandahålla instruktioner på nätet men avslöjar du vad det är för verk kan det genast bli lätt att hitta.
 

Antz02

Omega
Vad sitter för verk i den då? Små lågprismärken är väl sällan särskilt bra på att tillhandahålla instruktioner på nätet men avslöjar du vad det är för verk kan det genast bli lätt att hitta.
Vet inte själv vad detta är för verk men du kanske kan se vad det är?
Facit mj62d.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Billigaste möjliga verk men dock bra kvalité där allt har en funktion.

Facit har aldrig setts som ett fint märke men de blev ganska stora i Sverige på 60-talet och man ser mängder av den till försäljning på Tradera men ofta då i små till större lotter. Vet man vad man letar efter kan man fynda hem klockor till eget bruk eller som donatorer till finare märke då det är Swiss Made klockor. I början av 70-talet gick allt omkull och allt Facit såldes till Electrolux men jag misstänker att Stjärnurmakarna la beslag på klockdelen av Facit. I slutet av 70-talet började man sälja klockor igen och dessa var riktigt bra och hade grymma Japanska verk. Under 80-talet sålde man mer eller mindre kopior av Seiko budgetmodell så kvalitén gick ner igen och sedan dess har det bara gått utför och är ren budget idag.
 
Senast ändrad:

Antz02

Omega
Billigaste möjliga verk men dock bra kvalité där allt har en funktion.

Facit har aldrig setts som ett fint märke men de blev ganska stora i Sverige på 60-talet och man ser mängder av den till försäljning på Tradera men ofta då i små till större lotter. Vet man vad man letar efter kan man fynda hem klockor till eget bruk eller som donatorer till finare märke då det är Swiss Made klockor. I början av 70-talet gick allt omkull och allt Facit såldes till Electrolux men jag misstänker att Stjärnurmakarna la beslag på klockdelen av Facit. I slutet av 70-talet började man sälja klockor igen och dessa var riktigt bra och hade grymma Japanska verk. Under 80-talet sålde man mer eller mindre kopior av Seiko budgetmodell så kvalitén gick ner igen och sedan dess har det bara gått utför och är ren budget idag.
Tusen tack för informationen! Ja, märket verkar ha haft sina berg-och-dalbanor. Håller med om att kvalitén på 60-talsklockorna är riktigt bra. De håller fortfarande bra kvalité till lågt pris.
 
Topp