• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp sökes! Rolex datejust 1603

Ogge5

Breitling
Klockslag



Hej på er!

Jag ber ödmjukas om tips och hjälp med mitt Rolex problem!

Lång historia kort:
Rolex DJ 1603 från 73
Axeln och kronan lossnade från urverket och boetten när jag skulle justera tiden.

Klockan är vintage och således inte helt perfekt i rolex mått mätta.

Jag lämnade klockan till Bergströms för att få hjälp att ”montera” tillbaka axeln i klockan.
De återkom ganska snabbt med att klockan behöver skickas till Schweiz eftersom de inte kunde lösa det i egen verkstad.

Rolex menar i utlåtandet att klockan är i dåligt skick och följande behöver bytas ut: (för att Rolex ska kunna garantera klockans funktion)

- Komplett genomgång

- Tavla

- Visare

- Rotor

- Brygga

- Krona

- Täthetstest

- Packningar

- Polering

Pris 38'500:- (inkl moms)


Mitt försäkringsbolag (LF) kan inte täcka någon kostnad för detta då de menar att problemet inte var en ”olycka” utan uppkom av normal användning…. Suck…

Priset från Rolex motsvarar i princip klockans hela värde. Många av åtgärderna gör dessutom att klockan blir som ”ny” och tappar lite av sin vintage look.

Jag söker därför med ljus och lycka efter någon person eller företag som kan tänka sig att hjälpa mig att reparera axeln och kronan.

Jag är inte ute efter perfektion utan en rimlig åtgärd för att få tillbaka bruksfunktionalitet.

Stort tack på förhand!

/Oscar
 

Ogge5

Breitling
Tack för all hjälp!

Kort uppdatering:
Jag blev kontaktad av en klocksnackare, med goda referenser, som erbjöd sig att titta på klockan nu under september. Dr. Watch har också återkommit efter semesteruppehållet och erbjudit sin hjälp.
Det ser alltså ut att kunna lösa sig :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tack för all hjälp!

Kort uppdatering:
Jag blev kontaktad av en klocksnackare, med goda referenser, som erbjöd sig att titta på klockan nu under september. Dr. Watch har också återkommit efter semesteruppehållet och erbjudit sin hjälp.
Det ser alltså ut att kunna lösa sig :)
Kul att höra!
 

DrKlocka

Audemars
Hoppas att du skickar till någon med kunskap åtminstone. Just slitna rotorlager på Rolex är vanligt och bryggorna brukar inte vara särskilt snygga - därav även det höga kostnadsförslaget. Lite problematiskt om man inte kan få tag på nya bryggor, då får du räkna med att verket inte kommer se snyggt ut.
Skicka till någon som kan ge dig garanti och har erfarenhet av Rolex-reparationer (utöver youtube-videos).
 

Ogge5

Breitling
Det är rimligt att delarna är väldigt slitna. Om så är fallet så får jag åtminstone en "second opinion" för att besluta hur jag tar det vidare...
Tack för att du att du påminner om garantifrågan!
 

DrKlocka

Audemars
Det är rimligt att delarna är väldigt slitna. Om så är fallet så får jag åtminstone en "second opinion" för att besluta hur jag tar det vidare...
Tack för att du att du påminner om garantifrågan!
Bryggorna kan se ruskigt illa ut när rotorn blivit sliten och skadat bryggorna. När det uppstått så servar inte Rolex klockan utan att byta ut dem. Kan förstå det då Rolex vill upprätthålla en god kvalitet, men såklart surt att det blir kostsamt för kunden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bryggorna kan se ruskigt illa ut när rotorn blivit sliten och skadat bryggorna. När det uppstått så servar inte Rolex klockan utan att byta ut dem. Kan förstå det då Rolex vill upprätthålla en god kvalitet, men såklart surt att det blir kostsamt för kunden.
Tycker iofs det är lite töntigt att traktorverken inte får ha repor på bryggorna, spelar ju ingen roll hur det ser ut under boettlocket.
 

Ogge5

Breitling
Bryggorna kan se ruskigt illa ut när rotorn blivit sliten och skadat bryggorna. När det uppstått så servar inte Rolex klockan utan att byta ut dem. Kan förstå det då Rolex vill upprätthålla en god kvalitet, men såklart surt att det blir kostsamt för kunden.
Jag förstår såklart att Rolex resonerar på det sättet. Men sett från mitt perspektiv blir det inte hållbart att reparera klockan för lika mycket som den förmodligen är värd.. Jag vill ha en fungerande klocka. att den är tipptopp under locken är mindre viktigt i mitt fall.
 

DrKlocka

Audemars
Jag förstår såklart att Rolex resonerar på det sättet. Men sett från mitt perspektiv blir det inte hållbart att reparera klockan för lika mycket som den förmodligen är värd.. Jag vill ha en fungerande klocka. att den är tipptopp under locken är mindre viktigt i mitt fall.
Det är lugnt. Du kommer hitta någon som ordnar det åt dig.
 

Autoline

Breitling
Man kan ju tycka att kosmetiska saker som tavlan borde ligga på kundens val, likaså polering som alla kanske inte önskar få gjort! De sakerna påverkar inte kvaliteten på urverk eller klocka utan är bara kosmetiskt! Kul ändå att det finns delar och att möjligheten finns att totaltenovera en 1603, den är väl någonstans kring 45-50 år gammal och kan renoveras upp till mint condition. Det finns säkert nya utbytes-case om det behövs… 👍😎
 

Ogge5

Breitling
Tack till alla som engagerat sig i mitt Rolex-dilemma!

Fick under sommaren kontakt med @JoakimS här på KS som erbjöd sig att ta en titt på klockan. Han har engagerat sig otroligt mycket i att åtgärda problemet som gjorde att axeln och kronan lossnade och även genomfört en grundläggande serivce av urverket!
Vi har haft kontinuerlig dialog genom processen (vilket varit både kul och lärorikt för min del) och idag kunde jag äntligen hämta ut och njuta min riktigt fina dj 1603 :cool:
 
Topp