• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

JeJej

Omega
2-Faktor
En till fråga... Viklås till OEM-lädret på XX - passar det banden gjorda för vanlig buckle och värt att köpa...?
1000015841.jpg

Finns två olika viklås. Ett kräver ett speciellt band och detta som passar standardband
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Har vi någon på forumet som sitter på 35mm-varianten av IWC Portugieser IW3531? Har nyligen fått upp ögonen för modellen och skulle gärna höra vad folk tycker. Bild för att det är roligare så.
IMG_7978.jpeg

(Bild lånad från www)
Har inte kvar den längre, men hade ett tag en 3531 i roséguld. Ångrar ibland att den blev såld, upplevde den som väldigt trevlig. Grävde fram lite gamla bilder av den.
IMG_7238.jpeg
IMG_7237.jpeg
IMG_7236.jpeg
IMG_7235.jpeg
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
En annan fråga - om man ska köra oem-iwcband som inte har easy-systemet på xx, byter man stift då eller är det samma?
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Har någon erfarenhet av Big Pilot 43? 46 känns ju otroligt stor. Kände på 43'an alldeles kort på NK. Bättre men stor fortfarande. Men också en lite toolig känsla. Vad skulle ni säga om man ställer den mot XX?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej,

Har någon erfarenhet av Big Pilot 43? 46 känns ju otroligt stor. Kände på 43'an alldeles kort på NK. Bättre men stor fortfarande. Men också en lite toolig känsla. Vad skulle ni säga om man ställer den mot XX?
Med XX så antar jag du menar Mark i 40mm? Två helt olika klockor. Big Pilot (BP) är en stor och relativt tung klocka. Även i 43mm. Tjock som tusan. Den skall du köpa om du vill ha en klocka som känns på handleden. Målet med designen var lättläst och kunna ställas med handskar av en stridspilot. Kul som fritidsklocka med en t-shirt. Eller om du har stora handleder och kan bära upp klockan, kör på! Jobbar du på kontor, har medelstor handled då kommer det se fånigt ut till skjortan.

Mark XX är motsatsen. Tunn, platt och smidig. Går lätt under kavajen. Funkar till kostym. Länken är den stora behållningen här som lyfter klockan och ger den en elegans. Jag gillar också visarna som jag tycker passar bättre i 40-41mm än 43-46. Dock utan samma flygarklockan vibbar. Det kan du bara få i en PB.

En PB i titan eller keramik funkar betydligt bättre enligt mig då vikten blir lägre. En svart klocka upplevs visuellt också mindre än en stålklocka. Så det kan vara ett alternativ att kolla vidare på.

Alternativ till XX är Mark 18 (XVIII). Betydligt billigare som begagnad. Vissa stör sig på att datumfönstret är inflyttat på 18 jämfört med 20. Jag märker det inte.

Själv väntar jag spänt på vad IWC skall släppa för nyheterna inom närmsta 2mån.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Med XX så antar jag du menar Mark i 40mm? Två helt olika klockor. Big Pilot (BP) är en stor och relativt tung klocka. Även i 43mm. Tjock som tusan. Den skall du köpa om du vill ha en klocka som känns på handleden. Målet med designen var lättläst och kunna ställas med handskar av en stridspilot. Kul som fritidsklocka med en t-shirt. Eller om du har stora handleder och kan bära upp klockan, kör på! Jobbar du på kontor, har medelstor handled då kommer det se fånigt ut till skjortan.

Mark XX är motsatsen. Tunn, platt och smidig. Går lätt under kavajen. Funkar till kostym. Länken är den stora behållningen här som lyfter klockan och ger den en elegans. Jag gillar också visarna som jag tycker passar bättre i 40-41mm än 43-46. Dock utan samma flygarklockan vibbar. Det kan du bara få i en PB.

En PB i titan eller keramik funkar betydligt bättre enligt mig då vikten blir lägre. En svart klocka upplevs visuellt också mindre än en stålklocka. Så det kan vara ett alternativ att kolla vidare på.

Alternativ till XX är Mark 18 (XVIII). Betydligt billigare som begagnad. Vissa stör sig på att datumfönstret är inflyttat på 18 jämfört med 20. Jag märker det inte.

Själv väntar jag spänt på vad IWC skall släppa för nyheterna inom närmsta 2mån.
Stort tack - jättebra svar. Jag har rätt stora handleder men kände ändå att BP43 blev för stor. Normalt sett brukar den storleken funka, men här blir det väldigt mycket urtavla och lite clownkänsla. Å andra sidan kan jag känna att XX blir väl tillbakahållen… Den är så smidig att den kanske blir lite anonym?
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Stort tack - jättebra svar. Jag har rätt stora handleder men kände ändå att BP43 blev för stor. Normalt sett brukar den storleken funka, men här blir det väldigt mycket urtavla och lite clownkänsla. Å andra sidan kan jag känna att XX blir väl tillbakahållen… Den är så smidig att den kanske blir lite anonym?
Men varför ej en 41:a, finns många coola…
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Men varför ej en 41:a, finns många coola…
Håller med. Jag gillar kronograferna i 41mm. Men de har även 43 och 44mm. De sitter bättre på handleden, då de har en annan boett och siluett. Gillar du inte en kronograf, men vill ha flygarklocka så är det tyvärr annat märke som gäller. IWC vanliga pilotklockor utan kronograf är tyvärr Mark smal eller PB tjock. Inget mellanting. Om de inte lanserar något kul och nytt.
 

Mugnolab

Breitling
Stort grattis! Kul att se en på riktigt bild. Har du haft chans att jämföra med den gamla modellen?
Takk takk. Jeg har kun prøvd en eldre modell for ca. 20 år siden, så jeg klarer ikke å sammenlikne dessverre. Den bærer veldig fint og nett til å være 40mm. Lenken er veldig behagelig, men jeg skulle gjerne hatt micro adjustment også… jeg er vant til klokker med ceramic/alu bezel, så denne Ingenieur føles som om den har «mye» stål…. Men alt i alt en veldig flott klokke…
 

petrious

Breitling
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en urmakare i Stockholmsområdet för en service på en IWC PD Ocean 500?

Min kunskap om urverk är begränsad men som jag förstår det sitter det ett IWC cal. 375 (baserat på ETA 2892) i klockan.

Kollat på servicekalkylatorn via IWCs hemsida, 14tkr känns lite väl och Krons ville inte pilla på uret själva utan hade också för avsikt att skicka iväg det söderut om jag skulle vilja gå den vägen (samma prislapp..)
 

Alec

Omega
2-Faktor
O
Förmodligen den mest bekväma klocka jag äger. Länken är fantastisk.

IMG_1767.jpeg
Riktigt snygg! Är du nöjd med blåa färgen? Har själv spanat in den blåa som jag tycker passar riktigt fint med länken, men även den gröna med brunt läderband. Medans den svarta är mer klassisk pilot med svart läder. Riktig beslutsångest vad man ska välja, vill ju gärna kunna kombinera olika armband med möjlighet till snabbfäste 😅
 
Topp