• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Om man vill ha strüts till sin reverso GT men inte vill betala överpris för JLC original, vilka band rekommenderas?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jevejso och tweed baby
73CD1BBB-998A-443F-8838-1540FC691049.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Veckans kaninhål är JLC Master Control Chronograph Calendar.

Vet med mig att jag sett ett par i tråden tidigare (@ChumpTime hade lite otur i starteniaf? & @RolleFC?), har vi dom kvar, har vi några fler?

Någon mer som har något att säga? Den ser ljuvlig ut på bild även om jag har svårt att förstå valet av band som ingår från början men det är ju lätt fixat (t.ex. det som sitter på 18k varianten) :)

1643966068203.png


1643966106791.png


Ser lite stabbig ut vad gälller tjocklek på vissa bilder
1643966185700.png

 

ChumpTime

Panerai
Veckans kaninhål är JLC Master Control Chronograph Calendar.

Vet med mig att jag sett ett par i tråden tidigare (@ChumpTime hade lite otur i starteniaf? & @RolleFC?), har vi dom kvar, har vi några fler?

Någon mer som har något att säga? Den ser ljuvlig ut på bild även om jag har svårt att förstå valet av band som ingår från början men det är ju lätt fixat (t.ex. det som sitter på 18k varianten) :)

1643966068203.png


1643966106791.png


Ser lite stabbig ut vad gälller tjocklek på vissa bilder
1643966185700.png

image.jpg

Den bärs ganska litet pga korta bandhorn och känns ganska knubbig. Använder ganska sällan iom jobbig att ställa in en triple cal (har ej winder).

Tycker mycket om klockan men man ska komma ihåg att böjda stift = inte alla band passar.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Knappast ensam om att gilla watchfinders videos på YT men här blev jag lite extra förtjust, inte minst pga det avslutande citatet 😊


“It’s a watch that you buy because the brand is incredible, the movement is fantastic and the looks…killer. Because you intend to keep it in your ownership, forever. Because you’re so smitten with it, you have to have it.

Remember when that was the reason we bought watches?”
 

ChumpTime

Panerai
Knappast ensam om att gilla watchfinders videos på YT men här blev jag lite extra förtjust, inte minst pga det avslutande citatet 😊


“It’s a watch that you buy because the brand is incredible, the movement is fantastic and the looks…killer. Because you intend to keep it in your ownership, forever. Because you’re so smitten with it, you have to have it.

Remember when that was the reason we bought watches?”
Ska ju dock hållas i bakhuvudet att Watchfinder ägs av Richemont som också äger JLC. ska nog ta deras recensioner av Richemontmärken med kritisk blick. Detsamma gäller med Hodinkee och LMVH-klockor.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ska ju dock hållas i bakhuvudet att Watchfinder ägs av Richemont som också äger JLC. ska nog ta deras recensioner av Richemontmärken med kritisk blick. Detsamma gäller med Hodinkee och LMVH-klockor.

Absolut, jag försöker inte påstå någon slags objektivitet och ber om ursäkt om det framstod så. Men deras ”recensioner” kan ju vara nog så underhållande oavsett hur objektiva de är. Detsamma gäller Hodinkee.
 

DrDre

Patek
Knappast ensam om att gilla watchfinders videos på YT men här blev jag lite extra förtjust, inte minst pga det avslutande citatet 😊


“It’s a watch that you buy because the brand is incredible, the movement is fantastic and the looks…killer. Because you intend to keep it in your ownership, forever. Because you’re so smitten with it, you have to have it.

Remember when that was the reason we bought watches?”

Liknelsen av Hublot vid 07.18 är ju rolig. 😀
 

DrDre

Patek
image.jpg

Den bärs ganska litet pga korta bandhorn och känns ganska knubbig. Använder ganska sällan iom jobbig att ställa in en triple cal (har ej winder).

Tycker mycket om klockan men man ska komma ihåg att böjda stift = inte alla band passar.

En fråga ang att böjda bandstift inte passar alla band. Beror det på att man inte kan trycka in bandstiftet genom bandet, eller är det pga att man måste ha ett krökt band för att få det att passa in mellan bandhornen (dvs den runda boettkanten och hålen för bandstiften sitter för nära varandra så ett rakt band funkar ej).
 

ChumpTime

Panerai
En fråga ang att böjda bandstift inte passar alla band. Beror det på att man inte kan trycka in bandstiftet genom bandet, eller är det pga att man måste ha ett krökt band för att få det att passa in mellan bandhornen (dvs den runda boettkanten och hålen för bandstiften sitter för nära varandra så ett rakt band funkar ej).

man brukar kunna prega in böjda stift i band med rak ände också, men då avståndet från boett till hål i bandhorn är kort får lädret inte vara för tjockt eller styvt. Raka stift passar inte mot boetten såvida inte lädret är max 1mm tjockt.
 

RolleFC

Omega
Veckans kaninhål är JLC Master Control Chronograph Calendar.

Vet med mig att jag sett ett par i tråden tidigare (@ChumpTime hade lite otur i starteniaf? & @RolleFC?), har vi dom kvar, har vi några fler?

Någon mer som har något att säga? Den ser ljuvlig ut på bild även om jag har svårt att förstå valet av band som ingår från början men det är ju lätt fixat (t.ex. det som sitter på 18k varianten) :)

1643966068203.png


1643966106791.png


Ser lite stabbig ut vad gälller tjocklek på vissa bilder
1643966185700.png

Det är den mest använda i min rotation (som består av RO Jumbo, Lange 1, Submariner i övrigt). I och för sig den senast tillagda.
Växlar mellan originalbandet, som jag tycker passar väldigt bra och gör klockan lite mer casual, och en mörkbrun alligator. Fin på båda.
Bytte till vanligt spänne bums, JLC’s butterfly clasp är alldeles för tjock.
Bärs ”true to size” tycker jag och upplever inte den som hög/tjock (12mm) på armen.

62B46EDA-80EE-4DD9-89EF-30726577D63B.jpeg
F63C8E56-DD31-4CF2-B95C-86E2C3F1676D.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Det är den mest använda i min rotation (som består av RO Jumbo, Lange 1, Submariner i övrigt). I och för sig den senast tillagda.
Växlar mellan originalbandet, som jag tycker passar väldigt bra och gör klockan lite mer casual, och en mörkbrun alligator. Fin på båda.
Bytte till vanligt spänne bums, JLC’s butterfly clasp är alldeles för tjock.
Bärs ”true to size” tycker jag och upplever inte den som hög/tjock (12mm) på armen.

62B46EDA-80EE-4DD9-89EF-30726577D63B.jpeg
F63C8E56-DD31-4CF2-B95C-86E2C3F1676D.jpeg
image.jpg

Den bärs ganska litet pga korta bandhorn och känns ganska knubbig. Använder ganska sällan iom jobbig att ställa in en triple cal (har ej winder).

Tycker mycket om klockan men man ska komma ihåg att böjda stift = inte alla band passar.

Tack snälla för utförliga svar! Jag blir inte mindre sugen. Finns mycket annat man är sugen på också förstås men får absolut se till att testa denna 😊
 

Laplander

Rolex
Den bärs ganska litet pga korta bandhorn och känns ganska knubbig. Använder ganska sällan iom jobbig att ställa in en triple cal (har ej winder).

Tycker mycket om klockan men man ska komma ihåg att böjda stift = inte alla band passar.

Går denna kaliber att "backa" om man skulle råka dra fram månaden eller dagen ett hack för mycket?
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Om man vill ha strüts till sin reverso GT men inte vill betala överpris för JLC original, vilka band rekommenderas?
@oddface rekomenderas starkt. Han är en av de skickligaste bandmakarna som har gjort custom-band till mig. Han har dock inte de klassiska strutsbanden, däremot gör han otroligt fina band av strutsben som enligt min mening smakar bättre.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Såg inte allt för trött ut... Frågan är vilket band som lyfter den mest? Är kronan utbytt?

Nej, den ser väldigt fräscht ut för att vara 75-77 år gammal. Ska testa den på vintage gris också men är öppen för förslag. Kronan ser annorlunda ut än på de stållisar som jag har ägt men vet inte om den är utbytt eller om guldkronorna var mer generiska. Inget att jämföra med 🤷🏻‍♂️
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Med tanke på att Reverso inte riktigt passade mina bebishandleder - vad bör jag kolla på från JLC? Verkar som att allt i nuvarande sortiment är åt det större hållet. Läste om att en äldre Reserve De Marche kan fungera. Vad säger ni? :) Annars vore Reverso (Small Seconds, som jag visade bilder på tidigare) ganska högt upp på min önskelista, men storleken ställer ju till det...
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Med tanke på att Reverso inte riktigt passade mina bebishandleder - vad bör jag kolla på från JLC? Verkar som att allt i nuvarande sortiment är åt det större hållet. Läste om att en äldre Reserve De Marche kan fungera. Vad säger ni? :) Annars vore Reverso (Small Seconds, som jag visade bilder på tidigare) ganska högt upp på min önskelista, men storleken ställer ju till det...
Funkar inte en Reverso Classique?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Med tanke på att Reverso inte riktigt passade mina bebishandleder - vad bör jag kolla på från JLC? Verkar som att allt i nuvarande sortiment är åt det större hållet. Läste om att en äldre Reserve De Marche kan fungera. Vad säger ni? :) Annars vore Reverso (Small Seconds, som jag visade bilder på tidigare) ganska högt upp på min önskelista, men storleken ställer ju till det...
Finns ju flera äldre med sekundvisare som är 37mm, Master Control, RSD mfl. Om det ska vara nytt så är Master UT Moon 36mm den enda jag kommer på.

fd8770c7539118d93de48d0c0ce11b11.jpg


market_image.1702251.jpg


Screenshot_13.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, den satt bättre än Small Seconds. Är dock inte så mycket för klockor utan sekundvisare, så den går bort…
Har du testat något bra utan sekundvisare? Nästan bäst med batteriverk och utan datum (allmänt). Klassiskt har ju tunna och dressade ur saknat sekundvisare då det är stressande och bygger på tjockleken.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Finns ju flera äldre med sekundvisare som är 37mm, Master Control, RSD mfl. Om det ska vara nytt så är Master UT Moon 36mm den enda jag kommer på.

fd8770c7539118d93de48d0c0ce11b11.jpg


market_image.1702251.jpg


Screenshot_13.jpg
Den mellersta var riktigt fin. Sökte runt lite och antar att det är en Master Controll från början av 2000-talet?

Har du testat något bra utan sekundvisare? Nästan bäst med batteriverk och utan datum (allmänt). Klassiskt har ju tunna och dressade ur saknat sekundvisare då det är stressande och bygger på tjockleken.
Den enda klockan jag nyligen testat utan sekundvisare är Reverso Classique, som jag postade bilder på tidigare (vilket var en quartz, men finns tydligen även med manuellt urverk). Som sagt, får inte samma ha-begär, till skillnad från när jag ser Small Seconds-modellen.


Förresten, testade på Duoface Medium. Bortsett från tjockleken, är det bara jag som tycker att den sitter bättre än Monoface Medium som jag testade tidigare? Är det på grund av det tjockare bandet på Duon, eller råkade jag prova en Large Monoface? Postar fotona på Monoface igen för jämförelse. Som ni ser - brunt band är Duo och svart alligator är Mono. :)

IMG_3772.jpg IMG_3782.jpg IMG_4287.JPG IMG_4289.JPG IMG_4288.JPG
 

David71

Rolex
2-Faktor
Den mellersta var riktigt fin. Sökte runt lite och antar att det är en Master Controll från början av 2000-talet?


Den enda klockan jag nyligen testat utan sekundvisare är Reverso Classique, som jag postade bilder på tidigare (vilket var en quartz, men finns tydligen även med manuellt urverk). Som sagt, får inte samma ha-begär, till skillnad från när jag ser Small Seconds-modellen.


Förresten, testade på Duoface Medium. Bortsett från tjockleken, är det bara jag som tycker att den sitter bättre än Monoface Medium som jag testade tidigare? Är det på grund av det tjockare bandet på Duon, eller råkade jag prova en Large Monoface? Postar fotona på Monoface igen för jämförelse. Som ni ser - brunt band är Duo och svart alligator är Mono. :)

IMG_3772.jpg IMG_3782.jpg IMG_4287.JPG IMG_4289.JPG IMG_4288.JPG
Osäker på årtal avseende Master Control men 90-tal och tidigt 00-tal fanns 37mm.

Båda ser ut att vara small. Kan ju vara bandets tjocklek som påverkar, men även spännen kan påverka, Duo har viklås det har inte Mono.

Du kan välja mellan svart alligator eller brunt Fagliano på både Duo och Mono.
 
Topp