• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på första Pannan

Tjifen78

Breitling
Halloj Paneristi

Jag har snöat i på att jag behöver en Panna, inte ägt någon tidigare, men varit sugen läääänge. Läst massor på detta forum så klart, haft lite kontakt med en o annan säljare men inte kommit till skott.

Min handled mäter 17,5cm och tror mig inte räds inte en stor klocka, vill gärna känna att jag kan använda klockan mycket = inte bli avskräckt för en repa eller två, och att andrahandsvärde står sig någorlunda övertid, samt att det finns en eftermarknad den dagen det blir aktuellt.

Begagnad tänker jag mig.

Har snöat in lite på modellerna PAM127, 233, 422 samt 911 de är kanske inte jättemånga till salu just nu på forumet, men jag har ingen brådska känner jag.
Och visst ovan nämnda klockor ligger i lite olika prisklasser, det är jag medveten om;)

Har ni några kloka tipps, råd, idéer, anekdoter till mig?

Hälsningar J
 

Caravelle33

Vacheron
Alla fyra är supergrymma referenser. Av dessa har jag bara ägt 127 och 422 och är fortfarande besatt av dom. Det ligger en fin 127 till salu på köp och sälj. Det är en mycket bra säljare också.
Halloj Paneristi

Jag har snöat i på att jag behöver en Panna, inte ägt någon tidigare, men varit sugen läääänge. Läst massor på detta forum så klart, haft lite kontakt med en o annan säljare men inte kommit till skott.

Min handled mäter 17,5cm och tror mig inte räds inte en stor klocka, vill gärna känna att jag kan använda klockan mycket = inte bli avskräckt för en repa eller två, och att andrahandsvärde står sig någorlunda övertid, samt att det finns en eftermarknad den dagen det blir aktuellt.

Begagnad tänker jag mig.

Har snöat in lite på modellerna PAM127, 233, 422 samt 911 de är kanske inte jättemånga till salu just nu på forumet, men jag har ingen brådska känner jag.
Och visst ovan nämnda klockor ligger i lite olika prisklasser, det är jag medveten om;)

Har ni några kloka tipps, råd, idéer, anekdoter till mig?

Hälsningar J
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det ligger en 127 ute nu, men då får du 47mm och en rejäl klocka.


Bästa sättet att bli klok om panerai är din grej är att prova en, är det din första panna rekommenderar jag (och andra) en 44mm luminor för att få in känslan. Gillar du det så är det bara att prova mera!

Bor du nära en AD är det att ta dig in och prova loss
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Och för vidare frågor så ta det gärna i den allmäna panerai-tråden så får du med allas åsikter, och vi får mindre trådar a samma ämne :)
 

Tjifen78

Breitling
Det ligger en 127 ute nu, men då får du 47mm och en rejäl klocka.


Bästa sättet att bli klok om panerai är din grej är att prova en, är det din första panna rekommenderar jag (och andra) en 44mm luminor för att få in känslan. Gillar du det så är det bara att prova mera!

Bor du nära en AD är det att ta dig in och prova loss
Har varit och testat 914/915 samt 01356 hos AD, gillade speciellt 1356, men var lite tveksam till datum, annars riktigt trevlig.
 

Tjifen78

Breitling
Jakten på första pannan är slut 👌
 

Bilagor

  • IMG-20230922-WA0022.jpg
    IMG-20230922-WA0022.jpg
    224.4 KB · Visningar: 58

Norrort

Breitling
Hej!
Lite ny här och på jakt efter första Pannan! Gillar starkt 111. Vad tror ni? Kan köpa det beg hos nymans med de har den tyvärr utan cert men kan lämna intyg. Hur går era tankar där? Jag skulle egentligen vilja ha ett cert för känns lite säkrare och mer komplett.
Vad tror ni om priset 50K, kanske finns prutmån?
 

Bilagor

  • IMG_0224.jpeg
    IMG_0224.jpeg
    364.8 KB · Visningar: 37
  • IMG_0221.jpeg
    IMG_0221.jpeg
    484.8 KB · Visningar: 35

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Hej!
Lite ny här och på jakt efter första Pannan! Gillar starkt 111. Vad tror ni? Kan köpa det beg hos nymans med de har den tyvärr utan cert men kan lämna intyg. Hur går era tankar där? Jag skulle egentligen vilja ha ett cert för känns lite säkrare och mer komplett.
Vad tror ni om priset 50K, kanske finns prutmån?
- 111an på Nymans Ur i Västerås har cert och skall vara servad. Är, så långt jag förstår, fullset med böcker och två band. 50000 står det på prislappen.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Jag var och kollade på den i Nymans Sthlm men de hade då inte cert. De sa att det hade blivit fel när ägaren köpte den hos dem, att de skrev serienr får boxen och inte klockan (och det var fel box). Men de kunde lämna intyg.
- OM det nu skulle vara samma klocka så är det ju beklagligt. Jag tittade på klockan i Västerås och såg certet, men kollade inte att det stämde med klockan. Hoppas förstås att det är olika klockor.
 

Caravelle33

Vacheron
Ja lite tråkigt för klockan var i riktigt fint skick och 111 är den jag vill ha också. Hade ni ens övervägt köpa den trots det?
Du behöver nog inte vara orolig över att den inte skulle vara äkta. Att den är nycervad är ju bra om det stämmer. Saknaden av ett cert kommer dock att avspeglas i det pris du kan få ut vid en vidareförsäljning.
 

Norrort

Breitling
Du behöver nog inte vara orolig över att den inte skulle vara äkta. Att den är nycervad är ju bra om det stämmer. Saknaden av ett cert kommer dock att avspeglas i det pris du kan få ut vid en vidareförsäljning.
Ja exakt tänker lite så också, jag får nog titta lite vidare. Har ni några fler tips än 111? Jag gillar den looken och att den är mekanisk. Kanske 590?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Ja exakt tänker lite så också, jag får nog titta lite vidare. Har ni några fler tips än 111? Jag gillar den looken och att den är mekanisk. Kanske 590?
Som vanligt rekommenderar jag att kolla watchbase
Är du ute efter en manuell 44mm Luminor i stål med sekundvisare så finns tex 005, 510, 915 och 1084.
 
Topp