• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa lupp

tamarind

Breitling
2-Faktor
Hej,

Jag vill ha en bra lupp/luppar, men vet inte riktigt vilken väg jag ska ta. Har en billig plastlupp av typen man klämmer fast i ögonsockeln som funkar ok, men skulle vara tacksam för tips om vad man ska satsa på.

Grovt verkar det finnas ungefär följande kategorier:

1. ”Glasögon” med (ibland nedfällbar) lupp på, verkar finnas en bunt underkategorier här.
2. Sådan man håller fast med ögat, verkar enklast men vet inte vilka som är av bra kvalitet.
3. Som 2, fast med band runt huvudet också.
4. Stereolupp. Antagligen overkill?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Vet inte vart i ditt intresse du befinner dig. Men skulle rekommendera att spara ihop till ett mikroskop. Det har varit så otroligt värdefullt. Troligen det viktigaste verktyget av alla jag har. Och kostnaden är ändå rimlig. Omkring 5000kr
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det här är en helt annan nivå, och kommer göra allt arbete så mycket enklare samt ger en bättre arbetsställning
24261DD2-5174-460D-AA7A-3D5164D9BB61.jpeg
 

tamarind

Breitling
2-Faktor
Det här är en helt annan nivå, och kommer göra allt arbete så mycket enklare samt ger en bättre arbetsställning
24261DD2-5174-460D-AA7A-3D5164D9BB61.jpeg
Ja det där ser ut som en helt annan nivå :) Var får man tag på en sån?
Är inte riktigt där ännu själv, jag har inga ambitioner att försöka reparera eller så, och den verkar ta en hel del plats så gissningsvis blir det inget mikroskop (ännu). Vill bara kunna inspektera, och på sikt kanske öppna upp och kolla lite. Bergeon verkar vara ett populärt märke men kollar jag in på ex. Verkmästarna finns det många fler märken, en hel hög olika förstoringar, stenhålsluppar som jag inte har en aning om vad det är etc… så 🤷
Jag har inget emot att betala en slant, men det blir en dyr övning om jag ska köpa en av varje för att pröva mig fram.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ja det där ser ut som en helt annan nivå :) Var får man tag på en sån?
Är inte riktigt där ännu själv, jag har inga ambitioner att försöka reparera eller så, och den verkar ta en hel del plats så gissningsvis blir det inget mikroskop (ännu). Vill bara kunna inspektera, och på sikt kanske öppna upp och kolla lite. Bergeon verkar vara ett populärt märke men kollar jag in på ex. Verkmästarna finns det många fler märken, en hel hög olika förstoringar, stenhålsluppar som jag inte har en aning om vad det är etc… så 🤷
Jag har inget emot att betala en slant, men det blir en dyr övning om jag ska köpa en av varje för att pröva mig fram.
Jag tror jag köpte ett set när jag började och det var typ 4x, 6x och 10x förstoring. Använde typ enbart 10x. Har inte så mycket erfarenhet av dyrare luppar faktiskt. Gick över till mikroskop tidigt.
 

partyb

Breitling
Går i exakt samma tankar precis nu, blev det något köp av lupp och isåfall vilken? Kikar lite på bergeons x 15, men kanske blir alldeles för inzoomat då?
 

tamarind

Breitling
2-Faktor
Behovet kvarstår, men har inte blivit av att jag beställt. Snöade in på elektroniska stereoluppar efter JoakimS förslag, men insåg att det blev mer än jag behöver, sen kom det hela av sig… men jag får väl se till at få ändan ur nu.
Jag har en på 7x, som jag tycker funkar hyffsat. Tänk på att mer förstoring leder till väldigt snävt fokusavstånd och att du behöver mer ljus så mer förstoring är inte automatiskt bättre.
Har även en utfällbar med belysning. Den är helt värdelös, kan inte rekommendera.
 

partyb

Breitling
Behovet kvarstår, men har inte blivit av att jag beställt. Snöade in på elektroniska stereoluppar efter JoakimS förslag, men insåg att det blev mer än jag behöver, sen kom det hela av sig… men jag får väl se till at få ändan ur nu.
Jag har en på 7x, som jag tycker funkar hyffsat. Tänk på att mer förstoring leder till väldigt snävt fokusavstånd och att du behöver mer ljus så mer förstoring är inte automatiskt bättre.
Har även en utfällbar med belysning. Den är helt värdelös, kan inte rekommendera.
Tusen tack för svar, så förutsatt att man har bra belysning så nånstans mellan 10-15 bör fungera då.
 
Topp