• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa min första klocka

abbemattsson

Breitling
hej! Jag är ny i klockvärlden och även ny på detta forum! Spenderat en tid i att plugga ur och historia kring klockorna.

Jag vill sätta igång i detta intresse och göra det i stil. Jag behöver er hjälp att få lite guidning i djungeln och tips/tricks i vad jag ska undvika eller leta extra efter.

Specs-
Budget: 20-40k
Typ: dress med läder rem
Användningsområde: endast vid finare tillfällen i övrigt ska den vårdas och tas hand om
Storlek: större, gärna ca 40mm
Automat är ett måste
Tankarna går emot att köpa begagnat för att sänka kostnaden

Min första kärlek är en omega speedmaster och har svårt att släppa tankarna på den.

Ursäkta om tråden ligger fel, om jag missar uppenbara saker pga nybörjare.

Stort tack!

Albin M
 

Misfit

Breitling
Jag är i samma fas som dig Albin!
Det var speedmastern som öppna mitt intresse pga mitt intrsesse för rymden. Sen har jag läst på och botaniserat i klockvärlden fram & tillbaka några år men fördjupat mig mer och mer. Varit inne på Jarl Sandin och provat speedmastern men måste säga att det har varit antiklimax båda gångerna, den är fantastisk men den är bara inte rätt för mig. Nu är jag inne på Panerai istället och håller på att avgöra vilken modell bara så ska det väl bli affär så småningom! Mitt amatörtips är att prova!!!
 

JVM

Breitling
2-Faktor
När jag senast var i Göteborg på klockjakt var jag innom Magnussons, Bergströms ur samt Jarl Sandin. På Jarl Sandin fick jag extremt bra service, trots mycket folk i butiken fick jag ett eget skrivbord där säljaren lät mig sitta i lugn och ro och testa och jämföra klockor. Jag fick svar och ärliga rekomendationer på alla mina frågor. Utan tvekan ett av de bästa bemötande jag någonsin fått i en butik, oavsett kategori. Jag hoppas bara att detta inte var någon engångsföreteelse.
 

Åskviggen

Panerai
Denna ligger på lite över 40k. Jag tycker den är otroligt fin, inte helt dumt att börja din klockresa med en JLC.
Mvh (bilder stulna från nätet)
248952F1-8539-4802-A1A9-867256D47317.jpeg
0879C386-3EF0-493D-9FF5-0F29518AAEFD.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker det verkar onödigt att köpa sin första klocka för 20-40k och bara använda den vid finare tillfällen. Men köp för guds skull ingen 40mm dressklocka, det kommer bara se larvigt ut om ett par år. (Ser redan larvigt ut)
Köp istället en Reverso. Klart :)
 

Ronnie

Rolex
Håller med @Pete11 och co om att 40mm är en rejält stor dressklocka, men funkar det på din handled så all makt till dig!
Här, på en typ 55mm bred handled, en 40mm forumfavorit ;) intill en 42mm med bredare ring runt glaset:

IMG_0795.JPG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Håller med @Pete11 och co om att 40mm är en rejält stor dressklocka, men funkar det på din handled så all makt till dig!
Här, på en typ 55mm bred handled, en 40mm forumfavorit ;) intill en 42mm med bredare ring runt glaset:

IMG_0795.JPG
Fast din Pequignet hade inte sett bra ut utan sina subdials. Enligt mig såklart :)
Allt handlar om utförande, så undantag finns alltid. DW:n har Jag inget principiellt emot, men det är mycket tom yta på den tavlan. Hade den varit 36/38 mm eller haft subsekundvisare kunde den varit riktigt snygg.
 

Ronnie

Rolex
Fast din Pequignet hade inte sett bra ut utan sina subdials. Enligt mig såklart :)
Allt handlar om utförande, så undantag finns alltid. DW:n har Jag inget principiellt emot, men det är mycket tom yta på den tavlan. Hade den varit 36/38 mm eller haft subsekundvisare kunde den varit riktigt snygg.

Håller med om allt det där. Det blir för mycket tom yta för storleken.
Det hade varit kul att gilla DWn för att vara lite motsträvig!
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Köpa en klocka för 20-40k för att ha liggandes... Kan du ju lika gärna köpa en tavla. Klockor mår bäst på armen.

Storleks mässigt är 40mm på en dressare väldigt stort, skulle sikta nån stans mellan 34 och 36mm tror det kommer se mycket bättre ut. Men det är upp till dig

Sen börja med att köpa lätt flippade klockor så du kan testa lite olika utan att vara orolig att förlora massa pengar.

Men ska du köpa en klocka med dinna krav (-storleken) skulle jag gå för en reverso borde gå att få tag i en under 40k eller JLC @Åskviggen föreslog.

Men lycka till med dit letande och hoppas du blir nöjd oavsett va du köper, du får vissa lite bilder på vad det blir när du köpt nått.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Som andra sagt, ut och prova. Man vet vad man gillar först när det sitter på armen. Och prova begagnat först. Undantaget Rolex får man mycket mer för pengarna då. Lycka till och posta gärna här när du köpt din klocka :)
 

EmilE

Omega
Är inget proffs men jag skulle säga att gå för speedmastern, riktigt grym klocka. Har själv suttit i "samma" sits och valde att köra på en den som jag gått och tänkt på länge.
Blev hur nöjd som helst!
Men viktigaste av allt är att man provar som tidigare skribenter nämnt. Stort lycka till med köpet! :D
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Beggad Royal Capital. Lysande urverk, tålig och stor som en sportis, snygg som dress, svenskt premium. Bra grejer!

Låg en för 35’ ute nyligen, förefaller dock såld. Inte helt enkel att få tag i dock men det går säkert med lite vilja.
 
Topp