• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

DSC_9484.jpg

Blir nog en riktigt trevlig, casual sommarkavaj tänkte jag! :)
 

Oew

Rolex
DSC_9484.jpg

Blir nog en riktigt trevlig, casual sommarkavaj tänkte jag! :)
Blir nog riktigt snyggt!

Den är seg, är väl sista beställningarna just nu och sen stänger det ner så förstår vad du menar med användningstiden. Oavsett vad jag tyckt om tyget så hade jag nog avvaktat och pangat något roligt till hösten vilket själv är planen för mig :)
Ja det lutar nog åt att jag köper ett par meter av tyget och sparar beställningen till nästa år, sen nått annat för höst/vinter
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ingen som sitter på tips utöver Asket, när det gäller bra chinos som är mer åt det "dressade" hållet (dvs ingen superlåg midja och lös passform)?

Asket hade ju inte min storlek inne.
 
Behöver införskaffa mig en ny kostym till hösten då jag ska praktisera på en advokatbyrå. Jag har en mörkblå och en svart sen tidigare (den svarta används väldigt sällan) så det mest naturliga valet blir givetvis en grå. Vad tror ni är mest gångbart för en grå, relativt formell kostym; flanell eller vanlig ull? Jag tänker mig i dagsläget en något mörkare grå nyans. Någon som kanske har något favorittyg som går att få tag på genom Suitsupply, Brothers eller dylikt? Ett par grå flanellbyxor är ju dessutom riktigt schysst att använda till uddakavaj.

Vidare är tanken att nyttja någon av de lite billigare (mer prisvärda?) MTM-tjänster som finns i Stockholm - tänk Suitsupply, Brothers etc (finns det några andra?). Jag har ofta svårt att hitta passande kläder "off the rack" då jag är relativt kort och tränad. Vill helst inte betala mer än runt 6000kr.

Någon som sitter inne på några tips eller idéer om vad som passar bäst och var jag ska vända mig? (alla tips och tankar uppskattas)

Kul med praktik, grattis!

Ett par tips och tankar:
  • Häng in din svarta kostym längst in i garderoben och glöm att du har den (i vart fall under tiden för praktiken). Om du redan använder den sällan är du på rätt väg. Svart kostym är tyvärr ett plagg som inte gör sig så väl i affärslivet. Tror vi är ganska många här som har en svart kostym (ofta studentkostymen) längst bak i garderoben som bara kommer fram vid begravningar och dyl.
  • Hade också satsat på en grå kostym, dock kanske i en mellangrå nyans istället för en mörkgrå. Fördelen med mellangrå är att man utan vidare kan ha mörkbruna eller svarta skor, pratar vi mörkgrå kostym begränsar man sig i praktiken till svarta skor.
  • För en relativ formell grå kostym kan du egentligen bara köra på vanligt ull, flanell är skittrevligt men inte särskilt formellt.
  • Flanellbyxor är, som du har helt rätt i, mycket snyggt till en uddakvavaj. Den kombinationen är som Andreas Weinås uttrycker det "The Menswear Uniform". Så jag skulle helt klart rekommendera att införskaffa ett par separat. Under sommaren kan det dock bli aningens varmt, så byxorna från en mellangrå kostym kan med fördel användas istället, vilket är ytterligare en fördel för en mellangrå kostym istället för en mörkare nyans.
Lycka till med praktiken!:)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ingen som sitter på tips utöver Asket, när det gäller bra chinos som är mer åt det "dressade" hållet (dvs ingen superlåg midja och lös passform)?

Asket hade ju inte min storlek inne.

Asket är väl inte så dressade?
Samma stil:

https://adaysmarch.com/products/bottoms/
https://www.arket.com/en_sek/men/trousers.html

Mer dressade:
https://www.nolabel.nl/en/pants
https://luxire.com/collections/pants
https://eu.suitsupply.com/sv/trousers
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Kul med praktik, grattis!

Ett par tips och tankar:
  • Häng in din svarta kostym längst in i garderoben och glöm att du har den (i vart fall under tiden för praktiken). Om du redan använder den sällan är du på rätt väg. Svart kostym är tyvärr ett plagg som inte gör sig så väl i affärslivet. Tror vi är ganska många här som har en svart kostym (ofta studentkostymen) längst bak i garderoben som bara kommer fram vid begravningar och dyl.
  • Hade också satsat på en grå kostym, dock kanske i en mellangrå nyans istället för en mörkgrå. Fördelen med mellangrå är att man utan vidare kan ha mörkbruna eller svarta skor, pratar vi mörkgrå kostym begränsar man sig i praktiken till svarta skor.
  • För en relativ formell grå kostym kan du egentligen bara köra på vanligt ull, flanell är skittrevligt men inte särskilt formellt.
  • Flanellbyxor är, som du har helt rätt i, mycket snyggt till en uddakvavaj. Den kombinationen är som Andreas Weinås uttrycker det "The Menswear Uniform". Så jag skulle helt klart rekommendera att införskaffa ett par separat. Under sommaren kan det dock bli aningens varmt, så byxorna från en mellangrå kostym kan med fördel användas istället, vilket är ytterligare en fördel för en mellangrå kostym istället för en mörkare nyans.
Lycka till med praktiken!:)
Tack!
Ja, uttryckte mig lite otydligt när det kom till den svarta kostymen. Den har inte använts på flera år och kommer inte användas på praktiken. :)

Kan dock inte släppa tanken på en grå flanell och även om den inte är jätteformell så bör den vara tillräckligt formell för en mindre advokatbyrå. Men ja, en i ull kanske är ett säkrare kort. Får kanske bli två?!;) För flanell tänker jag mig en färgnyans likt denna:
Skärmavbild 2018-06-13 kl. 09.57.44.png
 
Senast ändrad:

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Skulle behöva lite hjälp av er med beställning från Luxire som jag gjort. Beställde ett par Trial-pants för se lite hur byxorna blev och inte bli ruinerad om mina mått var helt off.

Ska skicka in bilderna till Luxire också för hjälp men tänkte att lite extra tips & råd skadar inte.
2018-06-10 19.21.40.jpg

Untitled.png
 

Oew

Rolex
Skulle behöva lite hjälp av er med beställning från Luxire som jag gjort. Beställde ett par Trial-pants för se lite hur byxorna blev och inte bli ruinerad om mina mått var helt off.

Ska skicka in bilderna till Luxire också för hjälp men tänkte att lite extra tips & råd skadar inte.
2018-06-10 19.21.40.jpg

Untitled.png
De ser väldigt tajta ut runt midjan/sätet, sen skulle jag göra den bredare hela vägen men det handlar om personlig smak.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tack!
Ja, uttryckte mig lite otydligt när det kom till den svarta kostymen. Den har inte använts på flera år och kommer inte användas på praktiken. :)

Kan dock inte släppa tanken på en grå flanell och även om den inte är jätteformell så bör den vara tillräckligt formell för en mindre advokatbyrå. Men ja, en i ull kanske är ett säkrare kort. Får kanske bli två?!;) För flanell tänker jag mig en färgnyans likt denna:
Skärmavbild 2018-06-13 kl. 09.57.44.png
Jag jobbar på en större advokatbyrå, men jag tycker att den är för ljus.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Tack!
Ja, uttryckte mig lite otydligt när det kom till den svarta kostymen. Den har inte använts på flera år och kommer inte användas på praktiken. :)

Kan dock inte släppa tanken på en grå flanell och även om den inte är jätteformell så bör den vara tillräckligt formell för en mindre advokatbyrå. Men ja, en i ull kanske är ett säkrare kort. Får kanske bli två?!;) För flanell tänker jag mig en färgnyans likt denna:
Skärmavbild 2018-06-13 kl. 09.57.44.png

Jobbar även jag på större byrå. Skulle säga att den du visar ovan passar perfekt som fjärde eller femte kostym. Satsa på ett säkert kort som baskostym (dvs ej flanell).
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Jag jobbar på en större advokatbyrå, men jag tycker att den är för ljus.
Jobbar även jag på större byrå. Skulle säga att den du visar ovan passar perfekt som fjärde eller femte kostym. Satsa på ett säkert kort som baskostym (dvs ej flanell).
Tack för inputs.

Som ni säger kanske det är säkrast med en i klassisk ull. Efter att letat inspirations på @Whedda instagram hittade jag denna (otroligt snygg):
Skärmavbild 2018-06-13 kl. 11.39.44.png


Kanske är ett mer säkert kort och borde väl vara tillräckligt mörk?
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tack för inputs.

Som ni säger kanske det är säkrast med en i klassisk ull. Efter att letat inspirations på @Whedda instagram hittade jag denna (otroligt snygg):
Skärmavbild 2018-06-13 kl. 11.39.44.png


Kanske är ett mer säkert kort och borde väl vara tillräckligt mörk?
Den funkar. Jag tänker dock vara en ordentlig torrboll och säga att mörkblå är mer användbart än grått och att två mörkblå är bättre än en av varje.
 
Tack för inputs.

Som ni säger kanske det är säkrast med en i klassisk ull. Efter att letat inspirations på @Whedda instagram hittade jag denna (otroligt snygg):
Skärmavbild 2018-06-13 kl. 11.39.44.png


Kanske är ett mer säkert kort och borde väl vara tillräckligt mörk?

Håller med @Anden, den färgen funkar fint. Angående två mörkblåa vs en mörkblå och en mellangrå är det dock väldigt mycket av en smaksak så kör på vad du trivs i bäst och är mest praktiskt för dig. För även om kläder är både kul och viktigt i juristbranschen så är det avgörande till syvende och sist att du gör ett så bra jobb du bara kan. Sålänge man håller sig till vissa spelregler (vilket hela diskussionen handlar om) så är chansen stor att ingen kommer att lägga märke till vad du har på dig, det man kommer lägga märke till är din arbetsinsats.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
De ser väldigt tajta ut runt midjan/sätet, sen skulle jag göra den bredare hela vägen men det handlar om personlig smak.
Tack för kommentaren, håller helt med om midjan/sätet. Tror det har att göra med att jag valde ha pressveck på dessa och tänkte nog inte tillräckligt mycket på att justera ut midjan etc. Sen så har jag måtten 32 cm i låren, 22 cm vid knäna och 18 cm vid byxöppningen. Tror bilden spökar lite för det är rätt mycket tyg på baksidan av låren.

Skulle behöva hjälp av er med lite inspiration. Bytte nyligen jobb från ekonomikonsult på ett av de Big Four där klädseln var kostym/kavaj (dvs jag har en garderob av detta) till nu vara business controller på ett större industribolag där jag sitter riktad mot produktion. Här är stilen betydlig ledigare, chinos/business casual byxor, fritidsskjorta och sneakers/enklare dressade skor. Känns som jag behöver en ny garderob för detta. Det jag letar efter är
- chinos/business casual byxor med mellanhög midja (gärna max 1000 kr byxan)
- lite ledigare skjortor (gärna max 1000 kr)
- skor till detta?

Finns det några instagramkonton kanske för inspo? Tack på förhand!
 

Yfront

Omega
Tack för kommentaren, håller helt med om midjan/sätet. Tror det har att göra med att jag valde ha pressveck på dessa och tänkte nog inte tillräckligt mycket på att justera ut midjan etc. Sen så har jag måtten 32 cm i låren, 22 cm vid knäna och 18 cm vid byxöppningen. Tror bilden spökar lite för det är rätt mycket tyg på baksidan av låren.

Skulle behöva hjälp av er med lite inspiration. Bytte nyligen jobb från ekonomikonsult på ett av de Big Four där klädseln var kostym/kavaj (dvs jag har en garderob av detta) till nu vara business controller på ett större industribolag där jag sitter riktad mot produktion. Här är stilen betydlig ledigare, chinos/business casual byxor, fritidsskjorta och sneakers/enklare dressade skor. Känns som jag behöver en ny garderob för detta. Det jag letar efter är
- chinos/business casual byxor med mellanhög midja (gärna max 1000 kr byxan)
- lite ledigare skjortor (gärna max 1000 kr)
- skor till detta?

Finns det några instagramkonton kanske för inspo? Tack på förhand!

Jag tycker att Linus.Norrbom är bra för inspiration på instagram.. det han visar känns väldigt användbart
 

Poppe

Cartier
Testade en safarijacka i blå mocka idag, tyvärr är ärmarna för långa och jag blev osäker på om det går att lägga upp ärmar med dragkedja. Annars var det ett jävla lågpris rent utsagt. Kan bli att jag får åka tillbaka snart och klippa den.
20180616_131113.jpg
 

Hutti

Cartier
Behöver köpa 2 kostymer inför jobbet, tanken är sedan att köpa kostymer eftersom när pengarna börjar rulla in. Utifrån det jag läst verkar suitsupply mest prisvärt? Har inte tänkt mig mer än ~3k per kostym. Har kollat lite på exempelvis https://eu.suitsupply.com/sv/suits/...1=lineID&prefv1=purpleline&srule=SalePriceAsc

Tips på vad man bör tänka på? Material? Extra byxor? Tanken är att rotera dessa två kostymer varje arbetsdag tills jag köper fler att rotera med.

Funderar på att åka till suitsupply och prova samt ändringsskrädda, troligtvis Köpenhamn. (Skiljer sig priserna i Danmark?)


Eller bör jag köpa något billigare, slit och släng?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Behöver köpa 2 kostymer inför jobbet, tanken är sedan att köpa kostymer eftersom när pengarna börjar rulla in. Utifrån det jag läst verkar suitsupply mest prisvärt? Har inte tänkt mig mer än ~3k per kostym. Har kollat lite på exempelvis https://eu.suitsupply.com/sv/suits/...1=lineID&prefv1=purpleline&srule=SalePriceAsc

Tips på vad man bör tänka på? Material? Extra byxor? Tanken är att rotera dessa två kostymer varje arbetsdag tills jag köper fler att rotera med.

Funderar på att åka till suitsupply och prova samt ändringsskrädda, troligtvis Köpenhamn. (Skiljer sig priserna i Danmark?)


Eller bör jag köpa något billigare, slit och släng?


Vad du än köper kommer aldrig bara 2 kostymer att hålla särskilt länge utan rotation om plaggen ska användas 5 dagar i veckan. Så med det sagt - köp inte för dyrt för du kommer bara bli ledsen när de slitits ut på ett halvår.
 

MartinGFX

Cartier
Behöver köpa 2 kostymer inför jobbet, tanken är sedan att köpa kostymer eftersom när pengarna börjar rulla in. Utifrån det jag läst verkar suitsupply mest prisvärt? Har inte tänkt mig mer än ~3k per kostym. Har kollat lite på exempelvis https://eu.suitsupply.com/sv/suits/...1=lineID&prefv1=purpleline&srule=SalePriceAsc

Tips på vad man bör tänka på? Material? Extra byxor? Tanken är att rotera dessa två kostymer varje arbetsdag tills jag köper fler att rotera med.

Funderar på att åka till suitsupply och prova samt ändringsskrädda, troligtvis Köpenhamn. (Skiljer sig priserna i Danmark?)


Eller bör jag köpa något billigare, slit och släng?
Suitsupply gör bra instegskostymer så bara att köra. Hade inte valt den kritstrecksrandiga du länkat utan satsat på en blå och en grå utan krusiduller.

Extra byxor är bra men i början hade jag nog satsat på en tredje kostym istället.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Behöver köpa 2 kostymer inför jobbet, tanken är sedan att köpa kostymer eftersom när pengarna börjar rulla in. Utifrån det jag läst verkar suitsupply mest prisvärt? Har inte tänkt mig mer än ~3k per kostym. Har kollat lite på exempelvis https://eu.suitsupply.com/sv/suits/...1=lineID&prefv1=purpleline&srule=SalePriceAsc

Tips på vad man bör tänka på? Material? Extra byxor? Tanken är att rotera dessa två kostymer varje arbetsdag tills jag köper fler att rotera med.

Funderar på att åka till suitsupply och prova samt ändringsskrädda, troligtvis Köpenhamn. (Skiljer sig priserna i Danmark?)


Eller bör jag köpa något billigare, slit och släng?
Stalltipset är ju att alltid köpa dubbla byxor direkt. Och om du kan och om snittet passar så går det ju eventuellt att fynda lite i sommar på reor etc. Back in the day så gjorde jag så att jag provade ut en hyfsad kostym från OJ i prisklassen 5000:- på lokala herrekiperingen, sen såg jag till att norpa tre till i andra nyanser på OJ och andra butikers online-rea. Blev en garderob med typ åtta brallor och fyra kavajer till ok pris.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Suitsupply gör bra instegskostymer så bara att köra. Hade inte valt den kritstrecksrandiga du länkat utan satsat på en blå och en grå utan krusiduller.

Extra byxor är bra men i början hade jag nog satsat på en tredje kostym istället.
Håller med om enfärgat. Men extra brallor i ett runpsittarjobb är ju ett måste. Kostar inte så mycket heller.
 
Behöver köpa 2 kostymer inför jobbet, tanken är sedan att köpa kostymer eftersom när pengarna börjar rulla in. Utifrån det jag läst verkar suitsupply mest prisvärt? Har inte tänkt mig mer än ~3k per kostym. Har kollat lite på exempelvis https://eu.suitsupply.com/sv/suits/...1=lineID&prefv1=purpleline&srule=SalePriceAsc

Tips på vad man bör tänka på? Material? Extra byxor? Tanken är att rotera dessa två kostymer varje arbetsdag tills jag köper fler att rotera med.

Funderar på att åka till suitsupply och prova samt ändringsskrädda, troligtvis Köpenhamn. (Skiljer sig priserna i Danmark?)


Eller bör jag köpa något billigare, slit och släng?
Om du väljer en kostym i flanell så är ett extra par byxor ett måste eftersom du sliter ut dem så mycket snabbare än kavajen. Kan vara värt att fundera på att ta en grå och en blå kostym för då har du även möjlighet att köra blå kavaj och grå byxor, den sk menswear uniformen.
 

Hutti

Cartier
Om du väljer en kostym i flanell så är ett extra par byxor ett måste eftersom du sliter ut dem så mycket snabbare än kavajen. Kan vara värt att fundera på att ta en grå och en blå kostym för då har du även möjlighet att köra blå kavaj och grå byxor, den sk menswear uniformen.

Tanken är som du rekommenderar att köpa en grå och en marinblå, jag har även sedan tidigare kavajer och kostymbyxor så dessa kostymer kanske inte kommer användas 5 dagar i veckan.
 
Topp