• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Någon som har bra tips på vinterkängor? Ska klara minus 10 och snöslask. De behöver vara vattentäta eller vattenavvisande. Fördel om de inte är för varma inomhus. Helst svarta. De behöver inte vara eleganta - inget krav att de passar till kostym med andra ord. Men heller inga "skogshuggarkängor." Pris max 3 000 kr.
Bally curling är ju en klassisk lösning på problemet 👍
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Röstar också för bally. Har deras kängor som ligger lite över budget.
Kanske är lite åt skogshuggare hållet dock. Screenshot_20231228_160053_Firefox.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon som har bra tips på vinterkängor? Ska klara minus 10 och snöslask. De behöver vara vattentäta eller vattenavvisande. Fördel om de inte är för varma inomhus. Helst svarta. De behöver inte vara eleganta - inget krav att de passar till kostym med andra ord. Men heller inga "skogshuggarkängor." Pris max 3 000 kr.
Kolla på italienska Crispi. Bra grepp och sköna vandringskängor. De sälja bl a på naturkompaniet.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Någon som har bra tips på vinterkängor? Ska klara minus 10 och snöslask. De behöver vara vattentäta eller vattenavvisande. Fördel om de inte är för varma inomhus. Helst svarta. De behöver inte vara eleganta - inget krav att de passar till kostym med andra ord. Men heller inga "skogshuggarkängor." Pris max 3 000 kr.
Sitter i samma situation och fick rekommendationen från min kollega att kika på varumärket IceBug.

Tycker deras ”curlingkänga” ser rätt så trevlig ut! :)

 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Hur fungerar det förresten med butiker som Cavour? De syr ju knappast sina egna kläder. Åker de runt till fabriker och väljer en kollektion varje säsong och klistrar på sitt märke på plagget?
 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Det kanske man inte kan förvänta sig heller i den prisklassen Cavours egna märke ligger.
Nej, exakt — det ser väl cirka ut som det gör mest inom de flesta varumärken? Med inköp från olika tillverkare, några gör skjortor, några andra stickat, några tredje jeans osv. Det som skiljer i de olika prisklasserna är väl framförallt var leverantörerna befinner sig, och hur detta för med sig tillverkningsmetoder, arbetsvillkor och förhoppningsvis kvalitet i plaggen. Vissa undantag finns ju såklart, där man har helt egen tillverkning/fabrik, PW VC som gör det själva i England, ett antal skotillverkare i UK, Frankrike, italienska skjorttillverkare och svenska underställsmärket Woolpower för att nämna några exempel. Många av de med egen produktion har ofta gemensamt att de startade en gång i tiden som leverantörer åt andra varumärken — och sedan har man byggt och saluför ett eget varumärke baserad på den tillgången.
 

Number 6

Omega
Sökte igenom tråden två år tillbaka utan resultat - nån som kan rekommendera en jeansmodell/märke till grövre uddakavaj? Söker alltså en diskret och smal till regular silhuett med normal till hög midja. Gillar annars Nudie men absolut inte till detta.
 
Sökte igenom tråden två år tillbaka utan resultat - nån som kan rekommendera en jeansmodell/märke till grövre uddakavaj? Söker alltså en diskret och smal till regular silhuett med normal till hög midja. Gillar annars Nudie men absolut inte till detta.
Har inte provat själv men då jag kikat lite efter liknande verkar det som att APC new standard/petit new standard kan vara relevanta att kika på.
 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Sökte igenom tråden två år tillbaka utan resultat - nån som kan rekommendera en jeansmodell/märke till grövre uddakavaj? Söker alltså en diskret och smal till regular silhuett med normal till hög midja. Gillar annars Nudie men absolut inte till detta.
Jag tolkar det som att du är ute efter ett alternativ som är enklare och mindre ”work wear”, yes? Jag kan känna igen mig i att det blir för mycket med vissa LVC och liknande till kavaj… och ibland (oftast) vill jag inte ha någon överdriven dekoration i stil med brodyr på bakfickor och dyl. när jag kombinerar med kavaj. Och där är ju nudie inte i diskretaste laget (varför jag har svårt för dessa överlag, men jag är nog fånig där, vet att de är populära).

Skulle kika på:
-ovan nämnda APC
-orSlow
-Rubato
-Jeanerica
-OJ kanske, aldrig prövat själv men…
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Sökte igenom tråden två år tillbaka utan resultat - nån som kan rekommendera en jeansmodell/märke till grövre uddakavaj? Söker alltså en diskret och smal till regular silhuett med normal till hög midja. Gillar annars Nudie men absolut inte till detta.
Momotaro eller TCB, finns hos Second Sunrise och Göteborg Manufaktur.
 
Senast ändrad:

Number 6

Omega
Blugiallo har även måttsytt till bra pris om du har vägarna förbi!
jag är på andra sidan landet tyvärr

Jag tolkar det som att du är ute efter ett alternativ som är enklare och mindre ”work wear”, yes? Jag kan känna igen mig i att det blir för mycket med vissa LVC och liknande till kavaj… och ibland (oftast) vill jag inte ha någon överdriven dekoration i stil med brodyr på bakfickor och dyl. när jag kombinerar med kavaj. Och där är ju nudie inte i diskretaste laget (varför jag har svårt för dessa överlag, men jag är nog fånig där, vet att de är populära).

Skulle kika på:
-ovan nämnda APC
-orSlow
-Rubato
-Jeanerica
-OJ kanske, aldrig prövat själv men…
tack, bra tips där. OJ kollade jag precis på. Jeanerica och APC finns i butik här i gbg.
Har inte provat själv men då jag kikat lite efter liknande verkar det som att APC new standard/petit new standard kan vara relevanta att kika på.
APC såg vettiga ut. Men kanske en av de andra modellerna. Svårt att se på bild på en 186 cm modell med 30 i midja hur de faktiskt sitter..
Kostar lite men berg och berg?
Screenshot_20240102_195042_Firefox.jpg
Tyvärr är jag i gbg annars hade de kanske kunnat vara något. Rätt pricy iofs. Svårt att se fit på bild där.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Sökte igenom tråden två år tillbaka utan resultat - nån som kan rekommendera en jeansmodell/märke till grövre uddakavaj? Söker alltså en diskret och smal till regular silhuett med normal till hög midja. Gillar annars Nudie men absolut inte till detta.
C.O.F. Studio har ju ett gäng olika modeller, kanske kan finnas något där som passar.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Sökte igenom tråden två år tillbaka utan resultat - nån som kan rekommendera en jeansmodell/märke till grövre uddakavaj? Söker alltså en diskret och smal till regular silhuett med normal till hög midja. Gillar annars Nudie men absolut inte till detta.
Är inte Levis 501or precis det du beskriver. Eller har jag missat något? 🫣
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ja! de ser bra ut på bilderna. Nån som vet om de finns i butik i Göteborg? Hittade bara Sthlm.
Jag har för mig att det bara är NK, eventuellt. Dessvärre!

Ett riktigt sketet snikalternativ i samma form är "New Classic" från Lager 157. Det finns väldigt många välgrundade anledningar till att inte vilja handla från Lager 157, men byxmodellen är vad den är.
 
Topp