• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor under 5000kr?

cpu

Breitling
Hej!

Jag har precis tagit examen och fick 5000kr i examenspresent av mina svärföräldrar. Pengarna vill jag gärna lägga på en fin klocka som jag kan ha i många år framöver, men då jag tyvärr inte kan någonting om klockor vänder jag mig till er! Jag har rätt smala handleder (16cm) och skulle därav uppskatta tips på lite mindre modeller (kanske 34-36mm?).
Alla tips uppskattas innerligen!

Önskar er alla en fin sommar.
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Hej,

Välkommen till forumet! Jag hade rekommenderat dig att besöka en välsorterad butik och prova dig fram. Kanske inte köpa något direkt, men för att få en uppfattning. Det är stor skillnad på en klocka på bild och på armen 😊.

Lycka till! Hoppas du hittar något du gillar!
 
  • Like
Reactions: cpu

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej och välkommen hit till världens bästa forum, hoppas du ska trivas!! (För du blir väl kvar nu när du förmodligen fastnar i träsket ;) )
Tänkte också föreslå PRX som @Urtyp , har inte haft en själv men har testat en 35mm och gillade den skarpt! Personligen tror jag att jag hellre valt modellen på 40mm (men har inte testat den tyvärr...) men då har jag större handled än dig, 18,5-19cm kanske. Sedan finns det ju riktigt fina gummi till dom från Delugs.
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Jag hade kört på en PRX 35mm kvarts, då får du en bra länk. En bra länk finns nog inte på någon annan klocka som kostar under 5000kr ny. Vill du inte ha en schysst länk och kan tänka dig att byta band osv så finns det annat kul, men räkna med att du kommer plocka bort stållänken då den sannolikt inte kommer vara bekväm. Köp bara en klocka om du tycker den är snygg, annars kommer du inte använda den till slut.
 
  • Like
Reactions: cpu

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Mitt tips är att köpa begagnat. Med lite tålamod kan du göra ett klipp och få en riktigt bra klocka för dina 5k. En klocka i fint skick med nypris runt 8-10k beroende på ålder är inte alls orimligt att förvänta sig. Jag skulle råda dig att kolla här på Klocksnacks köp och sälj-del. Kolla bara upp referenser innan köpet så kan du känna dig trygg. Vi är många här på forumet som frekvent köper/säljer/byter med varandra. Välkommen in i gemenskapen!
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att du kan kolla på klockor i storleken 38 mm. Även med smala handleder bärs 38 mm bra i många fall. Det viktiga måttet är inte diametern på boetten, utan snarare lug-to-lug (förkortat L2L), det vill säga hur lång klockan är. Mät hur bred din handled är där du brukar ha klockan och se till att L2L inte överstiger detta mått, gå hellre ner ett par millimeter. Om du till exempel har en 50 mm bred handled kan du sikta på L2L runt 46-48 mm. Det är bara att googla, specifikationer och mått för alla klockor går att hitta på nätet.
 
  • Like
Reactions: cpu

Lucifer

Omega
Hej!

Först och främst vill jag gratulera till examen!

Något som jag tänker kommer underlätta för dig i ditt sökande och för oss andra gällande tips är att fundera på i vilka situationer klockan kommer användas. Det är väldigt stor skillnad på en klocka som kommer bäras i kontorsmiljö till en formell klädsel och en som ska bäras i ur och skur i skog och mark!
 
  • Like
Reactions: cpu

cpu

Breitling
Hej!

Först och främst vill jag gratulera till examen!

Något som jag tänker kommer underlätta för dig i ditt sökande och för oss andra gällande tips är att fundera på i vilka situationer klockan kommer användas. Det är väldigt stor skillnad på en klocka som kommer bäras i kontorsmiljö till en formell klädsel och en som ska bäras i ur och skur i skog och mark!

Hej! Tackar så mycket!
Jag söker främst en klocka som passar till både formell klädsel och till vardags, inte ute i skogen utan snarare ute på stan i mer avslappnad klädsel. Tack, bra tänkt!

Kan tillägga att jag jobbar inom IT och nästintill alla kollegor går runt med Apple Watch. Är jag tvungen av välja mellan formellt eller vardagligt väljer jag därför vardagligt.
 
Senast ändrad:

Lucifer

Omega
Hej! Tackar så mycket!
Jag söker främst en klocka som passar till både formell klädsel och till vardags, inte ute i skogen utan snarare ute på stan i mer avslappnad klädsel. Tack, bra tänkt!

Kan tillägga att jag jobbar inom IT och nästintill alla kollegor går runt med Apple Watch. Är jag tvungen av välja mellan formellt eller vardagligt väljer jag därför vardagligt.
Okej! Med tanke på storleken, priset och användningsområdet tror jag att en vintageklocka kanske lämpar sig bäst, om du kan tänka dig begagnat? Då kan du få en fin klocka från t.ex Omega och andra klassiska fina märken! Finns mycket till salu här på forumet!
 
  • Like
Reactions: cpu

rickards

Rolex
2-Faktor
Riktigt bra begagnat alternativ enligt mig:

 
  • Like
Reactions: cpu

Sennelier

Rolex
2-Faktor
@cpu

Jag tror du får bättre hjälp om du skriver lite i tråden. Att trycka like på alla inlägg säger inte oss som försöker hjälpa dig särskilt mycket. Vad tycker du om våra förslag? Är det något som faller dig i smaken? Om inte - varför?
 

cpu

Breitling
Vill tacka så mycket för gratulationer samt alla era tips och råd! Jag har kikat lite på PRX 35mm kvarts, och gillar hur den ser ut. Däremot har jag insett att läderrem är mer min grej. Sett bl.a en Grand Seiko SBGS009 för rimligt pris.
 

cpu

Breitling
@cpu

Jag tror du får bättre hjälp om du skriver lite i tråden. Att trycka like på alla inlägg säger inte oss som försöker hjälpa dig särskilt mycket. Vad tycker du om våra förslag? Är det något som faller dig i smaken? Om inte - varför?
Ber om ursäkt för dålig kommunikation här! Har varit fullt upp här hemma.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Lorier Falcon är en cool och gedigen klocka för pengarna. Köpte precis en till sonen. 36 mm, automat.

IMG_1728.jpeg
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Tjena och välkommen!

Angående handledsmått skulle jag säga att att 16~ cm är ganska standard, alltså inte ”smalt”.

Små klockor är generellt ett säkert kort men prova dig fram och ha kul påvägen, det är så mycket mer som avgör om en klocka passar dig eller inte.

Har själv 16,5cm och klockor mellan 34 och 44 beroende på modell och stil och alla sitter lika rätt. 😀
 

cpu

Breitling
Tjena och välkommen!

Angående handledsmått skulle jag säga att att 16~ cm är ganska standard, alltså inte ”smalt”.

Små klockor är generellt ett säkert kort men prova dig fram och ha kul påvägen, det är så mycket mer som avgör om en klocka passar dig eller inte.

Har själv 16,5cm och klockor mellan 34 och 44 beroende på modell och stil och alla sitter lika rätt. 😀
Tack! 😄

Känns svårt det där med storlekar men jag ska försöka vara öppen för lite större storlekar. 40mm är jag faktiskt rädd för men jag tror egentligen inte alls det ser stort ut på 16cm handleder.
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Tack! 😄

Känns svårt det där med storlekar men jag ska försöka vara öppen för lite större storlekar. 40mm är jag faktiskt rädd för men jag tror egentligen inte alls det ser stort ut på 16cm handleder.

Och kanske de viktigaste tipset som nån annan nämnde, var inte rädd för beg här KS. Då kan du få riktigt bra ”Bang for the buck” för pengarna.

Är de inte rätt eller du blir sugen på nått annat kan du alltid sälja vidare för lite eller ingen förlust och du slipper vara rädd för ”första” repan. 😀

Lycka till!
 

Dollar

Omega
2-Faktor
Grattis till examen!

Mycket är sagt i den här tråden redan, men jag vill verkligen slå ett slag för Citizen. Det finns en del fina JDM-modeller runt 5000 kr-klassen som är riktigt bra
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Grattis till examen!

Mycket är sagt i den här tråden redan, men jag vill verkligen slå ett slag för Citizen. Det finns en del fina JDM-modeller runt 5000 kr-klassen som är riktigt bra
Ja, Citizen är verkligen ett underskattat märke.

Andra klassiska märken att kolla på om man vill ha bang for the buck är MIDO, Certina och Hamilton. Jag har erfarenhet av alla tre och har varit rakt igenom imponerad av vad man får för pengarna.
 

Dollar

Omega
2-Faktor
Ja, Citizen är verkligen ett underskattat märke.

Andra klassiska märken att kolla på om man vill ha bang for the buck är MIDO, Certina och Hamilton. Jag har erfarenhet av alla tre och har varit rakt igenom imponerad av vad man får för pengarna.
Håller med om Certina. Begagnat kan man hitta riktiga fynd
 
Topp