• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS-owners club. Troligen den finaste tråden på Kobra Kai.

frest73

Cartier
2-Faktor
Min 4502-7000 (02 betyder väl att den har datum tror jag) säger hej!
PXL_20230915_070157463.jpg
 

dropic

Cartier
2-Faktor
Jag ska hade tänkt och uppgradera bandet till min KS. Kom då på att det skulle vara riktigt kul att leta rätt på ett KS spänne/buckle till den. Någon som vet vart man ska leta efter dom, är det japanska auktionshemsidor som gäller eller finns det vintagehandlare som kan ha några hemma? :)

(alternativt någon här i tråden som har något? )
20231014_104342.jpg
 

tobtok

Omega
Jag ska hade tänkt och uppgradera bandet till min KS. Kom då på att det skulle vara riktigt kul att leta rätt på ett KS spänne/buckle till den. Någon som vet vart man ska leta efter dom, är det japanska auktionshemsidor som gäller eller finns det vintagehandlare som kan ha några hemma? :)

(alternativt någon här i tråden som har något? )
20231014_104342.jpg
Hej! Jag har en original-buckle om du är intresserad.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Jag är sugen på en ”modern” KS, men är lite ängslig för gångegenskaperna. Jag är medveten om kritiken mot valet av urverk, men kan leva med det om det går bra.
Någon här som har erfarenhet av noggrannheten vid normal användning?
Bilden är från Klockmaster Fältöversten, köper där om jag skall ha någon. Mest intresserad av 39mm med datumvisning, tveksam till den stora prisskillnaden upp till ”premiumvarianten”.
Tacksam för alla åsikter!

IMG_5699.jpeg
 

Skeppsta

Omega
Jag är sugen på en ”modern” KS, men är lite ängslig för gångegenskaperna. Jag är medveten om kritiken mot valet av urverk, men kan leva med det om det går bra.
Någon här som har erfarenhet av noggrannheten vid normal användning?
Bilden är från Klockmaster Fältöversten, köper där om jag skall ha någon. Mest intresserad av 39mm med datumvisning, tveksam till den stora prisskillnaden upp till ”premiumvarianten”.
Tacksam för alla åsikter!

IMG_5699.jpeg
Jag äger en SJE083! Jag är väldigt nöjd med min. Upplever inga bekymmer i gångegenskaperna. Håller bra tidshållning och helt ok gångreserv. Med det sagt så köpte jag inte min pga verket i klockan. För mig handlar om den rika historiken och finishen! Det är i nästan i nivå med GS!
20230709_113847.jpg
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Jag äger en SJE083! Jag är väldigt nöjd med min. Upplever inga bekymmer i gångegenskaperna. Håller bra tidshållning och helt ok gångreserv. Med det sagt så köpte jag inte min pga verket i klockan. För mig handlar om den rika historiken och finishen! Det är i nästan i nivå med GS!
20230709_113847.jpg
- Det där är väl en av de limiterade varianterna med lite ”bättre” urverk? Kanske bättre att satsa på en med det verket om man ändå skall ha en?
Tanken är att den skall vara ett komplement till min GS.
 

Skeppsta

Omega
- Det där är väl en av de limiterade varianterna med lite ”bättre” urverk? Kanske bättre att satsa på en med det verket om man ändå skall ha en?
Tanken är att den skall vara ett komplement till min GS.
Ja tycker att det kan vara värt att kosta på det. Det är tråkigt att kompromissa med sig själv. Sen är det säkert så att man skulle bli nöjd oavsett, fina klockor allihop 😊
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Försökt leta högt och lågt på internet men min filterbubbla låter mig inte finna svaret.. så jag frågar er: vad upplever ni för gångreserv på era 45KS?
håller just nu på med ett test där jag dragit upp mitt 4502 till Max ( :nailbiting: ) och kollar hur länge hon tickar. Uppe i 25h i skrivande stund. Men fler referenspunkter kan va nyttigt..

så.. åter till frågan..:
hur upplever du gångreserven på en KS med 45-urverk i?
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Det är nog stor variation, en nyservad med ny fjäder kontra torr och sliten. Fjädern är riktigt tjock för att orka med den höga frekvensen, och givetvis mycket svår att hitta. Så dra inte upp mer när det säger stopp. Jag skulle vara helnöjd med 36 timmar på en så gammal klocka.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det är nog stor variation, en nyservad med ny fjäder kontra torr och sliten. Fjädern är riktigt tjock för att orka med den höga frekvensen, och givetvis mycket svår att hitta. Så dra inte upp mer när det säger stopp. Jag skulle vara helnöjd med 36 timmar på en så gammal klocka.
Nej men precis… till vardags brukar jag gå och ”smådra” lite när jag kommer på det.. men ville för en gångs skulle pröva att maxa fjädern för att se vad den kan ge.
fick en servis för dryga halvåret sen så borde klara sig någolunda Men det återstår att se.

Är det inte märkligt att det inte finns några ”officiella specs” eller man kanske inte höll påmed sånt dravel på den tiden?
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
Efter att dragit upp fjädern till MAX, låtit den ligga stilla och orörd så tickade en 50+år klocka glatt i 43 timmar..

det får man ändå säga är väl godkänt!
image.jpg
Du har piggare fjäder än mig 😄
33 timmar hade min i sig. Börjar nog bli en 5-6 år sedan senaste service
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Finns det några J14102 på forumet? En av de finaste tycker jag. Rekommenderad läsning:



 
Topp