• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

matage

Omega
Jag kanske missuppfattar din fråga men Miele har induktionshällar med fysiska reglad. En bekant till mig har denna modell i sitt 1-2 år gamla kök;
20000154225-000-00_20000154225.jpg

KM 7174

Kollade snabbt på Mieles hemsida och där hittade jag den inte vid sökning men liknande finns med modellbeteckning KM 7164


Vänligen,
Martin
Edit - såg att det var @Nudelpalm som undrade så jag svarade på fel post.

Jag byggde kök ifjol och köpte en Gaggenau-häll där du har lösa vred som man själv fäller in i en "lådfront"
1661406578050.png



Sen har Bora en grymt cool lösning
1661406369575.png
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tänkte beställa ett antal fönster i höstas, men blev inte av. Jag kollade med leverantören nu, och de hade bara gått upp 10-15%. Annars har jag ”fått för mig” att allt byggmaterial har blivit mycket dyrare?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Så jävla skönt.
Hade förbi grabbarna slamsug idag som filmade avloppet då jag misstänkte att det var fler problem på det än bara det jag åtgärdade i somras.
Men jag hade fel, allt grus som var i avloppet när vi bytte en sektion är borta! Inget alls.
Vi fann inget fel överhuvudtaget, gick igenom allt med kameran.
Jag slipper gräva upp mer! (Jo jag vet att det som inte är uppgrävt har en felaktig bädd det med men det är inte trasigt så då låter jag det vara!).

Kvällen har spenderats åt att återfylla uppfarten, så jävla skönt.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Skottade in 3 kubik kluven björkved i helgen. Vad för yxa rekommenderas för finlir? Måste ju vara en materialsport det där med?! :)
 

zeke_varg

Omega
Nån som jobbat på en lösning i nån form av hobbyrum/snickeri? El flyttat in i en drömlösning för fix och trix?

Just nu har jag en mardröm där i tilltänkta hobbyrummet (låg prio i bygget) men det ska till en garderobsvägg, arbetsbänk belysningar, hyllösningar och underskåp.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Nån som jobbat på en lösning i nån form av hobbyrum/snickeri? El flyttat in i en drömlösning för fix och trix?

Just nu har jag en mardröm där i tilltänkta hobbyrummet (låg prio i bygget) men det ska till en garderobsvägg, arbetsbänk belysningar, hyllösningar och underskåp.
Friliggande byggnad känns väl optimalt? Jag fixade till detta för mitt behov av 6 datorskärmar i ostörd miljö. Helt underbart att sitta där och spana in på galenskapen som pågår i familjelivet i huset rätt över! Bygg en klassisk snickarbod?
 

Bilagor

  • 24065E3C-6C96-493B-B17F-F8215CD53DDF.jpeg
    24065E3C-6C96-493B-B17F-F8215CD53DDF.jpeg
    672.2 KB · Visningar: 10

zeke_varg

Omega
Friliggande byggnad känns väl optimalt? Jag fixade till detta för mitt behov av 6 datorskärmar i ostörd miljö. Helt underbart att sitta där och spana in på galenskapen som pågår i familjelivet i huset rätt över! Bygg en klassisk snickarbod?

Vi har oinredd vind. I källaren har vi två matkällarutrymmen (ett blir till vin). Sen har vi relaxrum som det så fint heter. Tvättstuga och hobbyrum. Inget av dessa rum är klara. Uppförsbacke. Men finns oerhört med potential.

…vi packade ner 40 kartonger för flytten i maj 2021 och de är inte öppnade än. 😬 Vi har iof öppnat ca 80 kartonger så vi är på gång. 😀 Började bo i huset i april i år.
 

Kamp

Omega
Ska renovera köket och håller på att fundera över bänkskiva.

Läser mycket om att marmor är känsligt och kräver mycket underhåll och nitiskhet vad gäller att torka bort fläckar - någon här som har haft marmorskiva ett par år och kan uttala sig?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ska renovera köket och håller på att fundera över bänkskiva.

Läser mycket om att marmor är känsligt och kräver mycket underhåll och nitiskhet vad gäller att torka bort fläckar - någon här som har haft marmorskiva ett par år och kan uttala sig?
Inte svar på din fråga men vi körde komposit, Caesarstone Clamshell, och är oerhört nöjda! Den har stått emot allting, tillochmed brinnande tomtebloss som lagts direkt på skivan utan efterföljande märke. Kompisarna med marmor hatar sin skiva pga att den är så känslig.
0C609F31-E9AD-4A3A-BFDE-15E2907203E6.jpeg
 
Inte svar på din fråga men vi körde komposit, Caesarstone Clamshell, och är oerhört nöjda! Den har stått emot allting, tillochmed brinnande tomtebloss som lagts direkt på skivan utan efterföljande märke. Kompisarna med marmor hatar sin skiva pga att den är så känslig.
0C609F31-E9AD-4A3A-BFDE-15E2907203E6.jpeg
Vi har också en Caesarstone (turbine grey) och älskar den. Tål all skit man kan tänka sig mer eller mindre.

Enda skadan hittills efter ett år var när jag häromdagen skulle skära av toppen på en silikontub med kökskniv. Slant lite och fick ett pyttelitet nagg i kanten vid diskhon. Kniven däremot, den tappade en stor flisa. 😅
C8661977-CA3E-4552-ADC3-A15420621B94.jpeg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Portad från åtverbruket med dessa tre as till stenar kvar.
Vad fan gör man? 😅
9FAFD122-D7BD-43A3-85E5-F3D2B7D22995.jpeg

Perfekt början på stenmur, eller fortsättning. Är det grannens mur som skymtar i bakgrunden på tidigare kort?

Ställ upp dem snyggt nånstans. Kan bli bra som grund för en plantering. Eller gräv ett hål nån annanstans och lägg ner dem ;)
Hamnade i samma skopa när jag fick gräva om mitt avlopp förra året..
Hitta en bautasten som knappt grävaren fick upp ur marken...
Men den fick bli ett stenparti på framsidan istället som numera är uppväxt med murgönor och liten fontän bla.. Fick bli nåt kul av tråkigheten så att säga :)
 

Bilagor

  • IMG_20210610_213936.jpg
    IMG_20210610_213936.jpg
    1.5 MB · Visningar: 11
  • IMG_20210417_150936.jpg
    IMG_20210417_150936.jpg
    2.1 MB · Visningar: 9

zeke_varg

Omega
Ska renovera köket och håller på att fundera över bänkskiva.

Läser mycket om att marmor är känsligt och kräver mycket underhåll och nitiskhet vad gäller att torka bort fläckar - någon här som har haft marmorskiva ett par år och kan uttala sig?
Som de andra så har vi inte heller marmor. Vi kör snowy Ibiza silverstone kvarts. Inflation i namn kan man tycka men..

2B60E414-E450-49D4-97A0-26463AB4FC41.jpeg
 
Ska renovera köket och håller på att fundera över bänkskiva.

Läser mycket om att marmor är känsligt och kräver mycket underhåll och nitiskhet vad gäller att torka bort fläckar - någon här som har haft marmorskiva ett par år och kan uttala sig?
Inte svar på din fråga men vi körde komposit, Caesarstone Clamshell, och är oerhört nöjda! Den har stått emot allting, tillochmed brinnande tomtebloss som lagts direkt på skivan utan efterföljande märke. Kompisarna med marmor hatar sin skiva pga att den är så känslig.
Vi har också en Caesarstone (turbine grey) och älskar den. Tål all skit man kan tänka sig mer eller mindre.

Enda skadan hittills efter ett år var när jag häromdagen skulle skära av toppen på en silikontub med kökskniv. Slant lite och fick ett pyttelitet nagg i kanten vid diskhon. Kniven däremot, den tappade en stor flisa. 😅
Som de andra så har vi inte heller marmor. Vi kör snowy Ibiza silverstone kvarts. Inflation i namn kan man tycka men..

Kvarts även här. Valde Silestone på inrådan av säljaren. Vill minnas att marmor dessutom var billigare, men komposit eller kvarts är svårslagen när det kommer till vad man kan utsätta den för.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Ska renovera köket och håller på att fundera över bänkskiva.

Läser mycket om att marmor är känsligt och kräver mycket underhåll och nitiskhet vad gäller att torka bort fläckar - någon här som har haft marmorskiva ett par år och kan uttala sig?
Ingen marmor här heller, men gotländsk kalksten, som ju ligger där uppe i känslighetsskalan.
Andra huset vi sätter in det i, haft det i 6-7år nu, alltså från småbarnsår till lite mer större kids.

Fick en ordentlig idiotförklaring från den gotländske stenhuggaren när jag frågade hur känsligt det var egentligen, "Tja, den har ju stått ut i några miljoner år, så litta tål den nog..."
Sen kanske inte naturen springer runt med citron, ketchup och rödvin särskilt ofta...
Men, skulle säga att sunt förnuft råder, du kan slabba och stänka, och sen torka av, ibland gör vi det innan vi äter ibland efter. Inga märken eller fläckar som står kvar.
Således ingen panikvarning bara för lite spill.
Har en sprayflaska med grön såpa och vatten som vi torkar av med.

IMG_2631 Large.jpeg
 

Selvedge

Rolex
Ska renovera köket och håller på att fundera över bänkskiva.

Läser mycket om att marmor är känsligt och kräver mycket underhåll och nitiskhet vad gäller att torka bort fläckar - någon här som har haft marmorskiva ett par år och kan uttala sig?
Vi kör komposit silestone Coral clay i vår lägenhet i Nerja och är supernöjda. Som andra påpekat här i tråden tål den allt.
7F6CB002-3006-4E7B-8F47-E883600AF1BD.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ska renovera köket och håller på att fundera över bänkskiva.

Läser mycket om att marmor är känsligt och kräver mycket underhåll och nitiskhet vad gäller att torka bort fläckar - någon här som har haft marmorskiva ett par år och kan uttala sig?
Undvik ljus marmor utan mycket mönster. Är man pedant är det nog granit eller komposit som gäller.
 

Limpas

Cartier
Ska renovera köket och håller på att fundera över bänkskiva.

Läser mycket om att marmor är känsligt och kräver mycket underhåll och nitiskhet vad gäller att torka bort fläckar - någon här som har haft marmorskiva ett par år och kan uttala sig?
Har haft marmor i kök och känsligt är det. Man kan inte förvänta sig att den är som ny efter något år. Det blir lätt repor, hack och ”etsningar” om man spiller syror och inte torkar upp direkt. Vi var noggranna första tiden men lugnade oss sen och den fick helt enkelt slitas med tiden. Det är en inställningsfråga. Första fläcken gör ont, men med tiden blir den mer jämnt sliten och då tycker jag inte det gör så mycket. Det är fortfarande fint med marmor helt enkelt. Slitaget är liksom en del av det. Skulle jag välja det igen? Skulle nog kunna hända. I rätt kök är det riktigt fint.
 

Kamp

Omega
Tack för alla svar! Blev förvånad över hur pass dyrt kvartskomposit var och likaså hur billig marmor var i förhållande till det.

Körde granit i förra boendet och lutar i sådant fall mot det igen. Kvartskomposit har sjukt bra utbud men något som lockar med en naturlig sten, sen ingen nackdel att granit är förhållandevis billigt.
 

leicaphile

Panerai
Vet inte om det gällar alla kompositskivor men värt att tänka på att Silestone kan vara känsligt för direkt solljus. Vi var nära att ha det i matsalen där vi har lite vitrinskåp och sånt men har ett glasparti vi öppnar som skulle släppa in solen direkt på bänkskivan vilket kunde skapa problem över tid. Körde svart granit istället.
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Skottade in 3 kubik kluven björkved i helgen. Vad för yxa rekommenderas för finlir? Måste ju vara en materialsport det där med?! :)
Gränsfors och bara Yxa från dom 👍
Ska renovera köket och håller på att fundera över bänkskiva.

Läser mycket om att marmor är känsligt och kräver mycket underhåll och nitiskhet vad gäller att torka bort fläckar - någon här som har haft marmorskiva ett par år och kan uttala sig?
Monterade själv svart Diabas i mitt kök för några årsen, efter att jag haft marmor i förra huset skulle jag inte lägga pengarna på det.
Iallafall om man har barn och tänker använda köket 😀
 

Milanoo

Omega
Kör oxå kalksten jura grey. Torkar man bara av den efter man kladdat så är det inga problem. Tittade runt massvis på olika material men när jag såg kalksten live så var den given😊👍
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi har kvartskomposit, 13mm. Riktigt bra, men någon nämner ingen speciell (var inte jag) gjorde något med en kniv och lyckades chippa en bit :D
Fick råd att skippa marmor, nu har vi haft det här i 6 1/2 år ser fortfarande bra ut.

20220902_081749.jpg
 
Senast ändrad:

Skolläraren

Panerai
Någon som använder sig av ett DALI-system och behöver en dimmer?
Har en oanvänd i kartong som jag inte kommer använda, och säljer.
Skicka PM så ska vi nog komma överens.

FBB95605-6282-4CC8-BE14-45B5959ADF84.jpeg
 
Topp