• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Jag har ett bergjobb i sommar. Ska testa med min lilla bort som ingick och se om det räcker. Sds 12mm. Men det känns som det kan funka. Det värsta som kan hända är o köpa ny borr.
Borra 12mm är nog inga problem alls! Frågan är väl bara vad du ska göra med hålen! Finns inga spräckkil som är så små, men du kanske ska fästa något i berget bara!
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Monterat luftvärmepump i garaget. Saker tar tid när man glömmer hälften av allt som behövs så man måste åka och hämta saker 3-4 ggr.
DE7C18CB-4F36-43C6-8FE8-3E07C6CD5A1D.jpeg
5F85E434-4769-4010-A7F7-CF4B0015A2D1.jpeg
 
Är i tagen att planera en rabatt för häck i ett utrymme som är mellan en betong-uteplats och en rad med avslutande stenar. Först tänkte jag gräva ur allt och fylla upp med jord och sen plantera, men blev orolig att jorden kommer att förstöra plattan/eller att fukt letar sig in. När jag gräver ner en bit ser jag att betongen ligger på frigolit. Hur hade ni gjort?

351591847_240581775380780_3831373920148516924_n.jpg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Är i tagen att planera en rabatt för häck i ett utrymme som är mellan en betong-uteplats och en rad med avslutande stenar. Först tänkte jag gräva ur allt och fylla upp med jord och sen plantera, men blev orolig att jorden kommer att förstöra plattan/eller att fukt letar sig in. När jag gräver ner en bit ser jag att betongen ligger på frigolit. Hur hade ni gjort?

351591847_240581775380780_3831373920148516924_n.jpg
Jag hade nog stoppat ner buskarna bara. Om det är en platta som är ute så får den väl sin beskärda del av vatten ovanifrån ändå.
Men om du vill känna dig lite säkrare gräv ner en platon matta mot betongen som går ner under frigoliten och avlutas som ett L ut i planteringen så att ev rötter får kämpa lite
 

zeke_varg

Omega
Är i tagen att planera en rabatt för häck i ett utrymme som är mellan en betong-uteplats och en rad med avslutande stenar. Först tänkte jag gräva ur allt och fylla upp med jord och sen plantera, men blev orolig att jorden kommer att förstöra plattan/eller att fukt letar sig in. När jag gräver ner en bit ser jag att betongen ligger på frigolit. Hur hade ni gjort?

351591847_240581775380780_3831373920148516924_n.jpg

Hur djupt är det ner med rabattjord till isoleringen? Vad ska du ha för häckplanta? Är det ett slutet utrymme för rötterna/vatten som hälls i?
 
Hur djupt är det ner med rabattjord till isoleringen? Vad ska du ha för häckplanta? Är det ett slutet utrymme för rötterna/vatten som hälls i?

Jag var nog lite otydlig. Isoleringen med frigolit ligger alltså under betongplattan och inte där makadamet ligger, jag såg frigoliten när jag grävde nära betongkanten och då började jag fundera på om det är osmart att gräva ut där och låta jord komma i kontakt direkt med plattan/frigoliten. Frigoliten ligger ungefär 30cm ner och jag behöver iaf gräva 50-60cm.

Gällande häck har jag tänkt lagerhägg. Vad innebär slutet utrymme?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Monterat luftvärmepump i garaget. Saker tar tid när man glömmer hälften av allt som behövs så man måste åka och hämta saker 3-4 ggr.
DE7C18CB-4F36-43C6-8FE8-3E07C6CD5A1D.jpeg
5F85E434-4769-4010-A7F7-CF4B0015A2D1.jpeg
har du fyllt den själv? Eller monterade du den bara sjäv?

Vi har en Panasonic NZ25TKE(utgången nu) som tuffat på fint * peppar * sen 2018 i garaget
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Är i tagen att planera en rabatt för häck i ett utrymme som är mellan en betong-uteplats och en rad med avslutande stenar. Först tänkte jag gräva ur allt och fylla upp med jord och sen plantera, men blev orolig att jorden kommer att förstöra plattan/eller att fukt letar sig in. När jag gräver ner en bit ser jag att betongen ligger på frigolit. Hur hade ni gjort?

351591847_240581775380780_3831373920148516924_n.jpg
kan det vara så att de som gjorde tänkt sig att det skulle även vara ett uterum och därför den är isolerad eller har ni byggt den?
Man kanske även isolerar även om den inte skall täckas in.

Du får ju som nämndes även fukt ovanifrån. Cellplasten som du har under leder ingen väta så den väta som kommer uppifrån behöver dunsta genom själva betongen!?
Som nämnts så är det nog bra att hålla på hur rötterna blir på denhäck ni tänkt sätta och sätta någon form av barrier så rötter inte skjuter in under och ställer till med något problem framöver.
 
Senast ändrad:
kan det vara så att de som gjorde tänkt sig att det skulle även vara ett uterum och därför den är isolerad eller har ni byggt den?
Man kanske även isolerar även om den inte skall täckas in.

Du får ju som nämndes även fukt ovanifrån. Cellplasten som du har under leder ingen väta så den väta som kommer uppifrån behöver dunsta genom själva betongen!?
Som nämnts så är det nog bra att hålla på hur rötterna blir på denhäck ni tänkt sätta och sätta någon form av barrier så rötter inte skjuter in under och ställer till med något problem framöver.

Det är vi som byggt den och vi ska ha uterum på en del bakom som inte syns i bild, men resten av plattan ska vara frilagd och fungera som uteplats.

Men jag tänkte precis att rötterna kanske kan sprida sig under plattan och därav gräver jag nu en ränna istället. Det är i princip bara Sten djupt ner så det blir omöjligt för rötterna att ta sig åt sidan. Men kommer då häcken ta sig?!

IMG_2057.jpeg


Ser pytteliten ut på bilden men rännan är ungefär 50 cm bred och 50 cm djup.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det är vi som byggt den och vi ska ha uterum på en del bakom som inte syns i bild, men resten av plattan ska vara frilagd och fungera som uteplats.

Men jag tänkte precis att rötterna kanske kan sprida sig under plattan och därav gräver jag nu en ränna istället. Det är i princip bara Sten djupt ner så det blir omöjligt för rötterna att ta sig åt sidan. Men kommer då häcken ta sig?!

IMG_2057.jpeg


Ser pytteliten ut på bilden men rännan är ungefär 50 cm bred och 50 cm djup.
ni kan ju sätta en markduk som går ner en bit djupare än cellplasten för att förhindra att rötterna tar sig in direkt under cellplasten. Men sen lär det ju vara packad stenmjöl singel under. Så oklart hur mycket som kommer leta sig in där.

Sen om häckfan kommer att växa med det underlaget vet jag inte :D Så länge det är rätt typ av jord så bordet det gå. Men med bara sten ....

Rötterna kommer väl leta sig ut under kantstenen mot gräset med antar jag, 50x50 CM är väl det som brukar vara minsta rekommenderade djup/bredd om jag kommer ihåg det rätt för häckar.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
har du fyllt den själv? Eller monterade du den bara sjäv?

Vi har en Panasonic NZ25TKE(utgången nu) som tuffat på fint * peppar * sen 2018 i garaget
Den var ny så montering, provtryckning och vakuumsugning. Sen är det bara släppa på gasen. Den gamla monterades 2006 höll 16 år det får anses bra tycker jag.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Betalade 5000 för vårat , då hade jag förberett el samt gjort genomföringen med rör :(

Vågade mig inte på att göra det själv. Vet inte ens om får köpa det som behövs som privatperson.
Sura pengar det är ju inte raketforskning direkt😬. Nu behövs både företagscert och montörens cert för att ens få köpa en pump från tex Bauhaus, f-gasförordningen som styr nu.
 
Sura pengar det är ju inte raketforskning direkt😬. Nu behövs både företagscert och montörens cert för att ens få köpa en pump från tex Bauhaus, f-gasförordningen som styr nu.
Ja så kan det vara men faktum är att det är olagligt att installera maskinen själv om du inte har certifikat.. det samt att alla garantier försvinner bör ju väga över mot ett korrekt montage av en certifierad installatör.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja så kan det vara men faktum är att det är olagligt att installera maskinen själv om du inte har certifikat.. det samt att alla garantier försvinner bör ju väga över mot ett korrekt montage av en certifierad installatör.
vi fick 5 års garanti vid installation av certifierad installatör

DHLE kanske jobbar med detta :D
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Ja så kan det vara men faktum är att det är olagligt att installera maskinen själv om du inte har certifikat.. det samt att alla garantier försvinner bör ju väga över mot ett korrekt montage av en certifierad installatör.
Då är det tur att jag har certifikat, samt det är verkligen inte svårt att göra ett korrekt montage. Fyra flarekopplingar provtrycka läcksöka samt vakuumsuga.
 

zeke_varg

Omega
Jag var nog lite otydlig. Isoleringen med frigolit ligger alltså under betongplattan och inte där makadamet ligger, jag såg frigoliten när jag grävde nära betongkanten och då började jag fundera på om det är osmart att gräva ut där och låta jord komma i kontakt direkt med plattan/frigoliten. Frigoliten ligger ungefär 30cm ner och jag behöver iaf gräva 50-60cm.

Gällande häck har jag tänkt lagerhägg. Vad innebär slutet utrymme?

Slutet utrymme är som ett badkar utan propp. Kommer mycket vatten där kan det bli illa men oftast är det inte ett problem om det är stor volym jord.

Gräver du 50-60cm nedåt så har du gått o väl bra förutsättningar för bra tillväxt för häckplantorna. Maximalt är ju lite till men är du inte ute efter en 2m hög växtvägg asap är allt ok.

Till mina äppelträd vid förra huset grävde jag 1m i diameter o 0.8 djupt. Nu har jag inte orkat vara lika ambitiös. Trist mark. 😀

Viktigt med vattning första året el två sen är det inte lika kritiskt. Vattna mycket och sällan så jobbar rötterna nedåt.

Sen skulle jag inte vara jätteorolig för rötter från häckplantan. Det är inte asp, hägg, poppel el som andra som skjuter iväg åt helvetet.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Kanske missag något men vad är det du gett dig på själv? Dränering?

Kom ihåg att ingen mins en fegis! ;)
Nä men lite utjämning av tomt, bygga stödmur och bredda gången till entrén. Än så länge typ 30m3 jord som grävts ut. Körde container först som hämtades varje gång jag fyllde den men det var för jobbigt att ha den på uppfarten så nu är det släpvagn som gäller. I det närmaste klar med grävningen iaf så nu är det återfyllnad med bergkross/makadam och nästa steg är att bygga mur och lägga marksten….
 

Edin

Panerai
Nä men lite utjämning av tomt, bygga stödmur och bredda gången till entrén. Än så länge typ 30m3 jord som grävts ut. Körde container först som hämtades varje gång jag fyllde den men det var för jobbigt att ha den på uppfarten så nu är det släpvagn som gäller. I det närmaste klar med grävningen iaf så nu är det återfyllnad med bergkross/makadam och nästa steg är att bygga mur och lägga marksten….

Antar du gräver för hand då du klagar. :)
Vi ska ta hem grävare om någon vecka ( så fort svärfar meckat klart sin lastmaskin) och gräva ut på baksidan av huset för att gjuta en platta och bygga källartrapp med tillhörande trappkista. Så jag återkommer när jag börjar klaga. ;)

Men kämpa!
Kommer bli grymt när du är klar!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Antar du gräver för hand då du klagar. :)
Vi ska ta hem grävare om någon vecka ( så fort svärfar meckat klart sin lastmaskin) och gräva ut på baksidan av huset för att gjuta en platta och bygga källartrapp med tillhörande trappkista. Så jag återkommer när jag börjar klaga. ;)

Men kämpa!
Kommer bli grymt när du är klar!
Hyrde grävare en helg men stötte på fiber och kollektorslangar på dåliga ställen vid typ första skoptaget… Lyckades fylla en container iaf men resten är handgrävt.
Lycka till själva! Har också lite betongjobb att ta tag i efter detta…
 

zeke_varg

Omega
Dags att börja byta fönsterlister. Börjar med att testa ett fönster idag. Lister sitter fast med spik. Ser att det behöver skrapas och målas. Lika bra att det blir riktigt gjort.. Fortsätter med balkongdörren där mest krut behöver läggas. Foderbrädor behöver bytas… Frugan tittar ut och frågor om vi ska flytta.

😀

IMG_3520.jpeg
 
Topp