• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Med risk för att vara riktigt nördigt OT. Eftersom det finns en del löpare här måste jag bara fråga. Vad kör ni föR VÄTSKA på långpass 25 km+ ?

Jag köpte ett Inov-8 Race Ultra 1 SS14, verkade seriöst. http://www.wigglestatic.com/product-media/5360092948/inov8-ultra-1.jpg?w=2000&h=2000&a=7 var ute i veckan och fick inte fanskapet att sitta kvar:mad: slutade med att jag fick ta av det ock springa med det hängande över axeln. Vad gör jag för fel..? Måste testa igen..
 

Marckus

Panerai
Har 2 bälten. Ett perfekta med 4 flaskor och ett soc från stadium som är riktigt dassigt. Perfekta sitter Ok, har inget att klaga på
 
Jag har samma problem med vätskebälten. Lämnat tillbaka de jag haft och insett att det inte är något för mig. Vet inte om jag bara haft fel bälten eller om jag är felkonstruerad. Har vänner som kör på bälten och har varit nöjda. För mig studsar de för mkt och hasar ner även om jag drar åt hårdare och hårdare (tills det inte går mer).

Jag springer numera enbart med ryggsäck på längre pass. Har en Salomon S-lab 5 liters säck/väst som jag är riktigt nöjd med.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Kör ett ganska enkelt bälte från Stadium. När man springer maraton är det key att slippa trängas vid vätskekontroller och dricka i sin egen takt.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
När det ändå är OT och löpning så passar jag på att fråga:
Har för närvarande ett par Asics nimbus 15 som jag använder till löpning. Funderar på att uppgradera de. Vad rekommenderar ni?
 
Är det ingen av er löparproffs som kör med camelbak? Brukar ha en så då jag är ute på enduro, borde vara skönt vid löpning också?

Den salomon ryggsäck jag har har vätskeblåsa. Smidigt att småsippa lite hela tiden på längre pass.

På tävling kör jag aldrig med någon egen vätska, de delar ju ut längs vägen. Tar ev med mig nån gel att använda för att motverka en eventuell svacka.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Flyknit är ju en tillverkningsmetod, som används av andra än Nike, och inte en modell.

De flesta Flyknit modeller är ju dessutom utpräglade lättviktsskor vilket, oftast, är ganska så stor skillnad mot en Asicsmodell inriktad på stabilitet.

Svårt, och farligt, att ge rekommendationer åt andra på skor tycker jag.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har du testat de? Hur är de?

Tycker att de första modellerna var bättre, men det är för att jag gillar lätta skor med lite dämpning. Mina favoriter är Trainer och Racer, bägge av de första modellerna.

Föredrar du dämpning är de senare modellerna bra. Kika på Prodirectrunning, brukar ha bra priser. Ibland rea!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
När det ändå är OT och löpning så passar jag på att fråga:
Har för närvarande ett par Asics nimbus 15 som jag använder till löpning. Funderar på att uppgradera de. Vad rekommenderar ni?
Asics Nimbus 16? :)http://www.loplabbet.se/store/loparskor/asics-gel-nimbus-16-stockholm-marathon-herr.html
Svårt att uppgradera dem om du vill ha en trygg, bekväm långdistanssko som fixar en mara om också om du inte har allt för höga ambitioner. Nimbus har varit min mängdträningssko i många år, jag har provat massor av andra märken och modeller men återvänder alltid till Nimbus. Trivs du med lästen och märket kan du alltid prova DS-trainern, ibland är den riktigt pigg men de senaste gångerna har jag egentligen inte märkt någon skillnad. Har inte kört senaste generationen, dock.
Börjar vi å andra sidan prata minimalistiska skor, zero drop osv så finns det ju väldigt mycket kul att prova...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Flyknit är ju en tillverkningsmetod, som används av andra än Nike, och inte en modell.

Kanske skulle varit tydligare med modellnamn också. Så van med att kunna droppa en kort fras som "Rolex DJ" så vet alla vad jag menar ;)

Syftar givetvis på Lunar, inte någon av de andra som exempelvis Free.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kanske skulle varit tydligare med modellnamn också. Så van med att kunna droppa en kort fras som "Rolex DJ" så vet alla vad jag menar ;)

Syftar givetvis på Lunar, inte någon av de andra som exempelvis Free.

Nja! Jag skulle snarare säga att den här gången sa du 'Rolex i stål'.

Finns ju en del att välja på. Det duger inte! ;)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Med risk för att vara riktigt nördigt OT. Eftersom det finns en del löpare här måste jag bara fråga. Vad kör ni föR VÄTSKA på långpass 25 km+ ?

OnT OT: Bälte: Perfekta 5 flaskor. Fult, billigt, sitter som en smäck och har en ficka för mobilen, dasspapper och taxipengar :D
Vad beträffar vätska kör jag tre vatten, två med sportdryck som belöning men det är ju som du skriver först +25 k som du behöver släpa med dig vätska tycker jag. Jag brukar välja den sportdryck de har i kontrollerna på mitt nästa lopp, men det är kanske lite väl OCD... Maxim funkar bra för mig, lite hemkört med salt, socker och citronsaft är väl minst lika bra. Finns recept på nätet.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tycker att de första modellerna var bättre, men det är för att jag gillar lätta skor med lite dämpning. Mina favoriter är Trainer och Racer, bägge av de första modellerna.

Föredrar du dämpning är de senare modellerna bra. Kika på Prodirectrunning, brukar ha bra priser. Ibland rea!

Kanske skulle varit tydligare med modellnamn också. Så van med att kunna droppa en kort fras som "Rolex DJ" så vet alla vad jag menar ;)

Syftar givetvis på Lunar, inte någon av de andra som exempelvis Free.

Syftar du på lunarglide? Köpte ett par förrgår som jag tänkte ha till jobbet. De är sköna men tror inte de tar Nimbusen:/

Asics Nimbus 16? :)http://www.loplabbet.se/store/loparskor/asics-gel-nimbus-16-stockholm-marathon-herr.html
Svårt att uppgradera dem om du vill ha en trygg, bekväm långdistanssko som fixar en mara om också om du inte har allt för höga ambitioner. Nimbus har varit min mängdträningssko i många år, jag har provat massor av andra märken och modeller men återvänder alltid till Nimbus. Trivs du med lästen och märket kan du alltid prova DS-trainern, ibland är den riktigt pigg men de senaste gångerna har jag egentligen inte märkt någon skillnad. Har inte kört senaste generationen, dock.
Börjar vi å andra sidan prata minimalistiska skor, zero drop osv så finns det ju väldigt mycket kul att prova...
Ingen aning vad zero drop är:) Är ganska tung just nu med 100kg+ så behöver något med bra dämpning som skonar knäna och lämpar sig till långdistanslöpning. Är det någon större skillnad på nimbus 15&16?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Flyknit är ju en tillverkningsmetod, som används av andra än Nike, och inte en modell.

De flesta Flyknit modeller är ju dessutom utpräglade lättviktsskor vilket, oftast, är ganska så stor skillnad mot en Asicsmodell inriktad på stabilitet.

Svårt, och farligt, att ge rekommendationer åt andra på skor tycker jag.
Sant sant! Tänkte bara se om det finns någon preferred modell bland mer hardcore löpare:)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
När det ändå är OT och löpning så passar jag på att fråga:
Har för närvarande ett par Asics nimbus 15 som jag använder till löpning. Funderar på att uppgradera de. Vad rekommenderar ni?
Har med ständigt återgått till Nimbus när jag fått för mig att testa något annat. Bra, stabil och lagom lätt sko. Jag pronerar en del och hade stora problem i början. Kör med formgjutna inlägg i Neutral sko. Dessutom när man vet vad man ska ha så köper man dom för halva priset i Från England.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ingen aning vad zero drop är:) Är ganska tung just nu med 100kg+ så behöver något med bra dämpning som skonar knäna och lämpar sig till långdistanslöpning. Är det någon större skillnad på nimbus 15&16?

Zero drop är när "höjdskillnaden" inuti skon mellan häl och framfot är noll mm, vanligast på skor med liten eller obefintlig dämpning. Kräver rätt lång tillvänjning om man brukar springa i konventionella skor. Tror att droppet i Nimbus ligger på +10 mm.

Nimbus låter som ett bra alternativ! Ingen större skillnad på 15 och 16 vad jag har hört, har dock inte provat den senaste själv. Berättigad fråga dock, ibland ändrar de skorna rätt radikalt mellan generationerna.
 

UNO

Panerai
Åker ofta ut innan och lägger ut vätska + chokladbit innan långpassen på Gotland när det är som varmast.
Jag gillar att springa med minimalt med kläder och saker så bälte skulle vara lika fel som musik för mig.
23 km igår löste jag med att lägga ut 2 dl Cola efter 5 km och efterlängtat ta upp den på returen.

OM ni vill ha en utmaning i Stockholmsområdet;
Spring Xtreme i Ursvik !
15 km tuff terräng med vätskekontroll på 5 och 10 för 100 kr.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Åker ofta ut innan och lägger ut vätska + chokladbit innan långpassen på Gotland när det är som varmast.
Jag gillar att springa med minimalt med kläder och saker så bälte skulle vara lika fel som musik för mig.
23 km igår löste jag med att lägga ut 2 dl Cola efter 5 km och efterlängtat ta upp den på returen.

OM ni vill ha en utmaning i Stockholmsområdet;
Spring Xtreme i Ursvik !
15 km tuff terräng med vätskekontroll på 5 och 10 för 100 kr.

Det är en skön runda i Ursvik! Körde mkt där när jag skulle köra Lidingöloppet.
 
När det ändå är OT och löpning så passar jag på att fråga:
Har för närvarande ett par Asics nimbus 15 som jag använder till löpning. Funderar på att uppgradera de. Vad rekommenderar ni?

Om du är nöjd med Nimbusen och inte känner att du saknar något med dem så är det ju inte dumt att uppgradera till samma modell. De har ju bevisat sig fungera för dig.

Är du sugen på att prova nytt så kan jag personligen rekommendera Saucony Hurricane som en stabil mängdsko med pronationsstöd. Skon är något mer anpassad mot en framfotsisättning och har en skillnad mellan häl och tå på 8 mm, lite aggressivare än Nimbusen om den hade 10 mm.

Jag inne på mitt andra par nu som mängdsko, dom gamla ser faktiskt bra ut efter 100-120 mil. Jag skulle rekommendera både Asics och Saucony före Nike varje dag, jag tycker inte de håller. Kan vara mitt sätt att springa, men när skor ger upp efter 60 mil tycker jag det är dålig kvalitet.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tar upp denna tråden igen! Laddar inför mitt första lopp som blir Stockholm halvmarathon, någon annan här inne som planerar att springa?
 
Topp