• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania TG 195

Mb190

Breitling
Hej alla
Har under flera år sökt en Lemania TG 195 via tradera o dyl utan resultat. Döm om min förvåning då jag till slut hittade en nära min hemstad här i Åbo.
Har servat den hos en mycket erfaren urmakare utan att röra boetten. Funkar jättefint med sitt speciella urverk. Nu undrar jag från vilket årtal klockan kunde vara.
Tror att det är 1957 men rätta mig gärna om jag har fel. serienumret är 1004438 och reffen torde vara 57/2151. Vet ngn hur många som gjordes? I hopp om svar.
 

Larstl

Omega
Hej,

Trevlig klocka du fått tag i! Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga, men vet du om din urmakare har tillgång till reservdelar? Isf skulle jag gärna vilja ha hans kontaktuppgifter.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Du får nog bättre hjälp ifall du postar i vintage-delen.
 

Mb190

Breitling
Jag har över 20 år av erfarenhet av vintage och då främst omega. Lemania är lite mera obekant och därför publicera jag mitt inlägg i en ren glädjeyra i av att äntligen hittat klockan som jag länge sökt. Ville samtidigt fråga försynt om ngn känner till just den klockans serienummer. Thats all. Ville inte ha någon generell info angående vintage🤷‍♂️🤷‍♂️
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Befarar att du ser spöken. Om man anser sig vara i behov av hjälp är det i regel oklokt att göra det svårt för folk att hjälpa till. Med det sagt så bryr jag mig ärligt talat inte längre om ifall du får hjälp eller inte. Med dessa ord lämnar jag tråden och tar helg.

Edit efter att tråden flyttats från allmänna: läste snabbt och utgick ifrån att TS hade en fråga inför ett vintageköp.
 
Senast ändrad:

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Mb190: Det finns tyvärr inga tillförlitliga listor med serienummer mot årtal för Lemania men
TG gjordes ju nästan helt uteslutande för svenska militären ( har dock själv haft en civil utan TG195 på tavlan och utan gravyr bak ) så man kan anta att de gjorde klart en serie och sedan utan att lagra dem någon längre tid sände till köparen som ganska omgående märkte dem med årtalet 57 och löpnummer enligt praxis . Beroende på om klockorna levererades tidigt under 1957 eller sent på året skulle man då kunna anta att klockan möjligtvis är tillverkad ca 1956 eller 1957.
 
Topp