• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite lätt om Grand Quartz (GQ) och King Quartz (KQ)

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Den va ny i april 2022. Kan ju inte legat så länge på hyllan? Köpte från Japan…..men cert finns ju.
Ok. Jadu, såklart börjar man väl med att peta i ett nytt batteri.

Nu har jag inte varit så aktiv kring GS men har tre st och alla kvarts som tickar på fint. Känns inte vanlig att en modern GS bara för.

Håll oss uppdaterade. Men Fältöversten hjälper dig garanterat som sagt :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Jadu, såklart börjar man väl med att peta i ett nytt batteri.

Nu har jag inte varit så aktiv kring GS men har tre st och alla kvarts som tickar på fint. Känns inte vanlig att en modern GS bara för.

Håll oss uppdaterade. Men Fältöversten hjälper dig garanterat som sagt :)
Inlämnad på Fältan idag. De misstänkte batteri, klockan är nästan 4 år gammal. Skumt att den inte indikerat dock. Är det inte batteriet är det Krons/Nymans som gäller. Tydligen AD sedan årsskiftet. Så de skickar till Holland. Får bli Krons om vi kommer till det…….Nymans får inte mitt förtroende……även om det nu är typ same same……
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Inlämnad på Fältan idag. De misstänkte batteri, klockan är nästan 4 år gammal. Skumt att den inte indikerat dock. Är det inte batteriet är det Krons/Nymans som gäller. Tydligen AD sedan årsskiftet. Så de skickar till Holland. Får bli Krons om vi kommer till det…….Nymans får inte mitt förtroende……även om det nu är typ same same……
4-5år på batteri är min erfarenhet. Så vi håller tummarna.

Jasså, där ser man. Visste inte om detta med Krons/Nymans var AD nu
 
Efter att ha lagt upp en köpesannons utan respons undrar jag om man får lov att fråga i den här tråden.
Det finns ingen här som sitter på ett GQ-spänne till läderarmband till salu? Gulddoublé ska det va.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
4-5år på batteri är min erfarenhet. Så vi håller tummarna.

Jasså, där ser man. Visste inte om detta med Krons/Nymans var AD nu
GS säger själva ca 3år för 9f och det stämmer ganska bra med min erfarenhet. Då man köper ny i butik sitter en klisterlapp (röd har jag för mig) på baklocket med datum för då batteri sattes i. Någon gång har jag fått ett färskt då klockan varit i butik en tid :)
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Fyller på med några bilder på min KQ 0853-8035 -77
1000027084.jpg
1000027089.jpg
1000027091.jpg
1000027090.jpg
1000027092.jpg
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Intressant finish på den här, grovt borstad eller mer som sandblåst eller frostad? På 70-80 talet jobbade Seiko med flera olika typer både på guld och stål. Idag verkar man mest köra blankt med finare borstat som kontrast, lite tråkigt tycker jag.
Ser nästan frostad ut som du nämner, väldigt snyggt. Tycker dåtidens Seiko är mycket roligare. Egentligen helt fantastiskt vad man kan få för relativt små pengar om man tittar på tex KQ.
 
Senast ändrad:

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Lyckades komma över den här. Har haft mekaniska King Seiko tidigare, men aldrig nån quartz. Går bra efter 50 år och är fantastiskt bekväm med länken. Undrar om det någonsin blev bättre än så här?
- Och tack Molle för info/trådstart även om det var ett tag sedan 🙂

IMG_5451.jpeg
 
Senast ändrad:

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Lyckades komma över den här. Har haft mekaniska King Seiko tidigare, men aldrig nån quartz. Går bra efter 50 år och är fantastiskt bekväm med länken. Undrar om det någonsin blev bättre än så här?
- Och tack Molle för info/trådstart även om det var ett tag sedan 🙂

IMG_5451.jpeg
Så lite, bara kul att se att det fortfarande är liv i tråden. Fortfarande en guldgruva om man vill ha bra och, relativt, billiga vintageklockor med grymt utseende och kvalitet.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Så lite, bara kul att se att det fortfarande är liv i tråden. Fortfarande en guldgruva om man vill ha bra och, relativt, billiga vintageklockor med grymt utseende och kvalitet.

Även länkarna tycker jag är trevliga i design, välgjorda och originella. Kollar man i en GS monter idag är stora delar av dem på den tråkiga, gamla ”Speedmaster-länken” som inte matchar med boettens utseende.

Känns som man köpte två klockor hos designavdelningen på Seiko, en med Oyster länk (alla divers) och en med den äldre Speedmasterlänken och utgick ifrån. Istället för att se på den mängd av intressanta grejer man har i egna arkiven.
 
Det blev ett custom molequin för att få till 20/15 storleken så den skulle passa med originalspännet. Blev riktigt tjusigt tycker jag 👏
IMG_1459.jpeg

Rrrriktigt bra! 🙌🏼
Nu blev jag sugen själv. Får jag fråga, då jag har lika späda handleder som en elvaåring och då måtten är 20/15 hos luggar och spänne så behöver jag fästa spännet i tredje eller ibland t om andra hålet från boetten sett.
Detta gör att det smala spännet (15mm) skrapar i bandets del med hål då det behöver sitta så högt upp.
Hänger du med?
Hur är det på Molequin-bandet? Skrapar spännet i högt upp i hålen?

PS. Jag hittar endast att man måste beställa 20/14 på custom, var det så du gjorde?
 
Topp