• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

McGyver

Rolex
Insert till en Omega SM300 165.024

Fick frågan för länge sedan om att tillverka ett ilägg till en vintage SM300.
Till denna modell så finns det hela 11st olika ilägg beroende på årsmodell.
Den aktuella klockan behövde ett insert till årsmodell 64/65.
Så här såg vridringen ut när den anlände - ett tampotryckt ilägg med fel fonter och inget "djup" i siffrorna/index.

x1313148-83c8622c54add5b276a2033d804a7601.jpg.pagespeed.ic.XCU9rv-uyP.webp



Jag har nog gjort 30-40st olika testilägg med olika metoder, men de som fungerade bäst var:

1. Varmpressade siffror/index

Med hjälp av en pressform så trycks en mall av siffor/index in i en uppvärmd bit akrylplast.


x1313146-ba0acd0da8d182c362c613826ff80785.jpg.pagespeed.ic.HTrbSJ-WUS.webp


En layout ritades och en "stämpel" laseretsade fram i mässing (och även i aluminium)

310.jpg_l.jpg


Här syns stämpeln och ett par bitar som blivit pressade.

6d5.jpg_l.jpg


Efter formning som fräses iläggen till rätt dimensioner.


2. Istället för att pressa in fördjupningar i akrylen så används en 0.1mm fräs och siffror indes fräses in i plasten istället. Nackdelen är att vinkelräta hörn får en radie på 50um men förselen är att övergångarna mot baksidan blir knivskarpa - på de pressade har de en tensens att bli litte "luddiga"

Närbild på pressat ilägg:

575.jpg_l.jpg


Sedan rengörs de och siffror/index fylls med en färg/lume-blandning.

När färgen torkat förseglas den med lack och minutmarkeringarna trycks.

b8e.jpg_l.jpg


fbf.jpg_l.jpg


bb4.jpg_l.jpg


Slutligen får baksidan tre lager svart färg och insertet är klart!

597.jpg_l.jpg


37f.jpg_l.jpg
 
Senast ändrad:

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Insert till en Omega SM300 165.024

Fick frågan för länge sedan om att tillverka ett ilägg till en vintage SM300.
Till denna modell så finns det hela 11st olika ilägg beroende på årsmodell.
Den aktuella klockan behövde ett insert till årsmodell 64/65.
Så här såg vridringen ut när den anlände - ett tampotryckt ilägg med fel fonter och inget "djup" i siffrorna/index.

x1313148-83c8622c54add5b276a2033d804a7601.jpg.pagespeed.ic.XCU9rv-uyP.webp



Jag har nog gjort 30-40st olika test ilägg med olika metoder, men de som fungerade bäst var:

1. Varmfressade siffror/indec

Med hjälp av en pressform så trycks en mall av siffor/indes in i en upvärmd bit akrylplast.


x1313146-ba0acd0da8d182c362c613826ff80785.jpg.pagespeed.ic.HTrbSJ-WUS.webp


En layout ritades och en "stämpel" laseretsade fram i mässing (och även i aluminium)

310.jpg_l.jpg


Här syns stämpeln och ett par bitar som blivit pressade.

6d5.jpg_l.jpg


Efter formning som fräses iläggen till rätt dimensioner.


2. Istället för att pressa in fördjupningar i akrylen så används en 0.1mm fräs och siffror indes fräses in i plasten istället. Nackdelen är att vinkelräta hörn får en radie på 50um men förselen är att övergångarna mot baksidan blir knivskarpa - på de pressade har de en tensens att bli litte "luddiga"

Närbild på pressat ilägg:

575.jpg_l.jpg


Sedan rengörs de och siffror/index fylls med en färg/lume-blandning.

När färgen torkat förseglas den med lack och minutmarkeringarna trycks.

b8e.jpg_l.jpg


fbf.jpg_l.jpg


bb4.jpg_l.jpg


Slutligen får baksidan tre lager svart färg och insertet är klart!

597.jpg_l.jpg


37f.jpg_l.jpg
Läckert!
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Insert till en Omega SM300 165.024

Fick frågan för länge sedan om att tillverka ett ilägg till en vintage SM300.
Till denna modell så finns det hela 11st olika ilägg beroende på årsmodell.
Den aktuella klockan behövde ett insert till årsmodell 64/65.
Så här såg vridringen ut när den anlände - ett tampotryckt ilägg med fel fonter och inget "djup" i siffrorna/index.

x1313148-83c8622c54add5b276a2033d804a7601.jpg.pagespeed.ic.XCU9rv-uyP.webp



Jag har nog gjort 30-40st olika test ilägg med olika metoder, men de som fungerade bäst var:

1. Varmfressade siffror/indec

Med hjälp av en pressform så trycks en mall av siffor/indes in i en upvärmd bit akrylplast.


x1313146-ba0acd0da8d182c362c613826ff80785.jpg.pagespeed.ic.HTrbSJ-WUS.webp


En layout ritades och en "stämpel" laseretsade fram i mässing (och även i aluminium)

310.jpg_l.jpg


Här syns stämpeln och ett par bitar som blivit pressade.

6d5.jpg_l.jpg


Efter formning som fräses iläggen till rätt dimensioner.


2. Istället för att pressa in fördjupningar i akrylen så används en 0.1mm fräs och siffror indes fräses in i plasten istället. Nackdelen är att vinkelräta hörn får en radie på 50um men förselen är att övergångarna mot baksidan blir knivskarpa - på de pressade har de en tensens att bli litte "luddiga"

Närbild på pressat ilägg:

575.jpg_l.jpg


Sedan rengörs de och siffror/index fylls med en färg/lume-blandning.

När färgen torkat förseglas den med lack och minutmarkeringarna trycks.

b8e.jpg_l.jpg


fbf.jpg_l.jpg


bb4.jpg_l.jpg


Slutligen får baksidan tre lager svart färg och insertet är klart!

597.jpg_l.jpg


37f.jpg_l.jpg
Lika imponerande och inspirerande som alltid att läsa nya inlägg från dig @Macgyver i den här tråden.
 

McGyver

Rolex
Vridring till Tissot PR516 i aluminium

Är som bekant svag för Tissot PR516 och speciellt deras kronografmodeller och dykare.
Har varit på jakt efter deras variant 44544-xx ett tag och fick erbjudande om ett ex. här på KS.
Klockan som den såg ut vid ankomst.

45d.jpg_l.jpg




Boetten hade fått en smäll vid kl.20 som fixades till med lämpligt mothåll och lagom mycket våld. Verket servades och glaset fick sig en polering.
Vridringen var lite sliten, som är vanligt på denna modell, men tyckte inte det var så farligt.
Efter ett par dagar på armen så märkte jag att , -nja, den ser lite trist ut jämfört med min andra variant med akrylilägg =>funderingen på att försöka tillverka en helt ny vridring väcktes!

På denna modell är ringen gjord av eloxerad aluminium. Det som skapade mest huvudbry var formen på "tänderna" längst med kanten. De är halvcirklar till skillnad från de vanliga "tänderna" i form av en spets på ca. 60grader - hur gör man dessa?

Tanken var först att göra ett verktyg och lättra kanten på ett aluminiumråämne, men jag behöver fixa till en bättre adapterplatta till mitt rundmatningsbord innan detta är möjligt => blev till att fräsa tänder istället!

Det blev till att göra ett verktyg för att göra ett verktyg!

Ett svarvstål slipades till med lämplig radie.

c72.jpg_l.jpg


Sedan användes det för att göra ett antal spår i en bit 6mm verktygsstål.

1ac.jpg_l.jpg


....... diametern frästes ner till lite mer än hälften.

e6e.jpg_l.jpg


Efter detta härdades biten och slipades sedan till dess slutgilltiga form.

Nu var det äntligen dags att börja göra själva vridringen. En bit aluminium svarvades till rätt dimensioner och sattes upp i fräsen.

af4.jpg_l.jpg


Efter sjukt enformigt arbete så var "tänderna" klara. (.....här syns även hur fräsen ser ut efter slipning)

8cc.jpg_l.jpg


Biten åkte upp i svarven igen och fick sina invändiga dimensioner och spår svarvade. Sedan av till ett trevligt syrabad för att eloxeras och efterföljande infärgning.

Resultatet.

03e.jpg_l.jpg


En simpel jig för att centrera skars ut och vridringen var sedan redo att graveras.

ff1.jpg_l.jpg



Graverad och klar!

0c3.jpg_l.jpg


En ny fjäder bockades till av rostfri tråd och sedan monterades den nya ringen på klockan.

636.jpg_l.jpg


6d8.jpg_l.jpg


I mitt tycke är kontrasterna tillbaka och jag kommer garanterat använda klockan mycket mer nu. Orginalringen får vila men åker kanske på framöver igen - who knows!
 
Senast ändrad:

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Vridring till Tissot PR516 i aluminium

Är som bekant svag för Tissot PR516 och speciellt deras kronografmodeller och dykare.
Har varit på jakt efter deras variant 44544-xx ett tag och fick erbjudande om ett ex. här på KS.
Klockan som den såg ut vid ankomst.

45d.jpg_l.jpg




Boetten hade fått en smäll vid kl.20 som fixades till med lämpligt mothåll och lagom mycket våld. Verket servades och glaset fick sig en polering.
Vridringen var lite sliten, som är vanligt på denna modell, men tyckte inte det var så farligt.
Efter ett par dagar på armen så märkte jag att , -nja, den ser lite trist ut jämfört med min andra variant med akrylilägg =>funderingen på att försöka tillverka en helt ny vridring väcktes!

På denna modell är ringen gjord av eloxerad aluminium. Det som skapade mest huvudbry var formen på "tänderna" längst med kanten. De är halvcirklar till skillnad från de vanliga "tänderna" i form av en spets på ca. 60grader - hur gör man dessa?

Tanken var först att göra ett verktyg och lättra kanten på ett aluminiumråämne, men jag behöver fixa till en bättre adapterplatta till mitt rundmatningsbord innan detta är möjligt => blev till att fräsa tänder istället!

Det blev till att göra ett verktyg för att göra ett verktyg!

Ett svarvstål slipades till med lämplig radie.

c72.jpg_l.jpg


Sedan användes det för att göra ett antal spår i en bit 6mm verktygsstål.

1ac.jpg_l.jpg


....... diametern frästes ner till lite mer än hälften.

e6e.jpg_l.jpg


Efter detta härdades biten och slipades sedan till dess slutgilltiga form.

Nu var det äntligen dags att börja göra själva vridringen. En bit aluminium svarvades till rätt dimensioner och sattes upp i fräsen.

af4.jpg_l.jpg


Efter sjukt enformigt arbete så var "tänderna" klara. (.....här syns även hur fräsen ser ut efter slipning)

8cc.jpg_l.jpg


Biten åkte upp i svarven igen och fick sina invändiga dimensioner och spår svarvade. Sedan av till ett trevligt syrabad för att eloxeras och efterföljande infärgning.

Resultatet.

03e.jpg_l.jpg


En simpel jig för att centrera skars ut och vridringen var sedan redo att graveras.

ff1.jpg_l.jpg



Graverad och klar!

0c3.jpg_l.jpg


En ny fjäder bockades till av rostfri tråd och sedan monterades den nya ringen på klockan.

636.jpg_l.jpg


6d8.jpg_l.jpg


I mitt tycke är kontrasterna tillbaka och jag kommer garanterat använda klockan mycket mer nu. Orginalringen får vila men åker kanske på framöver igen - who knows!

Snyggt jobbat!
Cool med originalet. Riktigt stilig med nya.
 

McGyver

Rolex
Tissot PR516 /Seastar är en favorit och plockade upp denna kronograf på en auktion för ett tag sedan.


PR516Chrono1J.jpg


Köptes delvis för att tachy-ringen var så sliten och jag var sugen på att testa att tillverka en ny.

Med i köpet följde mycket gammalt DNA!

PR516Chrono2J.jpg


Tror det är dags för packningsbyte - gillar även den ditlimmade kronan istället för pushern som tappats! :)

En bit aluminium sattes upp i svarven och fick rätt inner/ytterdimensioner.

PR516Chrono3J.jpg


Den har ett spår på insidan som snäpper om en kant i boetten och ett smalt på utsidan för att underlätta framtida demontering.

Det blev ett par stycken råämnen.

PR516Chrono5J.jpg


Efter rengöring och dopp i lut, så var det dags för en tur i syrabadet!

PR516Chrono6J.jpg


Efter detta infärgning i svart färgbad och efterföljande tätning genom kokning - en tachyring lever ett hårt liv!

Här en färdig svart ring i väntan på gravyr.

PR516Chrono7J.jpg


Efter lite ljusskjutande är skalan på plats.

PR516Chrono8J.jpg


Väntar på delar sedan skall boetten få en genomgång tillsammans med verket.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tissot PR516 /Seastar är en favorit och plockade upp denna kronograf på en auktion för ett tag sedan.


PR516Chrono1J.jpg


Köptes delvis för att tachy-ringen var så sliten och jag var sugen på att testa att tillverka en ny.

Med i köpet följde mycket gammalt DNA!

PR516Chrono2J.jpg


Tror det är dags för packningsbyte - gillar även den ditlimmade kronan istället för pushern som tappats! :)

En bit aluminium sattes upp i svarven och fick rätt inner/ytterdimensioner.

PR516Chrono3J.jpg


Den har ett spår på insidan som snäpper om en kant i boetten och ett smalt på utsidan för att underlätta framtida demontering.

Det blev ett par stycken råämnen.

PR516Chrono5J.jpg


Efter rengöring och dopp i lut, så var det dags för en tur i syrabadet!

PR516Chrono6J.jpg


Efter detta infärgning i svart färgbad och efterföljande tätning genom kokning - en tachyring lever ett hårt liv!

Här en färdig svart ring i väntan på gravyr.

PR516Chrono7J.jpg


Efter lite ljusskjutande är skalan på plats.

PR516Chrono8J.jpg


Väntar på delar sedan skall boetten få en genomgång tillsammans med verket.
Äntligen!! Härligt att du är tillbaka här och uppdaterar med ditt utomordentliga hantverk. Alltid lika fascinerade att se det fina jobb du gör 👌🏻
 
Var inte helt nöjd med kontrasten - göra om göra rätt!

Tagit bort eloxeringen, eloxerat om och färgat. Nu gjorda med djupare gravyr som fyllts med kromfärg-mycket bättre kontrast! 😁
DB2FC6A0-8F06-4AB9-8B40-D25CF003D299.jpeg
Sjukt snyggt! Galet imponerande. Det är inte så att du kan tänka dig sälja en av prototyperna? Eller om det finns möjlighet att beställa?
Har alltid fascinerats utav telemeterbezels, finns det möjlighet att köpa en sådan av dig?
Mvh

02-front_marked-6.jpg
 
  • Like
Reactions: fc2

McGyver

Rolex
Fått en del förfrågningar på att göra olikfärgade vridringsilägg, typ "Pepsi", "Batman" o.s.v.
Labbade en del med eloxeringsbadet i helgen och tycker det blev ganska bra!

Jag börjar med en bit eloxerad plåt.

Elox1.jpg


Eloxeringsskiktet etsas sedan bort på de delar jag vill färga om och skärs sedan ut i önskade dimensioner.



Elox2.jpg


Biten gradas och tvättas noga inför omeloxeringen.

Elox3.jpg


Bitarna är nu redo att eloxeras och jag har valt att använda det lilla hålet till lysmassan kl.12 som kontaktpunkt.
En 6mm aluminiumstång har fått en "spets" som lätt "slås" ner i hålet för god kontakt.

Alla bitarna sänks sedan ner i ett syrabad.

Elox4.jpg


Efter ca. en timmes puttrande i badet tas de upp och sköljs av. Ytan, som tidigare etsats, har nu fått en lite mörkare ton och är redo att färgas in.

Elox5.jpg


Ett färgbad värms till ca. 50grader och delarna får sedan bada i 10-30min

Elox6.jpg


Efter färgbadet är det dags att täta ringarna genom att de kokas i vatten i ca.10-20min.

Elox8.jpg


-Viola, ny färg på plats!

Elox9.jpg


Tillbaka till lasern där en enkel jigg har skurits till så att orienteringen av iläggen blir rätt.

Dags att gravera!


Resultatet

Elox10.jpg


Dessa ilägg skall ha en svag konisk form så de pressas i ett enkelt formverktyg i glaspressen.

Elox11.jpg


Som sista steg får de lysmassa i det lilla hålet kl.12. Jag använder en UV-härdande epoxiblandning!

Elox12.jpg




Elox13.jpg


Sedan är de klara!

Elox14.jpg


Just detta ex har fått ett lager epoxi för lite "bakeliteffekt"

Här ett exempel på ett vanligt.


MDV106DiverSQF_BT.jpg
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Fått en del förfrågningar på att göra olikfärgade vridringsilägg, typ "Pepsi", "Batman" o.s.v.
Labbade en del med eloxeringsbadet i helgen och tycker det blev ganska bra!

Jag börjar med en bit eloxerad plåt.

Elox1.jpg


Eloxeringsskiktet etsas sedan bort på de delar jag vill färga om och skärs sedan till/ut i önskade dimensioner.



Elox2.jpg


Biten gradas och tvättas sedan noga inför omeloxeringen.

Elox3.jpg


Bitarna är nu redo att eloxeras och jag har valt att använda det lilla hålet till lysmassan kl.12 som kontaktpunkt.
En 6mm aluminiumstång har fåt en "spets" som lätt "slås" ner i hålet så att god kontakt fås.

Alla bitarna sänks sedan ner i ett syrabad.

Elox4.jpg


Efter ca. en timmes puttrande i badet tas de upp och sköljs. Ytan, som tidigare etsats, har nu fått en lite mörkare ton och är redo att färgas in.

Elox5.jpg


Ett färgbad värms till ca. 50grader och delarna får bada i 10-30min

Elox6.jpg


Efter färgbadet är det dags att täta ringarna genom att kokas i vatten i 10-20min.

Elox8.jpg


-Viola, ny färg på plats!

Elox9.jpg


Tillbaka till lasern där en enkel jigg har skurits till så att orienteringen blir rätt.

Dags att gravera!


Resultatet

Elox10.jpg


Dessa ilägg skall ha en svag konisk form så de pressas i ett enkelt formverktyg i glaspressen.

Elox11.jpg


Som sista steg får de lysmassa i det lilla hålet kl.12, använder en UV-härdande epoxibla!

Elox12.jpg




Elox13.jpg


Sedan är de klara!

Elox14.jpg


Just detta ex har fått ett lager epoxi för lite "bakeliteffekt"

Här ett exempel på ett vanligt.


MDV106DiverSQF_BT.jpg
Hatten av i vanlig ordning 👏🏻
Du är grym 👍🏻
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Fått en del förfrågningar på att göra olikfärgade vridringsilägg, typ "Pepsi", "Batman" o.s.v.
Labbade en del med eloxeringsbadet i helgen och tycker det blev ganska bra!

Jag börjar med en bit eloxerad plåt.

Elox1.jpg


Eloxeringsskiktet etsas sedan bort på de delar jag vill färga om och skärs sedan till/ut i önskade dimensioner.



Elox2.jpg


Biten gradas och tvättas sedan noga inför omeloxeringen.

Elox3.jpg


Bitarna är nu redo att eloxeras och jag har valt att använda det lilla hålet till lysmassan kl.12 som kontaktpunkt.
En 6mm aluminiumstång har fåt en "spets" som lätt "slås" ner i hålet så att god kontakt fås.

Alla bitarna sänks sedan ner i ett syrabad.

Elox4.jpg


Efter ca. en timmes puttrande i badet tas de upp och sköljs. Ytan, som tidigare etsats, har nu fått en lite mörkare ton och är redo att färgas in.

Elox5.jpg


Ett färgbad värms till ca. 50grader och delarna får bada i 10-30min

Elox6.jpg


Efter färgbadet är det dags att täta ringarna genom att kokas i vatten i 10-20min.

Elox8.jpg


-Viola, ny färg på plats!

Elox9.jpg


Tillbaka till lasern där en enkel jigg har skurits till så att orienteringen blir rätt.

Dags att gravera!


Resultatet

Elox10.jpg


Dessa ilägg skall ha en svag konisk form så de pressas i ett enkelt formverktyg i glaspressen.

Elox11.jpg


Som sista steg får de lysmassa i det lilla hålet kl.12, använder en UV-härdande epoxibla!

Elox12.jpg




Elox13.jpg


Sedan är de klara!

Elox14.jpg


Just detta ex har fått ett lager epoxi för lite "bakeliteffekt"

Här ett exempel på ett vanligt.


MDV106DiverSQF_BT.jpg
Läckert hantverk! Gillar speciellt den med epoxilagret :)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Fått en del förfrågningar på att göra olikfärgade vridringsilägg, typ "Pepsi", "Batman" o.s.v.
Labbade en del med eloxeringsbadet i helgen och tycker det blev ganska bra!

Jag börjar med en bit eloxerad plåt.

Elox1.jpg


Eloxeringsskiktet etsas sedan bort på de delar jag vill färga om och skärs sedan till/ut i önskade dimensioner.



Elox2.jpg


Biten gradas och tvättas sedan noga inför omeloxeringen.

Elox3.jpg


Bitarna är nu redo att eloxeras och jag har valt att använda det lilla hålet till lysmassan kl.12 som kontaktpunkt.
En 6mm aluminiumstång har fåt en "spets" som lätt "slås" ner i hålet så att god kontakt fås.

Alla bitarna sänks sedan ner i ett syrabad.

Elox4.jpg


Efter ca. en timmes puttrande i badet tas de upp och sköljs. Ytan, som tidigare etsats, har nu fått en lite mörkare ton och är redo att färgas in.

Elox5.jpg


Ett färgbad värms till ca. 50grader och delarna får bada i 10-30min

Elox6.jpg


Efter färgbadet är det dags att täta ringarna genom att kokas i vatten i 10-20min.

Elox8.jpg


-Viola, ny färg på plats!

Elox9.jpg


Tillbaka till lasern där en enkel jigg har skurits till så att orienteringen blir rätt.

Dags att gravera!


Resultatet

Elox10.jpg


Dessa ilägg skall ha en svag konisk form så de pressas i ett enkelt formverktyg i glaspressen.

Elox11.jpg


Som sista steg får de lysmassa i det lilla hålet kl.12, använder en UV-härdande epoxibla!

Elox12.jpg




Elox13.jpg


Sedan är de klara!

Elox14.jpg


Just detta ex har fått ett lager epoxi för lite "bakeliteffekt"

Här ett exempel på ett vanligt.


MDV106DiverSQF_BT.jpg
Galet imponerad, vilken hantverksskicklighet! 🙏🏻
 

McGyver

Rolex
Slipning, svets & gravyr

Efter att ha varit nerpackad en längre tid så togs sliputrustningen fram i verkstaden för att ta tag i ett antal projekt som legat allt för länge.

För attt bli varm i kläderna igen tog jag ett "enkelt" projekt till att börja med.

En vridring till en 16570 skulle göras om för att mer likna gravyren på en 1655

16570_1.jpg


Vridringen som den såg ut från början.

Ganska sliten och med en hel den repor och dings.

För att inte behöva slipa bort så mycket material så svetsades först nytt på plats i gravyr och repor.

16570_2.jpg


Processen (filmad med kamera i ena okuläret = svetsat genom att titta på kamerabilden - lite som att backa med släp, därav darr osv)


Efter svetsning så slipades toppytan till,
16570_3.jpg


graverades, gravyren fylldes med färg, ny solslipning, kanterna slipades/polerades och slutligen en sista "touch up" av slipningen på toppytan.

Resultatet

16570_5.jpg


16570_6.jpg


Fick bli en avvägning för att spara material så det är inte perfekt - men det får duga!

Nästa projekt blir slutfix av en boett!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Slipning, svets & gravyr

Efter att ha varit nerpackad en längre tid så togs sliputrustningen fram i verkstaden för att ta tag i ett antal projekt som legat allt för länge.

För attt bli varm i kläderna igen tog jag ett "enkelt" projekt till att börja med.

En vridring till en 16570 skulle göras om för att mer likna gravyren på en 1655

16570_1.jpg


Vridringen som den såg ut från början.

Ganska sliten och med en hel den repor och dings.

För att inte behöva slipa bort så mycket material så svetsades först nytt på plats i gravyr och repor.

16570_2.jpg


Processen (filmad med kamera i ena okuläret = svetsat genom att titta på kamerabilden - lite som att backa med släp, därav darr osv)


Efter svetsning så slipades toppytan till,
16570_3.jpg


graverades, gravyren fylldes med färg, ny solslipning, kanterna slipades/polerades och slutligen en sista "touch up" av slipningen på toppytan.

Resultatet

16570_5.jpg


16570_6.jpg


Fick bli en avvägning för att spara material så det är inte perfekt - men det får duga!

Nästa projekt blir slutfix av en boett!
Snyggt som fasiken. Skulle vilja se den monterad på en klocka.
 
Topp