• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Metoder för att avpatinera brons

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Detta har säkerligen berörs i diverse trådar tidigare men har svårt att hitta tydlighet 😇 Så klart tar jag gärna emot vägledning från högre vetande.

Har nyligen lagt en Oris Carl Brashear cal401 till samlingen och är lite sugen på att ta bort den patina som formats hittills och börja på ”ny kula” så att säga.

Jag har kikat runt en del på olika metoder för avpatinering.

Oris själva anger (via hemsidan och i klipp på you tube) att man kan blanda lite salt med vinäger och borsta med en tandborste. De rekommenderar att låta patinan sitta dock som en brasklapp. Dock anges inte om det är något särskilt salt eller vinäger som kan användas (man får välnisf utgå från de vanliga hushållsprodukterna)

Vidare verkar citronsaft blandat med bakpulver (till en pasta) vara en vanlig metod.

Min fundering är helt enkelt om vilka erfarenheter ni har av att använda ovan? Nått att tänka på? Extra kul om ni dessutom gjort detta på era Carl Brashears.

Ska man skippa tandborsten eller är det ingen fara?

Någon ”särskild” vinäger eller salt eller bättre/skonsammare med någon annan metod?

Någon intressant input helt enkelt? 🦄

Allt gott med er!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Citronsyra och bakpulver som blandas med vatten funkar fint. Men det svider på fingrarna, så man får använda gummihandskar.
Tandborste funkar, den är så mjuk att den inte påverkar bronset. Men effektivare tycker jag har varit en mjuk svamp, så att du kan gno lite.
Har klockan gammal patina med fläckar är min erfarenhet att man får jobba en del för att få bort dessa. Det kommer inte av sig själv. Då är svampen bra till hands.

Man kan också använda vanligt AJAX, är patinan inte så gammal tar det effektivt bort den på sekunder.
20231001_125739.jpg
 

jabla

Sarlacc
Jag har ju gjort båda delarna med en Oris passaround men minns inte hur jag återställde den. :(

 

Gibonni

Omega
2-Faktor
Jag doppar min Oris i citronjuice i en kvart, sen tvättar den bara... Funkade bra hittills. Alternativt kan man blanda soda bikarbona + citronjuice och använda tandborste
 
Topp