• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mindre dykarklockor (⩽40 mm)

Fromhell

Omega
Jag badar med det som är trycktestat, allt från nytt till vintage. Men det beror ju på hur man är, en del vill ju inte tvätta händer med sin nya Rolex Sub i rädsla av att den ska bli blöt.
Jag är likadan - är det testat så är det ju ok. Sedan är jag lite mer försiktig med de där ”Waterproof”-klockorna från 50-60-talen.
 
Doxa Coralline upplever jag som väldigt liten.
Här bredvid en 300.
IMG_9428.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den omöjliga frågan att besvara?

Ja, smaken är som baken - men det finns en del parametrar som spelar in:

Taniga handleder, vi pratar flängiga popkille-handleder på 14,5mm.

Har hittills kört med en Tudor Mini-Sub som jag trivs mycket, mycket bra med. Där har vi en klassisk dykardesign med en storlek på 32mm. Det ser stilfullt ut på mina små handleder.

Men jag vill nu utöka samlingen och letar med ljus och lykta – men alternativen är få, måste jag säga. Vad jag har sett av intresse är:

– Doxa Coralline. Dammodell förvisso, men skulle kunna funka för mig. Är aldrig ute till salu.
– Seiko 2205-0760. Liten, smidig automatisk dykare. Verkar också relativt sällsynt eftersom få annonseras. Kvalitet? Seiko brukar hålla men det är inget schweiziskt underverk.
– Tag Heuer vintage dykare, runt 80- och 90-tal. Erbjuder en del 38mm:are men de är helt enkelt för stora. Det ser inte bra ut.
– Omega 300m Divers, typ Bond under Goldeneye, 36mm. Ett alternativ men är de inte lite ”tråkiga” (bärs av många)?

Fler alternativ? Kravbilden är att klockan ska funka för såväl kostymen som blåbyxor, stänk från segling, vattentäthet från bad och regn ska hålla bra.
YM 35 på 155 mm
B04F96C3-171B-425B-9DC4-59F15215275B.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Räknas den siden som damklocka? Det är inte relevant i sig, anser jag, men bra om man ska kunna söka fram den. Även om jag föredrar stål framför guld så är det en väldigt härlig modell. Ser förbannat bra ut på armen också!
Vet faktiskt inte, är en klassisk midsize. Nu ersatt av 37 mm. Sök bara på referensnummer eller mått annars. Finns ju i olika materialkombinationer såklart.
 

Treserva

Breitling
Jag slår ett slag för Rados Captain Cook 37mm, har testat på min 15cm handled. Vilket fungerade bra. Går nog att diskutera hur "dykig" klockan är med sina 100m water resistance och push-pull krona, men det där med vattentäthet för mekaniska ur är å andra sidan en invecklad fråga oavsett. Urverket verkar vettigt utifrån prisbilden, med ETA C07.611 (80 timmar, inga plastdelar).



a628caef843d57dc883527d963646aea.png
 
Topp